Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Orkar inte regga mig på nåt bilforum så det får bli här istället.

Någon som har erfarenhet av att själv montera solfilm på sin bil? Svårighetsgrad? Eller ska man kanske ge blanka fan i det och lämna det till proffsen?

Ska åka 80 mil imorn och antingen fixar jag det själv med solfilm från Mekonomen eller så skippar jag det totalt.

Postad

Beror väl som vanligt på hur händig man är. Är rutan någorlunda platt så är det enkelt, även om det kan vara lite pilligt. Är rutan böjd så blir det genast svårare. Det går det också, men är bökigare. Fick hyffsat bra resultat, men då använde jag inte varmluft för att bli av med bubblor och sånt. Har aldrig testat hur bra resultat man kan få då. Använder enbart fönsterputs och gummiskrapa.

Postad

Jag lämnade bort det till proffsen. Det blev bra gjort och kvalitén på filmen som proffsen använder är mycket högre än nå skit från macken. Men då är jag också typen som inte kör bil med solglasögon från macken/marknaden utan vill ha bra glaskvalité.

Postad

Jag och min far gjorde det på hans bil för många år sen. Kommer ihåg att det var sjukt jävligt att få till utan bubblor där rutan är böjd. Varmluftspistol ska vara nöten hörde vi i efterhand :) Körde också med fönsterputs och gummiskrapa och svordommar :)

Postad
Öhem, då var det avgjort. Klart värt en 2-3 papp för att få det snyggt gjort.

QFT!

Inte bara det att det blir bra gjort men det finns en väldig massa olika film att välja på. Jag har bakre sidorutor i mörkaste tonen och bakrutan en ton ljusare. Då ser man någorlunda när man backar.

Det blev för övrigt så effektivt att i somras beklagade de sig i baksätet på att det var för kallt när det var 28 grader och sol medan jag själv ville ha ACn blåsande på 3/4-fart där fram.

Kolla in återförsäljare och produkter på http://www.sgs.se

Postad
Inte bara det att det blir bra gjort men det finns en väldig massa olika film att välja på. Jag har bakre sidorutor i mörkaste tonen och bakrutan en ton ljusare. Då ser man någorlunda när man backar.
Känns en aning vettigare än att smälla på mekonomens för 200 kr/rulle :-P

Det blev för övrigt så effektivt att i somras beklagade de sig i baksätet på att det var för kallt när det var 28 grader och sol medan jag själv ville ha ACn blåsande på 3/4-fart där fram.
Vad har de i baksätet att göra med din bekvämlighet? Det är väl ändå du som är chef över reglagen ;-)

Kolla in återförsäljare och produkter på http://www.sgs.se
Tackar!
Postad
Känns en aning vettigare än att smälla på mekonomens för 200 kr/rulle :-P

Verkligen, köp en med metallisering i filmen, det är tydligen nöten och blev riktigt bra på våran bil.

Vad har de i baksätet att göra med din bekvämlighet? Det är väl ändå du som är chef över reglagen ;-)

Hrm, det är oftast ungarna som sitter där bak och det är bättre med tysta och nöjda ungar än ett behagligt klimat för chauffören.

Tackar!

Ingen orsak, jag vill ju bara att det ska bli rätt.

Postad

Jag har gjort det själv på flera av mina bilar men det är ett helvete att få riktigt, är det soligt ute dock o sen har en hel eftermiddag på en så kan det bli bra iofs, man tjänar iaf in den beskattade arbetskostnaden.

Första gången är det bättre isf att testa med en skitfilm..

Skitfilmer ska man ha tur om det blir bra och ska hålla ett tag, satsa på något bättre ist

Men olika bilar är olika svåra, på min förra coupe plockade jag bort bakrutan för att komma åt.

Skulle jag betala någon att göra saker så låter jag dem hellre plocka i motorrummet, vilket jag gjort alldeles för mycke själv oxå, orka skita ner sig.