Gå till innehåll

NLT - Funderingar och nybörjartips för MTT och SnG?


Mikey

Recommended Posts

Har två små funderingar angående dessa två speltyper.

 

Den första är lite mer allmän över båda två. Jag undrar kort och gott om det finns någon här som får in hela eller större delen av sina totala vinster genom SnGs/MTTs? I så fall, vilken av dessa två speltyper har ni funnit mest lönande?

 

Sen har jag en fråga angående spelet i MTTs. Hur skall man spela? Det känns inte alls likadant som en SnG eftersom folk går ALL-IN på första händerna pre-flop och folk callar dem hej vilt. Verkar vara ett turspel för att komma upp till chiplead över turneringen? Kan ju omöjligt hamna på 10k chips från 1500 på 20 minuter utan en hel del tur känns det som ;)

 

Några tips för någon som lirat SnGs ett tag men vill kanske testat på lite MTTs? Jag finner mig ofta väldigt low stacked i MTTs efter någon timme eller så.

 

Tack för tips :)

 

* RP, ett försök till en tydligare rubrik - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller MTT har jag inte riktigt ditt problem, utan ett annat. I början brukar jag ofta hitta någon eller några vettiga dubblingar eftersom (som du säger) folk går all in på lite vad som helst. Hittar man då AA-JJ har man en god chans att dubbla sin stack. Det funkar alltså att spela tight, jag brukar ändå bygga upp en hyfsad stack.

 

Andra/tredje timmen brukar däremot gå sämre. Att spela lika tight-aggressivt som i början funkar inte längre. Jag får helt enkelt inte syn av A8o längre. Motståndarna är bättre än tidigt i turneringen, stacken växer inte så fort som nödvändigt och det brukar ofta sluta precis utanför pengarna eller med ett "skitpris". De gånger jag lyckats är ofta när jag tagit större chanser än normalt, t ex synat en all in med nötfärgdrag eller öppen stege på floppen och fått en rejäl pott. Det kanske är det felet jag gör? Spelar för likt mitt cash game-spel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så tight som jag spelar i inledningsrundorna av turneringar är det märkligt att jag inte fått stomipåse för länge sen :shock: Spelar mest turneringar med inköp mellan 5-10$, freezeouts. Det händer att jag inte tar hem en pott under de första 30-45 minuterna men det beror på att jag inte chansar med mina pengar, jag väntar in stålet och oftast slutar det med att jag dubblar upp. Inför finalbordet ligger jag oftast på medelstack då jag når dit, mkt beroende på att jag inte släpper så mkt på mina starthandskrav förräns vi är ca 20 personer kvar (kan mkt väl vara idiotiskt av mig men, hey, det funkar på den här nivån).

 

Visst, sen måste man ju alltid överleva en coinflip eller två för att hamna i de övre ITM-nivåerna. Folk på dessa nivåer drar sig oftast inte för att ställa in med en hand som AJo vilket brukar göra det tämligen profitabelt att syna med vilket par somhelst. Självklart ryker du själv lite då och då men i längden har det varit ett vinnande spel för mig.

 

Lycka till i framtiden!

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah tack för svaren (och för rubrikändringen QoS ;p)

Får aldrig till rubriken rätt ;)

 

Man är ju lite sugen när man ser summorna de på MTTs kan vinna. Onekligen mycket pengar för en sådan liten instats om $5.5.

 

Måste nog testa dels att lira riktigt tight till en början för att försöka dubbla upp så mycket som möjligt när jag väl går in i en pot.

 

Får se hur det utvecklar sig!

 

Tack igen och kom gärna med fler inlägg ;p

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempel på gårdagens spel då jag hade en jäkla flyt: spelade en turnering, blindsen låg på 200/400 + en ante på 50. Får AA och lyckas få 3 personer all-in pre-flop. Är uppe mot JJ, KK och AQ om jag inte minns fel. Mina AA står sig och plockar hem över 23k i mitten av turneringen. I detta läget började jag ta det jäkligt lugnt och började inte spela poker igen förräns vi var ca 15 personer kvar (hade iofs inte fått en enda hand att spela med). På finalbordet fanns ingen anledning för mig att vara aggressiv då mina motspelare i rask takt slog ut varandra. Efter 40 minuter på finalbordet sitter jag HU mot chipleadern som gör processen kort med mig. Men vad gör det då jag feglirat mig till 80 pund... Alltså, ännu en gång har tight spel lönat sig... Men framförallt så var det trevligt att mina AA höll sig mot de andra händerna :D

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett lite tips.

 

När det börjar närma sig ITM börjar dom flesta spela riktigt tajt. Ponera att 10 stycken får pengar. Så när det är cirka 15 stycken kvar då kan man sno blindsen ofta. Man kan faktistkt göra sig en liten hacka där.

 

Det kan till och med vara värt att höja ordentligt med K9o från CO för att dom flesta lägger ner händer som AT AJ i dom här situationer.

 

Jag antar att detta ska tillämpas i MTT´s med lägre buyin för när spelarna börjar vara bättre är dom mera medveten om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikey:

 

Jag tror att det är i det närmaste omöjligt att jämföra ditt spel med andras.

Om du skulle lyssna på mig till exempel så skulle jag råda dig att aldrig spela MTT´s för jag är ingen höjdare på dem.

 

Jag tror att det är bäst att prova sig fram. Räkna ut hur många ggr du måste hamna ITM av 100 för att gå plus. Jämför det med dina resultat. Och se om du kan hålla det.

Funkar det inte så är det väl dags att köpa en bok och justera din spelstil lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo alltså jag har ju läst Theory of Poker från Sklansky, Super System 2 av Doyle och nu beställt Harrington on Hold'em Poker.

 

Ska testa att lira lite MTTs för att se hur det går ;) Ska nog fälja Doyles råd om trn spel från SS2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar :)

 

Ligger på runt 60% ITM på ett par hundra SnGs så det går ju iaf ok. Det är ju på lägsta nivåerna dock :P

 

Någon som märkt en stor skillnad i skickliget bland $5.5 SnGs och $10+1 SnGs?

 

 

Nope!

 

Känner du dig väldigt bekväm på 5$-nivån så kan du gott ta ett steg upp och känna dig för...

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...