Gå till innehåll

Rebonius gular på PLO


Rebonius

Recommended Posts

Tack!

Jag tycker faktiskt inte att forumet är så otrevligt som det sägs mot sådana som mest frågar utan att tillföra allt för mycket, under förutsättningarna att de sedan lyssnar ordentligt på svaren de får och kan granska dem själva. Dessutom tror jag att det är väldigt nyttigt att verkligen tänka igenom saker och det gör man ofta bäst genom att förklara dom för någon annan.

 

Det är sant, folk är trevliga i överlag. =) Nyttigt för alla utan tvekan, att ge hh-inputs bl.a. har gjort mig mer sinnesklar i många situationer och moment.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag försöker lära mig lite PLO 6-max, ett projekt som hade sen tidigare hade lagt på hyllan. Jag har spelat endel 6-max på Stars nu och märker tydligt att HU träningen har gett resultat och jag behärskar genast 6-handat bättre i princip bara för att jag har varit i så många konstiga HU spots.

 

Hmm, jag vet att jag sett dig köra rätt mycket shortstackat PLO 6 max på FullTilt för inte så länge sedan.

 

Ingick den tiden i "läroperioden"?

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag vet att jag sett dig köra rätt mycket shortstackat PLO 6 max på FullTilt för inte så länge sedan.

 

Ingick den tiden i "läroperioden"?

 

/Jonas

 

Det måste nog ha varit ganska länge sedan. Slutade nästan helt shortstacka någonstans vid årsskiftet.

För att svara på frågan så skulle jag säga nej. Vid tidpunkten hade jag inte några direkta planer på att börja spela PLO 6-max fullstackat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är inte pendulum lite 2005, typ? ;)

 

Äh, jag bryr mig speciellt mycket om när musiken är gjort eller när många andra har lyssnat på den.

 

Hm, funderade lite till över att ha en 4betsrange från btn mot blinden. Om jag vill ha en sådan range som till en del består av AAxx, men inte alla mina AAxx kombos, ska jag då 4betta mina bästa eller sämsta AAxx kombos?

Utan att tänka mera på det skulle jag säga att jag ska 4beta de sämsta så att min flattningsrange blir starkare och nötigare, men jag vet inte. Nu känner jag mig fiskig teoretiskt :D

 

Jag testade att 4beta en jättenötig AAxx och hh:n illustrerar hur svårt det är att vinna när man spelar på ett riggat konto ;)

 

PokerStars Game #29959133393: Omaha Pot Limit ($5/$10) - 2009/07/01 1:22:23 EET [2009/06/30 18:22:23 ET]

Table 'Genevieve IV' 6-max Seat #3 is the button

Seat 1: Rsa87 ($1015 in chips)

Seat 2: uppino ($1042 in chips)

Seat 3: tomgus456 ($1192.50 in chips)

Seat 4: Mr.Explicit ($810 in chips)

Seat 5: postmand ($1381.25 in chips)

Seat 6: ADZ122 ($1193 in chips)

Mr.Explicit: posts small blind $5

postmand: posts big blind $10

*** HOLE CARDS ***

Dealt to tomgus456 Ace of Clubs5 of Diamonds6 of ClubsAce of Diamonds

ADZ122: folds

Rsa87: folds

uppino: folds

tomgus456: raises $20 to $30

Mr.Explicit: folds

postmand: raises $65 to $95

tomgus456: raises $195 to $290

postmand: raises $585 to $875

tomgus456: raises $317.50 to $1192.50 and is all-in

postmand: calls $317.50

*** FLOP *** 6 of Spades4 of Diamonds4 of Hearts

*** TURN *** 6 of Spades4 of Diamonds4 of HeartsKing of Clubs

*** RIVER *** 6 of Spades4 of Diamonds4 of HeartsKing of Clubs6 of Diamonds

*** SHOW DOWN ***

postmand: shows King of SpadesJack of SpadesAce of HeartsAce of Spades (two pair, Aces and Sixes)

tomgus456: shows Ace of Clubs5 of Diamonds6 of ClubsAce of Diamonds (three of a kind, Sixes)

tomgus456 collected $2387 from pot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, funderade lite till över att ha en 4betsrange från btn mot blinden. Om jag vill ha en sådan range som till en del består av AAxx, men inte alla mina AAxx kombos, ska jag då 4betta mina bästa eller sämsta AAxx kombos? Utan att tänka mera på det skulle jag säga att jag ska 4beta de sämsta så att min flattningsrange blir starkare och nötigare, men jag vet inte. Nu känner jag mig fiskig teoretiskt :D

 

Om jag skulle välja att ha en 4betrange oöppnat från knappen så skulle den bestå av rundowns väldigt ofta samt den svagare delen av min AAxx range, men vetifan, finns ingen hand vi 4betfoldar och finns (nästan) ingen hand vi inte vill spela i position i en 3b pot mot blindsen. Kollade min databas och hade i Juni 4b 0 händer från knappen mot en 3b från blindsen där effektiva stackar var över 70bb och under 120bb.

 

En mycket intressantare fråga är hur din 3b range ser ut från blindsen mot en knappöppning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

PokerStars Game #29959133393: Omaha Pot Limit ($5/$10) - 2009/07/01 1:22:23 EET [2009/06/30 18:22:23 ET]

Table 'Genevieve IV' 6-max Seat #3 is the button

Seat 1: Rsa87 ($1015 in chips)

 

Va fan gör Rsa på PLO1k?!? Hoppas innerligt att han genomgår en riktigt jobbig downswing... :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som det borde vara smidigare att inte shovea pre med AA65ds. Du kommer ju få riktiga hatfloppar kring 1/10. Möjligen tas det ut av att motståndaren kan få för sig att släppa när du floppar flurren.

 

Huvudet på spiken sas.

den minimala risken att fi släpper när vi boardflurrar vägs upp mer än väl av det faktum att vi slipper 4b så mycket pre samt att han släpper många gånger (om än, kortkombinatoriskt sett, färre) då brädorna flurrar i "fel" färg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu hänger jag inte alls med :-( vad är det jag missar är det nån level eller nåt varför skulle vi inte shova pre? kan vi verkligen folda fler katastrofloppar än Fi kan göra :/ risk vi blir bortbluffade va?

 

om jag synar där så är det för att jag "sätter FI" på dom kvarvarande AA** och det finns lite pengar kvar så jag kan bluffa dåliga floppar för essen.

jag kan ju 4betta hyffsat brett utan AA** men höjer inte allin utan AA** obv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu hänger jag inte alls med :-( vad är det jag missar är det nån level eller nåt varför skulle vi inte shova pre? kan vi verkligen folda fler katastrofloppar än Fi kan göra :/ risk vi blir bortbluffade va?

 

om jag synar där så är det för att jag "sätter FI" på dom kvarvarande AA** och det finns lite pengar kvar så jag kan bluffa dåliga floppar för essen.

jag kan ju 4betta hyffsat brett utan AA** men höjer inte allin utan AA** obv.

 

Att hitta en balanserad 4b range på knappen är onödigt då vi kan spela enormt profitabelt från knappen i 3b potter HU, om du blir bortbluffad från för många potter HU i 3b potter i position så har du större problem än din 4b range tbh.

 

Obs för nyanlända, det är PLO vi pratar om.

 

Sen undrar jag om du shortstackar eller utgår från att Fi som 3b är kort? "finns lite pengar kvar", 4b = "shove" osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att hitta en balanserad 4b range på knappen är onödigt då vi kan spela enormt profitabelt från knappen i 3b potter HU, om du blir bortbluffad från för många potter HU i 3b potter i position så har du större problem än din 4b range tbh.

 

Obs för nyanlända, det är PLO vi pratar om.

 

Sen undrar jag om du shortstackar eller utgår från att Fi som 3b är kort? "finns lite pengar kvar", 4b = "shove" osv.

 

Har du testat detta? Vilken winrate har du uppnåt med AA från knappen, facing 3-bet på knappen respektive din tidigare winrate vid 4-bet från knappen?

Finns bra argument för båda varianterna så nåt mer konkret vore intressant att se.

 

Spontant lutar jag nog åt att aldrig 4-beta ess och inte ha en balanserad 4-bets range på knappen generellt är sämre än alternativet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat detta? Vilken winrate har du uppnåt med AA från knappen, facing 3-bet på knappen respektive din tidigare winrate vid 4-bet från knappen?

Finns bra argument för båda varianterna så nåt mer konkret vore intressant att se.

 

Spontant lutar jag nog åt att aldrig 4-beta ess och inte ha en balanserad 4-bets range på knappen generellt är sämre än alternativet.

 

Jag bestrider inte ditt påstående, jag ville ha sagt att det är enklare att inte ha en 4b range på knappen än att ha en balanserad 4b range från knappen och att värdet du tappar mot att ha det är marginellt jämfört med det värde du tappar på att vara obalanserad.

 

Min inställning är att när jag sitter på knappen vill jag spela postflop spel mot blindsen alla dagar i veckan då jag anser att de är betydligt större dogs postflop än den edge de har preflop med större delen av sin 3b range. De misstagen de gör postflop kostar mer än de misstag de gör preflop, jag försöker således kapitalisera på det misstaget som kostar dem mest. Jag hör redan explo-klockorna ljuda ;)

 

Hjort kan du enkelt slänga ihop något som talar för det ena eller det andra?

Mitt argument kan enkelt halta, jag talar bara ur egen erfarenhet.

 

EDIT: jag funderar och funderar kring det och står ändå fast vid min åsikt tillsvidare, jag vill spela så djupt som möjligt postflop i position och vill inte att vi ska ha knappt mer än PSB kvar i stackarna vid flop, vi negerar ju mer och mer av vår positionella fördel ju mer vi skyfflar in pre. Själv (tror jag) skulle jag mycket hellre se att en (för argumentationens skull) 3b från mig i blindsen skulle mötas av 4b/fold samt 4b/syn än alltid syn från knappen 100bb+ djupa.

 

Önskar jag kunde låta säkrare i min argumentation, Othello mfl, kom hit o gaffla :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bestrider inte ditt påstående,

 

Det var knappt ett påstående, mer en gissning typ.

Är fortfarande osäker.

 

Min inställning är att när jag sitter på knappen vill jag spela postflop spel mot blindsen alla dagar i veckan då jag anser att de är betydligt större dogs postflop än den edge de har preflop med större delen av sin 3b range. De misstagen de gör postflop kostar mer än de misstag de gör preflop, jag försöker således kapitalisera på det misstaget som kostar dem mest.

 

Jo visst, håller med i stort.

Får för mig dock att man kommer göra så sjukt många misstag post med de flesta ess-händer när man lämnar i från sig initiativet mot en duktig aggressiv balanserad reg. Med initiativet kommer han ju i viss mån kunna diktera vilka händer han vill ta all-in, medan vi famlar i mörkret. Svårt att avgöra om fi kommer göra så många fler misstag än hero så att vi får större edge än vi har genom att 4-beta.

Det känns som man kommer bli tvungen att bluffställa fruktansvärt ofta.

 

 

 

EDIT: jag funderar och funderar kring det och står ändå fast vid min åsikt tillsvidare, jag vill spela så djupt som möjligt postflop i position och vill inte att vi ska ha knappt mer än PSB kvar i stackarna vid flop, vi negerar ju mer och mer av vår positionella fördel ju mer vi skyfflar in pre.

 

Definitivt är det så. Jag gillar det mest med din teori. Aggression och initiativet är ju rätt viktigt dock, ännu mer så om vi bara har kring 100-150BBs och/eller vi inte har full koll på hur han spelar post.

 

 

Jätteroligt med lite diskusion :D

Ska försöka svara på det mesta när jag har lite mer tid över.

 

Ja, det här var intressant :-)

 

Vänta, bara för att klargöra. Vad exakt är initiativ och är ni säkra på att det inte bara är något som ni har hittat på och ur en optisynvinkel är helt värdelöst?

 

Bara värdelöst i teoretiskt perspektiv där motståndaren spelar perfekt mot oss postflop? Jag vet inte.

 

Tittar man på åt vilket håll highstakes och nosebleeds gamen har utvecklat sig skulle jag gissa på att det inte är värdelöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett vettigt argument tycker jag är att kolla på hur PA , durr phil ivey m.fl spelar och visst 4bettar dom rätt liberalt preflop på knappen? jag undrar hur många combos av AA** dom flattar :/

 

Om jag satt och spelade HU mot någon som aldrig 4bettade preflop tror jag faktiskt jag skulle tycka det var bättre än att han 4bettade en vettig range.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta, bara för att klargöra. Vad exakt är initiativ och är ni säkra på att det inte bara är något som ni har hittat på och ur en optisynvinkel är helt värdelöst?

 

Har inte nämnt initiativ själv och känner väl att jag inte är direkt hotad av att spela "utan initiativ" i position mot någon alls.

 

Ang hur ofta Phil o grabbarna 4b på knappen så säger jag inte att det är optimalt att inte fyrbeta, jag sa, well läs det sista jag skrev igen. Sen pratar vi spec om BTN open vs Blind 3b HU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...