Gå till innehåll

dags att förbättra säkerheten


JohanLj

Recommended Posts

Även om jag inte spelar blodigt högt har jag länge tänkt köpa en dator enbart för poker.

 

"The best part about having a computer solely dedicated to poker is that you can make it 100% secure. Set up your router (or firewall) to only connect to your poker sites and bank(s). Block all traffic on all other ports and all other IPs. This is virtually unhackable. "

 

Då kan jag också köra min aktiedepå och neteller där utan fara?

Stämmer påståendet ovan och jag kan då ta lättare på antispyware, antivirusprogram och andra grejer

 

"What You Will Need to Protect Yourself – Non-negotiable pieces of the puzzle

-A good router (I recommend the Linksys WRT54GS, as it offers wireless access and is an overall good piece of hardware for the cost)

-Good anti-virus software (most commercially available software is going to be good enough, regardless of the brand – don’t buy into the brand war hype. My recommendations are Kaspersky Anti-Virus or BitDefender)

-Good Antispyware software (Microsoft Anti-Spyware is pretty good, but you should use a combination of MS Anti-Spyware and Spybot Search and Destroy to catch everything. Lavasoft’s Ad-Aware is good, as well.)

-A legitimate copy of Windows XP. This is non-negotiable. You NEED to have a non-pirated version of Windows XP, because of Windows Updates and the possibility that backdoor software was built into your copy of pirated Windows. If you refuse to spend the money on a registered copy, stop reading.

 

Optional Protection

-A software-based firewall (ZoneAlarm is a good choice, but if you use BitDefender, it has a built-in firewall as well)

-Third-party router software (I recommend dd-wrt for your Linksys WRT54GS, but I will not discuss at length on how to configure it)"

 

MSN och allt annat kör jag på den andra datorn. Jag använder två olika e-postadresser från min internetleverantör för pokersajterna och msn. För detta och även säkerhetsfrågor på pokersajterna måste man ju fortfarande vara försiktig med antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-A legitimate copy of Windows XP. This is non-negotiable. You NEED to have a non-pirated version of Windows XP, because of Windows Updates and the possibility that backdoor software was built into your copy of pirated Windows. If you refuse to spend the money on a registered copy, stop reading.
Ovanstående är fel. Iaf att man måste betala. Låter som att någon IT expert som precis gått en M$-cert.kurs skrivit det...

Det finns t.ex windiz som fungerar likadant som windowsupdate fast man behöver inte använda sig av IE eller ens ha en legitimt registrerad version av windows för att det ska fungera.

Helst ska man då använda sig av en original CD eller exakt kopia av en windows skiva eftersom man inte kan lita på de som slänger upp torrents.

Man kan oxå validera windows på olika sätt men det innebär att man måste ladda hem o köra program ifall man inte kan/orkar sätta sig in i proceduren själv o risken finns att de programmen innehåller trojaner.

En icke-standard webbläsare rekommenderas på PokerDatorn, t.ex Opera som jag tror bara ~2% av användarna använder eller Safari om man måste surfa övht på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror faktiskt han vet vad han snackar om. Verkar vara väldigt kunnig och det stycket är från huvudtråden för datasäkerhet på 2+2

 

http://archives1.twoplustwo.com/showflat.php?Cat=0&Number=4837360&page=0&fpart=1&vc=1&nt=6

 

Men den biten kunde jag egentligen tagit bort då det inte är relevant för mig. Jag kör på en "legitimate copy of Windows XP".

 

Det var mest första engelska stycket jag funderade på och om det gällde skulle man då kunna ta lättare på övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror den biten handlar om att i vissa versioner så finns det fina trojaner inlaggda ifrån början, samt i restore-filerna så det blir klurigt att bli av med dem. Däremot så är det svårt att se om det är en false-positive eller liknande. Men har man en bra källa så tycker jag man inte har nåogt att oroa sig för.

 

Angående WU så är det inga problem att fixa så det fungerar.

Annars tycker jag det är vettiga tips, även fast man som lite nördig kanske skulle installera andra programvaror som har visat sig bättre i diverse tester och optimerat windows i övrigt.

 

Dock tycker jag själv att en standardinstallation + nödvändiga uppdateringar kommer man långt på tillsammans med en bra säkerhetssetup med brandvägg, antivirus, spy/maleware annan browser, icke standard lösenord och ev att man gör ett login som inte är administratör och kör via det.

Lite lagom avancerat där men fullt görbart för en som inte har tummen mitt i handen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om jag inte spelar blodigt högt har jag länge tänkt köpa en dator enbart för poker.

 

"The best part about having a computer solely dedicated to poker is that you can make it 100% secure. Set up your router (or firewall) to only connect to your poker sites and bank(s). Block all traffic on all other ports and all other IPs. This is virtually unhackable. "

 

Då kan jag också köra min aktiedepå och neteller där utan fara?

Stämmer påståendet ovan och jag kan då ta lättare på antispyware, antivirusprogram och andra grejer

 

Det låter farligt att tro sig vara helt säker, för det är man aldrig. Men moderna brandväggar och antivirus gör mer än att bara stoppa portar respektive scanna efter virus som redan hamnat på datorn. Bra kommersiella program som

aktivt ser vad elaka program har för sig finns från Kaspersky och Eset.

 

Själv rekommenderar jag Comodos firewall, som är gratis. Mer gratisprogram finns det en bra genomgång av här.

 

Om du kör Comodo med 'defense+' och 'train with safe mode' kommer det att lära sig vad olika program gör och fråga om du vill tillåta det. Dussinvis med andra program gör på liknande sätt. Det hjälper inte så mycket om man bara är som ett stort frågetecken inför vad man ska svara. Många program - t ex Kaspersky - hojtar till om helt normalt beteende från Windows, utan att ge så mycket information om vad det är som pågår. Det fina med Comodo är att det ger så tydlig information här.

 

"What You Will Need to Protect Yourself – Non-negotiable pieces of the puzzle

-A good router (I recommend the Linksys WRT54GS, as it offers wireless access and is an overall good piece of hardware for the cost)

-Good anti-virus software (most commercially available software is going to be good enough, regardless of the brand – don’t buy into the brand war hype. My recommendations are Kaspersky Anti-Virus or BitDefender)

-Good Antispyware software (Microsoft Anti-Spyware is pretty good, but you should use a combination of MS Anti-Spyware and Spybot Search and Destroy to catch everything. Lavasoft’s Ad-Aware is good, as well.)

-A legitimate copy of Windows XP. This is non-negotiable. You NEED to have a non-pirated version of Windows XP, because of Windows Updates and the possibility that backdoor software was built into your copy of pirated Windows. If you refuse to spend the money on a registered copy, stop reading.

Legitim XP skulle jag inte lägga någon vikt vid. Det är inte så att det är fullt av trojaner och skit i allt som sprids gratis, även om man får vara på sin vakt.

Givetvis är det vettigt att köra antivirus och anti-spyware, däremot är det rätt svaga anti-spyware som nämns. Se länken jag gav ovan.

Optional Protection

-A software-based firewall (ZoneAlarm is a good choice, but if you use BitDefender, it has a built-in firewall as well)

-Third-party router software (I recommend dd-wrt for your Linksys WRT54GS, but I will not discuss at length on how to configure it)"

 

MSN och allt annat kör jag på den andra datorn. Jag använder två olika e-postadresser från min internetleverantör för pokersajterna och msn. För detta och även säkerhetsfrågor på pokersajterna måste man ju fortfarande vara försiktig med antar jag.

 

Zonealarm är ett konstigt val, jag har nämnt bättre produkter ovanför.

Jag använder DD-WRT på min Linksys router, men även här är det orimligt att betrakta sig som helt säker.

Epost-addresser har man inte så mycket val med, man är utlämnad till att hoppas att alla inblandade har en viss säkerhet. Säkerhetsfrågor är en stor lucka, som kan fyllas antingen genom att stänga av dem eller generera ett password även där.

 

Förslag till andra program:

keypass. Använd keypass till att generera och fylla i alla passwords. Ställ in det med inbyggd kalender till att flagga när det är dags att byta password regelbundet.

 

secunia psi. Detta program ser efter om du har program på datorn som behöver uppdateras.

 

När du nu har kommit så här långt, så kan du troligast konstatera att du har ett stort antal pokerklienter på datorn som

- gör i stort sett hur de vill. Som man kan se i Comodo och liknande program vill de oftast få privilegier som är väldigt nära malware. De vill kunna fånga allt du skriver med tangentbordet, se allt du har på skärmen, skaffa sig full kontroll över stora delar av operativsystemet (injicera vad det vill i processer som explorer,exe, skriva direkt till disken med mera), och göra vilka förbindelser det vill över internet genom att använda windows egna processer, typ svchost.exe. Naturligtvis är det en önskedröm för alla som vill utnyttja säkerhetshål att dessa program har så stora privilegier. Det är inte mycket man kan göra åt det.

- ett operativssystem, Windows, som genom sin design är osäkert, som du inte har någon kontroll över, som gör som det vill och garanterat kommer att exploateras och få nya kända säkerhetshål i morgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjaa, jag är väl en av dom som kör utan AV(AVG och PrevX installerat men inte aktiva), endast windows egna brandvägg.

 

- gör absolut inget annat än pokrar och besöker betting sajter med den datorn

- mediaspelare, messengers, osv övrigt onödigt är avinstallerat

 

Secunia är väl det enda som är aktivt. Men finns ju inte så mycket grejjer att hålla reda på i pokerdatorn, dock nu i veckan varnade secunia för sårbar flashspelare(är ju lite svårt att klara sig utan den då många tex bettingsidor kräver den)

 

men att påstå att det skulle va 100% säkert är inte rätt, tex pokerklienter kan ha sårbarheteter, bettingsidor kan bli manipulerade för att sprida skadlig kod osv....

 

 

 

Mig veterligen kan inte nåt operativ hackas som det är. Det är via installation av tredjeparts program, webbläsar plugin osv man ökar attackytan.

Läs gärna tråden med hackertävlingen: dag ett då operativsystemen var målet lyckades ingen.... men dag 2 och 3 fick man utnyttja svagheter i installerade(och installera populära program):

Macen åkte på sårbarhet i webläsaren(Safari) på 2 minuter, sista dagen åkte Windoze pga sårbarhet i adobe flashspelaren som installerades.

Året innan åkte Macen på Quicktime sårbarhet. Ubuntu förblev orörd.

 

Ovanstående säger lite hur det är, ju mera program du installerar på datorn ju större attackyta....(nya sårbarheter upptäcks dagligen)

 

Men i första hand vill man ju förstås se till så man inte klickar på konstiga länkar, installera konstiga codex på halvskumma sidor, tar emot filer via im, installera saker osv... bryr man inte sig om det är det ju rätt onödigt att ens tänka på sårbarheter...

 

P.s hur ologiskt det än låter så har jag fler skyddsprogram aktiva på andra mindre viktiga burkar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjaa, jag är väl en av dom som kör utan AV(AVG och PrevX installerat men inte aktiva), endast windows egna brandvägg.

 

- gör absolut inget annat än pokrar och besöker betting sajter med den datorn

- mediaspelare, messengers, osv övrigt onödigt är avinstallerat

 

Secunia är väl det enda som är aktivt. Men finns ju inte så mycket grejjer att hålla reda på i pokerdatorn, dock nu i veckan varnade secunia för sårbar flashspelare(är ju lite svårt att klara sig utan den då många tex bettingsidor kräver den)

 

men att påstå att det skulle va 100% säkert är inte rätt, tex pokerklienter kan ha sårbarheteter, bettingsidor kan bli manipulerade för att sprida skadlig kod osv....

 

 

 

Mig veterligen kan inte nåt operativ hackas som det är. Det är via installation av tredjeparts program, webbläsar plugin osv man ökar attackytan.

Läs gärna tråden med hackertävlingen: dag ett då operativsystemen var målet lyckades ingen.... men dag 2 och 3 fick man utnyttja svagheter i installerade(och installera populära program):

Macen åkte på sårbarhet i webläsaren(Safari) på 2 minuter, sista dagen åkte Windoze pga sårbarhet i adobe flashspelaren som installerades.

Året innan åkte Macen på Quicktime sårbarhet. Ubuntu förblev orörd.

 

Ovanstående säger lite hur det är, ju mera program du installerar på datorn ju större attackyta....(nya sårbarheter upptäcks dagligen)

 

Men i första hand vill man ju förstås se till så man inte klickar på konstiga länkar, installera konstiga codex på halvskumma sidor, tar emot filer via im, installera saker osv... bryr man inte sig om det är det ju rätt onödigt att ens tänka på sårbarheter...

 

P.s hur ologiskt det än låter så har jag fler skyddsprogram aktiva på andra mindre viktiga burkar :)

Avslagen av och prevx är helt klart inget man ska göra som normal användare, men du med lite kunskap tror jag klarar sig galant.

Stora problemet har du som sagt nämt, ett annat är att slå in en liknande adress i adressfältet och på den vägen komma till en elak site.

 

Secuina är trevligt att kika igenom ibland för att se efter iaf så man inte har några större luckor öppna.

 

Men som sagt så handlar allting om användaren i slutändan, Gör man dumheter som klickar på länkar till filer med konstiga ändelser eller konstiga program så får man vara på sin vakt big time. Gjorde sj misstaget att installera ett konstigt program som verkade väldigt intressant och inte nog med det så surfade jag via grannens öppna trådlösa. Några dagar senare hade min pokerrulle tömts och supporten vägrade hjälpa mig då han förklarade att jag var skyldig honom pengar.

 

Jag tycker det är fullt logiskt att du har flera aktiva på andra burkar som du använder till annat än bara pokrar med. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stora problemet har du som sagt nämt, ett annat är att slå in en liknande adress i adressfältet och på den vägen komma till en elak site.
jo, de där stämmer ju, stavfel kan få en att hamna på elaka sajter...

Firefox + NoScript + AdBlock Plus hindrar att elaka script körs om man råkar stava fel(annars har man dom ju som bokmärken efter man en gång reggat på nån sajt och slipper skriva i fortsättningen)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Update och aftermath på hackertävlingen:

nu patchar Apple iaf Safari men tydligen existerar hålet i många andra program, även i andra operativ system.

 

 

http://www.idg.se/2.1085/1.156730

 

Många Mac OS X-program sårbara | 2008-04-17 11:34 - Computer Sweden:

Apple täpper till prisvinnande säkerhetshål

 

 

 

Säkerhet Apple släpper en patch för webbläsaren Safari. Patchen täpper till det säkerhetshål som upptäcktes under en hackartävling för tre veckor sedan.

 

Säkerhetsforskaren Charlie Miller använde säkerhetshålet för att ta över en Macbook Air under tävlingen som anordnades på säkerhetskonferensen CanSecWest, skriver IDG News. Han vann 10 000 dollar för bravaden.

 

Sårbarheten ligger i Webkit, en öppenkällkodsmotor för att tolka html som används av Safari och många andra Mac OS X-program.

 

Enligt Charlie Miller är alla program som använder en äldre version av Webkit sårbara. Det här inkluderar linux-webbläsare och webbläsare för mobiltelefoner, säger han till IDG News.

 

Än så länge är det bara Safari som har patchats.

 

samma från secunia:

Safari Multiple Vulnerabilities safari.gifblank.gif

crit_4.gif - Highly critical - From remote

Issued 2 hours ago.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nåt att tänka på när man väljer skydd...

 

Har ju varit så en längre tid att signatur baserade antivirus varit rätt verkningslösa mot nya hot, och varje dag som går blir dom mindre effektiva...

 

Race to Zero aims to stump antivirus scanners

 

A new contest to be held at this year's DefCon in Las Vegas in August hopes to prove that signature-based antivirus is dead, a move that one leading antivirus researcher says is "not a good idea."

The goal of the Race to Zero is simple: obfuscate a malicious code so that it evades well-known antivirus engines.

 

On the contest site, organizers list six reasons for hosting this event

  1. Reverse engineering and code analysis is fun.
  2. Not all antivirus is equal and poorly performing antivirus vendors should be called out.
  3. Signature-based antivirus products can be easily circumvented.
  4. It's easier to modify malicious software than it is to write signature protection for it.
  5. Signature-based antivirus is dead.
  6. Antivirus is just part of the larger picture, you need patching, firewalling and sound security policies to remain virus free.

 

 

edit:

Jag tror oxå att han tror att han vet vad han pratar om, men här hade han fel.
Jo, han vet säkert va han talar om, problemet är väl att artikeln har några år på nacken? Hot, skydd, omständigheter ändras hela tiden.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Har kommit så långt att jag har en dator enbart för poker samt en Linksys router. Nu tänkte jag

 

1) Reformat your system.

2) Reinstall Windows with a legitimate CD-key.

3) Do not connect your system to the Internet yet.

4) Install all hardware drivers that you have without using the Internet.

5) Install Anti-Virus software and optional firewall software.

6) Scan your system and data backups for viruses.

7) Connect your router to your computer, but do not connect the cable modem to the router

 

Tänkte köra Comodo och Kaspersky och DD-WRT.

Och göra så att datorn bara kan koppla upp sig till pokersajterna och banker.

Live uppdate för Comodo och Kaspersky behöver man kanske också?

 

Har ett par frågor:

a. hur ser man till att den andra datorn inte har någon koppling alls till pokerdatorn?

b. hur installerar jag Comodo och Kaspersky och DD-WRT

innan jag kopplar upp datorn mot nätet

c. hur gör jag så att datorn bara kan koppla upp sig till de sajter jag önskar?

 

Svara så enkelt som möjigt tack :)

Jag är helt värdelös på datorer numera har jag förstått...

 

Sen kommer konfigurationen av routern

 

Step Three: Configuring Network Pieces

 

After you have connected the router, you will need to consult the installation manual to perform the following tasks. I cannot address all of configuration possibilities of the routers, so I am going to give you general instructions.

 

1) Hold the reset button on the back of the router for 45 seconds continuously.

2) Connect to your router’s web-based interface using the default login and password.

3) Change the default login and password using at least eight (8) alphanumeric characters that cannot be found sequentially in any dictionary.

4) If you use wireless, enable the wireless option and change the following settings: Enable wireless security (use WPA2 Pre-Shared Key if your systems support it, WEP is not secure enough), set a password that is NOT THE SAME as your router login password but still using the same guidelines as step 3, change the broadcast channel to something other than the default (usually channel six).

5) Disable uPnP through the router, if possible.

6) Set up all necessary port forwarding fields. If you don’t know how to, follow the instruction at portforward.com.

7) Set up a static IP for ALL systems that will access the Internet on the network, and be sure they are outside the DHCP range of your router. If you don’t know how to do this, see portforward.com for instructions.

8) Enable the hardware firewall and disable anonymous requests from hitting your computer, enable NAT (Network Address Translation), and filter IDENT requests.

9) (Optional) Set up QoS for your poker programs to improve speeds

 

Måste man göra detta också? Hittat i samma tråd som det övriga jag hade i första inlägget i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ta en sak i taget, så kan du ju installera DD-WRT i förväg. Följ alltså instruktionerna för att byta firmware på din router. Detta är en känslig process, som har resulterat i en död router för mig flera gånger (gick dock att fixa). Jag vill inte skrämma upp dig, bara påpekar att allt måste gå rätt till.

 

Recover from a Bad Flash från DD-WRT Wiki kan vara bra att ha

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php?title=Recover_from_a_Bad_Flash

 

Det är också bäst att spara eller ladda hem original-firmware till routern innan du byter. Om något går fel är det nämligen lättast att byta tillbaka till denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ta en sak i taget, så kan du ju installera DD-WRT i förväg. Följ alltså instruktionerna för att byta firmware på din router. Detta är en känslig process, som har resulterat i en död router för mig flera gånger (gick dock att fixa). Jag vill inte skrämma upp dig, bara påpekar att allt måste gå rätt till.

 

Recover from a Bad Flash från DD-WRT Wiki kan vara bra att ha

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php?title=Recover_from_a_Bad_Flash

 

Det är också bäst att spara eller ladda hem original-firmware till routern innan du byter. Om något går fel är det nämligen lättast att byta tillbaka till denna.

 

Tack för ditt svar. Uppskattas verkligen!

Har inte gjort det än dock. Tycker det är knepigt och tråkigt så jag skjuter på det hela tiden...

 

Men jag har iaf kört a2, superantispyware och comodo på nöjesdatorn i nån vecka nu.

 

Tror du man måste formatera om pokerdatorn?

Jag har aldrig haft nåt intrång tidigare. Om jag laddar ner

dd-rwt samt dom övriga programmen och avinstallerar msn och allt annat som kan ställa till problem och sen söker igenom datorn och sen ställer in den på att bara ha kontakt med pokersajterna samt ingen kontakt med nöjesdatorn så borde väl det räcka? Eller tycker du man ska formatera om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar iaf och avvaktar med formateringen av C:.

Ska ta och konfigurera datorn på det optimala sättet först så att jag vet hur man gör.

 

1. Har avinstallerat alla onödiga program förutom ett par stycken: IE, Windows Media Player och Windows Movie Maker.

Hur avinstallerar man dessa eller det behövs kanske inte?

Har heller inte avinstallerat outlook. Det kanske man bör? Och ersätta det med nåt annat?

 

2. Har ett halvår kvar på min prenumeration av Norton Internet Security och kan därför inte köra Comodo och AVG då dessa inte är kompatibla med Norton. Ska jag avinstallera Norton och köra de andra istället?

Kör ju tex också Norton Identity Safe som krypterar lösenord och sånt men det är kanske helt värdelöst ?

 

3. Hur ställer man in datorn på att bara ha kontakt med pokersajterna samt ingen kontakt med nöjesdatorn?

 

Alla hjälp uppskattas :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på att använda Tomato som firmware istället för dd-wrt.

Har fått uppfattningen att det är åtminstone likvärdigt, om inte bättre.

Och dessutom enklare att fixa. Bara dessa steg

 

* Open the Linksys GUI in your browser. The default URL is 193.172.2.1/. The default credentials are username: {blank}, password: admin

 

* Click the Administration tab, then Firmware Upgrade.

 

* Select and upload the correct firmware for your router.

 

* Wait for about 2 minutes while the firmware is uploaded & flashed.

 

* Log in to the router, and reset factory defaults (under Administration/Configuration/Restore Default Configuration, select the Erase all data in NVRAM (thorough) option and click OK. Router will restart again, and the factory default login is "admin" with a password of "admin". If you have a password set with the old Linksys firmware, try using that password before a manual reset if you encounter any problems logging into Tomato GUI.

 

Jämfört med att flasha till dd-wrt verkar det väldigt enkelt.

 

Och dessutom finns en video på hemsidan om access restriction vilket verkar förklara hur jag löser uppgift 3 ovan.

 

Några tankar om Tomato?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar iaf och avvaktar med formateringen av C:.

Ska ta och konfigurera datorn på det optimala sättet först så att jag vet hur man gör.

 

1. Har avinstallerat alla onödiga program förutom ett par stycken: IE, Windows Media Player och Windows Movie Maker.

Hur avinstallerar man dessa eller det behövs kanske inte?

Har heller inte avinstallerat outlook. Det kanske man bör? Och ersätta det med nåt annat?

 

De programmen tror jag är inbakade i windows så dom är nog jobbiga att ta bort, då måste du troligen använda dig av nån typ av slipstreaming, tex nLite för att skapa en slimmad installation av XP. Det spelar ingen större roll dock, sålänge du inte använder programmen så skulle jag inte säga att dom är en säkerhetsrisk.

 

2. Har ett halvår kvar på min prenumeration av Norton Internet Security och kan därför inte köra Comodo och AVG då dessa inte är kompatibla med Norton. Ska jag avinstallera Norton och köra de andra istället?

Kör ju tex också Norton Identity Safe som krypterar lösenord och sånt men det är kanske helt värdelöst ?

 

Byte av brandvägg/antivirus utan formatering rekommender jag inte. Speciellt Norton brukar vara sjukt drygt att avinstallera, det räcker oftast inte med att bara plocka bort det utan man brukar få använda speciella program för att rensa i registret (och de brukar också missa massa saker så man får rensa manuellt).

 

3. Hur ställer man in datorn på att bara ha kontakt med pokersajterna samt ingen kontakt med nöjesdatorn?

 

Dom inställningarna får du göra i brandväggen, jag har ingen koll på hur svåranvänt Comodo är men det brukar generellt vara ganska svårt att fixa med brandväggar om man inte har så bra datorvana. Det är möjligt att du har det lite lättare då du bara ska använda datorn för poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De programmen tror jag är inbakade i windows så dom är nog jobbiga att ta bort, då måste du troligen använda dig av nån typ av slipstreaming, tex nLite för att skapa en slimmad installation av XP. Det spelar ingen större roll dock, sålänge du inte använder programmen så skulle jag inte säga att dom är en säkerhetsrisk.

 

Fick bort media player och movie maker men IE får vara kvar. Fick dock tips om att det kunde vara förnuftigt att disabla script och activeX. Jag kommer dessutom aldrig använda det.

 

Byte av brandvägg/antivirus utan formatering rekommender jag inte. Speciellt Norton brukar vara sjukt drygt att avinstallera, det räcker oftast inte med att bara plocka bort det utan man brukar få använda speciella program för att rensa i registret (och de brukar också missa massa saker så man får rensa manuellt).

 

Ok, ja Norton är väl förhoppningsvis inte så mkt sämre och jag kör ju Hårdvarubrandvägg, Superantispyware, a-squared samt spybot vid sidan av norton så det ska nog bli bra ändå.

 

Dom inställningarna får du göra i brandväggen, jag har ingen koll på hur svåranvänt Comodo är men det brukar generellt vara ganska svårt att fixa med brandväggar om man inte har så bra datorvana. Det är möjligt att du har det lite lättare då du bara ska använda datorn för poker.

 

Får bli Tomato istället för dd-wrt. Den ska tydligen vara bättre och där är det enkelt att blockera all internettrraffik förutom pokersajterna.

Att inte ha någon kontakt mellan datorerna i mitt nätverk var tydligen bäst att fixa med mjukvarubrandväggen.

Som då är Norton och inte Commodo förrän om ett halvår när prenumerationen går ut. Och det borde väl Norton kunna klara av tycker man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade gjort likadant om jag inte känt för att ominstallera. Det spelar inte så stor roll vilken AV/mjukvarubrandvägg du har då du ska skaffa en så hårt styrd hårdvarubrandvägg. Du kommer ha ett sjukt säkert system oavsett vilken mjukvarubrandvägg du har (Jag skulle klassa det som säkert även utan mjukvarubrandvägg).

 

En annan grej som kan vara bra att ha för virus/spywareborttagning är en bootcd, typ UBCD. Jag brukar använda det när jag hjälper kompisar med felsökning, rensning av virus och för att plocka värdefull data från krashade datorer (sålänge hårddisken inte är direkt fysiskt skadad, då är det för svårt för mig). I ditt fall lär det inte behövas men det kan vara bra att ha till nöjesdatorn. Det som behövs är en fungerande XP-skiva, sen är det bara att följa instruktionerna på hemsidan för att tillverka CDn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tipsen.

 

Har nu flashat routern med Tomato.

Det gick bra även om jag fick reseta routern och ändra lite inställningar på den trådlösa nöjesdatorn för att det skulle funka. Nu återstår att

 

1. Fixa så att alla internetraffik blockeras. Jag vet hur man gör bara jag kan hitta alla ip-addresser jag behöver.

Hur hittar man egentligen dessa till random pokersajter och banker?

 

Hittade ett ställe där man kan få fram ip-adressen genom att skriva in URLen. Är ip-adressen till tex svenska spels pokerklient samma som för svenskaspel.se

 

2. Det står att mitt trådlösa nätverk på nöjesdatorn är oskyddat. Genom att gå in på wireless vlan egenskaper och sen säkerhet försökte jag kryptera och skriva in en säkerhetsnyckel. Valde WEP och WPA2 har jag för mig men när jag gjort detta fungerade inte anslutningen längre och jag fick ändra tillbaka till

ingen autentisiering (öppen)

för att det skulle fungera igen.

Hur skyddar jag det?

 

3. Har ju Comodo på nöjesdatorn och där kunde jag enkelt blocka ip-adressen från pokerdatorn. Behöver jag då även blockera ip-adressen från nöjesdatorn. Och i såfall hur gör man det i norton?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på att använda Tomato som firmware istället för dd-wrt.

Har fått uppfattningen att det är åtminstone likvärdigt, om inte bättre.

Och dessutom enklare att fixa. Bara dessa steg

 

* Open the Linksys GUI in your browser. The default URL is 193.172.2.1/. The default credentials are username: {blank}, password: admin

 

* Click the Administration tab, then Firmware Upgrade.

 

* Select and upload the correct firmware for your router.

 

* Wait for about 2 minutes while the firmware is uploaded & flashed.

 

* Log in to the router, and reset factory defaults

 

Du kan byta firmware på samma sätt med praktiskt taget alla firmware du kör - openwrt, dd-wrt, originalet... Det är alltså inte enklare med Tomato.

 

Det jag påpekade är att det är en mycket känslig procedur. Om du byter firmware på en router, en dvd-brännare eller annat så kan det gå fel. Det räcker med ett strömavbrott pga åska så kan du få en död burk. Det händer också att man måste göra hardware reset för att få en router att starta igen. Det är då man behöver de extra instruktionerna och knepen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Uppskattas verkligen!

Har inte gjort det än dock. Tycker det är knepigt och tråkigt så jag skjuter på det hela tiden...

 

Men jag har iaf kört a2, superantispyware och comodo på nöjesdatorn i nån vecka nu.

 

Tror du man måste formatera om pokerdatorn?

Jag har aldrig haft nåt intrång tidigare. Om jag laddar ner

dd-rwt samt dom övriga programmen och avinstallerar msn och allt annat som kan ställa till problem och sen söker igenom datorn och sen ställer in den på att bara ha kontakt med pokersajterna samt ingen kontakt med nöjesdatorn så borde väl det räcka? Eller tycker du man ska formatera om?

 

Själv har jag inte en separat dator för poker. Jag kör alla möjliga program, och försöker ha god kontroll bl a via comodo, superantispyware och avast! på datorerna, och en router/firewall med dd-wrt. Vissa program som inte trivs med varandra ( torrents, dc++/directconnect och slsk t ex är väldigt tungt att köra på en dator) har jag fördelat på flera datorer.

 

Det betyder inte att jag har något mot idéerna om en mycket säker, separat poker-dator, ville bara påpeka att det inte är den väg jag är inne på.

 

Några av de värsta bovarna är dock just poker-programmen, och för de har Comodo Firewall Pro (gratis) visat sig vara mycket bra. Det är inte världens säkraste brandvägg, och den kontroll över programmen den har är inte unik (Kaspersky och Eset har tex liknande). Men den är klarare och tydligare när det gäller att veta vad som händer och interaktivt bestämma vad man vill tillåta eller inte tillåta.

Exempel: många pokerklienter vill installera globala 'hooks' som gör att de fungerar som keyloggers, har full kontroll över skärmen, startar windows debugger med mera. Comodo talar tydligt om vilket program det är och vad det vill göra för skumma saker. Det är bara att klicka på och vägra dem att göra detta, och se om de funkar lika bra ändå. Det gör de flesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan byta firmware på samma sätt med praktiskt taget alla firmware du kör - openwrt, dd-wrt, originalet... Det är alltså inte enklare med Tomato.

 

Det jag påpekade är att det är en mycket känslig procedur. Om du byter firmware på en router, en dvd-brännare eller annat så kan det gå fel. Det räcker med ett strömavbrott pga åska så kan du få en död burk. Det händer också att man måste göra hardware reset för att få en router att starta igen. Det är då man behöver de extra instruktionerna och knepen.

 

Jag hittade en guide för hur man skulle göra för att byta till dd-wrt och den var rätt komplicerad. Men det var troligtvis för att den skulle vara idiotsäker då.

Men nu valde jag Tomato istället som sagt.

Tyvärr har jag nu blivit osäker på om det verkligen går att uppnå det jag vill, dvs blocka all internettrafik förutom pokersajterna.

Verkar som att man på alla firmware bara kan antingen blocka allt, eller blocka de ip-adresser man skriver in. Alltså inte det jag sökte.

 

Nu återstår alltså att

 

1. Fixa så att all internetraffik blockeras förutom pokersajterna. Om det inte går med firmware får det väl bli med nån mjukvarubrandvägg eller nåt...

Verkar märkligt att det inte finns några pokerspelare som vet hur man gör detta? :)

 

Hittade ett ställe där man kan få fram ip-adressen genom att skriva in URLen. Är ip-adressen till tex svenska spels pokerklient samma som för svenskaspel.se

 

2. Det står att mitt trådlösa nätverk på nöjesdatorn är oskyddat. Genom att gå in på wireless vlan egenskaper och sen säkerhet försökte jag kryptera och skriva in en säkerhetsnyckel. Valde WEP och WPA2 har jag för mig men när jag gjort detta fungerade inte anslutningen längre och jag fick ändra tillbaka till

ingen autentisiering (öppen)

för att det skulle fungera igen.

Hur skyddar jag det?

 

edit: har löst 2an

 

3. Har ju Comodo på nöjesdatorn och där kunde jag enkelt blocka ip-adressen från pokerdatorn. Behöver jag då även blockera ip-adressen från nöjesdatorn. Och i såfall hur gör man det i norton?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...