MikeTime Postad 13 Mars , 2008 Rapport Postad 13 Mars , 2008 Jaha, kan du då rangordna följande spel efter mest varians som nr 1 o.s.v. THNL MTT THNL CG SH THNL CG FR THNL CG HU THFL CG SH THFL CG FR THFL CG HU THNL SnG FR THNL SnG SH THNL SnG HU Nix, det kan jag inte. Dock var påståendet att SnG´s har mindre varians än CG felaktigt och det tror jag du håller med om. Citera
bandini Postad 13 Mars , 2008 Rapport Postad 13 Mars , 2008 Men gäller det fortfarande om man spelar lika många bord på båda varianterna? Någon av SNG-proffsen tog ju upp ett exempel där man på SNG kan spela fler bord eftersom man har fler lätta (mindre komplicerade) beslut, och att man på det sättet kan tjäna mer i timmen. Antalet bord påverkar ju givetvis variansen. Säg att man bara får spela ett bord på NL100 eller motsvarande SNG-nivå, om vi kan enas om vilken nivå det är. Typ 20-dollars SNG, inte vet jag. Kan du inte göra ett försök att rangordna spelen med lägst varians och ge en kort förklaring. Tidigare har jag läst av bland andra kung Ola att SNG ska ha lägre varians än CG. Men det var ett tag sedan. Tacksam för svar eftersom jag efter denna tråds skapande börjat lira lite mer SNG igen. Citera
MikeTime Postad 13 Mars , 2008 Rapport Postad 13 Mars , 2008 Men gäller det fortfarande om man spelar lika många bord på båda varianterna?Någon av SNG-proffsen tog ju upp ett exempel där man på SNG kan spela fler bord eftersom man har fler lätta (mindre komplicerade) beslut, och att man på det sättet kan tjäna mer i timmen. Antalet bord påverkar ju givetvis variansen. Säg att man bara får spela ett bord på NL100 eller motsvarande SNG-nivå, om vi kan enas om vilken nivå det är. Typ 20-dollars SNG, inte vet jag. Kan du inte göra ett försök att rangordna spelen med lägst varians och ge en kort förklaring. Tidigare har jag läst av bland andra kung Ola att SNG ska ha lägre varians än CG. Men det var ett tag sedan. Tacksam för svar eftersom jag precis tänkt börja lira lite mer SNG igen. Extremt jättesvårt att rangordna om man dessutom ska ta med de olika SNG-varianterna som exempelvis turbo, superturbo och liknande. Skicka pm till Ola eller någon annan mer insatt att de ska hoppa in i den här tråden och ge sig på ett försök att rangordna... Citera
bandini Postad 13 Mars , 2008 Rapport Postad 13 Mars , 2008 Tror du verkligen pokergudarna stiger ner från berget för denna fråga. Jag vågar då inte störa dem. Citera
Kape Postad 13 Mars , 2008 Rapport Postad 13 Mars , 2008 Jaha, kan du då rangordna följande spel efter mest varians som nr 1 o.s.v. THNL MTT THNL CG SH THNL CG FR THNL CG HU THFL CG SH THFL CG FR THFL CG HU THNL SnG FR THNL SnG SH THNL SnG HU Nix, det kan jag inte. Dock var påståendet att SnG´s har mindre varians än CG felaktigt och det tror jag du håller med om. Jag anser att THNL SnG FR (Standard) har mindre varians än THNL CG FR, så jag håller inte med dig. Jag kan t.o.m. tycka att THNL SnG HU har förhålladevis liten varians om man har lite koll på table selection. Skillnaden blir ännu tydligare ju fler bord man spelar då SnG kan spelas betydligt mer "ABC" än CG. Citera
Stormen_Per Postad 13 Mars , 2008 Rapport Postad 13 Mars , 2008 Jag kan t.o.m. tycka att THNL SnG HU har förhålladevis liten varians om man har lite koll på table selection. Det är lika mycket tur(varians) i poker vem du än spelar mot, fisk som haj. . Citera
Nevermind Postad 13 Mars , 2008 Rapport Postad 13 Mars , 2008 Jag anser att THNL SnG FR (Standard) har mindre varians än THNL CG FR, så jag håller inte med dig. Jag kan t.o.m. tycka att THNL SnG HU har förhålladevis liten varians om man har lite koll på table selection. Skillnaden blir ännu tydligare ju fler bord man spelar då SnG kan spelas betydligt mer "ABC" än CG. Asså, variansen i HU SnG är MYCKET mindre än i FR SnG, det går liksom inte att argumentera emot. Citera
bandini Postad 13 Mars , 2008 Rapport Postad 13 Mars , 2008 Asså, variansen i HU SnG är MYCKET mindre än i FR SnG, det går liksom inte att argumentera emot. Var sätter du in CG i den jämförelsen? Citera
MikeTime Postad 13 Mars , 2008 Rapport Postad 13 Mars , 2008 Tror du verkligen pokergudarna stiger ner från berget för denna fråga.Jag vågar då inte störa dem. Tja, varför skulle de inte göra det? Frågan är ju faktiskt både intressant och dessutom kanske viktig för de nybörjare som ännu inte bestämt vad de ska satsa på. Jag anser att THNL SnG FR (Standard) har mindre varians än THNL CG FR, så jag håller inte med dig. Jag kan t.o.m. tycka att THNL SnG HU har förhålladevis liten varians om man har lite koll på table selection. Skillnaden blir ännu tydligare ju fler bord man spelar då SnG kan spelas betydligt mer "ABC" än CG. Ok. Alla tycker vi ju olika. F-n, kanske skulle fixa en poll på denna och se vad majoriteten av forumiterna tycker...? Vore faktiskt intressant. Dock kanske resultatet blir en aning snedvridet då jag tror att ens eget favoritspel ses som det med minst varians? Edit: Ligger en poll uppe; http://pokerforum.nu/forum/texas-holdem/45754-cg-sng-poll.html#post942152 Citera
Kontextus Postad 13 Mars , 2008 Rapport Postad 13 Mars , 2008 Nej stör dem inte.. de kanske blir arga Citera
MJ Postad 13 Mars , 2008 Rapport Postad 13 Mars , 2008 Kape: det är väl rätt självklart att sng hu har liten varians. Citera
Kape Postad 13 Mars , 2008 Rapport Postad 13 Mars , 2008 Kape: det är väl rätt självklart att sng hu har liten varians. Ja, men inte enligt MikeTime... Citera
Stormen_Per Postad 13 Mars , 2008 Rapport Postad 13 Mars , 2008 Kape: det är väl rätt självklart att sng hu har liten varians. .....Bara för att det är MINDRE varians i HU sng(än CG) så är det inte LITE varians... Whatever, spelar det nån större roll? Citera
Kontextus Postad 14 Mars , 2008 Rapport Postad 14 Mars , 2008 Kape: det är väl rätt självklart att sng hu har liten varians. Det beror givetvis på vilka spelare det rör sig om eftersom det både finns jämna och väldigt ojämna spelare + att en skicklig spelare ena gången möter en annan skicklig spelare och nästa gång en betydligt sämre + att kortsnittet kan vara extremt ojämnt under en HU o s v. Citera
MJ Postad 14 Mars , 2008 Rapport Postad 14 Mars , 2008 Kontextus: Jag tror det finns en sak i turneringspoker du helt glömmer bort. Vilket påverkar variansen stort. Citera
MikeTime Postad 14 Mars , 2008 Rapport Postad 14 Mars , 2008 Ja, men inte enligt MikeTime... Har aldrig diskuterat SnG Hu öht. Jag jmf CG Sh/Fr och SnG Sh/Fr. Ursäkta om jag var otydlig. Citera
Kontextus Postad 14 Mars , 2008 Rapport Postad 14 Mars , 2008 Kontextus: Jag tror det finns en sak i turneringspoker du helt glömmer bort. Vilket påverkar variansen stort. Och det är? *virveltrumma* Citera
MJ Postad 14 Mars , 2008 Rapport Postad 14 Mars , 2008 Och det är? *virveltrumma* Prisstrukturen såklart! Man kan spela MTT med 8000 spelare (Sunday million). Strukturen är: 14.1%-7.1%-5.1% och ner till plats 1080 som ger 0.02%. Du kan alltså placera dig på hela 8000 olika platser och detta bidrar till hög varians. Det finns en turnering där man bara är 2 spelare och det är HU sng. Kan man placera sig på 8000 olika platser där? Nej! Hur konstigt det än låter kan man ENDAST komma 1:a eller 2:a. Skulle livet vara så hårt att man förlorar sin HU, då straffas man med att få 0% av prispoolen. Får man däremot bättre kortträffar än motståndaren och på så sätt blir oslagbar i den enskilda sng, då tar man rubbet! Jag skojar inte! Man får 100%!! Tänk om man skulle kamma hem det i Sunday Million:-D :-D Att man bara behöver slå ut en spelare bidrar till låg varians. En sng med fullt bord (9 eller 10 spelare), har i regel prisstrukturen 50%-30%-20% och sedan 6-7 obetalda platser. Detta ger högre varians än HU sng. Citera
Kontextus Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 Men, kära MJ, i MTT´s med 1000 spelare eller fler så brukar pengarna sträcka sig ända ned till minst 70:e plats (åtminstone pengarna tillbaka) plus att de övre priserna är betydligt högre än inköpet. Nu pratar jag inte bara om varians utan även om skillnaden i värde. I en HU så måste man förvisso bara slå en spelare men du måste också ta förstaplatsen för att ens få pengarna tillbaka. Det ena tar ut det andra varianterna emellan. Citera
MJ Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 Men, kära MJ, i MTT´s med 1000 spelare eller fler så brukar pengarna sträcka sig ända ned till minst 70:e plats (åtminstone pengarna tillbaka) plus att de övre priserna är betydligt högre än inköpet. Nu pratar jag inte bara om varians utan även om skillnaden i värde. I en HU så måste man förvisso bara slå en spelare men du måste också ta förstaplatsen för att ens få pengarna tillbaka. Det ena tar ut det andra varianterna emellan. Ok, u got me. Jag böjer mig. SNG hu har lika hög varians som MTT med 1000 spelare eller fler. TROLL! Mr no clue Citera
Kontextus Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 Ok, u got me. Jag böjer mig. SNG hu har lika hög varians som MTT med 1000 spelare eller fler. TROLL! Mr no clue Citera
Tottyville Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 Men, kära MJ, i MTT´s med 1000 spelare eller fler så brukar pengarna sträcka sig ända ned till minst 70:e plats (åtminstone pengarna tillbaka) plus att de övre priserna är betydligt högre än inköpet. Nu pratar jag inte bara om varians utan även om skillnaden i värde. I en HU så måste man förvisso bara slå en spelare men du måste också ta förstaplatsen för att ens få pengarna tillbaka. Det ena tar ut det andra varianterna emellan. De två hjärncellerna som fanns hos dig verkar fan ha krockat. Citera
Kontextus Postad 17 Mars , 2008 Rapport Postad 17 Mars , 2008 De två hjärncellerna som fanns hos dig verkar fan ha krockat. Vill du krocka pung? Citera
Recommended Posts