Gå till innehåll

Idé till ny pokersida. (Patent m.m.)


FreePlopp

Recommended Posts

Fattar mig kort.

Någon som är haj på om man kan ta patent på en idé till en pokersida.

Har en grym j-vla grej på gång, som kommer slå till 100%. Har förnärvarande inga resurser, så vill inte spoila för mycket här på forumet. Det är alltid någon tomte med mycket stålar som ser en möjlighet till ännu mer stålar. Anyway...

 

Jag har bollat lite idéer med några polare, men är som sagt livrädd för att berätta för mycket om själva konceptet in public. Så fort jag fixat någon form av patent/copyright så blir självklart PF.nu-tomtarna de första till att få veta. FETA fiskbonusar utlovas! :mrgreen:

 

Kommer med mer info när jag piggnat till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte ta patent på följande:

en upptäckt, vetenskaplig teori eller matematisk metod,

en konstnärlig skapelse,

en plan, regel eller metod för intellektuell verksamhet, för spel eller för affärsverksamhet eller ett datorprogram,

en presentation av information.

 

Läs mer här om vad patentet behöver uppfylla för att kunna bli godkänt:

 

http://www.prv.se/Patent/Att-tanka-pa-innan-ansokan/Krav-pa-din-uppfinning2/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Juggler eftersom patent inte är globala (ett patent/land, EU bl a) och (stora företag) även i vissa fall skiter i småföretagares patent. Jag har själv en kort historia om en fd klasskarmrat vars egenutvecklade högtalare har varit i en patentstrid nu i snart över 10år.

 

Var först och hitta någon med stora resurser att backa ditt koncept.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har sannolikt väldigt små möjligheter att få några värdefulla IP-rättigheter, förutom i USA där patentmöjligheterna är lite bredare, men där finns det ändå inte någon marknad längre.

 

Antagligen har du själv sett att alla fina idéer på nätet klipps rakt av. Ett exempel är auktionerna med lägsta budet...

 

Jag skulle tro att den bästa affärsmodellen helt enkelt är att landsätta sajten med dunder och brak för att på så sätt bli namnet som alla förknippar med idén. Men det är ju inte gratis. Och det är svårt att ordna kapitalet till det. Det mest realistiska är att sälja hela idén till en existerande sida, men då har vi Arrows klassiska informationsparadox - så fort du berättar vad du har att sälja, har du redan givit bort din information gratis...

 

Copyright är också mer eller mindre värdelöst i det här fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt bästa tips till dig är att du kontaktar investerare. Duktiga investerare kommer i de flesta fall kunna säga till dig direkt om din idé kommer att fungera på marknaden och då kommer de givetvis att investera i din idé. Det enda negativa är att du själv i slutändan kommer få mindre vinst men i många fall kan det bli en större vinst än om du försöker dig på projektet själv.

Detta är som sagt mitt bästa tips till dig.

 

Lycka till och lova att berätta vad det handlar om senare, man blir jävligt nyfiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en massa patenterfarenhet. Du får skicka pm om du vill ha hjälp.

 

Tänkt sno hans idé rätt av va? Hehe.

 

Det är ju ganska oklart vad OP har tänkt sig men tror nog han kan fetglömma patent på någon webbidé.

 

Som andra sagt. Hitta pengar, se till att vara uppbackad, och framför allt kör direkt för om du tänkt på det har fler tänkt på det.

 

Många affärsidéer och vetenskapliga teorier har uppkommit samtidigt och oberoende av varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja.

 

För det första är det tveksamt om hans idé går att patentera. För det andra så är det inte säkert att patentet inbringar värde (vare sig det handlar om rätt att exkludera eller licensiera) och för det tredje så är det tveksamt om OP vet vad ett patent är samt varför han vill ha det.

 

Min instinktiva reaktion i det här fallet är att ett patent inte är rätt metod pga av den globala marknader, OPs finanser samt lättheten att utveckla runt (om det gäller IT).

 

Men, jag och ni vet för lite för att dra slutsats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

You gotta' lööööööv PF.nu! :mrgreen:

 

Tack för alla snabba svar. Jag fick själva idéen fredags, som den kända blixten från den klara himmeln, och kommer börja mecka och mexxa nu imorgon. Blir en intensiv vecka, men på sätt så får jag reda på om idén håller eller inte.

 

Jag vet vad ett patent är, dock är det lite svårt att förklara om ett patent skulle fungera i detta fall. Blir lite komplicerat då jag inte vet om jag ska köpa in mig på en nuvarande pokerklient, eller försöka mig på en egen. Då krävs det dock inhyrning av kunnigt folk, testare, m.m. Då temat är ganska unikt så skulle det nog ändå behövs en helt egen klient för projektet. Krävs nog också vissa rättigheter till själva temat kom jag på nu. Jag är dock fruktansvärt optimistisk. Jag avslöjar allt nästa vecka.

 

To be continued...:twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara flika in att en spellicens kan vara ganska dyr och omfattande med advokater och dyl om du ska ha spellicens på malta tex. Sedan måste sidan nå ut till många människor dessutom, om det nu inte är ngt helt världsrevolutioerande. Bara att se på fatbet som ligger överst på alla rb sider, är ju stendött därinne trots all exponering. Men tänk dig för och lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...