Gå till innehåll

Namn på Café? (Retro)


FreePlopp

Recommended Posts

Yo!

 

Nu ter det sig inte bättre än att jag har tagit ett lån, köpt ett café och tagit över nyckeln från en av mina polare p.g.a. finansiella problem.

Anyway...

 

Temat på fiket kommer vara retro, med inspiration från 60-,70-, 80- och 90-talet. Har glidit runt på Tradera och lite andra vintagesiter, med allehanda möbler och prylar från dessa årtionden. Fiket kommer delas upp i 4 "hörnor". I ena hörnet 60-tal, i det andra 70-tal, osv. Ni fattar principen. Även musik från de valda årtionden kommer att spelas, istället för sliskig 2000-tals pop. :-)

 

Har allt klart för mig. Det är dock ett stort steg, då jag i princip är broken man. Så nu blir det en ny start i livet, och förhoppningsvis lite lillplus första året. Jag har dock ett problem... NAMNET på caféet. Sitter och velar fram och tillbaka om vad jag ska välja. Det var då jag kom att randomsen på PF.nu skulle kunna komma med något klatschigt namn som passar temat, musiken m.m. Funderade på "Café Retro", men det kändes lite torrt. Så kom med några sköna förslag. Vinnaren kanske får en gratis kaffe vid besök, vem vet. ;-)

 

Mvh,

FreePlopp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Café Fyrtio

 

---

 

Jag gillar temat. Har själv gått i liknande tankar. Har kommit på ett annat koncept för att skilja sig från mängden (hemligt i händelse av att jag får för mig att realisera det hela nån gång :)). Att skilja sig från mängden är A och O när det gäller caféer. Det och location, location, location. :D

 

I vilken stad serveras jag bjudkaffe? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cafe Wizex (jag tycker Wizex är ett passande namn på det mesta)

Egurens Kaffe/Caffé Villarreal

Erli Café (dåligt namn, men med egenskapen att stavelserna i omvänd ordning bildar uttrycket "fekalier")

 

I vilken stad ska anrättningen ligga? Det kan utnyttjas i namnet, t ex:

Södermalms Kaffeinrättning

Västra Aros Kaffe- Nyckel- och Allservice (V.A.K.N.A.)

Söderbärke Café

 

Annars är det svårt att komma på något med tid och stil eller dylikt, det mesta blir att låta skumt. Fokusera på pinnstolar från de olika decennierna och kalla det Café Pinnstol eller nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt initiativ, låt oss veta hur det går. Har inget direkt förslag men tycker iaf du ska överväga att stava det kafé. Det brukar man göra på svenska, fast du kanske är den internationella typen. I texter o dyl om stället bör du nog skriva kafé iaf.

 

Äh fan jag hatar språkpoliser egentligen, men min avsikt var att hjälpa! Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla namn som innehåller ordet "café" går bort av ungefär samma anledning som man inte ska döpa ett ställe med mat till "restaurang X". Vi vill väl dessutom inte ha ännu ett fik som riktar sig till kaffe och sockerbitssörplande pensionärstanter och lattedrickande 30+ med hippa barnvagnar.

 

Har nyss varit i Istanbul och lärt mig lite turkiska, så jag förslår "Yeşil" och så kan du inreda allt i grönt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sköna förslag. :-D

Ska som sagt dela in de olika årtiondena i olika hörn. Hitta möbler som är lätta att känna igen från dessa, och även en massa prylar. Kom även med förslag på prylar och attiraljer som ni "lite äldre" skulle vilja se på och minnas tillbaka. Ett Nintendo med lite spel på en hylla i 80-talshörnan som exempel. Lite coolt om det blir uppdelat, att de som är uppväxta på 70-talet sätter sig just i den hörnan osv. Är riiiiiiiiiiiiiktigt sugen på att köra igång nu. Ni gjorde dock saken inte lättare för mig vid valet att välja namn. Fuck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att dessa förslag klingar bäst;

 

Café 6789 (Enkelt och snyggt.)

DoYouRemember Café (8-))

Retro Corner (Helt rätt.)

Sit'n'Go at my Café (Kom jag på själv.)

Sit'n'Go (Enklare variant.)

 

Fiket kommer för övrigt äga rum i Nybro, om det säger er något. Glasbruksstaden = Grymt mycket turister Maj - September!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var oväntat kul att tänka ut namn, så jag fortsätter ett tack.

Du kan tacka mig sen.

 

En dubbel special med extra räka - fantastiskt bra namn på ett icke-gatukök

Pekoralsex - för att nån måste ha det namnet. Sjukt att det ger noll träffar på google.

 

Rolba - Det andas ismaskin, Hedesunda och uppfinnaranda

 

Super Ted - har iofs bara att göra med 80-talet, men vi vet ju alla vilket som var det bästa årtiondet.

 

Alla flyttar till Wales - Jag vet inte varför, men det lät bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flerohopps kaffecentral

Café Claudio 16 - bara för att det låter så mysigt

 

Här är förresten namnet som ger mig gratis kaffe: 19XX (möjligen 1900)

Och i 1980-talshörnan spelas bara episka alster från Knocked out loaded.

 

Vilken målgrupp förresten?

 

Jisses, 19XX var verkligen ett grymt bra namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...