Gå till innehåll

hoppa av skolan


brutalbengt

Recommended Posts

Går på johnbauergymnasiets entreprenörslinje och känner att jag vantrivs helt otroligt mycket. Har väldigt seriösa planer på att hoppa av och börja jobba istället, dock vet jag inte om jag vågar ta den risken. Det jag vill få ut av detta är att se andras erfarenheter i ämnet, så om du har hoppat av eller känner någon som har gjort det skulle jag vilja höra lite om hur det gått osv.

 

Hade gött!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppa inte av. Känner ett par stycken som gjort det och jag är verkligen inte avundssjuk på vad de gör idag. Dåliga jobb och de vill börja plugga har de förstått nu. Roliga utbildningar dvs, inte gymnasieämnen, vilket de måste börja med.

 

Kan verka frestande men det slår fan tillbaka på dig om några år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gått halva, hade bra betyg i ettan men har sänkt mig rejält i 2:an.

 

Om du känner på det sättet, så kan det kanske vara bra att genast planera för en paus. Det var längesedan jag gick på gymnasiet, så jag vet inte om ett sabbatsår är lätt att genomföra. Om det går så kanske du är mindre skoltrött när du sedan fortsätter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gått halva, hade bra betyg i ettan men har sänkt mig rejält i 2:an.

 

Bara att hålla ut och göra så mkt du behöver för att klara godkänt vilket inte brukar vara mycket.

 

Snart är det sommar vilket betyder långt lov. Sen har du en dryg termin att klara innan alla studentgrejjer börjar dyka upp.

studenten och allt vad den innebär vill du inte missa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går på johnbauergymnasiets entreprenörslinje och känner att jag vantrivs helt otroligt mycket. Har väldigt seriösa planer på att hoppa av och börja jobba istället, dock vet jag inte om jag vågar ta den risken. Det jag vill få ut av detta är att se andras erfarenheter i ämnet, så om du har hoppat av eller känner någon som har gjort det skulle jag vilja höra lite om hur det gått osv.

 

Hade gött!

 

Det finns inte en chans i världen att du får ett jobb, om du inte har ett skriftligt avtal redan? Annars är det sjukt svårt. kan hålla med ekan på det där med när andra tar studenten.

 

Men du hade tänkt och jobba, inte lira poker eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns för- och nackdelar med allt här i livet....gör det som känns rätt helt enkelt, trivs du inte så trivs du inte och hoppa då av....våga lita på din magkänsla!

 

Det där var det mest korkade jag hört på hela veckan. Du uppmanar en gymnasieelev som går årskurs 2 att lita på magkänslan?

 

Vad sa din magkänsla när du gick i tvåan på gymnasiet? Min sa att det var coolt att snusa och att jag ville slå en stol i huvudet på en av lärarna.

 

don't be a fool, stay in school!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är riktigt less på det kan du väl ta ett break antar jag men jag tycker att det bästa är om du försöker hitta en linje du tycker är rolig och trivs med och går ut det. Det är verkligen skit att inte ha en gymnasieutbildning då du inte kommer in på högskola sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där var det mest korkade jag hört på hela veckan. Du uppmanar en gymnasieelev som går årskurs 2 att lita på magkänslan?

 

Vad sa din magkänsla när du gick i tvåan på gymnasiet? Min sa att det var coolt att snusa och att jag ville slå en stol i huvudet på en av lärarna.

 

don't be a fool, stay in school!

 

Säg inte det, vi är alla olika. Jag hoppade av gymnasiet (naturvetenskaplig) i tvåan för att jag var less. Jobbade på en skitig metallindustri vilket naturligtvis var en chock för en 17-åring. Motiverade mig att börja om gymnasiet, gick verkstadsteknisk linje (lägsta statusen på 80-talet). Jobbade vidare som mekaniker men det sög. Läste in natur.

 

Vad jag gör idag? Jag är Kirurg. Så hoppa av du om du fattar att allt är upp till dig därefter och att risken är enorm. Belöningen om du lyckas vända situationen är likaledes enorm, det kan ingen ta ifrån dig.

 

Kom dock ihåg att gör du det inte nu så MÅSTE du göra det sedan, blir det lättare då tror du? Utan utbildning dömer du dig kanske till ett liv som du inte vill ha. Tänk efter mer än en gång.

 

Och till sist: det är faktiskt coolt att snusa.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du känner att du vill hoppa av så gör det, MEN ta sikte på att börja igen inom ett år. Finns ingen som helst mening med att ta studenten om betygen rasar. Visst du får din mössa men har du inte fullständigt slutbetyg kan det kvitta.

 

Jag hoppade själv av pga samma orsaker. Hade bra betyg men till slut hade jag så hög frånvaro att det inte gick att rädda typ 4-5 kurser.

Slet på donken i ett halvår innan jag började igen. Tentade av alla lätta kurser snabbt som attan och vips hade jag kanske 3 kurser kvar att läsa innan jag var klar. Klasskamraterna gick på alla lektioner fulltime medan jag hade en eller högst två lektioner om dagen. Smooth sailing med andra ord.

 

Ångrar mig inte för en sekund. Det var rätt beslut och jag hittade motivationen igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg inte det, vi är alla olika. Jag hoppade av gymnasiet (naturvetenskaplig) i tvåan för att jag var less. Jobbade på en skitig metallindustri vilket naturligtvis var en chock för en 17-åring. Motiverade mig att börja om gymnasiet, gick verkstadsteknisk linje (lägsta statusen på 80-talet). Jobbade vidare som mekaniker men det sög. Läste in natur.

 

Vad jag gör idag? Jag är Kirurg. Så hoppa av du om du fattar att allt är upp till dig därefter och att risken är enorm. Belöningen om du lyckas vända situationen är likaledes enorm, det kan ingen ta ifrån dig.

 

Kom dock ihåg att gör du det inte nu så MÅSTE du göra det sedan, blir det lättare då tror du? Utan utbildning dömer du dig kanske till ett liv som du inte vill ha. Tänk efter mer än en gång.

 

Och till sist: det är faktiskt coolt att snusa.

 

Mvh

 

Poängen med att idiotförklara inlägget var att i ett samhälle som mer och mer bygger på akademiska meriter så är det fullständigt löjeväckande att uppmana en "skoltrött" gymnasieelev som man inte känner, att hoppa av plugget. För att vara lite generaliserande så vill jag påstå att en stor del av eleverna, någon gång under gymnasiet, kommer att känna sig less. En annan generaliserande tanke som jag har är just det du säger, det förefaller komplicerat för många ungdomar att ta tag i saker om man en gång hoppat av. Däremot så vill jag ju tro att om man bara har ett år kvar så bör man kämpa sig igenom detta. Det är ju betydligt enklare att motivera sig att ta sig in på en högskola/universitet, om man senare skulle känna för det, med ett legitimt slutbetyg från gymnasiet än vad det är att läsa upp betyg på komvux (existerar det ens idag?) från årskurs 2 på gymnasiet oavsett vilken linje man läste.

 

Det finns väl många bevis på att man kan nå framgång på arbetsmarknaden utan ett slutbetyg från gymnasiet men jag vill påstå att det är betydligt svårare idag än vad det var på 80 och 90-talet.

 

Slutligen så vill jag bara förtydliga: När jag gick på gymnasiet så TRODDE jag att det var coolt att snusa. Idag VET jag att det är coolt att snusa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poängen med att idiotförklara inlägget var att i ett samhälle som mer och mer bygger på akademiska meriter så är det fullständigt löjeväckande att uppmana en "skoltrött" gymnasieelev som man inte känner, att hoppa av plugget. För att vara lite generaliserande så vill jag påstå att en stor del av eleverna, någon gång under gymnasiet, kommer att känna sig less. En annan generaliserande tanke som jag har är just det du säger, det förefaller komplicerat för många ungdomar att ta tag i saker om man en gång hoppat av. Däremot så vill jag ju tro att om man bara har ett år kvar så bör man kämpa sig igenom detta. Det är ju betydligt enklare att motivera sig att ta sig in på en högskola/universitet, om man senare skulle känna för det, med ett legitimt slutbetyg från gymnasiet än vad det är att läsa upp betyg på komvux (existerar det ens idag?) från årskurs 2 på gymnasiet oavsett vilken linje man läste.

 

I sak har du ju rätt. Men som f.d skoltrött kan jag meddela att skolk är en enkel utväg. Och då har du inget slutbetyg även om du står där på utsläppet, packad och med mössa på skallen. Waste of time helt enkelt.

 

Det är ju väldigt individuellt, men att släpa sig igenom skiten bara för att få ett halvtaskigt slutbeyg känns bara dumt. Bättre då att ta en paus, jobba lite och sedan komma igen och ha ett hyfsat slutbetyg (fast 0,5-1 år senare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju väldigt individuellt, men att släpa sig igenom skiten bara för att få ett halvtaskigt slutbeyg känns bara dumt. Bättre då att ta en paus, jobba lite och sedan komma igen och ha ett hyfsat slutbetyg (fast 0,5-1 år senare).

Om ens låga betyg beror mer på att man är skoltrött än på ens bristande förmåga kan man i regel skriva ett högskoleprov som ger lika bra eller bättre möjligheter än ett hyfsat slutbetyg. Så jag skulle prioritera att få G i alla kurser, få ett slutbetyg och skriva högskoleprovet några gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ens låga betyg beror mer på att man är skoltrött än på ens bristande förmåga kan man i regel skriva ett högskoleprov som ger lika bra eller bättre möjligheter än ett hyfsat slutbetyg. Så jag skulle prioritera att få G i alla kurser, få ett slutbetyg och skriva högskoleprovet några gånger.

Done that, been there (fast hade hyfsat betyg ändå förvisso, runt 4.0 i gammmel gammelgamla skalan för 20 (!) år sedan, natur). Jag var ruskigt skoltrött och hade personliga problem i plugget, jag borde tagit ett sabbatsår men tyvärr inte (tentade av några ämnen dock).

 

Efter gymnasiet jobbade jag några år, sedan började jag på KTH och KTH-tiden är den bästa tiden i mitt liv. Sett i backspegeln så hade jag mått bättre av att ta ett sabbatsår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...