Gå till innehåll

Uppringd av Skatteverket - skämt eller inte?


Recommended Posts

Låg som vanligt och tog min eftermiddagslur idag på eftermiddagen. Då jag vaknar ser jag att jag har ett missat samtal på mobilen, från ett anonymt nummer. Den som ringde har talat in ett röstmeddelande till mig. Jag ringer å lyssnar, och får till min förvåning höra "Hej, jag heter Rolf Andersson och ringer från Skatteverket. Vi har tittat lite på din ekonomi och din deklaration. Vi ser att du har några transaktioner från utländska spelbolag till din bank. Vi skulle gärna vilja att du kontaktar oss på 087192244".

 

Pokerfisk som man är försöker man ju analyera detta förbannade röstmeddelande. Han darrar lite lätt på rösten. Han heter Rolf, trots att han låter som han är i 30-årsåldern (vem fan är 30 å heter Rolf lixom?!). Det låter som han är utomhus då han ringer... Alla dessa grejer gör att jag börjar tro det är ett (förbannat tiltande) practical joke av nån polare till mig (snart före detta polare, om så är fallet).

 

Hur som.. om vi antar att det inte är ett joke. Nån insatt som har nån aning om vad jag bör göra? Antar att jag inte har nån anledning att ringa upp fanskapet. Billigt försök att fiska enkel information känns det ju som. Han nämner ju även att dom "tittat på min deklaration". Jag har inte ens lämnat in nån deklaration för i år ännu. Tänkte göra det i början av maj. Så isf syftar han ju på förra årets deklaration. Det känns ju oxå mkt märkligt att han säger exakt vad saken gäller på ett jävla mobilsvar ("transaktioner från utländska spelbolag till din bank"). Han vet ju inte ens med säkerhet om han ringt rätt nummer.

 

Blev lite svamligt detta. Men vad göra? Skita i Rolf tills vidare är det klokaste antar jag?!

 

Puss /LL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter 2:a maj om man ska vara petig. Försökte men lyckades inte hitta en liknande tråd. Där var det någon person med koll (troligtvis Cyntax) som sa att all kontakt med skatteverket (och myndigheter i allmänhet) sker med post. För en sådan allvarlig sak skulle de definitivt inte ringa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter 2:a maj om man ska vara petig. Försökte men lyckades inte hitta en liknande tråd. Där var det någon person med koll (troligtvis Cyntax) som sa att all kontakt med skatteverket (och myndigheter i allmänhet) sker med post. För en sådan allvarlig sak skulle de definitivt inte ringa.

 

5e maj om man ska va ännu petigare:mrgreen:

 

Hursomhelst låter det väldigt skumt. Ring anonymt på nret och kolla vart du kommer ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Deklarationerna granskas efter 1 maj, tror inte det.
Efter 2:a maj om man ska vara petig. Försökte men lyckades inte hitta en liknande tråd. Där var det någon person med koll (troligtvis Cyntax) som sa att all kontakt med skatteverket (och myndigheter i allmänhet) sker med post. För en sådan allvarlig sak skulle de definitivt inte ringa.
5'e maj är det i år.
Låg som vanligt och tog min eftermiddagslur idag på eftermiddagen. Då jag vaknar ser jag att jag har ett missat samtal på mobilen, från ett anonymt nummer. Den som ringde har talat in ett röstmeddelande till mig. Jag ringer å lyssnar, och får till min förvåning höra "Hej, jag heter Rolf Andersson och ringer från Skatteverket. Vi har tittat lite på din ekonomi och din deklaration. Vi ser att du har några transaktioner från utländska spelbolag till din bank. Vi skulle gärna vilja att du kontaktar oss på 087192244".

 

Pokerfisk som man är försöker man ju analyera detta förbannade röstmeddelande. Han darrar lite lätt på rösten. Han heter Rolf, trots att han låter som han är i 30-årsåldern (vem fan är 30 å heter Rolf lixom?!). Det låter som han är utomhus då han ringer... Alla dessa grejer gör att jag börjar tro det är ett (förbannat tiltande) practical joke av nån polare till mig (snart före detta polare, om så är fallet).

 

Hur som.. om vi antar att det inte är ett joke. Nån insatt som har nån aning om vad jag bör göra? Antar att jag inte har nån anledning att ringa upp fanskapet. Billigt försök att fiska enkel information känns det ju som. Han nämner ju även att dom "tittat på min deklaration". Jag har inte ens lämnat in nån deklaration för i år ännu. Tänkte göra det i början av maj. Så isf syftar han ju på förra årets deklaration. Det känns ju oxå mkt märkligt att han säger exakt vad saken gäller på ett jävla mobilsvar ("transaktioner från utländska spelbolag till din bank"). Han vet ju inte ens med säkerhet om han ringt rätt nummer.

 

Blev lite svamligt detta. Men vad göra? Skita i Rolf tills vidare är det klokaste antar jag?!

 

Puss /LL

1. Är det där rätt nummer? Ring och kolla vem som sitter på det numret. ... Annars kan jag kolla också.

2. Han sa aldrig för vilket år det gäller? Behöver ju inte vara för förra året heller. Du kanske blir granskad för inkomståret 2006?

3. Sa han ditt namn i meddelandet?

 

Min gissning är att dom inte ringer om sånt. Nej fan det gör dom inte. Det är fan sekretess på sånt. Han får aldrig lämna så mycket information på din telefonsvarare. Det jag satt i kursiv stil får han inte säga.

Hur vet han att det är ditt mobilnummer? Kollade han Eniro? Det räcker inte, han måste veta till 100000% att det är ditt nummer han ringt, det kan han aldrig veta om ni inte pratat tidigare.

 

Gör inget, är han från SKV och verkligen vill dig något så återkommer han.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan nog fortsätta sova lugnt. Har haft mycket kontakt och strul fram och tillbaka med skatteverket (inte pokerrelaterat) och de har ALDRIG ringt. Saknar de uppgifter från dig kommer en förfrågan. Överlägger de att taxera dig av en eller annan anledning kommer du få ett papper med preliminärt beslut samt ett datum innan vilket du måste opponera dig om det är något som inte stämmer. Sedan kommer ett beslut med information om hur du ev. överklagar och vart du vänder dig.

 

Simma lugnt, det är någon som jävlas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst händer det att SKV ringer. De har ringt min mobilsvarare några gånger då jag klantat till nåt i skattedeklarationen. De har presenterat sig och lämnat sitt telenummer. Men de har inte berättat vad samtalet gäller.

 

I det här fallet kan det väl inte vara så svårt att kolla upp vart numret går? Ring och testa. Man kan väl slå in en kod att ditt nummer inte syns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skatteverket ringde mig förra året.. dock inte om transaktioner från spelsajter utan att jag hade skrivit ngn fel siffra i min deklaration på en blankett för min lägenhetsförsäljning. Men mitt fel var så uppenbart att hon undrade om hon fick ändra till det rätta själv bara.

 

Så jo dom ringer ibland iallafall.

 

Men detta fall låter ju helsjukt så det är nog ett skämt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skatteverket ringde mig förra året.. dock inte om transaktioner från spelsajter utan att jag hade skrivit ngn fel siffra i min deklaration på en blankett för min lägenhetsförsäljning. Men mitt fel var så uppenbart att hon undrade om hon fick ändra till det rätta själv bara.

 

Så jo dom ringer ibland iallafall.

 

Men detta fall låter ju helsjukt så det är nog ett skämt.

SKV får och ska ringa om enklare ärenden. LL's ärende är inte av den karaktären.

En liten siffra som är "på snedden" är det bäst att ringa om.

 

Visst händer det att SKV ringer. De har ringt min mobilsvarare några gånger då jag klantat till nåt i skattedeklarationen. De har presenterat sig och lämnat sitt telenummer. Men de har inte berättat vad samtalet gäller.

 

I det här fallet kan det väl inte vara så svårt att kolla upp vart numret går? Ring och testa. Man kan väl slå in en kod att ditt nummer inte syns.

Enkelt att ringa till SKV's växel och fråga vem som har nummret.

 

När man ringer direkt till sin skattehandläggare (inte via växel alltså!) kan h*n se ditt nummer. Dom har nummerpresentatörer alltså.

Ring via växeln så kan handläggaren inte se numret.

 

Annars kan man alltid mejla handläggaren också. fornamn.efternamn@skatteverket.se

 

 

 

 

Kan du nån kod som gör att deras anonyma nummer syns också?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte skatteverket (tror det var skatteverket, kan varit bolagsverket också) kan ringa upp, trots att mitt telefonnummer står på blanketten, för att fråga efter en förtydligande i samband med en momsredovisning (En nolla för lite) så lär de knappast ringa i ett sådant känsligt ärende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...