Gå till innehåll

Vad är bästa sättet att ta ut pengar?


Recommended Posts

Neteller har ju sjuka avgifter för växling till annan valuta än dollar, och tillåter inte uttag i dollar. Jag brukar därför flytta pengar från Neteller till Party och ta ut därifrån till ett svenskt bankkonto i dollar. Men Party tillåter inte det när det handlar om stora summor pengar. Man måste tjäna in en massa party points innan man får ta ut det man har satt in. Det verkar som att om jag sätter in 10K dollar så måste jag spela ungefär 5K händer innan jag får ta ut dem till banken. (Jag spelar 3/6 NL).

 

Det jag undrar är om någon har kommit på något annat sätt att få ut en större summa pengar i dollar utan att behöva betala en vansinnig växlingsavgift? (Jag är självklart beredd att betala lite för för mitt uttag, men inte så mycket som Neteller vill ha).

 

Har någon annan pokersajt lika bra uttagsmöjligheter som party men lägre krav på hur mycket man måste spela? Finns det något alternativ till Neteller som tillåter uttag till ett svenskt bankkonto i dollar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar gå att göra uttag i USD från Moneybookers. Någon som har provat det och kan bekräfta att det funkar?

 

Xlars, har du något konkret tips på en sådan sajt (som inte är party)?

 

Jag kör med moneybookers, och har både satt in pengar och tagit ut pengar i $. Funderar dock på att byta till € site, dollarn är ju alldeles för låg och osäker.

Men iaf, moneybookers funkar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med moneybookers, och har både satt in pengar och tagit ut pengar i $. Funderar dock på att byta till € site, dollarn är ju alldeles för låg och osäker.

Men iaf, moneybookers funkar bra.

Dock tar inte jag ut några jättesummor.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag frågade Live-supporten på Neteller hur många kronor jag jag skulle få ut om jag gör ett uttag på 20K dollar till ett bankkonto. Svaret blev 117054 kr (med den växelkurs som gällde just den sekunden). När jag räknade om det till dollar på xe.com* några minuter senare så blev resultatet 19523. Det hade alltså försvunnit 477 dollar. Avgiften ska vara 1.75% (för VIP-kunder), men 477/20000=2.39%, så i verkligheten kostar det mer än så. Förmodligen för att de använder valutakurser som ger dem lite extra pengar. Dessutom växlar de två gånger, först från USD till X och sedan från X till SEK. (Jag tror att X är CAD, Kanadensiska dollar).

 

477 dollar = 2863 kr. Så mycket kostar det alltså att ta ut 20K dollar från Neteller. :shock:

 

*) Växelkurserna på xe.com verkar vara de som gäller om den som växlar ska gå jämt upp på växlingen. Till skillnad från t.ex. forex.se så får man tillbaka det ursprungliga beloppet om man knappar in att man vill växla 100 SEK till USD och sedan växla resultatet av det till SEK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skapade ett konto på Moneybookers, men när jag ska lägga till ett bankkonto och väljer Sverige, SEB, så står det på skärmen att alla uttag kommer att göras i SEK. WTF!? Det stod ju i FAQn att man kan göra uttag i dollar. Hur gör man det då? Måste man ha ett konto i ett annat land?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte gå att ta ut pengar i dollar från Moneybookers.

 

We would kindly like to inform you that the withdrawals instructed should be executed in SEK as Sweden is the country of residence you registered with us.

 

However, you can deposit to your Moneybookers account in USD from your USD bank account in Sweden thus avoiding currency conversion fee. For transactions involving a currency conversion, we use the daily reference rates as published by the European Central Bank.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Dessutom växlar de två gånger, först från USD till X och sedan från X till SEK. (Jag tror att X är CAD, Kanadensiska dollar).

 

Ja, det stämmer. Man undrar varför. Antingen borde dom ju växla rakt av eller om dom är skitsmarta skulle dom växla via CAD till Baht till Yuan till Rubel via Euro till SEK, så att dom kan kapa åt sig en 45-50% i växlingsavgifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avgiften ska vara 1.75% (för VIP-kunder), men 477/20000=2.39%, så i verkligheten kostar det mer än så. Förmodligen för att de använder valutakurser som ger dem lite extra pengar.

 

Det är 1 .75% bara det att man får tillbaka pengarna senar

 

NETELLER is reducing deposit fees and increasing withdrawal and foreign exchange rate fees effective April 1. But for you, our most valuable members, we're also reducing the foreign exchange rate to 1.75%! And that's not all - you won't pay to withdraw your funds from your NETELLER account.

 

How are we going to do this for you? Cash back!

During the regular course of your transactions, you will need to pay our full withdrawal and foreign exchange fees. But at the end of each month, we will automatically add up all of the fees you paid and rebate you on the 10th of the following month as follows:

 

* Withdrawal fees: 100% rebate

* Foreign exchange: a rebate for the difference between our normal rate of 2.5% and your reduced rate of 1.75%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom växlar de två gånger, först från USD till X och sedan från X till SEK. (Jag tror att X är CAD, Kanadensiska dollar).

Nej det gör de inte. De växlar från USD till SEK och tar 1,75% i avgift om man är vip-kund, 2,5% annars.

Som jämförelse tar SEB 1,65% i valutaväxlingspåslag om man tar ut dollar till svenska bankkontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är 1 .75% bara det att man får tillbaka pengarna senar

OK, det var intressant. Där fick jag lära mig något.

 

Nej det gör de inte. De växlar från USD till SEK och tar 1,75% i avgift om man är vip-kund, 2,5% annars.

Som jämförelse tar SEB 1,65% i valutaväxlingspåslag om man tar ut dollar till svenska bankkontot.

Det kan hända, men SEB tar ingen avgift alls om man tar ut dollar från t.ex. Party till ett dollarkonto på SEB och sedan växlar genom att be SEB föra över pengarna till det vanliga kontot. (Jag ringde just och frågade dem för att vara säker på att jag inte bara har missuppfattat).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, nytt svar från Moneybookers. Om jag öppnar ett konto på en bank i USA så får jag ta ut pengar i dollar till det kontot. Då skulle jag kunna göra uttagen så här:

 

pokersajt-->Moneybookers-->konto i USA-->dollarkonto på SEB-->vanligt konto på SEB

 

Någon som vet om man som svensk kan öppna ett konto i USA utan problem? Hur gör man det?

 

Xlars förslag om NoIQ poker verkar också vettigt. Någon som vet hur mycket man måste spela där för att få ta ut pengarna till bankkonto efter insättning från Neteller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

neteller tar väl dels en avgift för transfern och dels en valutaavgift (jämförbar med vilken bank som helst) no?

 

Neteller gör inga överföringar i dollar, så man är tvungen att växla.

Nej, det är inte jämförbart med en bank. Det finns inga banker som tar 2,5% i växlingsavgift +10$.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med att vissa inte tar ut någon växlings-avgift brukar låta bättre än vad det är.

 

Det brukar vara såhär:

 

Ingen växlingsavift = sämre kurs

Växlingsavgift = bättre kurs men även en avgift

 

Sen finns det säkert ockrare som tar avgift och ger sämre kurs men det är inte säkert att det är billigare att växla utan avgift. Man måste räkna på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställde en ny fråga till Moneybookers om uttag i dollar, och nu fick jag till sist svar på det som jag verkligen ville veta. Så här funkar det tydligen:

 

Moneybookers stödjer uttag i lokal valuta i 33 länder (just nu). Tar man ut pengar till ett bankkonto i ett av de länderna, så får man bara ta ut i den lokala valutan. Om man däremot gör ett uttag till ett annat land, från ett Moneybookerskonto i USD, så gör man det alltid i USD. Listan över de länder där de har stöd för lokal valuta kan man se genom att klicka på "fees" på deras sajt.

 

Med andra ord, vill man ta ut pengar från Moneybookers till ett bankkonto utan att behöva växla till annan valuta än dollar, så måste man ha bankkontot i ett land som inte är med på den här listan:

 

United Kingdom

United States Of America

Australia

Austria

Belgium

Bulgaria

China (Pr)

Croatia

Czech Republic

Denmark

Estonia

Finland

France

Germany

Greece

Hungary

India

Ireland (Rep. Of)

Italy

Japan

Lithuania

Mexico

Netherlands

Norway

Poland

Portugal

Romania

Singapore

Slovakia

Slovenia

South Africa

Spain

Sweden

Switzerland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag tänkte väcka liv i denna tråd, eftersom jag inte tycker att den kom fram till något bra svar.

 

Så, hur är bästa sättet att ta ut kanske $3k till ett svenskt bankkonto? Monneybookers, Netller etc?

 

Det bästa borde väl vara att hitta en site där man sätter in pengar med Neteller där man sedan kan ta ut dem via bankwire?

 

Nå, vad säger ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smidigaste för mig är att ta ut via Neteller till deras mastercard. Går snabbt och kan betala smidigt. Dessutom kommer pengarna aldrig synas på mitt svenska konto.

 

Åhåå, hur skaffar man mastercard via neteller? Hittar inget om det på sidan... Får kanske leta mer noggrant :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...