Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Lite bakgrundsinfo :

Knappt en timme in i turneringen, 900 startande och lite drygt 500 kvar.

Ligger på en plats runt ca 400 (minns inte exakt) 90st betalda så lååångt kvar till pengarna.

Blinds 50/100 men kommer att höjas om några minuter så kommer att vara 75/150 när de passerar mig igen.

Har vart VÄLDIGT kortkall och har vart inblandad i endast ett fåtal händer (3 för att vara exakt) det har alltså foldats väldigt mycket preflop så min image vid bordet borde vara rätt tight.

Handen :

Seat 0: rudi1903 (2 920 in chips)

Seat 1: peky1111 (2 390 in chips)

Seat 2: Nansy (2 555 in chips)

Seat 3: Laurelicious (2 315 in chips) (on the button)

Seat 4: HERO (1 410 in chips)

Seat 5: Carinal51 (2 630 in chips)

Seat 6: banbane (3 850 in chips)

Seat 7: kubismarian (1 300 in chips)

Seat 8: cronos55 (785 in chips)

Seat 9: KarstenV7 (1 930 in chips)

*** Blind Bet Round *** :

HERO : Post Blind (50)

Carinal51 : Post Blind (100)

Dealt to HERO: Qd

Dealt to HERO: Kd

*** Pre-Flop *** :

banbane : Call (100)

kubismarian : Call (100)

cronos55 : Fold

KarstenV7 : Call (100)

rudi1903 : Fold

peky1111 : Fold

Nansy : Bet (400)

Laurelicious : Fold

HERO : ?????

Min tanke innan Nansy's höjning var att gå all-in, limparna är inget som oroar mig, de limpar rätt ofta och har lagt sig mot omslag (själv har jag inte gjort en enda preflop höjning ännu, utan det är alltså andras höjningar jag syftar på)

Frågan är väl kanske självklar....

Fold, Syn eller All-in ???

(Upplösning kommer när jag har fått lite kommentarer)

Postad
fold. Du kommer få bättre lägen när du är först in. Var spelas denna turnering och när?

Snälla, det handlar inte om att få bättre lägen eller inte i ett senare skede. Frågan är vad som ger mest profit; fold, syn eller push.

I detta läge foldar vi eftersom killen som höjer borde ha något hyfsat då han höjer trots flera limpers. Du har ingen fold equity och KQs slår inte hans range. Slutsatsen blir att du foldar.

Hade ingen höjt utan det bara varit flera limpers hade det blivit världshistoriens enklaste all-in.

Postad
Snälla, det handlar inte om att få bättre lägen eller inte i ett senare skede. Frågan är vad som ger mest profit; fold, syn eller push.

I detta läge foldar vi eftersom killen som höjer borde ha något hyfsat då han höjer trots flera limpers. Du har ingen fold equity och KQs slår inte hans range. Slutsatsen blir att du foldar.

Hade ingen höjt utan det bara varit flera limpers hade det blivit världshistoriens enklaste all-in.

Eftersom att det är en turneringshand och inte en cashhand så måste man väl utgå från vad man tjänar bäst på. Man kan inte analysera turrehänder som om de vore cashhänder, internettroll

Postad
Eftersom att det är en turneringshand och inte en cashhand så måste man väl utgå från vad man tjänar bäst på. Man kan inte analysera turrehänder som om de vore cashhänder, internettroll

Haha jo, just det man måste göra, tomte!

Håller med Thorn- till 100%.

Postad

ChipEV är inte lika med $EV i turneringar. man kan offra chipEV för att öka sin överlevnadschans. ICM räkningar när man väl är vid bubblan/ITM är så otroligt viktigt att då räcker det inte med att titta på en enskild hand utan någon annan information som payouts osv.

Postad

Ja, du kan anse vad du vill men fakta är att chipEV inte är lika med $EV. Min kommentar var inte angående ovanstående HH utan mer generellt för att bevisa att en turneringshand inte kan tolkas exakt som en cashgamehand görs.

Postad

haha, alltid lika kul när nån skriver sin åsikt halvtyket som om den var uppepnbart rätt när det abslout inte är så.

Snälla, det handlar inte om att få bättre lägen eller inte i ett senare skede. QUOTE]

vafan menas egentligen med detta? Spelar det alltså ingen roll om man skulle få ett perfekt läge senare att dubbla med 80% chans? Självklart säger ja inte att så är fallet här men att bortse från de lägen som kommer är inte vidare intelligent.

Senare skriver du att det är världens enklaste allin också. Jag hade gått allin med, men varför måste du överdriva och uttrycka dej så starkt i allt du säger? Var inte rädd för att du inte märks om du inte använder kraftuttryck, jag lovar att dina inlägg är fullt synliga ändå. Så enkel är inte ens AI, om killen vart hyfsat tight innan bör man nog absolut överväga att lägga här.

Postad
Ja, du kan anse vad du vill men fakta är att chipEV inte är lika med $EV. Min kommentar var inte angående ovanstående HH utan mer generellt för att bevisa att en turneringshand inte kan tolkas exakt som en cashgamehand görs.

1. Det är off topic.

2. Din kommentar bevisar ingenting.

haha, alltid lika kul när nån skriver sin åsikt halvtyket som om den var uppepnbart rätt när det abslout inte är så.

Du har fel. :-P

Snälla, det handlar inte om att få bättre lägen eller inte i ett senare skede.

vafan menas egentligen med detta? Spelar det alltså ingen roll om man skulle få ett perfekt läge senare att dubbla med 80% chans? Självklart säger ja inte att så är fallet här men att bortse från de lägen som kommer är inte vidare intelligent.

Jo, i det här fallet är det väldigt intelligent faktiskt.

Senare skriver du att det är världens enklaste allin också. Jag hade gått allin med, men varför måste du överdriva och uttrycka dej så starkt i allt du säger? Var inte rädd för att du inte märks om du inte använder kraftuttryck, jag lovar att dina inlägg är fullt synliga ändå. Så enkel är inte ens AI, om killen vart hyfsat tight innan bör man nog absolut överväga att lägga här.

Vem har varit hyffsat tight? Thorn sa att det är världens enklaste all-in om det limpas fram till Hero. Så vem syftar du på? :roll:

Postad

Alltså, chipEV är inte samma sak som $EV i en turnering med flera priser, så långt verkar alla ha det klart för sig.

Däremot är det oftast så att ibörjan av turneringen när prispengarna är långt borta så är chipEV och $EV ungefär lika stora, dvs vi kan nästan ignorera faktumet att vi spelar en turnering istället för ett cashgame.

Mot ett bord där alla spelarna är ungefär lika bra är det nästan aldrig fel att ta ett beslut som har det högsta positiva chipEV.

När man närmar sig bubbla, främst i SNGs, kan det dock vara en stor skillnad.

Jag lånar Olas exempel, hoppas det går bra.

Säg att alla tre spelare som är kvar har 1 000 enheter i sin stack och att prisstrukturen är 70% till vinnaren och 30% till andraplatsen.

Alla spelarna är ungefär lika duktiga, dvs ingen tror att han eller hon har ett stort övertag gentemot motståndet.

Blinds är på 1-2 och fi1 på knappen foldar. Fi2 sitter på small blind och pushar, hand råkar dock visa sina kort, AKo.

Det bestäms att du får ta ditt beslut som om ingenting skulle ha hänt och du kikar ner på 2-2.

Det finns ett rätt beslut här, att lägga sig.

Även om du leder så kommer du slås ut nästan 50% av gångerna och gå hem tomhänt medan du bara får 2/3 chans att vinna 70% av prispotten och 1/3 chans att vinna 30% de gångerna du vinner "coinflippen".

Jämför med de gångerna du lägger dig och har 33% chans att vinna turneringen och 33% chans att komma tvåa.

Ponera nu att det handlar om ett cashgame istället, då synar vi såklart eftersom det är $EV.

Nu blev det lite långt och luddigt, hoppas ni förstår ändå =)

Postad
Som du sa, ställ om det bara vart limpare. Nu hade ja foldat, tror inte spelare genereltt har bra koll på folks image förrän kanske senare i turneringen

Du har nog kanske rätt, fast i det här fallet spelade det ingen som helst roll.

Jag gjorde det jag INTE borde ha gjort och gick All-in, alla limpare foldade men pre flop höjaren blixtsynade (så klart) med AA och jag åkte ut.

Mina egna tankar kring handen....

1. Blindsen går upp om ett par händer och jag kommer att ha ett M på 6.

Desperat? Nja, kanske inte riktigt ännu då men snart i alla fall.

2. Som jag nämnde i första posten, så hade jag sett en del liknande spel.

Alltså några som limpar och sen en höjning ifrån någon i sen pos och de foldar.

OM det nu är nåt Nansy också snappat upp så skulle det mycket väl kunna varit ett försök att själa.

Det jag menar är att han/hon kanske inte har stål???

Med vilken hand synar Nansy en all-in med? QQ+ ?

3. Ja, jag var less efter alla J4o, 72o osv.....

tittade ner på den bästa handen jag fått på hela turneringen,

TILT TILT TILT :cry:

Dessutom så var jag lite inställd på just en all-in, så det gick väl av bara farten. :oops:

Tackar för svaren, skulle dock gärna höra lite åsikter om vilka händer ni skulle ha synat med i Nansy's läge...

Tackar på förhand :)

Postad

Nej, men 100% av alla händer som ingår i hennes/hans öppningsrange där.

Kolla på potoddsen.

Postad

Tror oxå han/hon synar 100% av det som han/hon öppnar.

Om detta är en raise för att plocka ner blinds i Nansy's sits tror jag knappast han/hon spelar 4x med 3 limpers... lika bra att pusha rakt av då eftersom det ligger 450 i poten och han/hon har 2.5k, alternativt höja till 700 och pusha alla floppar.

Nu är det i princip en miniraise vi har att göra med och han/hon vill ganska solklart ha action med nåt högt PP.

Angående chipEV kontra $EV så finns det ett speciellt läge man behöver tänka på detta i en normal turnering. Det är när man är RIKTIGT shortstackad runt bubblan, 1-4 BB. I andra fall är nästan alltid $EV > chipEV i och med payoutstrukturen på MTT's och alltså inget man behöver tänka på.

Kalla mig inte internettroll är du snäll, läs och lär eller skit i det.

Postad

Haha gå och gräv ett hål eller nåt.

Thorn har givetvis rätt i hela sin post.

Postad
Du har nog kanske rätt, fast i det här fallet spelade det ingen som helst roll.

Jag gjorde det jag INTE borde ha gjort och gick All-in, alla limpare foldade men pre flop höjaren blixtsynade (så klart) med AA och jag åkte ut.

Mina egna tankar kring handen....

1. Blindsen går upp om ett par händer och jag kommer att ha ett M på 6.

Desperat? Nja, kanske inte riktigt ännu då men snart i alla fall.

2. Som jag nämnde i första posten, så hade jag sett en del liknande spel.

Alltså några som limpar och sen en höjning ifrån någon i sen pos och de foldar.

OM det nu är nåt Nansy också snappat upp så skulle det mycket väl kunna varit ett försök att själa.

3. Ja, jag var less efter alla J4o, 72o osv.....

tittade ner på den bästa handen jag fått på hela turneringen,

TILT TILT TILT :cry:

Dessutom så var jag lite inställd på just en all-in, så det gick väl av bara farten. :oops:

Tackar för svaren, skulle dock gärna höra lite åsikter om vilka händer ni skulle ha synat med i Nansy's läge...

Tackar på förhand :)

Tumregel är att inte pusha någons raise om han inte har FE förutsatt att du inte har en hand.

Personligen tar jag hellre skott med J8s i en limpad eller oöppnad pott.

Du stirrar dig blind på handen KQs må vara bra, men inte mot raise. Titta istället på allinstölder i pos och i ohöjda potter.

Postad
gå och gräv en hel swimmingpool, jag har rätt i hela min post.

Du är patetisk. Ta för fan åt dig när erkänt duktiga spelare kommer med kritik. Vad gör du här annars? Hur ska du någonsin kunna utvecklas?

Postad

Imsonasty, Nevermind och thorn är alla uppenbart ganska fjantiga 14-17 åringar. Om dom nu verkligen är olika personer vilket är ytterst tveksamt..occh annars är dom helt klart polare

Känns ganska mesigt att sitta och försvara sina kompisar på nätet va?? Tycker ni inte själva ni är både ganska patetiska och omogna?

Det är förresten ännu löjligare att sitta och försvara sej själv med olika accounts och tyder faktiskt på nån form av personlighetsstörning.

Hur är fallet, är ni bara ett gäng barnsliga killar eller lider du av nån form av störning?

Postad
Du stirrar dig blind på handen KQs må vara bra, men inte mot raise. Titta istället på allinstölder i pos och i ohöjda potter.

Nja, jag var nog på det klara med att KQs inte var bästa handen när Nansy hade höjt... MEN av nån anledning så fick jag för mig att en All-in skulle få alla att lägga sig... Men ju mer jag tänker på det, ju mer inser jag att fold hade vart bästa alternativet. Kände jag mig väl lite för desperat antar jag.

Men men, ibland blir det inte som man har tänkt sig, för ibland tänker man fel o då blir det oftast fel.

Bara att ta nya tag :)

Usch, det verkar som om jag har startat ett litet krig här på forumet, det var verkligen inte meningen

Postad

Angående chipEV kontra $EV så finns det ett speciellt läge man behöver tänka på detta i en normal turnering. Det är när man är RIKTIGT shortstackad runt bubblan, 1-4 BB. I andra fall är nästan alltid $EV > chipEV i och med payoutstrukturen på MTT's och alltså inget man behöver tänka på.

Ehmm.. Anser du inte att ICM är viktigt på finalbordet?

Om du inte visste det så kan jag säga dig att den är bra mycket viktigare än att komma innanför bubblan.

Postad
Hur är fallet, är ni bara ett gäng barnsliga killar eller lider du av nån form av störning?

Det vi tre har gemensamt är att vi är trötta på alla tomtar på det här forumet som är så säkra på att det dom säger är helt rätt ändå ligger dom och sprattlar nere på micro/lowstakes utan att få några resultat.

Jag känner varken Thorn eller Nevermind. Enda jag vet om dom är att dom är duktiga spelare som vet vad dom snackar om. Klart som fan att man försvarar folk som kommer med vettig input, lol.

Postad
Imsonasty, Nevermind och thorn är alla uppenbart ganska fjantiga 14-17 åringar. Om dom nu verkligen är olika personer vilket är ytterst tveksamt..occh annars är dom helt klart polare

Känns ganska mesigt att sitta och försvara sina kompisar på nätet va?? Tycker ni inte själva ni är både ganska patetiska och omogna?

Det är förresten ännu löjligare att sitta och försvara sej själv med olika accounts och tyder faktiskt på nån form av personlighetsstörning.

Jag känner varken thorn eller imsonasty och att vi är olika personer kan ju någon mod intyga genom att kolla IPn.

Jag är 22 år och lider inte av någon personlighetsstörning.

Postad
Ehmm.. Anser du inte att ICM är viktigt på finalbordet?

Om du inte visste det så kan jag säga dig att den är bra mycket viktigare än att komma innanför bubblan.

Alltså se det såhär... ICM är såklart viktigt men du behöver inte förstå det speciellt ingående om du inte skulle sitta med en vääääääldigt liten stack. Skillnaden på MTT's och SNG's är att i MTT's tjänar du mkt mer på att vinna. En annan sak som är viktig att tänka på är att du redan är ITM på finalbordet i en MTT, för varje placering du avancerar så vinner du bara ett par % mer av prizepoolen till skillnad från en 9-manna SNG där du tjänar 20% av prizepoolen mellan fjärde och tredje plats.

Hur vinner man då? Samlar på sig så mkt marker man kan. Hur gör man det? Tar alla +chipEVsituationer man hittar. Det finns lägen som kan förklaras med ICM, t ex när du ska gå all-in i SB vs BB med säg 10BB effektiva stackar och vilka händer man ska syna med. Jag anser dock att det är onödigt krångligt att tänka på och att det räcker med att tänka typ: "Jag har 87o med 10BB i SB, alla har foldat till mig, det ligger ca 2BB i poten med antes vilket innebär att om han inte synar med mer än 20% av alla händer kan det inte vara fel att pusha. Dessutom har vi lite equity när vi väl får syn så det krävs nog att han synar uppåt 30% för att det ska vara fel att gå all-in. Han är inte så duktig att han gör det... all-in!"

Fokusera på att vinna i era MTT's är mitt tips.

Förresten är jag 18 år och känner varken Nevermind eller ImSoNasty.