Gå till innehåll

Triss, är det bara att gapa och ta emot?


PokerminatorTT1

Recommended Posts

Inte ovanligt att det går bra vissa dagar och man tjänar en slant, men sedan ger man

oftast bort de vinsterna till folk som träffar triss om och om igen.

 

 

Jag håller på att utveckla en fobi om trissar nu och vågar mindre och mindre att trycka

på med mina monster i hålet. Vilket resulterar i onödigt uteblivna intäckter.

 

 

Vad göra? Ska man betrakta sig som en inkompeten spelare om man inte "upptäcker" de?

 

 

Nedan har ni några typiska exempel på händer där jag får stryk, jag använde Kjell som stagename:

 

 

FullTiltPoker Game: $0.10/$0.25 - No Limit Hold'em

Seat 1: artmooney ($43)

Seat 2: Jess655321 ($9.20)

Seat 3: JayRedAA ($25.60)

Seat 4: Kjell ($27.75)

Seat 5: GO1976 ($19.70)

Seat 6: MyO59 ($33.45)

Seat 7: KaiserZuzei ($23)

Seat 8: rog_and ($18.05)

Seat 9: KIWIFORCE ($9.75)

MyO59 posts the small blind of $0.10

KaiserZuzei posts the big blind of $0.25

The button is in seat #5

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Kjell Jack of SpadesJack of Diamonds

rog_and folds

KIWIFORCE folds

artmooney calls $0.25

Jess655321 folds

JayRedAA folds

Kjell raises to $0.75

GO1976 calls $0.75

MyO59 folds

KaiserZuzei calls $0.50

artmooney calls $0.50

*** FLOP *** 2 of Diamonds6 of Hearts3 of Diamonds

KaiserZuzei checks

artmooney has 15 seconds left to act

artmooney bets $0.50

Kjell raises to $6

GO1976 raises to $11.50

KaiserZuzei folds

artmooney folds

Kjell raises to $17

GO1976 raises to $18.95, and is all in

Kjell calls $1.95

GO1976 shows 2 of Clubs2 of Hearts

Kjell shows Jack of SpadesJack of Diamonds

*** TURN *** 2 of Diamonds6 of Hearts3 of DiamondsQueen of Hearts

*** RIVER *** 2 of Diamonds6 of Hearts3 of DiamondsQueen of Hearts6 of Diamonds

GO1976 shows a full house, Twos full of Sixes

Kjell shows two pair, Jacks and Sixes

GO1976 wins the pot ($39.45) with a full house, Twos full of Sixes

Kjell adds $16.95

*** SUMMARY ***

Total pot $41.50 | Rake $2.05

Board: 2 of Diamonds6 of Hearts3 of DiamondsQueen of Hearts6 of Diamonds

Seat 1: artmooney folded on the Flop

Seat 2: Jess655321 didn't bet (folded)

Seat 3: JayRedAA didn't bet (folded)

Seat 4: Kjell showed Jack of SpadesJack of Diamonds and lost with two pair, Jacks and Sixes

Seat 5: GO1976 (button) showed 2 of Clubs2 of Hearts and won ($39.45) with a full house, Twos full of Sixes

Seat 6: MyO59 (small blind) folded before the Flop

Seat 7: KaiserZuzei (big blind) folded on the Flop

Seat 8: rog_and didn't bet (folded)

Seat 9: KIWIFORCE didn't bet (folded)

 

 

 

 

 

------------------------------------------------

 

 

FullTiltPoker Game: $0.10/$0.25 - No Limit Hold'em

Seat 1: Infiltr4t0R ($28.90), is sitting out

Seat 2: JayJay1987 ($7.65)

Seat 3: lollicupwhattt ($24.70)

Seat 4: Dr Sam Beckett ($25.50)

Seat 5: Kjell ($17.15)

Seat 6: sloty32 ($31.40)

Seat 7: madtown9 ($50.25)

Seat 8: JennyBoe ($26.20)

Seat 9: janinene ($11.45)

Dr Sam Beckett posts the small blind of $0.10

Kjell posts the big blind of $0.25

The button is in seat #3

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Kjell Queen of DiamondsQueen of Clubs

sloty32 folds

madtown9 folds

JennyBoe has 15 seconds left to act

JennyBoe folds

janinene raises to $0.50

JayJay1987 has 15 seconds left to act

JayJay1987 folds

lollicupwhattt calls $0.50

Dr Sam Beckett folds

Kjell raises to $1.50

janinene calls $1

lollicupwhattt calls $1

*** FLOP *** 10 of Hearts6 of Clubs7 of Clubs

Kjell bets $5

janinene raises to $9.95, and is all in

lollicupwhattt folds

Kjell calls $4.95

janinene shows 10 of Diamonds10 of Clubs

Kjell shows Queen of DiamondsQueen of Clubs

*** TURN *** 10 of Hearts6 of Clubs7 of Clubs8 of Diamonds

*** RIVER *** 10 of Hearts6 of Clubs7 of Clubs8 of DiamondsKing of Spades

janinene shows three of a kind, Tens

Kjell shows a pair of Queens

janinene wins the pot ($23.30) with three of a kind, Tens

*** SUMMARY ***

Total pot $24.50 | Rake $1.20

Board: 10 of Hearts6 of Clubs7 of Clubs8 of DiamondsKing of Spades

Seat 1: Infiltr4t0R is sitting out

Seat 2: JayJay1987 didn't bet (folded)

Seat 3: lollicupwhattt (button) folded on the Flop

Seat 4: Dr Sam Beckett (small blind) folded before the Flop

Seat 5: Kjell (big blind) showed Queen of DiamondsQueen of Clubs and lost with a pair of Queens

Seat 6: sloty32 didn't bet (folded)

Seat 7: madtown9 didn't bet (folded)

Seat 8: JennyBoe didn't bet (folded)

Seat 9: janinene showed 10 of Diamonds10 of Clubs and won ($23.30) with three of a kind, Tens

 

 

 

--------------------------------

 

 

 

 

FullTiltPoker Game: $0.10/$0.25 - No Limit Hold'em

Seat 1: FoolTiltPoker ($25)

Seat 2: Kjell ($26.50)

Seat 3: HarleKinX ($4.75)

Seat 4: slimpedro ($9.75)

Seat 5: Mr-IvoryAA ($18.75)

Seat 6: azgirl7 ($7.05)

Seat 7: Kloozy ($6.25)

Seat 8: KONAN11 ($47.85)

Seat 9: Lindien ($40.35)

Kloozy posts the small blind of $0.10

KONAN11 posts the big blind of $0.25

The button is in seat #6

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Kjell Ace of HeartsAce of Spades

Lindien raises to $0.75

FoolTiltPoker folds

Kjell calls $0.75

HarleKinX folds

slimpedro folds

Mr-IvoryAA folds

azgirl7 calls $0.75

Kloozy folds

KONAN11 folds

*** FLOP *** 8 of Clubs6 of Spades2 of Clubs

Lindien checks

Kjell checks

azgirl7 checks

*** TURN *** 8 of Clubs6 of Spades2 of ClubsKing of Hearts

Lindien checks

Kjell bets $2.60

azgirl7 raises to $6.30, and is all in

Lindien calls $6.30

Kjell raises to $25.75, and is all in

Lindien has 15 seconds left to act

Lindien folds

Kjell shows Ace of HeartsAce of Spades

azgirl7 shows 8 of Spades8 of Diamonds

Uncalled bet of $19.45 returned to Kjell

*** RIVER *** 8 of Clubs6 of Spades2 of ClubsKing of Hearts7 of Diamonds

Kjell shows a pair of Aces

azgirl7 shows three of a kind, Eights

azgirl7 wins the pot ($20.45) with three of a kind, Eights

Kjell adds $5.55

*** SUMMARY ***

Total pot $21.50 | Rake $1.05

Board: 8 of Clubs6 of Spades2 of ClubsKing of Hearts7 of Diamonds

Seat 1: FoolTiltPoker didn't bet (folded)

Seat 2: Kjell showed Ace of HeartsAce of Spades and lost with a pair of Aces

Seat 3: HarleKinX didn't bet (folded)

Seat 4: slimpedro didn't bet (folded)

Seat 5: Mr-IvoryAA didn't bet (folded)

Seat 6: azgirl7 (button) showed 8 of Spades8 of Diamonds and won ($20.45) with three of a kind, Eights

Seat 7: Kloozy (small blind) folded before the Flop

Seat 8: KONAN11 (big blind) folded before the Flop

Seat 9: Lindien folded on the Turn

 

 

 

Beror detta på mina kunskapsluckor? Går det att minimera förlusterna förutom att skaka

varje gång man har monsterhanden och inte ta betalt med den?

 

 

Eller får man helt enkelt räkna med att betala av då och då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hand 1 får du ta å raisa mer preflop. På floppen är det fold efter att GO1976 raisar din kraftiga reraise. Din smala raise preflop bidrar till oxå att "konstiga" händer kan syna och därmed dra ut dig...

 

Hand 2 - samma visa här, raisa mer preflop. Du ger alldeles för bra odds för Fi. På floppen är det inte mycket att göra, du har helt enkelt comittat dig.

 

Hand 3 - återigen måste du reraisa Fi. Ja, det visar styrka men du kan inte spela AA på det sättet, speciellt fullring.

 

 

Om man ska sammanfatta så är samtliga händer ett resultat av att dåligt spel preflop. Med dåligt syftar jag på att du låter Fi syna alldeles för billigt, trots allt har du endast ett par. Det du uppvisar är tydliga tecken på fiskspel, dvs. "inte raisa för mycket preflop eftersom jag inte kanske får betalt" samt att inte kunna folda höga pp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt höj mer pre i alla tre händerna.

Hand 1. Överbeten på floppen är onödig. Du comittar dig och får bara syn/återhöjning av bättre händer. Med en bet på cirka 3,5 dollar kan du nog slinka när han börjar bomba. JJ är så sårbara även mot överpar.

Hand 2. Inget att göra efter floppen. Du måste ju syna

Hand 3. Det är här du spelar sämst. Din största läcka. Inte ett rätt här. Slå upp till typ 3 pre.

Beta floppen.

Riktigt dåligt bet till 25 på turn när en spelare har reraisat och en synat. Azgirl är inte problemet utan att du inte vet vad Lindien ska göra efter dig.

Jag hade bara synat azgirls all in och avvaktat Lindien.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att aldrig limpa och att höja till 4bb+1bb/limper preflop.

 

 

Tack för era svar,

 

 

hann inte besvara tidigare idag men ska nu försöka beta av alla svar.

 

 

Opteron: Menar du alla händer man spelar?

 

Om ja: det enda som kommer att hända är att alla foldar, tills någon har AA och han ställer in, är det verkligen ett EV+ stil?

 

Sedan brukar jag göra det på 0,5/1 på SvS, där går det hem då man oftast är omringad av 9st callingstations och enstaka maniacs. Men jänkarna är grymt tighta, tom micronivån håller en strongklass.

 

 

Om Nej:

Raisar man alla sina starka händer på detta vis så är det ju inga svårigheterna för motståndarna att förstå vad man sysslar med. tom om man lägger in 20% "fejk räjs" så missar man nog för mycket action med sina monster?

 

Dessutom så räddar det nog inte mot proffesionella utdragare som callar med alla par de har ändå och tömmer dig när de fått in sin triss på samma sätt som de ändå hade gjort med sin 1010?

 

Jag förstår att monster händer är monster innan floppen kommer, och att degen ska in när man har ett % övertag, oavsett om fler kort ska komma eller inte.

 

Om floppen inte hjälper en så är det "bara ett par" som man har.

 

Men när man har 8-9 pers emot sig som är sugna på att suga ut en så minskar väl ens fördelar drastiskt, dessutom ökar det rejält (tom om man går teoretisk sett vinnande med några % i längden) en fluktuationer när det kommer till inkomsten.

 

Även detta känns åt EV- hållet.

 

 

Eller är jag ute och cyklar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. handen:

 

Jag raiser 0,75 då jag är

 

a. rädd för att han ska slå om, då foldar jag JJ. (jag erkänner att det är fisktänk)

b. att han ska folda (fisk även här)

 

 

Jag raisar 6$ då jag tänker: han har säkert callat nu med höga kort ala AK-AJ (hade han haft QQ< hade han reraisat), de kan även vara suited då så lågt som kanske KQ-Q10s som kan skada mig.

 

Så jag vill att han ska folda, eller att han får betala ordentligt för att inte folda.

 

 

När han sedan slår om, tänker jag; antingen har han något (triss), eller så har han en flushdraw. Jag gissar på flushdraw, jag callar.

 

 

 

 

 

 

2. handen:

 

 

Även här sätter jag honom på AK-AJs/o.

 

Jag reraisar i hopp om att göra potten något större, för att sedan sno den på floppen, om den ser fördelaktig ut.

 

 

Floppen kommer med flush draw (stegdragen räknar jag bort då jag satte honom på ovanstående hand/händer). Samma tankegång som i första handen.

 

Ska han jaga så ska han betala, har han träffat 10an, får han också betala.

 

efter hans reraise tänker jag även här som i första handen; han jagar, nu ska han få betala.

 

 

 

 

3. handen:

 

 

Jag blir helt lyrisk av mig att någon raisar när jag har AA == undercoverbrother. Sätter honom på AK-AQs/o.

 

Hoppas på K eller Q på floppen. det kommer ingen, jag ligger lågt. Turn kommer kungen, nu jävlar tänker jag.

 

Jag har ingen anning om vad azgirlhar och bryr mig inte heller(säkert något halvdant i stil med KJ/KQ men förväntar mig absolut inte triss). Det jag hoppas på är att Den primära Raisern har AK och att han ska stå för eventuella förluster som azgirl kan skapa.

 

 

Han foldar mot min besvikelse och jag är kvar med azgirl och blir ledsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt höj mer pre i alla tre händerna.

Hand 1. Överbeten på floppen är onödig. Du comittar dig och får bara syn/återhöjning av bättre händer. Med en bet på cirka 3,5 dollar kan du nog slinka när han börjar bomba. JJ är så sårbara även mot överpar.

Hand 2. Inget att göra efter floppen. Du måste ju syna

Hand 3. Det är här du spelar sämst. Din största läcka. Inte ett rätt här. Slå upp till typ 3 pre.

Beta floppen.

Riktigt dåligt bet till 25 på turn när en spelare har reraisat och en synat. Azgirl är inte problemet utan att du inte vet vad Lindien ska göra efter dig.

Jag hade bara synat azgirls all in och avvaktat Lindien.

 

 

 

Problemet med raising preflop så får jag oftast ganska 0 action och om jag får det så är man oftast upp mot AA.

 

Beror det på min spelstil i övrigt isf? Ska jag vara mer av en vilde för att för betalt? Lönar det sig verkligen i FR?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ja: det enda som kommer att hända är att alla foldar, tills någon har AA och han ställer in, är det verkligen ett EV+ stil?

 

Du bör inte limpa med några händer och absolut inte med dina höga par. Du ger helt enkelt för bra odds att dra ut dig. Om du spelar på ett så tajt bord att att dina motståndare foldar allt utom AA så kommer du att bli rik genom att höja 100% av dina händer. Du kommer att få syn/raise drygt var 20e gång och då har du redan tjänat in knappt ett halvt inköp och kan folda med gott samvete.

 

Oftast är bordet lite lösare än så ...

 

Lägg upp ditt spel så att du kan höja/återhöja så mycket som möjligt med dina höga par för värde och för att inte ge implicita odds att dra ut dig på floppen. Ju oftare du får syn desto bättre händer bör du ha när du höjer och tvärtom. På nivån du spelar är det inte ovanligt att du får syn även om du höjer ordentligt till 8-12bb. Prova så får du se själv.

 

Edit: såg inte att det var fullring och då är det väl OK att limpa några händer men du bör definitivt höja med merparten av händerna du vill spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med raising preflop så får jag oftast ganska 0 action och om jag får det så är man oftast upp mot AA.

 

Beror det på min spelstil i övrigt isf? Ska jag vara mer av en vilde för att för betalt? Lönar det sig verkligen i FR?

 

Jag vet ju inte hur du spelar, men det låter som att du limpar för mycket.

På nivån är det nog tajt ABC-poker som vinner mest pengar. Men du måste ju vara hyggligt aggressiv. Typ höj till 4BB+ 1 extra för varje limpare som sagts.

Alltås om tre spelare limpat så blir det 1,75. Är det bara en synare fortsättningsbetar du 90 procent av alla händer, lite sparsamare med två synare osv, beta även även AK och 66 som missat floppen.

Dra till med 75 procent till potbet. Blir de kvar saktar du ner, men du måste kunna beta även turn ibland.

 

Höj med alla par, även låga, i sen position och fortsättningsbeta. Då ska du se att du får bättre betalt även när du har AA och av set+riktiga monster. Limpar du för mycket eller mesbetar höga par kommer de plocka dig alternativt "0 action".

 

Jag tror det är bättre om du letar runt lite här på forumet. Det finns en massa gratisråd i detta ämne. Finns ju 2+2 och andra ställen också. Bättre och mer djupgående råd än dessa är lätta att hitta.

 

Jag förstår om du är rädd för trissar när du ger så bra odds för folk att dra och sedan betalar av så mycket (överbetar/synar) efter floppen.

Försök lägga AA ibland om det blir för mycket action. Av det du beskriver verkar du sitta i den klassiska fiskfällan. Du spelar tajt, plussar några dollar stabilt här och där och så smäller du bort alldeles för mycket på ett par.

 

Edit: Alternativt, byt nick. Kjell är fiskigt och gör att du lockar till dig hajar.

Ta något typ Zxj738K, eller något svängigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med raising preflop så får jag oftast ganska 0 action och om jag får det så är man oftast upp mot AA.

 

Beror det på min spelstil i övrigt isf? Ska jag vara mer av en vilde för att för betalt? Lönar det sig verkligen i FR?

 

om du oftast får 0 action om det inte är AA så är det ju bara att höja varje hand...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet ju inte hur du spelar, men det låter som att du limpar för mycket.

På nivån är det nog tajt ABC-poker som vinner mest pengar. Men du måste ju vara hyggligt aggressiv. Typ höj till 4BB+ 1 extra för varje limpare som sagts.

Alltås om tre spelare limpat så blir det 1,75. Är det bara en synare fortsättningsbetar du 90 procent av alla händer, lite sparsamare med två synare osv, beta även även AK och 66 som missat floppen.

Dra till med 75 procent till potbet. Blir de kvar saktar du ner, men du måste kunna beta även turn ibland.

 

Höj med alla par, även låga, i sen position och fortsättningsbeta. Då ska du se att du får bättre betalt även när du har AA och av set+riktiga monster. Limpar du för mycket eller mesbetar höga par kommer de plocka dig alternativt "0 action".

 

Jag tror det är bättre om du letar runt lite här på forumet. Det finns en massa gratisråd i detta ämne. Finns ju 2+2 och andra ställen också. Bättre och mer djupgående råd än dessa är lätta att hitta.

 

Jag förstår om du är rädd för trissar när du ger så bra odds för folk att dra och sedan betalar av så mycket (överbetar/synar) efter floppen.

Försök lägga AA ibland om det blir för mycket action. Av det du beskriver verkar du sitta i den klassiska fiskfällan. Du spelar tajt, plussar några dollar stabilt här och där och så smäller du bort alldeles för mycket på ett par.

 

Edit: Alternativt, byt nick. Kjell är fiskigt och gör att du lockar till dig hajar.

Ta något typ Zxj738K, eller något svängigare.

 

 

ok, istället för att blåsa upp fler fiskbubblor här så tog jag mig själv by the ballz och koncentrerade mig på två saker som ni har sagt:

 

 

1. Höj preflopp med Monsterpar, foldar de så foldar de jag sparar på att slippa bli utdragen. för att det är nog det enda sättet att få action om de nu sitter på skitkort.

 

 

2. "Försök lägga AA ibland om det blir för mycket action" det här var mycket kloka ord. Har egentligen inte stora problem med att lägga större PP's. De blir problematiska i just triss sammanhang dock.

 

a. någon som inte visade någon styrka preflop plötsligt börjar visa styrka. Varning! Consider folding

 

b. när a. utförs av någon som spelat tajt, 100% fold! Har skaffat PT sedan sist, och det har hjälp mot just trissminers något otroligt =)

 

 

Detta verkar ha minskat mina minus, men kanske kan bero på att jag haft tur mot obv triss-fall hittils.

 

 

 

Grejjen med AA och ingen callar; ja jag har lite fiskfasoner i mitt påstående, men även en poäng. Folk på lägre nivåer gillar att calla med A, när man själv håller i AA är risken liten att någon annan har A. Men när det väl händer så smäller det.

 

 

AA är fö skönt att få i sen position när någon redan visat styrka, så kan man raisar/reraisa. Man får nog helt enkelt acceptera att om man är i tidig position och inte lyckats "rensa bordet" så spelar man AA försiktigt med inklanation att folda vid tung action. om man inte får några med sig några i tidig position för att man försökt "rensa", well det enda sättet att få action vore om någon sög ut en, så tacka gudarna för att alla foldat isf och tänk på alla pengar du skulle ha förlorat annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är bättre om du letar runt lite här på forumet. Det finns en massa gratisråd i detta ämne. Finns ju 2+2 och andra ställen också. Bättre och mer djupgående råd än dessa är lätta att hitta.

 

 

 

Kan du bidra med några länkar som du tycker är av "värde"? jag har letat ganska mycket och rotar dagligen i arkivet. Oftast är det olika intressanta ämnen på måfå som man stöter på.

 

Om du har några länkar som berör just detta ämne eller överlag som du tycker kan vara av värde som jag kan ha missat så vore jag tacksam!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://pokerforum.nu/forum/allmaen-pokerteori/41556-tight-aggresiv-top-pair-top-kicker-negativt.html'>http://pokerforum.nu/forum/allmaen-pokerteori/41556-tight-aggresiv-top-pair-top-kicker-negativt.html

 

http://pokerforum.nu/forum/allmaen-pokerteori/

 

 

Inte vet jag. Det finns en massa. Den som letar ska finna.

Posta lite handhistorik är ju inte heller fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det felet du gör i varje hand är att du höjjer för lite pre flop.

 

I hand 1 borde du höjja till 1.25 typ när en limppar in, du har flera spelare bakom dej ennu och som du såg synade 2st + han som limppade in.

På floppen är det endast 3,5$ i potten när det är din tur och sen bettar du 6 som i det här fallet är nästan dubbelt mera än var det är i potten och som är alldeles för mycket. Sen gör GO1976 en så kallad "G*y höjning" som skriker att han vill ha syn.

 

I hand 2 så när någon gör en miniraise måste du höjja betydligt mera jag brukar då höjja till än 1.75 men i det här fallet har du en som miniraiser + en som syner då borde du höjja minst till än 2.25 och inte till 1.5. Och sen sitter du ennu till i BB så du har dålig position resten av handen så då borde du iallafall höjja mera än normalt. Sen bettar du 5 på floppen när det är 4.5 som är okej men jag brukar sällan betta mera än vad det är i potten.

Sen lägger den andra all in för 5 till så är det bara och syna. Ingenting du kan göra åt det, du hade helt enkelt otur att han träffade T.

 

Hand 3 det är okej att nångång slow spela sina monster händer men du skall försöka göra det ganska så sällan. Jag skulle troligtvis ha höjt till än 3$ pre flop. Som skulle kanske ha hjälpt så mycket att azgirl7 skulle ha foldat 88 men fiskar brukar ha lite problem att folda par fast det nu är 1 på 6 gånger som man träffar trisset. Men du ska va glad att han var en short stack och inte en med full buy in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...