Gå till innehåll

Starka händer i första position


Bullseye_swe

Recommended Posts

Skulle gärna ta emot lite tips om hur man bäst spelar riktigt starka händer som QQ, KK och AA i första position, särskilt när man har en stor stack i mittenskedet av en multitable SnG...

 

Man sitter där med hyfsad respekt från de övriga p.g.a. stackstorlek, säg att vi är chippie vid bordet, och har "bra" tableimage = relativt tight och farlig. Sen plockar man upp en stark hand typ ovan i första position...självklart vill man ha lite action... Jag kan verkligen inte hitta något bra handlingsalternativ här.

 

Limpa? Neeej, misstänksamt som faen och får man bara syn (av en/flera) så har man ju i princip alltid satt sig i skiten p.g.a. att man får dåligt betalt eller riskerar att förlora mycket mot nån som träffar tvåpar eller bättre.

 

Standardraise så verkar man likadeles alltid skrämma bort resten av spelarna kring bordet.

 

Är minraise en bra mellanväg?

 

Lutar nästan själv mot att dunka allin helt enkelt...eller? Visst oftast blir det väl bara rundfold men ibland får man kanske i alla fall betalt?

Är inte riktigt på det klara hur man bör hantera risken att man stöter på en bättre hand om man dunkar allin, klar skillnad mellan QQ och KK, AA då förstås... I scenariot är vi oftast chippie men kanske bara 2:1 mot average.

 

Ska tilläggas att detta är turbo vilket ger något bättre fiskfrekvens och tveksamma syner.

 

Skulle gärna höra andras tankar om detta eftersom jag relativt ofta befinner mig i denna situation. De första nivåerna får man bra betalt för bra träffar mot folk som inte släpper toppar, sen plockar man upp massa bra händer i mittenskedet som man inte får betalt för och så är ens försprång mot övriga borta mot slutskedet då man är kortdöd istället...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<15bb=allin, >15bb=höj 2-5bb

 

Öh, tror inte att du läste frågan särskilt noggrant...

 

För att tydliggöra så säg att vi har 4.5k-5k marker o resten runt bordet har ~2k med blinds 75/150. De flesta börjar alltså att bli lite shortstackade och "kan" i princip inte (slutsats av det generella spelet på nivån) bara syna en 3-5x raise...

 

Nivån är för övrigt $25+2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öh, tror inte att du läste frågan särskilt noggrant...

 

För att tydliggöra så säg att vi har 4.5k-5k marker o resten runt bordet har ~2k med blinds 75/150. De flesta börjar alltså att bli lite shortstackade och "kan" i princip inte (slutsats av det generella spelet på nivån) bara syna en 3-5x raise...

 

Nivån är för övrigt $25+2.

 

han tycker att du ska gå allin om du har mindre än 2250 isf, annars tycker han att du ska höja 300-750

 

att dom inte "kan" syna en raise är väl bara bra eftersom dom då ställer med halvdana pockets / AJ+ ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Doh, ja men förutsättningen är ju att vi har stor stack, chippie vid bordet iaf... Och nej troligen gör dom inte det med AJ+ om jag raisar i UTG, pratar FR. Dom är normalt inte shortstackade och jag har normalt spelat för tight och foldat det mesta i nivåerna 15/30-50/100...

 

Blir dock lite osäker på vad jag fiskar efter... vill ju ha betalt, alltså att Fi synar en raise med marginella händer utan att samtidigt riskera att hamna i skiten och losa halva stacken när blindsen snart blir höga på riktigt och man sumpat sig ner till shortie p.g.a. en dåligt spelad premiumhand (läs limp alternativt allin). Äta kakan och ha den kvar? Eller är minraise en möjlig väg enligt någon? :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är stor chippie vid bordet behöver du ju inte kort för att vinna marker. Spela handen om du spelar alla andra steals och hoppas på att någon tröttnat på din "bully" attityd.

 

Normalt är jag väl ingen bully just för rädslan att hamna i onödigt kostsamma situationer. Raisar jag till 600+ har jag ju ganska ofta odds att syna en AI utan hänsyn till att han kanske har en bättre hand och losar jag är halva stacken borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt är jag väl ingen bully just för rädslan att hamna i onödigt kostsamma situationer. Raisar jag till 600+ har jag ju ganska ofta odds att syna en AI utan hänsyn till att han kanske har en bättre hand och losar jag är halva stacken borta.

 

Ju högre blinds och ju närmre bubblan desto mer ska du utnyttja din stack. Visst händer det att du förlorar en stor del av stacken men det är ju inte hela världen om du är chippie. Vanligast är dock att du vinner massor med blinds och till slut kan dominera bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, äntligen ett svar från någon. Önskar du utveckla?

 

Med en hand som AA vill du 1) skapa en så stor pott som möjligt preflop, men samtidigt 2) ha så få spelare med till flopp som möjligt. En standardraise lär i det långa loppet vara den aktion som ger den bästa avvägningen mellan dessa båda mål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en hand som AA vill du 1) skapa en så stor pott som möjligt preflop, men samtidigt 2) ha så få spelare med till flopp som möjligt. En standardraise lär i det långa loppet vara den aktion som ger den bästa avvägningen mellan dessa båda mål.

 

Jojo, standardpoker ja... Kan bara tycka att det borde finnas utrymme för ytterligare avvägningar i specialfall som exv. detta. Antar att jag får bli lösare och donka loss då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man sitter där med hyfsad respekt från de övriga p.g.a. stackstorlek, säg att vi är chippie vid bordet, och har "bra" tableimage = relativt tight och farlig.

 

Vill du ha action när du har en stark hand måste ju detta vara en usel image. Om motståndarna tror att du är en action-junkie som spelar varje hand måste ju vara en mycket bättre image.

 

Om folk aldrig synar när du höjer, höjer du för sällan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om folk lägger sig så väldigt ofta när du öppnar UTG så kan du exploatera det genom att göra det oftare och med sämre händer. Med tiden kommer folk bli sura och spela med dig, och då har du AA. Amazing!

 

Rekommenderar 2,5BB. Ibland lägger sig alla, låt dig inte störas av det. Det är bättre än att de träffar något fult iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...