Gå till innehåll

Köpa bil i USA över semester, bra eller anus?


frekje

Recommended Posts

Jag och en kompis funderar på att ta tre veckor i USA i sommar. Planen är att flyga till LA och sedan köra bil till SF, en sväng till Nevada och sen tillbaka igen. Vi kollade på hyrbilspriser för en sådan sväng och det ligger på billigast $3000.

 

Hur är ens möjligheter som svensk att köpa en bil istället? Tanken är att använda den i tre veckor och sedan sälja tillbaka den till en bilfirma. Ponera att man köper en hyfsad kärra för $5K och sen kanske säljer den för $3.5K.

 

Jag har aldrig gjort ngt sådant i US och undrar om någon har erfarenhet av det och till och med kanske något tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att den frågan kommer! Jag och två kompisar kör mellan NY och SF 4e till 29e April i år. Av det höga priset att döma utgår jag från att någon av er är under 24, vilket gör en otrolig prisskillnad. Vi hyr av Avis, via ett avtal vi fick på Kilroy travels i Lund (tror kilroy har samma deal i alla butiker, men är inte säker). Två förare ingår, som får vara så unga som 20 tror jag. Vi är 24,24 och 25. Vi betalar då 8400kr för bilen, 3000kr i one-way-fee, och 500 för en tredje förare (som ju taktiskt nog är 25). Totalt med andra ord 12000 vilket ju är betydligt mindre än de 3k$ ni hittat ett deal för. Om ni dessuto kör tillbaka sparar ni ju in one-way-feen och borde därför komma undan med 9000kr. Möjligheten finns förstås att det är dyrare att hyra bilen på västkusten, men jag tvivlar på att det blir någon större skillnad...

 

Det finns två andra möjligheter:

 

1.) Köpa bil. Vi diskuterade detta, men då vi inte är så bra på mekanik och småreparationer vågade vi helt enkelt inte. Dessutom är det antagligen tidskrävande att hitta ett bra objekt att köpa.

 

2.) Köra någon bil. Oftast folk som vill ha bilen körd längre sträckor tex kust till kust så det passar nog inte så bra med era planer. Har inte hittat något konkret deal, men hört om folk som gör det. Problemen är dock två; för det första brukar man få ganska kort tid på sig, för det andra brukar det krävas försäkringar (bilägarens räknas inte)

 

Hoppas verkligen att detta blir mycket bra, och inte alls anus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för mycket bra svar!

 

Vi kommer att vara två grabbar som är 26 och 27 så det ska inte vara något problem där. Prisuppgiften var snabbhämtad från Hertz så det kanske finns billigare bolag?

 

Om man lyckas kirra en hyrbil för ca 10.000 för tre veckor hade det ju varit lysande bra. Håller med dig i diskussionen om att det är viss risk att köpa en bil, finns flera faktorer som är osäkra där. Varken jag eller polaren är några stora mekaniker så det hade blivit att lite på guds hjälp i den frågan. Att köra någons bil känns lite riskabelt och begränsande, men det var en bra tanke.

 

Glömde säga att vi letar efter en cab också. Ser en fin bild av kvällssol, road 1 och "Solsbury Hill" i högtalarna framför mig.

 

Ny fråga blir kanske, hur hyr man bäst bil och av vem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hyrt bil i USA flera gånger och det har alltid varit väldigt billigt. Har dessutom blivit "upgraded" gratis vid två tillfällen. Sist fick jag en helt ny Mustang när jag hade betalt för det minsta de hade. Ett bra tips är att hyra genom en svensk resebyrå eftersom de har bra avtal med de stora bolagen och då får man ofta kraftigt reducerat pris på främst försäkringen (som annars kan kosta mer än bilen). Har hyrt genom Kilroy på nätet. Sist hyrde jag genom Mrjet.

 

Hoppas ni får en bra resa!

 

/Robster

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt beroende på vad ni är ute efter för bil så är det kanske värt att kolla upp http://www.supercheapcar.com om ni vill ha det billigt. Inga avgifter för de som är under 25 och väldigt billiga priser jämfört med avis, hertz etc. Hyrde själv utav detta bolag i april förra året och allt fungerade klockrent. Företaget är beläget nära flygplatsen i LA (även i san fransisco) också vilket är gött. Nackdelen är bilutbudet. Tror vi hade en toyota corolla, ny modell, när vi var där, och då hade de typ endast denna och en chrysler pt cruiser eller ngt. så om ni är ute efter något fräckare så får ni nog leta någon annan stans om de inte uppgraderat sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...