Ängeln17 Postad 21 Maj , 2008 Rapport Postad 21 Maj , 2008 Folk vet knappt om de vågar säga till en jättenybörjare som skriver något som är jätteoff i en handanalystråd (vet man inget borde man hålla käft imo, men får man säga det?) för att de då får en varning för personangrepp. Och när du började spela poker så var du förståss redan fullärd och behövde aldrig fråga någon "dum" fråga? Eller att du aldrig ställer en enda fråga till någon annan person. För vet du inte borde du ju hålla käft, eller hur. Egentligen finns det inga "dumma" frågor. Bara dumma svar. Det är alltid bättre att fråga om man inte förstår/vet, istället för att gå hela livet och undra vad som är rätt. Det är så människan utvecklar och lär sig. När det gäller vad man får skriva och inte får skriva på ett forum (vare sig det är det här eller något annat) så borde det vara hur enkelt som hellst. Vanlig vett och etikett samt att det faller inom lagens ramar. Behandla andra som du vill bli behandlad själv. Uppträd på ett forum på samma sätt som du uppträder i riktiga livet när du konfronterar en annan människa. Jag tror inte att någon av de som drabbats av avstängningar hade uttryckt sig/uppträtt på det sättet om de allihopa hade varit i samma rum. Tyvärr tycker många människor att det är så tufft att verbalt hoppa på andra på ett forum för där är man ju anonym och behöver inte ansvar för sina handlingar. Fast egentligen är det bara barnsligt och patetiskt. Personligen tror jag att ett forum utan den typen av påhopp/smutskastning/pajkastning är ett bättre forum än med. Självklart är det inte kul om ett forum tappar kompetenta medlemmar men om det innebär att forumet får en bättre stämning så må det va hänt. Ni som hela tiden säger att forumet var bättre förr och att det var bättre pokerdiskussioner då än nu har säkert rätt. Till och med jag som bara varit medlem i dryga året märker skillnad på det. Men vad gör ni åt saken? Jo, ni sitter som de gamla gubbarna på IFK Norrköpings läktare och gnäller över att det var bättre förr. Bidra istället med diskussioner och starta trådar för att diskutera strategier etc. Då blir ju forumet bättre igen. Till sist vill jag säga att jag vet att jag av vissa här på forumet anses vara en moralisk torrboll och det är väl kanske så. Men jag tycker att det är viktigt att alltid respektera andra människor som de är och även om jag inte alltid har samma åsikter så respekterar jag alla andras åsikter. Om man respekterar andra så får man även respekt tillbaka. Nervärdera andra och man blir själv nervärderad. Man behöver inte gilla alla andra, det är omöjligt. Däremot kan man alltid uppträda på ett, så kallat, uppfostrat sätt. Och det innefattar inte verbala påhopp som anonym på ett forum. Sen vet jag (och det händer mig oxå) att man ibland skriver saker i affekt, men då kan man alltid be om ursäkt efteråt, det är en styrka, inte en svaghet. Citera
MikeTime Postad 21 Maj , 2008 Rapport Postad 21 Maj , 2008 Nu såg jag iofs inget av de aktuella inlägg som gav tempban och som diskuteras i den här tråden men som jag förstått det hela så skrevs samtliga i Nabbes db? Flera moderatorer har förut sagt att ribban ligger lite högre när det gäller db-inlägg - framförallt om db´ns "ägare" är med på det hela... Var dessa inlägg så extrema att de föll utanför denna ram eller var db´ns ägare inte med och lattjade bland inläggen? Citera
Cyntax Postad 21 Maj , 2008 Rapport Postad 21 Maj , 2008 Jag är mest imponerad av att ni orkar... måste finnas trevligare saker man kan lägga tid på. Citera
devalanteriel Postad 21 Maj , 2008 Rapport Postad 21 Maj , 2008 Nej mig veterligen vad han i princip inte inblandad alls. Dagboken var helt kidnappad. Det stämmer helt. Det är också korrekt att vi höjer ribban lite i dagböckerna, men det gäller liksom inte hela vägen. Ett väldigt litet övertramp ser vi mellan fingrarna med i en dagbokstråd där folk känner varandra och alla är med på vad som sägs; ett väldigt grovt övertramp är lika allvarligt i precis vilken tråd som helst. Citera
Nevermind Postad 21 Maj , 2008 Rapport Postad 21 Maj , 2008 hehe lite småsjukt att jag blev bannad av det jag skrev. Har sett bra mkt värre saker som varken resulterat i ban eller ens varningar. Det jag skrev var inte ens ett personangrepp utan snarare ett konstaterande som jag är rätt övertygad om att de flesta här på forumet håller med om. Emils ban kan jag väl förstå (även om 75 dagar är bra mkt mer än nödvändigt imo). Förr bidrog jag med rätt mkt på det här forumet men sånt här skit där minsta småsak gör att man blir avstängd får en ju inte att bli sugen på att anstränga sig och skriva givande inlägg. Mvh I Never Win 1985 of Team Sweden Citera
okocha Postad 21 Maj , 2008 Författare Rapport Postad 21 Maj , 2008 Och när du började spela poker så var du förståss redan fullärd och behövde aldrig fråga någon "dum" fråga? Eller att du aldrig ställer en enda fråga till någon annan person. För vet du inte borde du ju hålla käft, eller hur. Egentligen finns det inga "dumma" frågor. Bara dumma svar. Det är alltid bättre att fråga om man inte förstår/vet, istället för att gå hela livet och undra vad som är rätt. Det är så människan utvecklar och lär sig. Alltså, det var ju det jag menade, dumma frågor tycker jag är helt ok att ställa, men när folk ger dumma svar, blir tillrättavisade av folk som uppenbarligen har bättre koll och ändå inte fattar utan håller fast vid sin åsikt, det är då jag lackar. Sen kan jag inte riktigt hålla med om allt i ditt inlägg, men jag respekterar verkligen din ställning i frågan. Citera
ulaf Postad 21 Maj , 2008 Rapport Postad 21 Maj , 2008 Då är vi på samma sida okocha. Dock är det så att alla utom de bra och de begåvade tror att de är bra på poker, vilket är oerhört tiltande men inte alltid rättfärdigar påhopp. Citera
inkassera Postad 21 Maj , 2008 Rapport Postad 21 Maj , 2008 Det blev även några timmars städande för oss, timmar vi aldrig får tillbaks. Jag föreslår faktiskt, helt allvarligt, att ni som tycker det här är roligt drar någon annanstans. Ni kommer inte vara saknade på forumet. Har ingenting mot dig personligen, du verkar vettig men seriöst, hur kan du inte förstå att i princip alla tycker att sånt här är roligt. När någon sjukt överdrivet kaxig och misslyckad? människa försöker skryta om sitt liv på ett internetforum. Det är ju det överlägset roligaste som hänt på pf (vad jag vet). Nu såg jag visserligen inte hela diskussionen. Det kan säkert varit överdrivet åt flera håll men saken i stort är ju helt självklart att man tycker är rolig. Tilläggas bör att jag grundar detta på tidigare incidenter när CDS dagbok var igång. Förstår också att ni vill hålla forumet hyfsat rent, inget konstigt med det, stäng av dom som gjort fel några dagar, men några 3års bannar känns kanske lite i överkant... Citera
Matfrid Postad 22 Maj , 2008 Rapport Postad 22 Maj , 2008 Japp, men inte här. Vi har sagt gång på gång att vi inte kommer att se genom fingrarna med grova övertramp, och så går folk och postar bilder och personuppgifter på någon, ska vi då låta bli att agera? Må vara att CDS inte direkt uppvisat någon slags diplomati - och han blev också bannad, för uppvigling och för att ha deltagit i bråket - men det är är inte och ska inte vara flashback. Om din definition på vettigt folk är sådana som gillar att komma med personangrepp så gör det ärligt talat inte oss så mycket att de flyr. Om trevliga skribenter som inte kommer med personangrepp flyr är det däremot ett problem. Jag förstår vad du menar med flashback, men vill ändå flika in att de är stenhårda på just denna punkt. "Den som publicerar andra användares personuppgifter, IP-nummer, eller inlägg med tydligt uppsåt att avslöja en annan användare riskerar avstängning". Citera
Gummo Postad 22 Maj , 2008 Rapport Postad 22 Maj , 2008 Har ingenting mot dig personligen, du verkar vettig men seriöst, hur kan du inte förstå att i princip alla tycker att sånt här är roligt... Jag sitter ju inte inne med det rätta svaret, men det skulle förvåna mig mycket om du har rätt i denna fråga. Många ser till sig själva och till sin omgivning, sen tror man att det är normen (även jag trillar i den fällan ibland). Men just i detta fall har jag väldigt svårt att tro att "i princip alla" tycker att detta är kul. Jag tror snarare att många störs sig på den dagisattityd som fins här. Dessutom har det väl inte direkt med att göra huruvida det är kul eller ej? Är det det som är kärnfrågan? Handlar det inte om hur PF ska bli ätt bättre poker-forum? Citera
honest99 Postad 22 Maj , 2008 Rapport Postad 22 Maj , 2008 Jag tycker också det är roligt med "barnsligheter", men jag tvivlar starkt på att de inblandade själva i stridens hetta fullt ut förstår och tar hänsyn till vilken otrolig effekt internet kan ha. Tyvärr, men självklart måste en viss moderering finnas. Citera
psykologas Postad 22 Maj , 2008 Rapport Postad 22 Maj , 2008 Alltså, det var ju det jag menade, dumma frågor tycker jag är helt ok att ställa, men när folk ger dumma svar, blir tillrättavisade av folk som uppenbarligen har bättre koll och ändå inte fattar utan håller fast vid sin åsikt, det är då jag lackar. Sen kan jag inte riktigt hålla med om allt i ditt inlägg, men jag respekterar verkligen din ställning i frågan. Tycker inte på något sätt att det är konstigt att sämre spelare, inte köper argument från bättre spelare. Det e j-ligt svårt att förstå att koncept som man ännu inte fattat är bättre än det man gör idag. Att då fortsätta argumentera för sin sak är rätt standard i mänskligt beteende, så även om det ser puckat ut från de bättre spelarens håll, så e det väl inte så mkt att hetsa upp sig för? Vet inte hur din utveckling sett ut, men om jag skulle ha en debatt mellan mig själv nu och mig själv för 2 år sen, så skulle jag för 2 år sen tycka att jag idag var en idiot med noll koll. Medans fakta är att jag är mkt bättre idag (jag var dock rätt bra redan då ). Troligen skulle dessutom mitt jag idag tycka att jag om 2 år är en idiot oxå, trots att jag då lär va bättre än idag. Citera
honest99 Postad 22 Maj , 2008 Rapport Postad 22 Maj , 2008 Det är till att vara psykolog. Fullt medhåll. Dessutom imbillar jag mig att man provocerar fram bättre feedback om man kommer med påståenden. Stämmer nog inte jämt. Citera
devalanteriel Postad 22 Maj , 2008 Rapport Postad 22 Maj , 2008 Jag förstår vad du menar med flashback, men vill ändå flika in att de är stenhårda på just denna punkt. "Den som publicerar andra användares personuppgifter, IP-nummer, eller inlägg med tydligt uppsåt att avslöja en annan användare riskerar avstängning". Aha, det visste jag inte. Tack för rättelsen. Har ingenting mot dig personligen, du verkar vettig men seriöst, hur kan du inte förstå att i princip alla tycker att sånt här är roligt. När någon sjukt överdrivet kaxig och misslyckad? människa försöker skryta om sitt liv på ett internetforum. Det är ju det överlägset roligaste som hänt på pf (vad jag vet). Nu såg jag visserligen inte hela diskussionen. Det kan säkert varit överdrivet åt flera håll men saken i stort är ju helt självklart att man tycker är rolig. Tilläggas bör att jag grundar detta på tidigare incidenter när CDS dagbok var igång. Förstår också att ni vill hålla forumet hyfsat rent, inget konstigt med det, stäng av dom som gjort fel några dagar, men några 3års bannar känns kanske lite i överkant... Ingen moderator höll i alla fall med, men vi hör väl till undantagen då. Att posta bilder och personuppgifter på personer som inte själva är med på det är aldrig roligt. Särskilt inte när man blandar in personens familj också. Alltså ärligt talat, det är så basic att valfritt dagisbarn begriper konceptet. Imo går det inte att försvara det beteendet på ett internetforum. Någon treårsban har vi väl heller inte delat ut... en lifetime på ett helt nytt dubbeltrollkonto, det tycker jag inte räknas. Det längsta utöver det var på 45 dagar innan emilio förlängde det själv ett par gånger. Det folk verkar ha missat är att nästan alla vettiga skribenter som inte gillar att håna folk har slutat skriva, detta pga just sådana saker som den här tråden handlar om. Okocha (exempelvis) ser bara de vettiga skribenter som tvärtom älskar att vara sarkastiska och dryga jävlar eftersom det är de som är kvar. Blir vi av med de sistnämnda tror jag att de föregående kommer tillbaka och att kvalitén på forumet höjs avsevärt. Citera
Kape Postad 22 Maj , 2008 Rapport Postad 22 Maj , 2008 Att posta bilder och personuppgifter på personer som inte själva är med på det är aldrig roligt. Särskilt inte när man blandar in personens familj också. Alltså ärligt talat, det är så basic att valfritt dagisbarn begriper konceptet. Imo går det inte att försvara det beteendet på ett internetforum. Jaha, jag missade hela debaklet men om folk roat sig med att hänga ut bilder och personuppgifter för att de stör sig på någon (CDS antar jag?) så tycker jag en lång ban är rimlig. Livstid, kanske men +30 dagar, definitivt! Kanske skulle de personer som "roar" sig med sådant endast få återkomma till forumet om de fortsätter att skriva under riktigt namn och med en avatar föreställande sig själv? Citera
mr-flow Postad 22 Maj , 2008 Rapport Postad 22 Maj , 2008 Ingen moderator höll i alla fall med, men vi hör väl till undantagen då. Kan det vara så att moderatorer inte tycker sånt är kul eftersom de inte får tycka sådant är kul. Jag menar, blir man inte petad från sitt ämbete om man tycker sådant är kul? Typ som någon i regeringen inte kan använda svart städhjälp. Själv håller jag med det som tidigare sagt, klart emilio ska ha en ban, men 75 dagar är sjukt lång tid, 45 också för den delen. Citera
devalanteriel Postad 22 Maj , 2008 Rapport Postad 22 Maj , 2008 mr-flow, nja - vi är inte alltid rörande överens, och helst ska inte personliga åsikter krocka med modereringen. Om någon moderator hade tyckt att CDS-grejen varit rolig hade jag inte haft något emot det, så länge samma moderator inte invänt mot att det behöver modereras, eftersom det ur en forumsynpunkt är en no-brainer. På samma sätt har jag inte haft några problem med att banna t.ex. eurythmech några gånger trots att jag tycker att han är ganska rolig. emilio fick 45 dagar först, om det är för långt eller inte är öppet för diskussion. De extra 30 dagarna har han dock själv fixat genom att öppna nya konton istället för att vänta ut sin ban. Citera
inkassera Postad 22 Maj , 2008 Rapport Postad 22 Maj , 2008 Klart jag överdrev lite i mitt inlägg, var väl kanske inte 100% med i matchen. men jag förstår ändå inte hur man kan tycka att någon som tycker liknande händelser är roliga, sen att dom "förstör" forumet är ju självklart sant. Det blir ju inte direkt seriösare när halva pf kastar paj. gogo Citera
KingCosmoKramer Postad 22 Maj , 2008 Rapport Postad 22 Maj , 2008 Vilka syftar du på nu? En av dom där vettiga skribenterna han snackar om är med alla säkerhet Jojje2k . Citera
eyedol Postad 22 Maj , 2008 Rapport Postad 22 Maj , 2008 Vilka syftar du på nu? +1 Det är ju inte så svårt att räkna ut att varför modereringen är som den är. Klart man värnar om nybörjarna. Det är ju de som drar in pengar via alla affelänkar, inte gamla rävar som kan sin pokerteori. Citera
okocha Postad 22 Maj , 2008 Författare Rapport Postad 22 Maj , 2008 Det är ju inte så svårt att räkna ut att varför modereringen är som den är. Klart man värnar om nybörjarna. Det är ju de som drar in pengar via alla affelänkar, inte gamla rävar som kan sin pokerteori. Och dessutom vet hur dåliga forumets erbjudanden är i förhållande till rakeback. Vet inte om jag sagt det förut, men jag tycker forumet sjönk i kvalitét med ihopslagningen med poker.se, iofs ökade kvantiteten ganska mycket, men för mig som inte tjänar några pengar på affelänkar skulle jag föredra kvalitét. Citera
Matfrid Postad 23 Maj , 2008 Rapport Postad 23 Maj , 2008 Tycker inte på något sätt att det är konstigt att sämre spelare, inte köper argument från bättre spelare. Det e j-ligt svårt att förstå att koncept som man ännu inte fattat är bättre än det man gör idag.Att då fortsätta argumentera för sin sak är rätt standard i mänskligt beteende, så även om det ser puckat ut från de bättre spelarens håll, så e det väl inte så mkt att hetsa upp sig för? Vet inte hur din utveckling sett ut, men om jag skulle ha en debatt mellan mig själv nu och mig själv för 2 år sen, så skulle jag för 2 år sen tycka att jag idag var en idiot med noll koll. Medans fakta är att jag är mkt bättre idag (jag var dock rätt bra redan då ). Troligen skulle dessutom mitt jag idag tycka att jag om 2 år är en idiot oxå, trots att jag då lär va bättre än idag. Det har ju ett värde i att ha fel på ett artikulerat (nåja) sätt, och att sedan se de olika argumenten i en tråd. Några av Softish trådar är klassiker i det avseendet, bla en helt underbar tråd om kortflyt i limit hold'em. Samtidigt har det lite eller inget värde i att bara påstå att någon har fel, eller att inte motivera rekommendationer angående handhistorier. En stor mängd av nybörjarfrågorna, och kanske en majoritet av de 'intressanta tankar' man kan få, är troligen helt galna. Då är ett forum ett perfekt ställe för att reda ut detta. Citera
Supertequila Postad 23 Maj , 2008 Rapport Postad 23 Maj , 2008 Det är lite av skitsnack att allt värde försvunnit ur forumet. Tack vare att poker blivit så folkligt har den breda massan börjat spela på senare år, och jämlikt med det har antalet medlemmar på PF ökat, och den genomsnittliga kvaliteen självklart sjunkit med hänsyn till att majoriteten är nybörjare. Men det finns otroligt mkt värde att hämta fortfarande. När min dagbok var aktiv så tyckte jag att väldigt många duktiga skribenter tillförde en hel del nyttiga synpunkter, vilket åtminstone för min del, medförde att mitt spel utvecklades. Man kan alltid se glaset som halvfullt eller halvtomt, och jag tycker att PF ändå är ganska så halvfullt. Citera
Recommended Posts