Gå till innehåll

Leta efter misstag istället för att fokusera på otur.


JimmyRare

Recommended Posts

Tänkte bara skriva ett par rader om nånting som jag vet att stor del av spelarna på låg nivå verkar fokusera på, otur.

 

Otur är egentligen i bara en illusion, om du får in pengarna med bäst hand tillräckligt många gånger så finns den inte kvar. I poker har vi just den fördelen att kunna göra rätta beslut så pass många gånger att vi eliminerar otur och därmed också tur.

 

Målgruppen verkar vara hyffsat påläst och prata om poker som ett skicklighetsspel samt veta att man vinner i längden om man är en bättre spelare än motståndet. Trots detta ser vi handhistorys där denna klagar på hur dennes hand blev utdragen.

Tex när personen i fråga limpar KK från sen position och sedan förlorar mot spelaren i mörken när som checkar och träffar två par.

För en bra spelare är det väldigt lätt att se att denna "otur" grundar sig i ett misstag från tidigare beslut. (Självklart bör man höja KK först in.)

 

Min rekommendation är alltså att leta efter misstag först och att inte skylla på något vidskepligt som otur.

Se det som en utmaning att inte klaga på dina kortsiktiga resultat utan istället vara ständigt kristiskt mot ditt eget spel och försöka se till att du spelar dina händer optimalt.

 

Det är så man utvecklar sitt spel, genom att lära av sina misstag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så extremt frustrerande att efter en motgångsperiod se mina AI händer bli krossade av 30/70 och 20/80 ett par gånger på rad. Men om man redan ligger 3 inköp plus under en sejour blir en förlorad 30/70 inte en lika stor grej.

 

Visst är det så, det är för att människan är resultatorienterad. Och i poker ser vi ett förlorat belopp som ett dåligt resultat, vilket inte alls behöver vara sant.

 

Tänk också på att även i en 20/80-situation så är vi bundna att förlora 200(!) gånger av 1000. Alltså måste vi åka på 200 "bad beats" på 1000 situationer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk också på att även i en 20/80-situation så är vi bundna att förlora 200(!) gånger av 1000. Alltså måste vi åka på 200 "bad beats" på 1000 situationer!

 

Absolut! Det här är något som många som tror på den utjatade "riggen" borde läsa. Någon gnällde över att han 35 ggr i rad (med par i hålet) missat set... Tja... Vad är siffran på att träffa setet? 12% har jag för mig. I så fall kan man ju kallt räkna med att missa setet 88 gånger av hundra. Eller 880 gånger av 1000...

 

Bra tråd. Jag tror många har svårt att fatta detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara skriva ett par rader om nånting som jag vet att stor del av spelarna på låg nivå verkar fokusera på, otur.

 

Otur är egentligen i bara en illusion, om du får in pengarna med bäst hand tillräckligt många gånger så finns den inte kvar. I poker har vi just den fördelen att kunna göra rätta beslut så pass många gånger att vi eliminerar otur och därmed också tur.

 

Målgruppen verkar vara hyffsat påläst och prata om poker som ett skicklighetsspel samt veta att man vinner i längden om man är en bättre spelare än motståndet. Trots detta ser vi handhistorys där denna klagar på hur dennes hand blev utdragen.

Tex när personen i fråga limpar KK från sen position och sedan förlorar mot spelaren i mörken när som checkar och träffar två par.

För en bra spelare är det väldigt lätt att se att denna "otur" grundar sig i ett misstag från tidigare beslut. (Självklart bör man höja KK först in.)

 

Min rekommendation är alltså att leta efter misstag först och att inte skylla på något vidskepligt som otur.

Se det som en utmaning att inte klaga på dina kortsiktiga resultat utan istället vara ständigt kristiskt mot ditt eget spel och försöka se till att du spelar dina händer optimalt.

 

Det är så man utvecklar sitt spel, genom att lära av sina misstag!

 

Banbrytande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, riktigt bra tråd, och visst är det sant även om begreppet otur faktiskt måste excistera, det finns spelare som gör idiotsynar utan ett skit på hand men som sedan träffar grymt, sen spelar det ingen roll om man är all-in eller inte. Men, detta händer så otroligt sällan, så att skylla en veckas förluster på otur tycker jag inte håller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, riktigt bra tråd, och visst är det sant även om begreppet otur faktiskt måste excistera, det finns spelare som gör idiotsynar utan ett skit på hand men som sedan träffar grymt, sen spelar det ingen roll om man är all-in eller inte. Men, detta händer så otroligt sällan, så att skylla en veckas förluster på otur tycker jag inte håller.

 

lolz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

även om begreppet otur faktiskt måste excistera, det finns spelare som gör idiotsynar utan ett skit på hand men som sedan träffar grymt, sen spelar det ingen roll om man är all-in eller inte. Men, detta händer så otroligt sällan, så att skylla en veckas förluster på otur tycker jag inte håller.

Det du pratar om är negativ varians, dvs ett negativt resultat i förhållande till normalfallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk också på att även i en 20/80-situation så är vi bundna att förlora 200(!) gånger av 1000. Alltså måste vi åka på 200 "bad beats" på 1000 situationer!

 

Frågan är... varför kommer alltid dom där 200 beatsen före dom 800 vinsterna? :cry:

 

Om ett tag kommer jag att bli oslagbar med tanke på hur mycket "borde" jag samlat på mig ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt, men med så många variabler som poker innehåller så kommer du snart förstå att otur/tur kommer skilja enormt även på folk som lirar exakt lika och gör så varje dag resten av sitt liv. Båda har ett positivt väntevärde men kommer kunna hamna extremt lång ifrån varandra resultatmässigt även under en väldigt lång tid..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum kvarstår dock att vissa spelare kan ha sin procent av flyt först efter en lång otursperiod vilket innebär att deras möjligheter mer eller mindre elimineras av utdragningar och annan skit redan långt före deras del av kakan (fördelningen av bra kortsnitt) skulle ha inletts. Med detta menar jag absolut inte att vinnande poker bygger på tur men att variansen kan ha en väldigt förödande inverkan för byggandet av BR. Det lär dock vara ovanligt att någon så ofta råkar ut för utdragningar att det påverkar mer än själva spelskickligheten under en längre tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...