Gå till innehåll

Implicita odds, hur mycket pengar måste in på river?


sneakycastro

Recommended Posts

Handen spelar inte så stor roll, jag tog bara den här för att visa som exempel. Det jag vill veta är hur mycket pengar måste in på river för att synen på turn ska bli profitabel när färgdraget trillar in? Det känns som om det är jätteenkelt att räkna ut men det står still i huvudet. :oops:

 

 

Dealing Hole Cards(:Jc::2c: )

 

tiltmee folded

trxter folded

smay1 called for $1

Jamesp362000 folded

Underbett folded

HERO checked

 

Dealing the Flop(:3d::3c::5c: )

HERO bet for $2.50

smay1 called for $2.50

 

Dealing the turn(:8s: )

HERO checked

smay1 bet for $3.75

 

Pottstorlek: $6.50, inkl. bet $10.25

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vinner ca 1/5, så du måste vinna 5 ggr kostnaden av din syn.

 

5*3,75=18,75

 

Det ligger redan 10,25 i potten alltså måste vi få ut (18,75-10,25=) 8,50 på river. Detta under förutsättning att alla våra outs är levande. Är de inte det behöver vi mycket mer, och har eventuellt dåliga omvända implicita odds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, förutsatt att alla klöver ger dig vinst har du 9 outs, dvs 1/5 chans att ta hem potten (2*9=18%~20% => 1/5). Om du väljer att syna växer potten till $14. Av detta är alltså 1/5 din egendom, dvs 0.2*$14=$2.8

 

Att investera $3.75 för att vinna $2.8 är ju dåligt. För att nå breakeven måste du alltså extrahera minst $3.75-$2.8=$0.95 på river om du träffar färgen.

 

Vilket tas gånger fem för att vi bara träffar var femte gång. Då får vi $4,75 som tidigare antydits.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

foldar man = 0

 

synar man går man -3.75 80% av gångerna och +10.25+riverbet 20% av gångerna. Lägg ihop dessa och sätt de lika med 0 för att få ut hur mycket riverbet måste vara.

 

-3.75*0,8+(RB+10,25)*0,2=0

-3+0.2RB+2.05=0

-0.95+0,2RB=0

0.2RB=0,95

 

RB=4,75

 

Detta är väl typ högstadiematte, så om du inte klarar av det är du för ung för att spela i alla fall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

foldar man = 0

 

synar man går man -3.75 80% av gångerna och +10.25+riverbet 20% av gångerna. Lägg ihop dessa och sätt de lika med 0 för att få ut hur mycket riverbet måste vara.

 

-3.75*0,8+(RB+10,25)*0,2=0

-3+0.2RB+2.05=0

-0.95+0,2RB=0

0.2RB=0,95

 

RB=4,75

 

Detta är väl typ högstadiematte, så om du inte klarar av det är du för ung för att spela i alla fall...

 

Högstadiematte schmögstadiematte, den här tråden som nästan var helt seriös fram tills nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är alla överens om att man behöver vinna 3,75x5=18.75$ för att gå even om man synar?

 

Bra.

 

Det ligger 10.25$ i potten. 18.75-10.25 = 8.5$.

 

Kan alla fiskar sluta vara på droger eller sluta titulera er själv haj ~

 

Fast på river ligger det ju pengar från min syn i potten också, alltså $10.25 + $3.75 = $14. Ja/Nej/Avbryt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var femte river har du fått färg. Kostnaden för att ta dig till river 5 gånger är:

5*$3.75=$18.75

 

Vinsten på river är $14

 

Du går alltså back $18.75-$14=$4.75

 

(Eller om man så vill $0.95 per river)

 

Ett standardbet för värde är 1/3 pott, vilket i det här fallet är cirka $4.6. En normalspelare kanske synar en värdebet cirka 65% på så här låg nivå. Du måste förmodligen beta upp mot 0.5-0.75pott för att vara säker på att du har +ev här och då kommer din bet börja lukta "wow FÄRGEN FÖLL, NU SKA JAG DONKA FÖR VÄRDE".

 

Räcker med implied odds på 1/4 pot bet på rivern för att syna 1/2 pot på turn. Så har man en bra hand som man kommer syna en donk med på any river måste man betta rejält mycket mer än 50% pot...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är tydligen för dum för att förstå poängen du försöker göra, så jag låter bli att skriva det jag tänkte skriva.

 

Ja, det är du och tack för att du kom till insikt.

 

Åter till topic, det jag var intresserad av var som sagt inte om huvuvida exakt den här handen är +EV att syna utan hur man får fram svaret och kan göra korrekta beslut i andra potter. Nu vet jag och återgår till spelet.

 

I nästa veckas program ställer vi frågan, hur påverkar vi resultatet om vi istället höjer vår motståndares bet, missa inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...