CecceH Postad 8 Februari , 2008 Rapport Postad 8 Februari , 2008 Fick detta mail idag - någon om. säkerhet, bedrägeri, att jag har varit utsatt bl a bla, och¨nåt om komplott och lösenord hit och dit och att man kan lägga beslag på mina tillgång osv osv - Man vill att jag ska klicka kodad länk ( jag har skrivit xxx i länken här på sidan så ingen ska behöva klicka och ..). Men jag känner inte till varken Gesa Credit Union, eller så vitt jag vet inte något kapital där - Kurxet är att jag har några mindre pokerkonot på dem melj adress som Gesa Cerdit Union nu sände detta mejl - inga större bankrullar på dessa mindre pokerkonot, det är väl b la pokerroom m.fl... Så feg som jag är, törs jag ändå inte klicka på den medsända filen som Gesa Credit Union sände....lite skraj att något spionprogram ( från ryska maffian ) ska gräva ner sig i min dator och... Min fråga är, om det är någon som känner till Gesa Credit Union och fått liknade mejl från dem ?! Så någon som vet om Gesa Credit Union !? ...kollade på nätet, någon bank ( klickade inte på medföljade länk, utan sökte på Google) ,,,men jag vet fan inte vart länken går ?! Gesa Credit Union is constantly working to ensure security by regularly screening the accounts in our system. We recently reviewed your account, and we need more information to help us provide you with a secure service. Until we can collect this information, your access to your account features will be restricted. We would like to restore your access as soon as possible, and we apologize for the inconvenience. Why is my account access restricted? Your account access has been restricted for the following reason(s): 8 Feb. 2008: We have reason to believe that your account was accessed by a third party as different computers have logged into your Online Banking account and multiple password failures where presented before the logons. We now need you to re-confirm your account information to us. We understand that having restricted access can be an inconvenience, but protecting your account is our primary concern. How can I restore my account access? Please visit the link below, log into your account and complete the secure verification form: https://www.bitstatement.org/xxx/xxxxxx.xx/xxxxxx If this is not completed by February 10, 2008, we will be forced to suspend your account indefinitely, as it may have been used for fraudulent purposes. We thank you for your cooperation in this matter. Citera
Nojjby Postad 8 Februari , 2008 Rapport Postad 8 Februari , 2008 If this is not completed by February 10, 2008, we will be forced to suspend your account indefinitely, as it may have been used for fraudulent purposes. We thank you for your cooperation in this matter.[/i] Har aldrig hört talas om dem, men det ringer ju lite varningsklockor om de "hotar" att stänga kontot helt om man inte klickar på länken inom den korta tiden. Det känns spontant som att de inte vill att folk ska hinna tänka efter... Citera
Dante Postad 8 Februari , 2008 Rapport Postad 8 Februari , 2008 Det är ett scammail.. hittade ett liknande mail här: http://www.scamdex.com/HYPMAIL/0607/28668.php Sålänge du inte klickar på någonting så är det nog ingen fara.. Citera
Fido Postad 9 Februari , 2008 Rapport Postad 9 Februari , 2008 Vad är din fråga? Du har fått ett mail från en "bank" som du inte har något konto hos, där de säger att de temporärt stängt av dig från kontot. För att öppna kontot igen så måste du klicka på en länk. Så: 1) Du har inget konto där 2) Du måste klicka för att "återöppna" ditt konto som du inte har 3) Ingen, INGEN, bank skickar e-post på detta vis 4) Du har aldrig hört talas om dem Där har du premisserna. Nu är det upp till dig att bestämma vad du ska göra: a) Snabbt klicka på länken, för annars stänger de ditt konto! b) Inse att ett mail från ett "bolag" (som du inte hört talas om apporpå ett konto du inte har) är en bluff. Adressen är ju inte heller på något sätt förknippad med namnet på företaget! Jag förstår inte hur folk kan fortsätta att falla för dessa bluffar! Det är för mig helt jävla otroligt. Ursäkta språket, men jag blir upprörd. Skulle jag gå fram på gatan och be någon om 5000:- i lån så skulle alla skratta. Skulle jag gå fram till någon på gatan och be om deras kontonummer så skulle folk skrika efter polis. Men när någon skriver ett dåligt mail så väljer väldigt många att tro på det. Jag kan inte förstå. Någon som vill upplysa mig? Det är ju inte ens så att du har något att vinna på det! Nigeriabrev och liknande tilltalar ju girigheten och lurar folk för att de tror att de ska göra ett klipp. Denna typ av scam har ju ingen som helst morot! Det är ju rakt löjligt! Citera
Recommended Posts