Gå till innehåll

Fysikfråga


Jensation

Recommended Posts

Antag att du sitter på vingen på ett flygplan som rör sig framåt i 300 m/s.

Sen skjuter du ett skott med en pistol rakt fram. Kulan rör sig när den lämnar mynningen i 300m/s.

 

Min fråga är nu: Kommer kulan nu att röra sig i 600m/s ?

 

Min teori är att för dig som skjuter från planet kommer kulan att röra sig relativt dig med 300m/s men för en åskodare på sidanom kommer kulan att röra sig i 600m/s?

 

Är jag helt ute och cyklar?

 

Nästa fråga är vad som händer om man väljer att skjuta kulan bakåt? Kommer då kulan att färdas 600m/s sätt från vingen och 0m/s sätt från sidan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antag att du sitter på vingen på ett flygplan som rör sig framåt i 300 m/s.

Sen skjuter du ett skott med en pistol rakt fram. Kulan rör sig när den lämnar mynningen i 300m/s.

 

Min fråga är nu: Kommer kulan nu att röra sig i 600m/s ?

 

Min teori är att för dig som skjuter från planet kommer kulan att röra sig relativt dig med 300m/s men för en åskodare på sidanom kommer kulan att röra sig i 600m/s?

 

Är jag helt ute och cyklar?

 

Nästa fråga är vad som händer om man väljer att skjuta kulan bakåt? Kommer då kulan att färdas 600m/s sätt från vingen och 0m/s sätt från sidan?

 

Ja, det låter helt riktigt - om man bortser från gravitation, luftmotstånd, relativitetsteori och andra 'ovidkommande' saker, vilka kan leda till att ett plan lyckas skjuta ned sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man kör bil ala James Bond, säg i 100 km/h, från vägen upp på en lastbil med ramp, som kör i 80 km/h.

 

Vad händer då när man kör upp på rampen?

 

Kommer man att köra i 100 km/h uppe på flaket, dvs i förhållande till flaket, eller bara i 20 km/h?

Spelar det nån roll om man släpper på gasen på vägen upp?

Spelar det nån roll om bilen är framhjulsdriven?

 

Blir galen när jag tänker på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

et stämmer.

 

En intressantare fråga är dock: Du flyger i ett flygplan som färdas med 95% av ljushastigheten. Det går med andra ord fort. Sedan lyser du med en ficklampa framåt. Hur fort färdas ljuset? Om du lyser bakåt, hur fort färdas ljuset? Frågan gäller både i förhållande till dig och i förhållande till någon fixpunkt på marken.

 

Ni som redan kan svaret behöver kanskle inte avslöja direkt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

et stämmer.

 

En intressantare fråga är dock: Du flyger i ett flygplan som färdas med 0.95% av ljushastigheten. Det går med andra ord fort. Sedan lyser du med en ficklampa framåt. Hur fort färdas ljuset? Om du lyser bakåt, hur fort färdas ljuset? Frågan gäller både i förhållande till dig och i förhållande till någon fixpunkt på marken.

 

Ni som redan kan svaret behöver kanskle inte avslöja direkt...

 

Du menar väl uppenbarligen 95% av ljushastigheten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

et stämmer.

 

En intressantare fråga är dock: Du flyger i ett flygplan som färdas med 0.95% av ljushastigheten. Det går med andra ord fort. Sedan lyser du med en ficklampa framåt. Hur fort färdas ljuset? Om du lyser bakåt, hur fort färdas ljuset? Frågan gäller både i förhållande till dig och i förhållande till någon fixpunkt på marken.

 

Ni som redan kan svaret behöver kanskle inte avslöja direkt...

Antar att du menar 95% av ljusets hastighet. Ljuset framåt måste färdas bort från dig med C altså ljusets hastighet.

Även bakåt börd det väl färdas med C. Från dig sett. eller tja... jag ger mig, har ingen aning =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dudes, det kvittar om det är 95% eller 0.95%.

 

/fysikern

 

edit: Det var ett av Einsteins postulat när han formulerade relativitetsteorin. Ljushastigheten är konstant. Till skillnad från kulan i exemplet som har olika hastigheter med olika referenspunkter. Och för att få det hela att gå ihop, efter att han satt c=konst., var han tvungen att låta rum och tid vara relativa, inte absoluta som tidigare. Och då blev det riktigt spännande :)

 

Fråga1 : Hur snabbt måste du köra din 5 meter långa bil för att kunna parkera den i ditt 4 meter långa garage?

 

Fråga2: Hur får du två tvillingar att bli olika gamla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dudes, det kvittar om det är 95% eller 0.95%.

 

/fysikern

 

edit: Det var ett av Einsteins postulat när han formulerade relativitetsteorin. Ljushastigheten är konstant. Till skillnad från kulan i exemplet som har olika hastigheter med olika referenspunkter. Och för att få det hela att gå ihop, efter att han satt c=konst., var han tvungen att låta rum och tid vara relativa, inte absoluta som tidigare. Och då blev det riktigt spännande :)

 

Fråga1 : Hur snabbt måste du köra din 5 meter långa bil för att kunna parkera den i ditt 4 meter långa garage?

 

Fråga2: Hur får du två tvillingar att bli olika gamla?

 

Fråga 2: Låter en tvilling stanna kvar på jorden medans du skickar den andre i ett flygplan runt jorden några gånger. Tvillingparadoxen tror jag att det heter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

et stämmer.

 

En intressantare fråga är dock: Du flyger i ett flygplan som färdas med 95% av ljushastigheten. Det går med andra ord fort. Sedan lyser du med en ficklampa framåt. Hur fort färdas ljuset? Om du lyser bakåt, hur fort färdas ljuset? Frågan gäller både i förhållande till dig och i förhållande till någon fixpunkt på marken.

 

Ni som redan kan svaret behöver kanskle inte avslöja direkt...

 

Följdfråga:

vi fortsätter att lysa med ficklampan både framåt och bakåt. Med vilken hastighet färdas ljusstrålarna ( de som går bakåt gentemot de som går framåt ) från varandra?

 

Tillägg: besviken att ingen försökt sig på ett svar. Jag väntar lite, otåligt, sedan svarar jag själv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vill förklara varför tiden går långsammare ju närmre ljusets hastighet man är?

 

Det är så svårt att förklara. Men tänk så här: du färdas alltid i samma hastighet genom rumstiden. Om du är stilla på ett ställe så färdas du framåt i tiden. Rör du nu på dig i en riktning så förflyttar du dig i rummet, men färdas samtidigt långsammare genom tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej :( Ljusstrålarna färdas med dubbla ljushastigheten från varandra!

 

Så kan man inte riktigt säga.

Den relativa farten mellan ljusstrålarna är c, dvs ljushastigheten. Den ena ljusstrålen ser den andra avlägsna sig med ljusets hastighet och inte dubbla ljusets hastighet.

Däremot ser en iaktagare på jorden avståndet mellan strålarna öka med en fart lika med dubbla ljusets hastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kan man inte riktigt säga.

Den relativa farten mellan ljusstrålarna är c, dvs ljushastigheten. Den ena ljusstrålen ser den andra avlägsna sig med ljusets hastighet och inte dubbla ljusets hastighet.

Däremot ser en iaktagare på jorden avståndet mellan strålarna öka med en fart lika med dubbla ljusets hastighet.

 

Det är riktigt. Jag hade underförstått att det handlade om exemplets person, som lyser med en ficklampa från ett flygplan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja relativitetsteorin fungerar som "bäst" vid höga hastigheter.

 

Ju fortare det går desto sämre blir den klassiska mekaniken jämfört med relativitetsteorin.

 

Jupp, och så vitt man vet idag så fungerar alltid relativitetsteorin, utom när man befinner sig nära svarta hål. Där ballar även relativitetsteorin ut. Svarta hål är coola saker!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...