Gå till innehåll

NLT - SnG taktik, vad gör jag fel?


nysta

Recommended Posts

Tjenare!

Jag är i början på min "pokerkarriär" och spelar bara FL 1/2 bordena.

Men fick ett sug att spela SnG istället när jag var på Empire Poker Acadamy i Örebro där dom tog upp mycket om just SnG.

Tyckte teorin dom la fram där verkade väldigt bra och övertygade mig om att det är så man ska spela. Förde iof inga anteckningar så jag kanske inte kommer ihåg allt helt korrekt heller.

Men såhär är det jag spelar.

 

Jag spelar istort sett inte en hand fram tills Level3, precis som Ector säger man ska göra =) Undantag då givetvis om jag får KK, AA eller möjligtvis AK. Jag höjer alltid 3bb när jag öppnar en pott, vilket ju blir rätt stor % av stacken när man okmmer upp på en 30 eller 50 blinds och man sitter med kanske ~700 i stacken efter att ha blindat bort i väntan på högre nivåer och att några ska åka ut.

 

Höjer jag preflop så bettar jag pott oavsett träff i hopp om att fi ska folda om han missat floppen. Blir jag höjd där lägger jag mig oftast. Och då har man inte mycket kvar att spela för och får ju bli då någon all in när man får hyffsade kort och med risk då att åka ut.

 

Om jag lyckas dubbla upp så jag hamnar runt 1400-1600 så sitter jag och spelar väldigt tight.. är knappt med i några potter alls och försöker sno några blinds. Kanske är lite väl passive om någon höjer mig när jag sitter i BB med medelkort? hur ska man spela där? typ med K-10 eller J-9 och liknande kort? jag vill itne chansa med risk att åka ut och ger då oftast upp min blind.

 

Är istortsett allltid med till 4 återstår och har nu åkt som nr fyra i sju Sng's utav 15 möjliga. har två andraplatser och en tredjeplats. inget rolit facit alls.

 

Med mitt passiva spel fram tills det drar ihop sig även om man lyckas dubbla upp en gång så är man ju oftast shortstack när det är 4 man kvar och blir då några all-ins för att försöka sno blinds med hyffsade kort.

Har haft väldigt oflyt också iof, i tre av dom sju ggr har jag gått all in med A5, A9, KQ och liknande kort och åkt ut mot AA, AA och KK.

 

Det är ju aldrig så att jag kommer i chiplead när vi är 4 kvar utan är alltid shortstack eller möjligtvis 3:a i chip ibland. och då blir de ju mer chansartat när det börjar dra ihop sig.

 

Ska jag ändra på mitt spel innan det drar ihop sig för att försöka få in en större stack tills det börjar komma inärheten av ITM?

 

Har märkt att när jag spelar så spelar jag knappt någon pott och när jag väl spelar så går jag oftast all-in för att jag inte har råd att höja 3bb för det kanske blir 70% av stacken.

 

Tips på strategi mottages gärna!

 

Tack,

Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar själv sngs med framgång, på dem lägre nivåerna 2- samt 5 dollars. Jag har samma problem som dig, förutom att jag spelar löst i början och ser floppen ganska mycket och träffar jag något slowplayar jag dem och på så sett får jag upp stacken - så jag kan börja spela tight.

 

Självklart kan jag också spela super tight från början men det blir väldigt svårt när gamblersen får upp sin stack och man har då oftast en eller 2 chanser kvar att komma tillbaks ena är som sagt all in, och den andra är att man träffar en super flopp. Men jag limpar in mycket eftersom många synar stora höjningar bara för att vinna mycket, detta gör jag bara på dem första blind nivåerna sedan höjer jag preflopp rejält för att betta utr på floppen- reraisar dem är det bara att lägga sig om du inte har en riktigt bra hand. Prova spela lite lösare i början. Mitt tips,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att ni spelar på Party nätverket, jag gjorde det i början också, med frusterande många 4:e platser, lira istället på en site som har en annan struktur, ex Pokerstars, där får man 1500 i marker istället för 800, du har råd att missa nån gång och det är fortfarande inte kört i turneringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'The Gap concept' eller något liknande är nog väldigt viktigt ju längre in i turneringen man kommer.

Dvs att du måste ha en bättre hand för att syna en höjning än att höjja själv.

Detta med tanke på att om du synar en höjning så kan du bara vinna genom att visa den bästa handen, men om du höjer själv så kan du vinna genom att visa den bästa handen eller genom att dina motståndare lägger sig.

Detta koncept är av liten betydelse i början av turneringen då blindsen är såpass små men ökar betydligt mer i mitten eller i sent skede.

 

Tror det ska vara rätt, rätta mig gärna om jag har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena

 

För mig har nästan en Blitz offensiv visat sig mycket luckrativ, de händer som du får i början ska du spela hårt, inte mjölka, hittar du AA tryck hårt. Som T.J Cloutier säger "No limit handlar om att ställa sina motståndare på ett beslut som kan riskera alla deras marker" det vill säga, du ska utstråla tidigt i turneringen att man inte leker med dig, och att om man vill vara med i en pott med dig ska dom vara säkra på att dom vinner den redan innan flopen kommer. Reraise mycket (med rätta händer det vill säga) fegspela inte.

 

Det här systemet har gott bra för mig, Jag har vunnit 3 st 50$ s&g på expekt (av 5), och kanske 20 av 32 5$ s&g.

 

Total vinst på uppåt 150/200 dollar (inte så noga räknat) så jag är ganska säker på att det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena

 

Det här systemet har gott bra för mig, Jag har vunnit 3 st 50$ s&g på expekt (av 5), och kanske 20 av 32 5$ s&g.

 

Total vinst på uppåt 150/200 dollar (inte så noga räknat) så jag är ganska säker på att det funkar.

 

Menar du inte 10$ istället för 50$ :? ? För övrigt ett bra facit. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är istortsett allltid med till 4 återstår och har nu åkt som nr fyra i sju Sng's utav 15 möjliga. har två andraplatser och en tredjeplats. inget rolit facit alls.

 

Förra månaden hade jag ett liknande facit. Av 45 spelade SnG´s så var jag ITM i 20 stycken av dem och hamnade på 4:e plats i 18. Vanligtvis brukar jag vara ITM en bit över 50 % av gångerna, så jag låg en bit under mitt snitt.

 

Jag spelade mitt vanliga tighta spel till en början för att bli aggressivare ju färre som är kvar. I mitt fall så kan jag inte säga att jag spelade annorlunda eller sämre än vad jag brukar göra. Dock kändes det som om jag knappt vann några coin flips när det var fyra spelare kvar. Jag kunde ha AJs och springa in i AA, jag kunde ha KQ och ställa shortstack all in bara för att se hans K6 träffa 6:an....

 

Så att du hamnar just utanför ITM ser inte jag som något konstigt. Du kan spela bra men har inte alls något flyt med korten, eller så gör du något fel. Men det kan inte någon annan svara på med den informationen du har. Spela lite mer SnG och fortsätter det att gå som det går nu, då handlar det inte om missflyt utan kanske snarare ditt sätt att spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höjer jag preflop så bettar jag pott oavsett träff i hopp om att fi ska folda om han missat floppen.

 

Det här funkar bra förutsatt att du bara fått en caller. Har du fått tre eller fler är det inte så smart att spela så. Säg att du höjt med AQ och floppen kommer K98, då bör du köra check-fold mot tre (eller fler) motståndare. Någon kommer att ha träffat floppen och han/de kommer inte att folda.

 

Om det är exakt två motståndare så är det ett svårt beslut, men jag tycker inte att du ska satsa pott varje gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...