Gå till innehåll

Restaurang i Lund


upandcoming

Recommended Posts

Al'Itala (tror jag den heter) på Lilla Fiskareg.

Raurackel ligger på gatan till höger om Kulturen. Österrikisk restaurang som är sehr gemütlich.

Stortorget har ganska bra käk och ligger inte helt oväntat på just Stortorget.

 

Håll er för helvete borta ifrån:

Fellini

Bellman

 

Övriga restauranger är i 9 av 10 fall mediokra.

 

Just det ja, vill ni ha en schysst burgare ska ni gå till Viggo's. Ligger i direkt anslutning till Centralen.

 

Smaklig spis!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mediterranean har god grekisk mat. Ligger på Grönegatan, samma som andrahandsbokhandeln.

Schyssta pizzor finns på V.E.S.P.A som ligger precis vid sidan av Clementorget.

Kattesund har jag har jag hört mycket gott om men jag har aldrig ätit där själv. Ligger på en gågata nära stortorget. Gå mot stadsparken via stora södergatan och ta höger precis innan hemköp.

 

Jennez har rätt i att de bästa burgarna finns på Viggo's.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag älskar Klostergatans Vin och Delikatess. Är väl aningen dyrare än standardresturangerna, men det vägs upp lite av att man får riktig mat istället för sönderstekt skosula. Ligger på Klostergatan. Bra service och bra mat. Försöker alltid äta där när jag är i Lund.

 

Kommer inte ihåg vad hotellbar/resturangen mitt emot stationen heter, men där käkade jag bra någon gång. De hade lite mer traditionell kost, vilket nästan alltid är ett bra tecken. Är också det enda stället i Lund där jag sett kompetent blandade drinkar. Dvs, de blandas efter smak istället för att allt är en exakt mängd sprit och resten av glaset fylls med slödricka.

 

Kulturen har jag käkat på kring lunch någon gång, och var över förväntan.

 

Har väldigt svårt att tänka mig att Raurackel har särskilt bra mat. Eftersom det främst är pub och har rätt fjompigt litet kök. Bra öl däremot. Förstår inte heller varför man skulle vilja inflika Österrikisk mat på någon över huvud taget.

 

Gillar inte Al'Italia särskilt. Var väldigt länge sen jag var där, men kommer ihåg att jag störde mig på kyparen. Italienskt är över huvud taget överskattat.

 

Mediterranean suger IMO. Totalt ointressanta rätter man sätt på grekiska syltor 100 gånger förut. Det mesta sönderbombat med tråkiga vitlökssåser.

 

Finns ett ställe vid Mårtenstorget jag glömt namnet på. Stor, ekande mathall. Haft bra mat 2/3 gånger jag varit där, och tredje gången var det slö service och överstekt kött, så dit går jag inte igen.

 

Även käkat på AtBar, eller vad fan stället nu heter, som låg bredvid gamla 7-11 på Mårtenstorget. Sugig mat.

 

Viggo är bra om man vill käka god, lite småsunkig mat med schysst öl. Inte särskilt intressant som matupplevelse i sig, men är definitivt billigt. Lyxversionen av McDonald's i stort sett.

 

Generellt, käka inte på ställen som primärt drar in pengar på öl. Vill ni hänga på ett sånt ställe så ät först hemma eller på en riktig resturang och drick efteråt. Det är rätt ofelbart att kocken inte kommer vara något vidare på ett sånt ställe och ni mestadels kommer äta halvfabrikat något snäpp över Findus färdigrätter.

 

Mitt ideala upplägg skulle vara Klostergatan följt av häng på Kulturen eller Raurackel. Budgetvarianten är häng på Viggos rakt av, eller köpa lite bra grejer på Saluhallen och käka hemma hos någon och sen dra ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hotellrestaurangen mitt emot stationen heter Lundia, och nu när du säger det så kom jag på att de har schysst käk där.

 

Bredvid 7-11 på Mårtenstorget är &Bar. Det suger mycket riktigt. Den "större ekande mathallen" kan ha varit Cafe' Finn (vägg i vägg med konsthallen). Bra käk där också men inte så att det slår gnistor.

 

Kulturen är också en klasiker jag helt glömde bort. Prisvärd mat och ett jävligt skönt ställe under ljumma sommarkvällar.

 

Minns knappt hur maten är på Raurackel, men miljön väger fan upp det hur kass den än är. :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kommer inte ihåg vad hotellbar/resturangen mitt emot stationen heter, men där käkade jag bra någon gång. De hade lite mer traditionell kost, vilket nästan alltid är ett bra tecken. Är också det enda stället i Lund där jag sett kompetent blandade drinkar. Dvs, de blandas efter smak istället för att allt är en exakt mängd sprit och resten av glaset fylls med slödricka.

 

Borde vara Grand hotell du menar. Har aldrig ätit där men de serverar riktigt trevliga drinkar. Du kan ju även mena hotell Lundia men det kan jag inte tänka mig då de enda gånger jag har ätit där så har det varit ok mat till överpris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde vara Grand hotell du menar. Har aldrig ätit där men de serverar riktigt trevliga drinkar. Du kan ju även mena hotell Lundia men det kan jag inte tänka mig då de enda gånger jag har ätit där så har det varit ok mat till överpris.

 

Grand Hotell har bäst drinkar helt klart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då återstår frågan var vi ska fortsätta kvällen. Personer från 19 år i sällskapet, alla har inte studentleg, ingen har backslick. Tips?

 

Då finns det bara ett alternativ: Blue Ice. Ligger på Ö.Mårtensgatan. Gå från Mårtenstorget rakt upp på gatan som går framför MacDonald's. Hur bra stället är beror helt på hur mycket folk där är. De har nyligen fått nya ägare så jag vet inte alls hur där är nuförtiden.

Fan, blev nyfiken på hur där är nu. :) När ska ni dit? Några gubbar i 27-årsåldern kanske får henka? :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla tips. Bord på All'Italia bokat.

 

Då återstår frågan var vi ska fortsätta kvällen. Personer från 19 år i sällskapet, alla har inte studentleg, ingen har backslick. Tips?

 

Jag har tyvärr inga bra tips här. Stortorget verkar vara rätt populärt men är ett riktigt skitställe. Carlssons trädgård har jag inte varit på förutom under dagen. Sen kommer jag fan inte på fler utgångsställen. Kulturen kanske? Beror ju lite på vad man är ute efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr inga bra tips här. Stortorget verkar vara rätt populärt men är ett riktigt skitställe. Carlssons trädgård har jag inte varit på förutom under dagen. Sen kommer jag fan inte på fler utgångsställen. Kulturen kanske? Beror ju lite på vad man är ute efter.

 

Stortorget har 23årsgräns tror jag. Carlssons Trädgård och Kulturen är bra "snacka skit över en öl"-ställen men inget för partyhungriga 19-åringar tror jag. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stortorget har 23årsgräns tror jag. Carlssons Trädgård och Kulturen är bra "snacka skit över en öl"-ställen men inget för partyhungriga 19-åringar tror jag. :D

 

Enda gångerna jag har röjt loss i Lund utanför nationerna så har jag hamnat på stortorget (och gått efter en halvtimme och svurit att aldrig återvända) eller det där stället som ligger på stora södergatan, nära stortorget. Inget av ställena är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blue Ice har enligt dygnetrunt.se också 23-årsgräns. :-(

 

Tror det är sänkt sedan de bytte ägare.

 

Gå absolut inte till Kulturen. Malmö är nog ert bästa alternativ om ni inte kommer in på nationerna.

 

Malmö går fetbort när det gäller allt utom att byta tåg. Man går inte ut i Malmö av flertalet anledningar men det räcker med att man inte känner för att bli skjuten för att avstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Malmö går fetbort när det gäller allt utom att byta tåg. Man går inte ut i Malmö av flertalet anledningar men det räcker med att man inte känner för att bli skjuten för att avstå.

 

Ja, lundabor brukar ha en såhär välnyanserad bild av Malmö. Själv har jag Malmö-versionen; Lund är en trist håla där verkligen inget händer om man inte är student medan Malmö faktiskt har ett uteliv med intressanta klubbar. Dessutom har jag sett mer bråk i Lund än i Malmö fram till nu.

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, lundabor brukar ha en såhär välnyanserad bild av Malmö. Själv har jag Malmö-versionen; Lund är en trist håla där verkligen inget händer om man inte är student medan Malmö faktiskt har ett uteliv med intressanta klubbar.

 

Jag kan hålla med om att Lund inte har så många bra klubbar (om man med klubb menar ett ställe med dansgolv som spelar tuff musik). Däremot finns det en helt ok mängd uteställen.

 

Dessutom har jag sett mer bråk i Lund än i Malmö fram till nu.

:lol:

 

Ok, ska vi verkligen gå in på det här? Du menar alltså att våldsbenägenheten är större i Lund utifrån dina egna studier?

Malmö är en stad med stora problem. Skottlossning är ffs vardagsmat. Jag har själv jobbat på en nattklubb i Malmö i fyra år. Inte en enda gång när jag körde från jobbet slapp jag bevittna ett brott. Det var något varenda jävla helg. Krossade rutor, misshandel, bilinbrott, osv osv.

 

Naturligtvis beror detta på en mängd faktorer, bland annat lägre utbildningsnivå och misslyckad integration. Dock inte malmöiternas fel, that's just the way the world goes round.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det är sänkt sedan de bytte ägare.

 

 

 

Malmö går fetbort när det gäller allt utom att byta tåg. Man går inte ut i Malmö av flertalet anledningar men det räcker med att man inte känner för att bli skjuten för att avstå.

 

Tycker du malmö är farligt så har du nog inte vart med om mycket här i världen. Inget fel med att gå ut i malmö :/ Jag känner mig inte ett dugg rädd trots mycket promille och sena nätter. Tvärtom tycker jag dom flesta invandrare och infödingar är trevliga människor!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du malmö är farligt så har du nog inte vart med om mycket här i världen. Inget fel med att gå ut i malmö :/ Jag känner mig inte ett dugg rädd trots mycket promille och sena nätter. Tvärtom tycker jag dom flesta invandrare och infödingar är trevliga människor!

 

För det första måste jag säga att det inte alls är invandrare jag har sett som mest våldsbenägna i Malmö.

För det andra brukar jag inte heller vara särskilt rädd i Malmö men jag känner till staden och dess uteliv ganska väl och jag pallar liksom inte med mentaliteten "om din armbåde nuddar vid mig på ett knökfullt dansgolv så ska du ha small på käften din fubbick". Det ser man 10 ggr oftare i Malmö än i Lund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...