Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vet inte var den här skall ligga så jag lägger den här. Om någon tycker den skall ligga på en annan plats så är det fritt fram att flytta...

Känner att jag har ett behov av att föra något dagboksliknande över mitt spel för att kunna prediktera och avgöra vilken nivå jag skall ligga på för att få maximal avkastning. Nu behöver jag lite hjälp med vilken data jag behöver föra noter på. Har själv identifierat lite information som är värdefull m,en behöver hjälp med mer samt vad som bör analyseras.

- Tidpunkt samt längd på spel, viktig för att bygga kurvor och räkna ut viktiga mätvärden som är beroende av timmar spelade...

- Kassa in/ut, Jag spelar för att vinna. Förändringen i kassan är viktig att ha då.

- Nivå/storlek på BB, Behövs för att räkna ut avkastningstal, BB/h och annan viktig information

- Rake in/ut, Eftersom Poker Champs är verkar vara stabila igen och de har ett rätt så fördelaktigt Rake back program så är detta viktigt för att få ett korrekt avkastningstal.

- Antal bord, Viktigt för att räkna ut BB/h, avkastningstal och riskvärden

Dessa mättal är av intresse att räkna ut.

- BB/h

- Avkastning per/h

- Avkastning på kapital (med och utan Rake back)

- Avkastning med avseende på buyin (SB/BB), tidpunkt på dygnet

- Varians

Har ni något mer som är av intresse för en pokerspelare som försöker styra upp den strategiska biten av sitt spel? Ingen information om händer är av intresse i den här analysen.

* RP och flytt till Allmän Pokerteori - QoS *

Postad

Är allt det här verkligen nödvändigt att ha koll på? :shock:

Jag har ingen koll på nåt av detta. Vad är själva nyttan med att veta dessa grejor som varians osv? Beror kanske på nivån och hur viktiga pengarna är för ens överlevnad men jag det enda jag håller koll på är cash-outs så jag ska kunna se hur mycket jag har vunnit totalt. Antal timmar spelade kanske jag också borde hålla koll på så man vet när man ska uppsöka hjälp för sitt spelande :D

Postad
Använd PT, statistik över ditt spel överhuvudtaget är ju viktigt.

T ex flops seen, win% of flops seen etc.

Vilka händer du går minus på.

Det är inte av intresse för den här analysen som jag skrev i mitt inlägg. Jag är intresserad av räkna på frågor som avkastning mm, vilka händer jag skall spela vet jag redan och på de nivåer jag spelar är troligen inte PT så användbart...

PokerWiz: Jag känner att det är det, men jag har en liten förmåga att överanalysera. Skadar aldrig tycker jag, viktigt att ha information så man kan analysera sig själv objektivt.

Postad
Kolla in pokercharts

Jah personligen tycker om den sidan. Nu ska de ju snart börja ta betalt för sin tjänst, men det är gratis än så länge.

det den inte kan räkna med är raken, annars tror jag att allt finns täckt.

Hur gör du där när du spelar flera bord samtidigt? Lägger du in en session per bord? Om man, som jag, byter bord så fort fiskelyckan sinar får man nog iof hålla kvar vid en session per "bord och bords-byten" för att det inte ska bli för många. Det innebär ju åtminstone att man får föra lite anteckningar själv efter att man har lämnat varje bord för att hålla koll på den sessionens vinster/förluster innan man slutar sessionen. Kan bli lite rörigt men borde trots allt gå ganska smidigt.

Hur länge till är det gratis?

Postad

Jag använde pokercharts, men det var så jobbigt att gå in på deras sida och fylla i en massa boxar. Jag fick för mig att göra nåt eget, så nu har jag en textfil med några rader för varje session (se nedan för ett exempel). Det är bara att klippa/klistra, och byter man inte limit sen förra gången är det bara starttid, sluttid och resultat som behöver ändras.

Sen är ju frågan vad man skall göra med filen... Har ännu bara ett script som läser in allt och räknar ut hur mycket pengar som finns på varje sajt (så jag vet att det funkar). Lite onödigt, men när jag får tid över skall det bli lite grafer och statistik. Helst som en html-sida. Nån dag. :D

Här är exemplet, och då ser du vilken data jag tyckte var viktig att få med. Rader som börjar med understreck ("_") är icke nödvändiga.

plats=paradise
starttid=050224 15:50
sluttid=16:45
resultat=$12
spel=nlhe
cashgame_blinds=0.25/0.5
_cashgame_ante=
_cashgame_fl_sbet/bbet=
_cashgame_nl/pl_buyin=50
turnering_buyin=
_turnering_placering=
_turnering_antal_deltagare=
_kommentar=

Postad

...och på de nivåer jag spelar är troligen inte PT så användbart....

Jo. Ades_Va har rätt - Skaffa dig PT!

PT fyller inte det syfte jag har med statistiken, går + 30 BB i runda slängar per timme redan och dp tror jaginte PT hjälper mer. Betala licenspengar för ett program där man spelar på nivåer så payback tiden är en vecka eller två är inte aktuellt för mig!

HÅLL ALLT PT SNACK BORTA FRÅN DEN HÄR TRÅDEN SNÄLLA!!!

Postad

Jag för en enkel statestik i excel - spelad timmar och resultat, uppdelat på tävlingar och olika cashgame och olika nivåer på det.

Har "hållit bok" på mitt spel i tio år nu (av 15 år totalt) och det är en mycket viktig uppgift.

Trots två SM-tecken så kan jag snabbt konstatera att mitt absolut sämsta spel är tävlingar, och mitt bästa spel är (föga förvånande) när det är dealers choise).

Tävlingar brukar jag vara nettoförlorare när året är till ända, om man inte vunnit mer än två jättebaljor under året.

Det viktiga är att se vad man skall koncentrera sig på och vad man skall undvika, sedan behöver man ite djupanalysera varenda liten parameter.

/Ola