Gå till innehåll

Murrays underbara tackling och felaktiga utvisning

Recommended Posts

Postad

Sett att det diskuterats i div trådar så tänkte man kunde starta en liten tråd där det hör hemma.

Några verkar tro att hockey är en gentlemannasport där man skall flytta sej för motståndarna så de inte åker på en och slår sej lite.

Hockey är en sport där det skall vara kamp med blod, svett o tårar. NHL ligger ljusår före europeisk hockey idag vad gäller utvisningsregler anser jag. Där tar man bort spelförstörande saker som dåliga spelare tidigare kunde leva lite på medans man ser till att ännu tuffheten och hårdheten finns kvar. Man skall ha ont i hela kroppen efter en hockeymatch och ett par feta blåmärken.

Tål man inte det kan man börja kolla/spela(?) curling istället.

Douglas Murrays tackling igår va klockren, helt enligt skolboken på hur en tackling skall utföras. Att han sen satt den ett ögonblick för tidigt är en sak. En 2 min interference va han värd där då det va det enda felet. Att sen Morozov gör sig illa har inte med straffet o göra. En tackling bakifrån, med armbågen, klubban eller dyligt är fult och skall rendera detta straff Murray fick + lite till. Men skall man inte ens få utföra en tackling på ett korrekt sett i hockey ? Om spelaren inte klarar en korrekt tackling skall man då få matchstraff och avstängning ?

Skall boxare diskas om dom råkar knocka sin motståndare med en regelrätt rak höger för att motståndaren inte råkar ha guarden uppe ?

Näää.... Snyggt jobbat Murray...såna tacklingar vill jag se mera av, se bara till att pucken ligger på samma ställe så man slipper en 2a. Motståndarna skall få känna sej nervösa, inte känna sej säkra och ha nerverna på spänn.

Bjuder på tacklingen igen + ett par han satte 100% i NHL.

http://youtube.com/watch?v=5BC3H-ASqqI

Inte bara Murray men han sätter en del av dem iaf...

http://youtube.com/watch?v=b4oDRmrjPIs

Postad
finns en regel om överdrivet hårt spel, om inte det där är det så vet jag inte vad. lär dig något om hockey.

Hehe...ok. Kallar du en helt korrekt axeltackling för överdrivet hårt för att den råka ta bra ?. Han tog kanske ett par halvskär innan han tryckte till så det va inte så att han tog för många skär heller. Så kalla det för överdrivet hårt är bara löjligt...

Tacklingen va 100% korrekt, den tog bara jävligt bra liksom en snudd på hakan kan ta för en boxare så han svimmar.

Men jag kanske inte lärde mej tillräckligt efter 15 års spelande och 2 steg i tränarkurs.

Postad
Hehe...ok. Kallar du en helt korrekt axeltackling för överdrivet hårt för att den råka ta bra ?. Han tog kanske ett par halvskär innan han tryckte till så det va inte så att han tog för många skär heller. Så kalla det för överdrivet hårt är bara löjligt...

Tacklingen va 100% korrekt, den tog bara jävligt bra liksom en snudd på hakan kan ta för en boxare så han svimmar.

Men jag kanske inte lärde mej tillräckligt efter 15 års spelande och 2 steg i tränarkurs.

For your info så finns inte det här med "skär" innan tackligar inte kvar längre. Vad man däremot ska vara hård mot är överdrivet hårt spel mot motståndare som uppenbart inte har balansen uppe att ta en smäll.

// nyutbildad hockeydomare

Postad
For your info så finns inte det här med "skär" innan tackligar inte kvar längre. Vad man däremot ska vara hård mot är överdrivet hårt spel mot motståndare som uppenbart inte har balansen uppe att ta en smäll.

Snälla, det här är inte Pojkar-95 serien

Postad

Ja nån domarkurs har ju inte jag gått, så helt 100 på hur alla regler är skrivna i boken vad gäller utvisningar är jag inte.

Men skall man ta bort rena tacklingar som är perfekta i sitt utförande byter jag kanal o ser på sportfiske eller nåt.

Man kan inte påstå att morozov va ur balans i det läget utan han fick bara en 100% perfekt tackling av en mkt större spelare som satt klockrent.

Gällde det boxning hade man sagt att det va en perfekt rak höger på motståndarens hakspets som gjorde att man vann på knock out.

Finns en orsak att jag slutat se på svensk hockey både live och på tv (förutom att gnaget inte spelar i elitserien då) och det är att jag tycker den är förbannat tråkig. När jag som stort hockeyfan ser hockey på TV kollar jag på NHL....där är det action och hockey på riktigt. Där är hårda rena fina tacklingar är tillåtna.

Jag tycker givetvis Douglas skulle haft utvisning igår, men 2 min för interference är det jag anser är rimligt.

Vad är näste steg i europeisk hockey ? Skall man förbjuda killar över 190 och 85 kilo för att de kan utdela rena fina tacklingar på ett korrekt sätt men pga sina stora kropp så kan en mindre kille slå sej lite ?

Fula bentacklingar som Ovechkin (?) utdelade borde straffas betydligt mer än en tackling tagen från skolboken "hur man utdelar den perfekta tacklingen"

Nä....snart börjar Pittsburgh sin andra match i semin och jag sitter klistrad framför burken för att få lite action :)

Postad

Hur avgörs om det är "överdrivet hårt spel"?

Postad

2 minuter för interference är ju det enda rimliga det GÅR inte att säga emot :-( Det är ju för fan helt solklart. Han gör en klockren tackling ett ögonblick för tidigt som tar lite bättre än väntat.

Postad
sista youtube-länken är sjukt skön.

QFT. McLarens höfttacklingar är ju skrämmande.

Sen ang. Murrays tackling är jag kluven. Jag menar hade han haft pucken är det ju klockrent, men det känns som att det faktum att han inte ens är tacklingsbar i det läget talar för att det skulle vara aningens "överdivet hårt spel".

Men i vilket fall som helst så tycker jag som fedorov, tacklingen var liksom lite respektlös. Ryssen har noll chans att fösrvara sig och bara för att man kan och får behöver man inte ta varje chans att skicka spelare i isen med sån kraft. Har hört att hjärnskakningar inte är så kul.

Postad
QFT

Men i vilket fall som helst så tycker jag som fedorov, tacklingen var liksom lite respektlös. Ryssen har noll chans att fösrvara sig och bara för att man kan och får behöver man inte ta varje chans att skicka spelare i isen med sån kraft. Har hört att hjärnskakningar inte är så kul.

Det där förstår jag inte riktigt, hockey är en fysisk sport där det är tillåtet att tackla sina spelare för att sätta dem ur spel. Bara för att tackling råkar ta bättre än en annan så blir den väl inte respektlös ? Man kan ju inte heller som spelare åka runt o fråga om sin motståndare är beredd innan man tacklar så man inte råkar tackla honom i isen.

"Hey...Morozov, är du redo ? Jag kommer ge dej en korrekt tackling nu så va beredd och ta emot den rätt"

Nu hade ju visserligen Morozov just fått en varning av Murray ett par minuter innan men va ändå inte beredd :)

Postad
"Hey...Morozov, är du redo ? Jag kommer ge dej en korrekt tackling nu så va beredd och ta emot den rätt"

Imho kan man hålla igen lite om man märker att kille inte kan försvara sig, och att inte göra det är att vara an aning respektllös. Inte särskilt ofta man blir skadad om man ser tacklingen komma.

Nu hade ju visserligen Morozov just fått en varning av Murray ett par minuter innan men va ändå inte beredd :)

Obv årets skönaste kommentar av en hockeyspelare.

Postad
Imho kan man hålla igen lite om man märker att kille inte kan försvara sig, och att inte göra det är att vara an aning respektllös. Inte särskilt ofta man blir skadad om man ser tacklingen komma.

Antar att alla Stevens tacklingar oxå va respektlösa då i stort sett ingen av de utsatta va med på att bergväggen kommer springandes in i dem :)

Obv årets skönaste kommentar av en hockeyspelare.

Absolut....skön kille den där Douglas, kanske ingen raketforskare men :)

Postad

Patetiskt med hockeyspelare och deras jävla slagsmål så fort någon petar på dem.

Fotbollsspelare är väl oärliga och slänger sig när någon petar på dem istället men hellre det än anabolPMS eller vad det nu är :roll:

Tacka vet jag handbollsspelare.

Postad

Tycker han ska ha matchstraff. Hade han haft pucken hade han dömt charging och eftersom det blev en skada döma det större straffet (5+GM) eller match penatly. Sen verkar det dock som det brunnit i huvudet på honom när han säger att han hoppas Morozov ska missa kvartsfinalen.

I NHL fick en matchstraff för denna interference.

http://www.youtube.com/watch?v=ZFEMNrBiies

Om någon vill kolla in regelboken finns den här http://static.hockeyligan.se/upload/file/regelboken.pdf