Gå till innehåll

AKo blir återhöjd preflop


Recommended Posts

Cashgame 0.5/1.0$ 10 manna bord. Max inköp 100BB och du har en stack på 115$.

 

Du sitter på AKo och höjer till 4$ i mittposition 2 st lösa spelare synar med stackar på ca 70$ båda två (den ena är kass utan dess like medan den andre är ganska ojämn i sitt spel).

Knappen höjer till 24$ (han spelar ganska loose aggro och har haft flyt och sitter på en 350$ stack, han har höjt preflop på Axo, alla pp etc, han har även återhöjt med mellan pp och AK tidigare. Han höjer även ofta från knappen eller cut-off)

 

vad gör man här ?

 

jag satte BB på ett mellan pp och gick all-in i förhoppning om fold runt om eller isolera mig mot knappen och ta bort positionsnackdelen.

 

(Jag la inte så mycket vikt vid de 2 limparna, bara knappen syande med JJ jag träffade K och vann - men jag undrar om detta var rätt spelat - funderat en del på denna handen och är osäker på om det är rätt spel i längden)

 

 

// JJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Finns ju flera olika scenarion som är okej i detta läge beroende på hur knappen spelar, mot en del motståndare är det ju t ex inte fel att folda alternativt ytterst sällan kall syna. Mot en lös agressiv motståndare som höjer på knappen efter en person höjt och två kallsynat tycker jag en kraftig återhöjning/all in som du gjorde är utmärkt. Finns en god möjlighet att han gör en squeeze i detta läge och är ju absolut inte omöjligt att han sitter med AQ och många andra pockets såsom 99, 1010, JJ, QQ, KK, AA så med tanke på pottodds ser nog din hand ganska bra ut mot hans range.

 

De som limpsynade din raise behöver du ju ofta inte vara rädd för, de synar knappast din raise med monster, möjligen att de hittar synen med något skumt lågt pocket någong gång.

 

Tycker du spelade bra med tanke på reads och positioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligtvis är AKo en alldeles för svag hand att pusha med pre. Det blir en coinflip mot alla par utom AA och KK där du är gigantisk dog.

Jag skulle ta en syn och se vad som händer, för att sedan bestämma mig.

 

Jo du har rätt. Men om du väger in alla händer som fi kan tänkas syna med inte bara de hero ligger under mot så är det ett ev+ spel.

Visst du minskar variansen men du minskar också din förväntade vinst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligtvis är AKo en alldeles för svag hand att pusha med pre. Det blir en coinflip mot alla par utom AA och KK där du är gigantisk dog.

Jag skulle ta en syn och se vad som händer, för att sedan bestämma mig.

 

1. Du kan inte förutsätta att han kommer syna. Finns helt klart en del FE.

2. En coinflip har vi ju absolut ingenting emot att se med tanke på pottoddset för att gå allin.

3. Hans range är ju ganska bred eftersom han sitter i ett bra squeeze läge/är loose agressive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo du har rätt. Men om du väger in alla händer som fi kan tänkas syna med inte bara de hero ligger under mot så är det ett ev+ spel.

Visst du minskar variansen men du minskar också din förväntade vinst.

 

Enligt TS 3-bettar fi med alla PP+AK. Mot alla PP under KK, samt AK, är det EV0, mot KK och AA är det EV-. Visst får man räkna in andra faktorer också, men man kommer ju ändå inte ifrån att en stor 3-bet väldigt ofta betyder just medium/högt pp eller AK, och då ser jag inte att det är EV+.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligtvis är AKo en alldeles för svag hand att pusha med pre. Det blir en coinflip mot alla par utom AA och KK där du är gigantisk dog.

Jag skulle ta en syn och se vad som händer, för att sedan bestämma mig.

 

Det här måste vara ett skämt o bland de sämsta råden jag har läst här.

 

Syna oop och inducera syn fr de andra två? Fortsätta spela handen ur position mot en LAG knapp?

 

Att syna är det i särklass sämsta alternativet här.

 

Push ftw.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt TS 3-bettar fi med alla PP+AK. Mot alla PP under KK, samt AK, är det EV0, mot KK och AA är det EV-. Visst får man räkna in andra faktorer också, men man kommer ju ändå inte ifrån att en stor 3-bet väldigt ofta betyder just medium/högt pp eller AK, och då ser jag inte att det är EV+.

 

OP skriver iof att FI också 3-betar med Ax och då ökar ju hans handrange betydligt. En lag-spelare som 3-betar på knappen i den här specifika situationen kan sitta på det mesta tänker jag. Visst, AKo ligger efter alla PP, men vad kommer FI tänka om OP:s hand? Förutsatt att fi inte är en maniac eller extremt LAG så kommer han antagligen inte syna med 22 osv. Det i sin tur ökar värdet på OP:s spel, FE+.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligtvis är AKo en alldeles för svag hand att pusha med pre. Det blir en coinflip mot alla par utom AA och KK där du är gigantisk dog.

Jag skulle ta en syn och se vad som händer, för att sedan bestämma mig.

 

Se vad som händer UR POSITION ? Ja du förlorar nog handen oavsett flopp till 99% herregud vilket dåligt spel .

 

I övrigt helt rätt spelat in med keramiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OP skriver iof att FI också 3-betar med Ax och då ökar ju hans handrange betydligt. En lag-spelare som 3-betar på knappen i den här specifika situationen kan sitta på det mesta tänker jag. Visst, AKo ligger efter alla PP, men vad kommer FI tänka om OP:s hand? Förutsatt att fi inte är en maniac eller extremt LAG så kommer han antagligen inte syna med 22 osv. Det i sin tur ökar värdet på OP:s spel, FE+.

 

Jag läser det som att han höjer först in med Ax, men 3-bettar med pp och AK. Om han 3-bettar med Ax så är hans handrange absolut tillräckligt stor för att en höjning/push ska vara okej, men det är inte så jag läser det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt TS 3-bettar fi med alla PP+AK. Mot alla PP under KK, samt AK, är det EV0, mot KK och AA är det EV-. Visst får man räkna in andra faktorer också, men man kommer ju ändå inte ifrån att en stor 3-bet väldigt ofta betyder just medium/högt pp eller AK, och då ser jag inte att det är EV+.

 

EV+? Jag tror inte du vet vad begreppet betyder.

 

Spelar ni för stack här, med tanke på döda pengar i mitten har du, borträknat Fold Equity, just nu 48% potodds.

 

AKo mot en HD som du beskriver alla par samt AK (förutsett att t ex 22-66 synar en push här) står sig:

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 43.487% 37.96% 05.53% 52650989 7664534.50 { AcKd }

Hand 1: 56.513% 50.99% 05.53% 70716566 7664534.50 { 22+, AKs, AKo }

 

Du behöver således 43,5% för att det ska va EV-neutral o här har du EV+ på push OM hela hans range synar.

 

Tar du en mer realistisk 3bets-range som består av 77+, AJs+, KQs, AJ0+, KQo, och ett par skräphänder som t ex Q4o och T5o så får du equity:

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 57.701% 53.12% 04.58% 100970830 8698123.00 { AcKd }

Hand 1: 42.299% 37.72% 04.58% 71698668 8698123.00 { 77+, AJs+, KQs, AJo+, KQo, Q4o, T5o }

 

Och nu leder du mot hans range o då är push verkligen inte EV-.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

isåfall har du inte läst mycket här.... varenda hh innehåller den typen av svar ju. vad fan, folk påstår ju tom att det är fel att 4betshova AJo.

 

En dag ska jag busta dig, min vän, när du pushar din AJo rakt in i min AQo som jag självklart 4betssynar med.

 

Du hade ingen lust o svara på PMet såg jag :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läser det som att han höjer först in med Ax, men 3-bettar med pp och AK. Om han 3-bettar med Ax så är hans handrange absolut tillräckligt stor för att en höjning/push ska vara okej, men det är inte så jag läser det.

 

Sant, jag läste lite slarvigt men jag tycker ändå pushen är helt ok. Valet står väl egentligen mellan psuh/fold...knappast syn och sedan omöjligt att veta var i handen han befinner sig. Pusha eller folda och utan en fantastisk read á la Ungar kan han ju inte gärna folda så push är det enda raka...tycker jag iaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EV+? Jag tror inte du vet vad begreppet betyder.

 

Spelar ni för stack här, med tanke på döda pengar i mitten har du, borträknat Fold Equity, just nu 48% potodds.

 

AKo mot en HD som du beskriver alla par samt AK (förutsett att t ex 22-66 synar en push här) står sig:

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 43.487% 37.96% 05.53% 52650989 7664534.50 { AcKd }

Hand 1: 56.513% 50.99% 05.53% 70716566 7664534.50 { 22+, AKs, AKo }

 

Du behöver således 43,5% för att det ska va EV-neutral o här har du EV+ på push OM hela hans range synar.

 

Tar du en mer realistisk 3bets-range som består av 77+, AJs+, KQs, AJ0+, KQo, och ett par skräphänder som t ex Q4o och T5o så får du equity:

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 57.701% 53.12% 04.58% 100970830 8698123.00 { AcKd }

Hand 1: 42.299% 37.72% 04.58% 71698668 8698123.00 { 77+, AJs+, KQs, AJo+, KQo, Q4o, T5o }

 

Och nu leder du mot hans range o då är push verkligen inte EV-.

 

Det lutar åt att jag får ge mig, även om det i mina ögon fortfarande är väldigt marginellt. Vad händer om du plockar bort skräphänderna från den andra distributionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara jag som gillar ett 4bet till 60-70$ här för att eventuellt driva ut en kompetent LAG-spelare som kan folda PP under QQ vid 4bet genom att representera en möjlig QQ-AA? Ett push kan indikera mer på att man sitter på just AK.

 

Ifall han lägger sitt PP 1/5 gånger måste det ju ge iaf lite EV+ istället för push & ta en flipp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja allt är ju redan sagt men jag vill bara instämma i att syn och utvärdera suger. Hellre fold än syn, men degen ska ju in. Räkna med mycket fold equity.

 

Är han LAG, så gör han väl det här spelet med en ännu vidare range än den som Supertequila beskrev. Han har ju ett perfekt squeeze-läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan vad skönt att jag börjar tänka rätt titt som tätt. Känns trotts allt som PF har gjort lite gott för mitt spel trotts allt :-D.

 

:h: Supertequila

:h: Totteville

:h: Strater

mf

 

Heltok, du e oxå grym även om jag inte alltid hänger med i dina fördjupningar och ekvationer. Kan tro att du läser en hel del. Läs gärna lite pedagogik oxå och praktisera även dessa kunskaper här på PF ;-).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...