Gå till innehåll

Bygga en dator


Snusarn

Recommended Posts

Ja jag ska bygga mig en dator tänkte jag. Försökte fiska info på sweclockers forum men de är bara intresserade av att spela Crysis på högsta upplösning, och det tänker inte jag göra (vet inte ens vad Crysis är eg.). Jag ska spela många bord poker, titta på film och surfa.

 

Kollade dock deras rekomenderade datorpaket och detta är deras Intel 5k.

 

Antec Sonata III 500 (Svart) (Miditower-chassin)

Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB (DDR2-minnen)

Gigabyte GA-P35-DS3 (Moderkort - Intel Socket 775)

Intel Core 2 Duo E7200 2,53GHz Box (CPU (Intel Socket 775))

Leadtek GeForce WinFast PX9600GT 512MB (Grafikkort (PCI-Express))

Samsung SH-S203D (DVD-brännare för dator)

Samsung SpinPoint T166 HD321KJ 16MB 320GB (3,5 tums S-ATA-hårddiskar)

 

Totalpris cirkus 5k.

 

Det jag funderar på är om jag behöver ett sånt grafikkort samt om jag kanske borde passa på att köpa 2x2 gig minne direkt istället? I övrigt, processorn bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar sätta ihop mina datorer själv, men frågan är om det inte är dyrare att köpa delar än att köpa en hel dator med samma delar, ihopsatt, testad, med garanti och med windows-licens på köpet. Iallafall om man handlar på ställen som komplett.se och datorbutiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar sätta ihop mina datorer själv, men frågan är om det inte är dyrare att köpa delar än att köpa en hel dator med samma delar, ihopsatt, testad, med garanti och med windows-licens på köpet. Iallafall om man handlar på ställen som komplett.se och datorbutiken.

 

Bara att testa!

 

Jag brukar oxå bygga mina egna datorer o bekantas. Lite "charm" i att välja ut delar samt sätta ihop etc. Men det är väl helt klart en smaksak. Jag är väldigt kräsen när det gäller "oljud" varför det oftast brukar vara lättare att plocka delar själv, typ tyst och ljuddämpat chassi (Antec P182 nöten), tyst nätag. sen så mkt passiv kylning på resp. del.

Du har ju ändå garanti på varje specifik del så det argumentet ser jag inte som så givande... Sen så har du ju även support för resp. del. Detta ställer dock lite högre krav på användaren så återigen "det beror på" 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Blev inatt sugen på att uppgradera, beställt blev:

 

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=637406&su=F62439DA-2B73-4DA8-A07D-F473DA5383D3

 

två datorer får sig en puff för 3500sek

 

pokerdator: athlon x1 3800+ => phenom x4 9550

htpc:n som inte riktigt orkade med 1080 video: x2 3200+ => x2 6000+

(kan även hända jag kastar om cpuna)

 

Fundera länge även på 10k-varvare att köra allt på, men skippade de då det fanns annat smått som jag tänkte handla som inte fanns inne just nu...

har 3 diskar nu: OS / pokerklienter / databaser på varsin 7200varvare, typ 1% av totala utrymmet använt på pokerburken

 

det lutar väl mot att jag testar allt på en simpel gammal pata 7200 varvare när prylarna kommer... får jag väl ta mig en funderare igen ifall disken visar sig lagga när windoze virtuella minnet, alla pokerklienter med inbyggda databaser och pt/databaser delar på samma disk.

 

i övrigt kör jag samma silent-grafikkort setup som sitter i nu(dubbla kort: GeForce 8600GT+Radeon 9250 för 4 x 1600 x 1200 skrivbord)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...