Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Min polare OV1 postade tidigare under veckan följande fråga: Vilket djur vinner en "Fight to the death"-tävling.

Vi har ju givetvis fortsatt intressera oss för olika djurtävlingar. Just nu diskuteras det flitigt vilket djur som skulle vinna ett marathon.

Förutsättningarna är följande:

- Alla djur är medvetna om att det är ett marathon, ingen kommer alltså ta en maxlöpning för att sedan kola av efter 500m.

- Alla är 100% motiverade att göra ett bra resultat.

- Det är ett normalt marathonlopp, underlag asfalt, bra bredd, ingen risk för trafikstockning. Temperatur 20/25 grader, normal luftfuktighet.

- Som i alla marathonlopp är kroppskontakt förbjuden, inget djur kan alltså

tackla, bita eller käka upp sina konkurrenter. Detta leder givetvis till omedelbar diskning och inga möjligheter att få deltaga i OS.

- Denna kroppskontakt innefattar även att inga djur får "tailraida" ett annat djur. Exempelvis kan inte myran sätta sig på en elefant för att vid 100m kvar hoppa av och jobba in jätterushen.

- Längs med löpsträckan finns det vätskekontroller med vatten och fuktiga svampar. Även red bull erbjuds men här har apan klar edge, bäst på att öppna burkar!

- Endast landdjur får deltaga, flygande djur och skateboardåkande valar är icke välkomna.

Bonusfråga - vad blir vinnartiden?

Postad

Intressant. Har bara sett uppskattade 100m tider för djurlopp.

Pilgrimsfalken skulle kanske klara det på 10-15min, men för landlopp gissar jag på att geparden klarar sig bra här också.

Postad

Det är nog bra jobbigare att ta de 42 km i minus grader för deras lunger.

För det andra finns det vargar jorden runt innan människan utrotade dem i vissa regioner och de har ju även sommar päls som är väldigt lätt.

Postad
Intressant. Har bara sett uppskattade 100m tider för djurlopp.

Pilgrimsfalken skulle kanske klara det på 10-15min, men för landlopp gissar jag på att geparden klarar sig bra här också.

Geparden är inte den väldigt snabb en kort sträcka och sen helt slut?

Postad

Pronghorn or American Antelope at 35 mph for 4 hours or 55 mph at 1/2 hour.

Så en amerikansk antilop kan hålla 88 km/h över en halvtimme :)

Ca 28 minut för att springa 4.2 mil.

Postad

Tror att människor ligger förvånansvärt bra till här. Tvåbensgång är väldigt energieffektivt jämfört med fyrbensvarianten.

Marathon är säkert ändå för kort för att fyrbeningarna ska bli knäckta av distansen, så säkert edge till dromedar eller häst om sprintarna blir knäckta av distansen, annars vinner väl geparden.

Gör vi det till 10+ mil så tror jag människan ligger bättre och bättre till.

Postad

Jag tror också på vargen. Eventuellt någon typ av hund som är framvlad för långa drevjakter eller ngt sånt.

De flesta djur som är snabba pallar ju inte att hålla maxfart mer än några sekunder. Vettefan hur snabbt en häst kan springa men den är ju rätt tung så jag tror inte de håller i fyra mil även om de nog skulle kunna tillryggalägga sträckan relativt fort.

Blir det inget hunddjur så blir det nog ngt hjortdjur, typ gasell.

Postad
Rätt intressant fråga. Min första tanke var häst, eller annat motsvarande djur (antilop, gasell osv).

Du är nog på rätt spår. Ett djur med samma kroppsbyggnad som hästen men lite smidigare och mindre kroppshydda. Borde finnas många alternativ.

Postad
Du är nog på rätt spår. Ett djur med samma kroppsbyggnad som hästen men lite smidigare och mindre kroppshydda. Borde finnas många alternativ.

Nej, vad fan, ju mer jag tänker på det desto säkrare blir jag på att det är någon form av varg eller hund. Jag har själv cyklat med min jycke 1,5 mil. Inte maxfart för honom men väl galopp hela vägen. Därefter har vi cyklat hem igen efter ett par timmar. Visst, han blev trött men nog fan hade han kunnat kuta ett bra tag till.

Postad

Både häst och Greyhound klarar lätt 4 mil.

Hästar var ju transportmedlet förr i tiden.

Marie Söderström Lundberg som vann Stockholm Marathon flera år hade/har en greyhound som träningskompis med sig på typ varenda pass.

Postad
Nej, vad fan, ju mer jag tänker på det desto säkrare blir jag på att det är någon form av varg eller hund. Jag har själv cyklat med min jycke 1,5 mil. Inte maxfart för honom men väl galopp hela vägen. Därefter har vi cyklat hem igen efter ett par timmar. Visst, han blev trött men nog fan hade han kunnat kuta ett bra tag till.

Imponerande.. Försök cykla med en gasell istället ffs.

Postad

Från wikipedia:

Pony Express stations were placed at intervals of about 10 miles (16 km) along the route [2], roughly the maximum distance a horse can travel at full gallop.

Så har vi nåt slags siffra att jobba med i varje fall. Cirka 40% av en mara i full fart. Vad är full fart, 60 km/h?

Tror nog fan också att antiloper och gaseller, kanske gnuer (som är en antilop), kan vara ännu bättre än hästar. Ser inte riktigt hur en varg ska hänga med.

Postad

Slädhundar borde komma hyffsat högt upp iaf.

Tydligen kör dom ibland tävlingar där dom ska springa 500km och ibland kör dom tillochmed tävlingar där dom ska springa 1000km.

Hundarna har tydligen ett "fel" i hjärnan som gör att hur trötta och hungriga dom än är så vill dom fortsätta springa. :)