Gå till innehåll

Vad kan vi göra för att förbättra miljön?


kompiserik

Recommended Posts

Jag tycker att det bör ställas mer krav på industrier och att det bör skrivas en lag om att plastpåsar bör förbjudas då det finns fullgoda alternativ i papperspåsar.

 

Sen kan man fråga sig om en höjning av bensin priset är rätt när:

 

1. Bilar släper ut en bråkdel av miljöutsläppen. Industrin den stor boven.

2. Sverige är ett litet land som ingen i världen någonsin brytt sig om eller kommer att märkas.

3. Sverige är trots sitt stora landområde med glesbyggd redan idag Miljöns Superhjältar med högst skatt på bensin i världen.

4. Sverige lider av inflation som är för hög. Stor del beroende på att transport kostnaderna för varor skjutit i höjen på grund av höjda bensin priser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I själva verket pratar politikerna på grund av egoism. De ser en möjlighet att tjäna pengar på sina miljörfarliga företag. Samtidigt som de kan finnansiera sina skattelättnader för sig själva (miljonärerna) genom att ta från de redan hårt ansatta. De rika har lättare att välja arbete och därmed själva välja hur mycket bil de behöver köra.

 

Media styrs av Stockholm (ingen där behöver bil), därför applåderas iniativet. Den fega svensken ligger hemma och trycker till han inte längre kan fara till sin närmaste granne mer än 1 gång i månaden medan de i Ryssland protesterar ifall de behöver betala några ören dyrare i skatt! Världen skrattar åt oss (igen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag har förstått så är vi bland de bästa i världen när det gäller miljötänkande? Om vi verkligen tänker på miljön så borde vi försöka påverka andra länder att bli bättre än att pumpa in miljarder för att sänka våra egna utsläpp med nån procent. Det enda som regeringens tänkande leder till nu är att vi kan slå oss på bröstet och skrika att vi är bäst. Sedan att våra pytteinsatser inte gör ett skit för världens miljö skiter dom i.

 

Även om hela sverige skulle gå tillbaks till häst och vagn för alla transporter så spelar det ju ingen större roll om nån liten stad i USA med mer än 9 miljoner invånare inte bryr sig och tutar på som vanligt i sina SUVar.

 

Så om målet är att vara bäst i klassen så har vi lyckats. Om vi verkligen bryr oss om miljön så kan/bör vi lugna ner oss lite på hemmaplan och hjälpa resten av världen att komma ikapp oss. Först då blir det nån skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det bör skrivas en lag om att plastpåsar bör förbjudas då det finns fullgoda alternativ i papperspåsar.

 

Det är sånt här som stör mig i miljödebatten. Det hävdas hela tiden att det finns "fullgoda alternativ". Jaså? Inte fan tänker jag bära hem mina matvaror i pappkassar. Det finns flera anledningar till detta, bland annat att de går sönder för lätt och att de inte går att använda till att kasta sopor i efteråt m.m.

 

Likadant med alla energialternativ. Nothing beats nuclear power. Inte i effektivitet vs miljöhänseende i alla fall.

 

Och inte fan tänker jag gå runt i kläder som är handflätade i hampa. Då ser jag hellre att halva världen svälter för att de ska kunna odla bomull.

"Slavery - it gets shit done!"

 

För att vara lite allvarlig: Sverige kan inte bidra med ett skit, oavsett om det gäller miljöförstöring eller miljöförbättring. USA, Kina och Ryssland får sätta igång. Innan de gör något är våra uteblivna utsläpp helt verkningslösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är vi så jäkla bra då? Vi envisas med att skeppa våra produkter så lång det går (norsk ishavstorsk skickas till kina för förpackning ffs), vi använder oss till stor del av polsk och tysk kolkraft och låter våra egna kärnkraftverk stå still för att de är oekonomiska, vi fortsätter att köra bil för glatta livet. Den enda oljekonsumtion som gått ner sen 2003 är eldningsolja, troligen för att det relativt enkelt finns alternativ. Det enda miljöflummarnas skatteiver gör är att skynda på inflationen, vilket jag skulle kunna leva med om inkomsten faktiskt användes till att understödja forskning inom miljövänliga alternativ eller att subventionera bensinmackar till att bygga biogasanläggningar. Givetvis görs inte det, utan klumpas in i statskassan. Grattis oss när någon faktiskt har hittat en gångbar lösning och staten måste ersätta sitt inkomstbortfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror faktiskt inte vi har så stor chans att påverka andra om vi själva inte föregår med gott exempel. Att börja på hemmaplan är viktigt och vi förbättrar också våran närmiljö.

 

I övrigt tycker jag resor/transporter är kanske den viktigaste delen. Elbilar och mer tågresande hoppas jag på i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror faktiskt inte vi har så stor chans att påverka andra om vi själva inte föregår med gott exempel. Att börja på hemmaplan är viktigt och vi förbättrar också våran närmiljö.

 

I övrigt tycker jag resor/transporter är kanske den viktigaste delen. Elbilar och mer tågresande hoppas jag på i framtiden.

 

OK att du hoppas på elbilar men borde dem inte finnas tillgänglig för allmänheten först innan de chock höjer bensinskatten? Även bra du tycker om tågresande men om du kollar Sveriges geografi så är det ett land med stor area men lite population. Är det verkligen rätt ställe att gå tillbaka till häst och vagn på? Vad är det som gör elbilar till det mest viktiga (bråkdel av våra miljöutsläpp) när du inte tycker vi ska koncentrera oss på industrin eller vår omvärld i stället? Bor du i Stockholm (eller annan storstad) och talar i egen intresse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det bör ställas mer krav på industrier och att det bör skrivas en lag om att plastpåsar bör förbjudas då det finns fullgoda alternativ i papperspåsar.

 

Sen kan man fråga sig om en höjning av bensin priset är rätt när:

 

1. Bilar släper ut en bråkdel av miljöutsläppen. Industrin den stor boven.

2. Sverige är ett litet land som ingen i världen någonsin brytt sig om eller kommer att märkas.

3. Sverige är trots sitt stora landområde med glesbyggd redan idag Miljöns Superhjältar med högst skatt på bensin i världen.

4. Sverige lider av inflation som är för hög. Stor del beroende på att transport kostnaderna för varor skjutit i höjen på grund av höjda bensin priser.

 

Är verkligen industrin den stora boven? De har ju minskat sina utsläpp oerhört mycket. Den stora nedgång som kom från ett ökat medvetande om milöförstörelse på 60-talet och decennierna framöver var till stor del spontan. Det var inte politikerna som låg på och tvingade fram varje minskning. Naturligtvis har regleringar en viss betydelse, men det är fel att framställa industrin som bovar här.

 

Nej, de verkliga bovarna är kossor. De pruttar för mycket. Detta påstod ett svenskt debattprogram - och Aftonbladet - på allvar. I Norge tror experter i stället att det är dom pruttande norska älgarna som står bakom allt ont. Kort sagt, debatten om miljön är en enda stor level.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Bilar släper ut en bråkdel av miljöutsläppen. Industrin den stor boven.

 

Det är väl en definitionsfråga vad som ska kallas en bråkdel, jag vet inte om jag tycker att 30% är en bråkdel?

 

http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1465&blogg=12285

 

Är väl inte den bästa källan men jag gjorde bara en snabb sökning och det var det första jag hittade. För övrigt tror jag att det som står där stämmer rätt så bra.

 

Jag håller med om att det är extremt problematiskt att olika regioner drabbas olika hårt av höjda bränslepriser. Detta samtidigt som jag inser att bränslepriserna måste/kommer att höjas mer för att vi ska nå de målen som har satts upp vad gäller utsläpp. Man kanske skulle kunna lagstifta om någon sorts skattelättnad i deklarationen om man kan visa att det inte går att nyttja andra färdmedel som kollektivtrafik? Jag inser att det skulle vara en skattmas mardröm. :lol:

 

Angående punkt 2 så tycker jag att Sverige borde gå i frontlinjen. Någon måste ta tag i problemen först och det bör vi göra. Det är det tankesättet som sett till att sverige trots sin ringa storlek ändå är en relativt stor teknikproducent med många företag på frontlinjen. Miljöteknik är en enorm framtidsbransch.

 

Kompiserik, du får väl föreslå alternativ till prishöjningar på bränsle för att få ner förbrukningen då? För ner måste den förr eller senare, och jag hör till dem som inte sätter allför stort hopp till någon framtida mirakelteknik, ingen vet hur lång tid det tar tills vi hittar en bra teknisk lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK att du hoppas på elbilar men borde dem inte finnas tillgänglig för allmänheten först innan de chock höjer bensinskatten? Även bra du tycker om tågresande men om du kollar Sveriges geografi så är det ett land med stor area men lite population. Är det verkligen rätt ställe att gå tillbaka till häst och vagn på? Vad är det som gör elbilar till det mest viktiga (bråkdel av våra miljöutsläpp) när du inte tycker vi ska koncentrera oss på industrin eller vår omvärld i stället? Bor du i Stockholm (eller annan storstad) och talar i egen intresse?

 

Jag tycker du har fel utgångspunkt. Vi har allvarliga problem med miljön, det är ett faktum. Du verkar vilja få fram att det är allas rättighet att resa med bil fram och tillbaka. Jag säger: varför är det så självklart. Vi kanske kommer behöva ändra våran livsstil ganska markant i framtiden, dvs vi måste vara beredda att göra uppoffringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kompiserik, du får väl föreslå alternativ till prishöjningar på bränsle för att få ner förbrukningen då? För ner måste den förr eller senare, och jag hör till dem som inte sätter allför stort hopp till någon framtida mirakelteknik, ingen vet hur lång tid det tar tills vi hittar en bra teknisk lösning.

 

Sen kan ju du visa på någonting som säger att förbrukningen går ner på grund av skattehöjningar. Det finns en tro (bland folk som fortfarande tror på att planekonomi funkar) att så blir fallet, men jag har inte sett någonting som tyder på att det stämmer i verkligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sånt här som stör mig i miljödebatten. Det hävdas hela tiden att det finns "fullgoda alternativ". Jaså? Inte fan tänker jag bära hem mina matvaror i pappkassar. Det finns flera anledningar till detta, bland annat att de går sönder för lätt och att de inte går att använda till att kasta sopor i efteråt m.m.

 

Likadant med alla energialternativ. Nothing beats nuclear power. Inte i effektivitet vs miljöhänseende i alla fall.

 

Och inte fan tänker jag gå runt i kläder som är handflätade i hampa. Då ser jag hellre att halva världen svälter för att de ska kunna odla bomull.

"Slavery - it gets shit done!"

 

För att vara lite allvarlig: Sverige kan inte bidra med ett skit, oavsett om det gäller miljöförstöring eller miljöförbättring. USA, Kina och Ryssland får sätta igång. Innan de gör något är våra uteblivna utsläpp helt verkningslösa.

Håller med om papperspåsar vs plastpåsar. Jag har läst/hört att plastpåsar "kostar" mycket mindre energi att tillverka också. När dom förbränns bildas endast vattenånga? Vart kommer papper ifrån? Just det, man måste hugga ner träd för att tillverka papperspåsar.

 

Klimatsituationen är så akut att kärnkraften är troligen det enda som fungerar snabbt. Tyvärr slukar kärnkraftverk en väldigt massa olja också.

Vågkraft och vindkraft är framtiden långsiktigt!

 

Sverige kan visst bidra... men kompetens och kunnande. Här finns ett jättebra tillfälle att ta täten i en framtiden jätteindustri. Miljöteknik! Sverige bör utveckla tekniken och vara världsledande. Ingen annan tycks vilja gå i fronten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan ju du visa på någonting som säger att förbrukningen går ner på grund av skattehöjningar. Det finns en tro (bland folk som fortfarande tror på att planekonomi funkar) att så blir fallet, men jag har inte sett någonting som tyder på att det stämmer i verkligheten.

 

Håller med dej, tror inte heller att en prishöjning från 12 till 14 kronor eller liknande har en särskilt mätbar inverkan på bilkörningen. Ändå måste väl alla ha någon sorts övre smärtgräns där de väljer bort bilen ifall de kan.

 

Och nej jag tror inte på planekonomi. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan ju du visa på någonting som säger att förbrukningen går ner på grund av skattehöjningar. Det finns en tro (bland folk som fortfarande tror på att planekonomi funkar) att så blir fallet, men jag har inte sett någonting som tyder på att det stämmer i verkligheten.
Det är nog inte bara planekonomer som tror att ökad kostnad leder till lägre konsumtion.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dej, tror inte heller att en prishöjning från 12 till 14 kronor eller liknande har en särskilt mätbar inverkan på bilkörningen. Ändå måste väl alla ha någon sorts övre smärtgräns där de väljer bort bilen ifall de kan.

 

Och nej jag tror inte på planekonomi. 8-)

 

Problemet är att den smärtgränsen för de flesta ligger bortom den punkt då den ökade kostnaden blir riktigt skadlig för samhället i stort.

 

Det är nog inte bara planekonomer som tror att ökad kostnad leder till lägre konsumtion.

 

Det beror på typ av konsumtion. Knarkar en pundare mindre för att tullen gjort ett tillslag som tvingar upp gatpriset till det dubbla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte lusläst tråden, men "sverige är ett så litet land"-argumentet är bara sjukt. På samma sätt kan ju varje amerikansk delstat resonera, eller om man bryter ner det ännu längre - varje person resonera.

 

Nu kommer väl Hjort att säga att det är det rätta sättet att resonera på men det bjuder jag på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att rädda miljön ska väl ändå vara ett lagarbete där alla är med? Vad hjälper det då att ha varvat alla andra ett par gånger? För mig känns det självklart att hjälpa andra länder att komma ikapp istället för att springa ännu snabbare. Självklart ska man inte sluta forska och hitta alternativ. Men om man snabbt ska få ett resultat som faktiskt påverkar miljön så tror jag att det resultatet uppnås snabbare om vi hjälper "sämre" länder att bli bättre.

 

Nu har jag inte alls siffrorna i huvudet, men haka inte upp er på siffrorna utan mer på proportionerna. För några månader sedan så var det några nyheter om nåt nytt miljömål som skulle uppnås inom EU. Sverige som släppte ut 65 tusen ton om året skulle minska med 10% eller nåt sånt. Och det skulle kosta X antal miljarder att genomföra genom avgifter osv.

Samtidigt skulle Tyskland som släppte ut 1500 tusen ton minska med nån bråkdel. Som sagt, jag har inte koll på de exakta siffrona, men jag tyckte att är dte inte smartare om vi lägger ner pengar på att hjälpa Tyskland att minska sitt mer än att sitta och smådutta med utsläppen i sverige?

I en perfekt värld skulle väl alla kämpa lika mycket för att få en bra miljö. Men om länder av olika anledningar inte kan eller vill ändra sig, borde vi inte lägga resurserna på att få dom att förstå och hjälpa dom att bli bättre?

Jag har inget behov av att sverige ska vara bäst i klassen, det räcker att vi är bra och hjälper de svaga att bli bättre. Sen kan vi fortsätta tillsammans så att alla blir ännu bättre.

 

Och det hjälper inte om sverige inom 20 år minska alla utsläpp till 0 om vi inte kan få med oss de andra länderna. Självklart spelar storleken på ett land in och sverige är ett litet land. Men bara för att man är liten ska man inte sluta bry sig eller försöka bli bättre. Tycker bara att resurserna skulle göra mer nytta på andra ställen. Om det nu är miljön vi vill rädda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är verkligen industrin den stora boven? De har ju minskat sina utsläpp oerhört mycket. Den stora nedgång som kom från ett ökat medvetande om milöförstörelse på 60-talet och decennierna framöver var till stor del spontan. Det var inte politikerna som låg på och tvingade fram varje minskning. Naturligtvis har regleringar en viss betydelse, men det är fel att framställa industrin som bovar här.

 

Nej, de verkliga bovarna är kossor. De pruttar för mycket. Detta påstod ett svenskt debattprogram - och Aftonbladet - på allvar. I Norge tror experter i stället att det är dom pruttande norska älgarna som står bakom allt ont. Kort sagt, debatten om miljön är en enda stor level.

 

kossorna utgör faktiskt ett inte försumbart hot mot miljön, då de pruttar massvis med metan (ca 130 kg/år), som är en 20 ggr mer potent växthusgas än koldioxid. Omräknat i koldioxidekvivalenter motsvarar en kossas årliga fisar ungefär 2000 mils körning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är att kossor är en naturlig del av kretsloppet, vilket inte frigörandet av olja och kol är.

 

Precis. Problemet är inte att det finns ett kretslopp, där t ex metan ingår - skapas, bryts ned... Problemet är när balansen rubbas. Om det inte vore så, så skulle vi betrakta vatten som något ont, eftersom det mesta av växthuseffekten skapas av vattenånga.

 

De som skäller på kossor brukar dock egentligen ofta mena något annat. T ex att det är mer PK att äta tofu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte lusläst tråden, men "sverige är ett så litet land"-argumentet är bara sjukt. På samma sätt kan ju varje amerikansk delstat resonera, eller om man bryter ner det ännu längre - varje person resonera.

 

Nu kommer väl Hjort att säga att det är det rätta sättet att resonera på men det bjuder jag på.

 

Men alltså, enda sättet att få till en förändring på individnivå (oavsett land) är att lagstifta. Då hamnar vi helt plötsligt på nations-nivå igen och vips så blir "Sverige är ett så litet land-argumentet" giltigt igen. Nöten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte lusläst tråden, men "sverige är ett så litet land"-argumentet är bara sjukt. På samma sätt kan ju varje amerikansk delstat resonera, eller om man bryter ner det ännu längre - varje person resonera.
Och dessutom är vi inte samma person från dag till dag, så massiv frirulle att skita ned för andra!

 

Vet inte riktigt om du menar att jag tycker att man ska skita i miljökonsekvensera av sina handlingar pga att ens val har negligerbar effekt, eller något annat. Vilket jag iofs nog gör.

 

Är också lite osäker på varför det är så säkert att det ens går att hitta någon lösning som bevarar mänskligheten mer långsiktigt, eller ens får oss att låta bli att bränna all lättillgänglig energi så fort vi hittar den.

 

Sen verkar ju hela grejen vara massivt Fångarnas Dilemma, utan någon särskild lösning, oavsett vilken nivå man analyserar det på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...