M1891 Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 HEJ ALLA SUPER SMARTA PF:ARE! Detta hände mig i för ett tag sem. Firman som jag jobbar på lades ner pga olika ekonomiska händelser. Skatteverket fick nys om att Firman jag jobbade på betalde ut svarta löner och redovisade helt andra siffror än vad som egentligen stämde. Problemet ligger i det att alla anställda på bygg firman inte hade en aning om det. De betalde ut löner och på varje lönespecifikation stod det hur mycket man betalat i skatt, arbetsguvaravgift m.m allt sånt stod med. Så ingen visste vad som pågick. Det var så att de behöll skattepengarna för sig själva. Hur som helst så ska det bli rättegång där och där vi anställda ska vittna vad vi upplevt. Vi känner oss såklart blåsta, men eftersom allt sköttes så snyggt var det aldrig några frågetecken. Och eftersom firman var så ny så har det inte gått ett deklarationsår så ingen fick veta att de inte skattat något. En anmälan mot företaget är gjord av alla anställda eftersom vi inte känner oss rätt behandlade etc. Nu till grejen, vi blev alla eftertaxerade för den lön vi fått över en 9 månaders period. Vilket landade på en rätt grov summa för oss vanliga knegare som jobbade 80%. Jag tömde alla pokerkonton och alla mina bankkonton för att betala tillbaka för annars skulle ärendet hamna hos kronofogden. Det är 3v kvar till de sista pengarna ska in och jag har 7226kr kvar att betala. Det jag undrar nu är om ni vet om det finns någon bank som lånar ut en summa och som jag kan betala tillbaka över en längre tid. För det ser inte ut som att jag kommer kunna betala tillbaka allt innan den tiden. och jag är bara 20år och vill inte hamna där. Då ser inte framtiden ljus ut. För det är en massa förhör m.m Familjen har hjälpt så mycket de kan så jag kan inte be om mer pengar där. Vet ni någon bank? Citera
Jennez Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 Kan man inte snacka med Skatteverket alternativt Kronofogden och förklara läget? Du är ju definitivt utsatt för ett bedrägeri och de borde väl iaf kunna skjuta upp om du lämnar in en polisanmälan, åtminstone tills den utredningen är klar. Jag gissar alltså bara hejvilt här, men jag tycker att det låter ganska rimligt. Tilt-scenariot, som också känns semi-troligt, är att de kräver in pengarna för att eventuellt betala tillbaka senare efter avslutad utredning/rättegång. Hur som helst, jäkligt olyckligt att du oförtjänt kommit i kläm i det "underbara" svenska systemet. Håller tummarna för dig! Citera
MJ Postad 18 Mars , 2008 Rapport Postad 18 Mars , 2008 Det går ofta att skjuta upp betalningen om man förklarar läget. Prata med handläggaren. Citera
oscar Postad 19 Mars , 2008 Rapport Postad 19 Mars , 2008 Avbetalningar kan förekomma i liknande fall. Dessvärre kan man dock sällan deala med Skatteverket, utan det är först när det lämnats över till KFM för indrivning som man kan komma överens om en avbetalningsplan med deras handläggare. Och i det skedet har du redan fått en anmärkning som utvisar underskott på skattekontot. Det finns flera kreditgivare som säkert kan tänka sig låna ut liknande summor till dig. Problemet är att lån på dessa belopp ofta är förenade med rätt häftiga årsräntor. Säkert högre ränta än vad som löper på skulden om du avbetalar via KFM. Så frågan är, hur gärna vill du hålla din kreditvärdighet ren, alltså undvika anmärkningen? Jag skulle personligen värdera detta ganska högt, om man ser långsiktigt på det. Hursomhelst, om du vill kolla möjligheten att låna beloppet så kanske du kan få hjälp hos ett företag som heter Konsumentkredit (konsumentkredit.se). Är bara ett av många liknande företag, men jag tror att det är en rätt seriös aktör. Citera
MikeTime Postad 19 Mars , 2008 Rapport Postad 19 Mars , 2008 Blir nog svårt att låna av en "vanlig" bank. Dock har jag nån bekant som testat Loanland och det funkade bra. Där är det ju privatpersoner som lånar ut till varandra och inget kreditinstitut som ligger bakom. Citera
M1891 Postad 19 Mars , 2008 Författare Rapport Postad 19 Mars , 2008 Tack för alla tips och synpunkter! Det var som sagt svårt att deala med skatteverket men de sa att man kunde göra en inbetalningsplan om ärendet hamnade hos inkasso eller något sånt, förstog inte riktigt, men ska prata med dem igen om en stund. Förövrigt fick jag 200kr av en polare som ett projekt att försöka spela upp dem till summan av skulden jag har kvar. Det har gått bra och efter 2 sessioner har jag ca: 2400kr nu. Vilket känns som en liten tröst iaf. 5000 kvar att spela in om detta lyckas! Edit: QQ vs A7, han rivrar A. tillbaka till 200kr Citera
MrFroggyX Postad 19 Mars , 2008 Rapport Postad 19 Mars , 2008 Detta är eller kommer bli en scam. Lås tråden. Citera
M1891 Postad 19 Mars , 2008 Författare Rapport Postad 19 Mars , 2008 Detta är eller kommer bli en scam. Lås tråden. Kryp tillbaka under din sten luffare. Och här tappar jag all motivation till mitt projekt att vinna tillbaka skulden. ana 36 (Vanlig /Cash Game ) Plats 1: kaninmat (1114.25) Plats 2: andreaz83 (681.14) Plats 3: MerC (1002.50) Plats 4: rivertable (709.25) Plats 5: M 1891 (965.54) MerC lägg LM 2.50 rivertable lägg SM 5.00 ** Giv ** kaninmat [N/A, N/A] andreaz83 [N/A, N/A] MerC [N/A, N/A] rivertable [N/A, N/A] M 1891 [10h, 10k] *** Bet Runda 1 *** M 1891 Höj till 20.00 kaninmat Lägg andreaz83 Syna 20.00 MerC Lägg rivertable Lägg *** Flop(Board): *** : [Dk, 6k, 10r] *** Bet Runda 2 *** M 1891 Passa andreaz83 Satsa 35.00 M 1891 Höj till 90.00 andreaz83 Syna 90.00 *** Turn(Board): *** : [Dk, 6k, 10r, 4k] *** Bet Runda 3 *** M 1891 Satsa 200.00 andreaz83 Syna 200.00 *** River(Board): *** : [Dk, 6k, 10r, 4k, 8k] *** Bet Runda 4 *** M 1891 Satsa 305.00 andreaz83 All-in 371.14 M 1891 Syna 371.14 *** Showdown *** : Rake: 15.00 Totalpott: 1354.78 kaninmat Lägger mig Vinst: 0.00 andreaz83 [Ds, Knk] Färg med högsta kort dam Vinst: 1354.78 MerC Lägger mig Vinst: 0.00 rivertable Lägger mig Vinst: 0.00 Citera
Recommended Posts