Gå till innehåll

Antal spelare och Blinds


Hjort

Recommended Posts

Johan Hjort: Fast blir det inte en högre kostnad för blindsen om man ser till skillnaden mellan 10 och 6 bord? Sett över en tid så (bör) man spela lika många händer, om blindsen kommer oftare på ett 6-bord borde det innebära en högre kostnad i snitt på varje hand man spelar, eller tänker jag fel eftersom man egentligen får tillbaks det över tiden från andra spelare?

- QoS

 

Nja man bör väl spela något fler händer vid 6-bord än vid ett fullt tio-bord, eftersom man har färre motståndare.

 

I och med att mörken är ett bet och inte en avgift är jag lite tveksam till att se det som en kostnad. Sen är det ju så att mörkarna har negativ EV för nästan alla (om det inte är 2-4 spelare), men den kostnaden är individuell. Sen kan det ju (åtminstone teoretiskt) faktiskt vara så att EV:en i mörkarna för en del spelare är positiv, och då är det ju inte alls någon kostnad längre. Om det negativa ev:et blir större vid ett 6-spelar bord än vid ett 10-spelar bord är nog individuellt, rimligen så blir ev:et bättre mot färre spelare och andra sidan kommer det oftare.

 

Så ur ett EV-perspektiv kan man väl betrakta mörkarna som en kostnad, men då ska man ha klart för sig att kostnaden för, säg en 2-dollars mörk, inte är 2 dollar, utan antagligen mer i trakterna runt 1 dollar. Hur stor kostnaden blir för varje mörk beror på relativ skicklighet och hur många motståndare du har emot dig.

 

För att uttrycka det lite annorlunda: Vid ett fullbord förlorar du en större del av din mörk än vid ett bord med färre motståndare.

 

Spelet från mörkarna är extremt viktigt i limit och blir viktigare ju färre (och bättre) motståndarna blir. Det är också väldigt svårt eftersom det handlar om att spela undermånliga händer i dålig position. Själv så tycker jag inte att jag är särskilt bra på det, vilket är en av anledningarna till att jag spelar no-limit och pot-limit, där spel i mörkarna är mindre viktigt.

 

Här är en artikel från Steve Badgers site, i vilken han diskuterar mörkarnas betydelse och att spela dem: A Thousand Miles of Blinds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...