Gå till innehåll

Reliabelt Bredband?


psykologen

Recommended Posts

Jag har två linor. En via comhem och en adsl via glocalnet.

 

Adsl linan har varit den jag använt som oftast och den har fungerat bra tills för några veckor sedan då det gjordes en uppgradering i basstationen och sedan dess så har linan legat nere.

 

Så nu funderar jag på att skaffa en ny lina och säga upp adsl linan.

 

Vad skall man då ha? Är tex mobilt bredband via 3g reliabelt?

 

Vilken operatör osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som alltid när den här frågan väcks så säger jag Telia. Har kört telias 8 Mbits adsl i 4 år nu och har inte haft downtime förutom då grannen grävde av vår telekabel för ett år sen. Stabilt är bara förnamnet.

 

Lite dyrare dock. Men sambons jobb betalar so who cares :-P

 

Jag tror inte det spelar någon roll om jag byter operatör. Samma skåp som används. Det skulle väl vara om teknikerna på telia är bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att min svåger som grindade högt utav bara helvitti gjorde nån specialinstallation från Telia, typ drog nån ny kabel på nåt vis. Kostade 30k skr vet jag, men vad det var har jag dålig koll på. Har dålig koll på vilka nivåer du grindar, men spelar du högt och CG så kan det ju vara nåt att funta på.

 

gl /SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det spelar någon roll om jag byter operatör. Samma skåp som används. Det skulle väl vara om teknikerna på telia är bättre.
Har en kompis som tidigare jobbade som samordnare för arbetslagen som åkte ut och kopplade in folks bredband (inte i den vanliga supporten utan han hade faktiskt något att säga till om). Han menade att telia hade stabilare nät för de kopplade inte in lika många som "delade" på samma kabel, eller hur fan han nu uttryckte det.

 

Poängen var iaf att telia var bättre än, t.ex, bredbandsbolaget som bara matade in folk och lovade höga hastigheter utan att kunna backa upp det med positiva resultat.

 

/flummigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att min svåger som grindade högt utav bara helvitti gjorde nån specialinstallation från Telia, typ drog nån ny kabel på nåt vis. Kostade 30k skr vet jag, men vad det var har jag dålig koll på. Har dålig koll på vilka nivåer du grindar, men spelar du högt och CG så kan det ju vara nåt att funta på.

 

gl /SK

Skulle tippa på att han drog in fiberoptikkabel då. Bara fibern kostar 10 papp för ca 40 meter och då ingår inget grävjobb :-P Tro mig, jag övervägde det när jag byggde hus men eftersom jag skulle behöva ca 200 meter så sket jag kungligt i det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en kompis som tidigare jobbade som samordnare för arbetslagen som åkte ut och kopplade in folks bredband (inte i den vanliga supporten utan han hade faktiskt något att säga till om). Han menade att telia hade stabilare nät för de kopplade inte in lika många som "delade" på samma kabel, eller hur fan han nu uttryckte det.

 

Poängen var iaf att telia var bättre än, t.ex, bredbandsbolaget som bara matade in folk och lovade höga hastigheter utan att kunna backa upp det med positiva resultat.

 

/flummigt

 

Sånt bs att det är helt makalöst. Vilka "kablar" skulle detta vara?

 

EDIT: Hela debatten om vilket företag som är allra bäst bland de stora är rätt fjantig. Kan säga att stabilitet och kvalitet till 95% beror på avstånd till telestation, kvalitet på koppar samt hastighet(gäller bara adsl nu)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sånt bs att det är helt makalöst. Vilka "kablar" skulle detta vara?
Inte en aning, jag påstår mig inte komma ihåg hans argument. Men faktum kvarstår. Jag har haft ett extremt stabilt nät med telia under lång tid och jag tycker att man ofta får höra om folk som har strul med mindre leverantörer, no? Så min uppfattning är, telia är bättre och dyrare.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två linor. En via comhem och en adsl via glocalnet.

 

Adsl linan har varit den jag använt som oftast och den har fungerat bra tills för några veckor sedan då det gjordes en uppgradering i basstationen och sedan dess så har linan legat nere.

 

Så nu funderar jag på att skaffa en ny lina och säga upp adsl linan.

 

Vad skall man då ha? Är tex mobilt bredband via 3g reliabelt?

 

Vilken operatör osv?

 

Vet inte, men comhem är nere idag här. Jag fick hjälpa en stackars granne. Comhem har ingen driftinfo! Fick alltså ringa supporten, vänta 25 minuter i telefonkö och sedan gå igenom inställningar en stund innan killen säger att å nu ser jag att allt är nere i hela kvarteret.

 

Även om comhem alltså suger, så kan det ju vara en backup att ha om adsl är nere. Och tvärtom. Men det behöver man kanske inget abbonemang för, jag kan iallafall koppla mig till flera grannar via trådlöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte en aning, jag påstår mig inte komma ihåg hans argument. Men faktum kvarstår. Jag har haft ett extremt stabilt nät med telia under lång tid och jag tycker att man ofta får höra om folk som har strul med mindre leverantörer, no? Så min uppfattning är, telia är bättre och dyrare.

 

En vanlig men ack så felaktig slutsats att dra.

"Det funkar för mig men krånglar för andra, alltså är andra leverantörer skit"

 

Skulle du dra samma slutsats inom poker?

"Nu vann jag med med sämst hand och den andre förlorade med bäst hand, alltså ska man ha sämst hand när degen åker in".

 

EDIT : Blev lite luddigt det där, det jag försöker säga är att slumpmässiga empiriska noteringar sällan har någon större vikt.

 

Jag har haft ett flertal olika operatörer(telia, telenordia, glocalnet, bbb, donetworks) och har aldrig haft något som helst problem med någon. Att jag vågar dra slutsatsen ovan beror dessutom på att jag har 2 års erfarenhet av att jobba med xdsl-tjänster.

 

Det hela med att bbb skulle koppla in fler kunder på samma "kabel" är så vansinnigt befängt att jag inte vet var jag ska göra av mig själv. Det går bara att koppla in en abbonent per kopparpar, och ser man till kapaciteten på "upplänken" från dslam så är jag rätt övertygad om att det finns bra kapacitet oavsett vilken operatör man väljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vanlig men ack så felaktig slutsats att dra.

"Det funkar för mig men krånglar för andra, alltså är andra leverantörer skit"

 

Skulle du dra samma slutsats inom poker?

"Nu vann jag med med sämst hand och den andre förlorade med bäst hand, alltså ska man ha sämst hand när degen åker in".

 

EDIT : Blev lite luddigt det där, det jag försöker säga är att slumpmässiga empiriska noteringar sällan har någon större vikt.

 

Jag har haft ett flertal olika operatörer(telia, telenordia, glocalnet, bbb, donetworks) och har aldrig haft något som helst problem med någon. Att jag vågar dra slutsatsen ovan beror dessutom på att jag har 2 års erfarenhet av att jobba med xdsl-tjänster.

 

Det hela med att bbb skulle koppla in fler kunder på samma "kabel" är så vansinnigt befängt att jag inte vet var jag ska göra av mig själv. Det går bara att koppla in en abbonent per kopparpar, och ser man till kapaciteten på "upplänken" från dslam så är jag rätt övertygad om att det finns bra kapacitet oavsett vilken operatör man väljer.

Ok, jag får erkänna mig ägd i den här frågan då. Men märk att jag har bara har talat om mina egna upplevelser. Det är du som har fått det att låta som om jag absolut har propsat på telia.

 

Och den där analogin med poker är ju bara tramsig. Varje normalt funtad person kan ju läsa att jag bara beskriver min egen erfarenhet av telia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Även om comhem alltså suger, så kan det ju vara en backup att ha om adsl är nere. Och tvärtom. Men det behöver man kanske inget abbonemang för, jag kan iallafall koppla mig till flera grannar via trådlöst.

 

Det där är en idé. Men jag tror inte jag har något nätverkskort i mina två stationära för att ta emot wlan. Det ingår mera i portabla kan jag tänka mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det man ska göra är att vanliga internet-linan (oavsett kabel eller xDSL, Fiber etc) sätter man in i en "3g-router" som också har plats för 3g-modem.

 

Då får man automatisk failover, dvs går primära linan ner så använder den ist 3g.

 

Omkopplingstiden kan skilja, men ofta inom 20-30sek. Det beror självklart på vad för router man köper.

 

Kostar ca 700-1500:- för routern, samt 3g-abb.

 

Ett annat alternativ är att ha 3g-modemet sitta i datorn (USB eller PCMCIA) och skulle linan gå ner så kopplar man snabbt upp sig med 3g.

 

Har man en bra applikation som visar om man är "online" så kan man på 5-15 sek vara online igen med 3g.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det man ska göra är att vanliga internet-linan (oavsett kabel eller xDSL, Fiber etc) sätter man in i en "3g-router" som också har plats för 3g-modem.

 

Då får man automatisk failover, dvs går primära linan ner så använder den ist 3g.

 

Omkopplingstiden kan skilja, men ofta inom 20-30sek. Det beror självklart på vad för router man köper.

 

Kostar ca 700-1500:- för routern, samt 3g-abb.

 

Ett annat alternativ är att ha 3g-modemet sitta i datorn (USB eller PCMCIA) och skulle linan gå ner så kopplar man snabbt upp sig med 3g.

 

Har man en bra applikation som visar om man är "online" så kan man på 5-15 sek vara online igen med 3g.

 

 

Intressant.

 

 

Ganska sjukt. Adsl linan fungerar nu efter att ha legat nere i fem veckor......

 

Känns helt bisarrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sånt bs att det är helt makalöst. Vilka "kablar" skulle detta vara?

 

EDIT: Hela debatten om vilket företag som är allra bäst bland de stora är rätt fjantig. Kan säga att stabilitet och kvalitet till 95% beror på avstånd till telestation, kvalitet på koppar samt hastighet(gäller bara adsl nu)

 

Jag hade spray 0.5 mb adsl för fyra-fem år sen och fick stora problem med hög packet loss och hög ping. Bytte till bostreams x-stream (2.5 mb, också adsl om jag inte har fel) och mina problem upphörde..

 

Så jag undrar lite vem som snackar "bs"..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade spray 0.5 mb adsl för fyra-fem år sen och fick stora problem med hög packet loss och hög ping. Bytte till bostreams x-stream (2.5 mb, också adsl om jag inte har fel) och mina problem upphörde..

 

Så jag undrar lite vem som snackar "bs"..

 

 

Nu ska messersmith korrigera er båda:

 

DSLAM-model

CPE-model

Kopparkvalitet

Sträcka till DSLAM

xDSL-teknik och version

Typ av upplänk på DSLAM

Operatörens peering

 

Det är vad som avgör en xDSL-tjänsts kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är en idé. Men jag tror inte jag har något nätverkskort i mina två stationära för att ta emot wlan. Det ingår mera i portabla kan jag tänka mig?

 

Det är ju standard i nya bärbara, men det är bara att stoppa in ett litet usb nätverkskort som kostar knappt en hundralapp - 'usb dongle' - i vilken dator som helst.

 

Jag skulle bara ha det som komplement, som sagt. Trådlösa nätverk är gjorda med så dåliga standarder. Internet-leverantörerna delar ut trådlösa routrar och nu tillochmed trådlösa modem till höger och vänster. Det finns bara tre kanaler som är fria från störningar från varandra (men som samtidigt ligger på samma frekvensområde som mikrovågsugnar och trådlösa telefoner!), och med en räckvidd på ett par hundra meter blir det ett enda kaos av olika nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...