Gå till innehåll

Köptips för router


y0

Recommended Posts

Jag letar efter en router som jag kommer använda till min stationära pokerdator och laptop(trådlöst). Framförallt är det en bra brandvägg med lätta inställningar jag söker då jag knappt vet vad de olika inställningarna betyder. Pris är inte så viktigt.

 

Jag har tittat på:

 

NetGear Prosafe 802.11G Wireless VPN

D-Link DI-724U Wireless 108G QoS Router

D-Link DI-624M

 

Jag förstår inte riktigt vad som skiljer dem åt. Har ni andra förslag eller ska jag välja någon av ovanstående?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Router charts

http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/

 

alla routrar har väl sina egenheter, och svårt att säga vad som uppfattas som enklare en andra då man inte testat alla(manualen bör man väl läsa och kanske kolla igenom nån säkerhets guide så man tex ändrar deffault lösen och säkrar nätet om man kör trådlöst osv...)

 

kör själv freesco, men det är knappast nåt ni vill ha :D(men absolut inte svårt om man orkar läsa lite, har övergivna prylar och lite intresse)

http://www.freesco.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Linksys som jag är mycket nöjd med.

Jag har en Linksys som jag är mycket missnöjd med. Tappar uppkopplingen till bärbara till och från samt så kommer min dator upp i 2MB när jag kör kabel mellan routern och datorn istället för 7,8MB som den gör om jag kör kabeln direkt från modemet till datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft en D-Link Xtreme N Gigabit Router (DIR-655), den va skit! Det är min tredje d-link router och kommer aldrig att köpa någon/något av dom igen.

 

Bytte därför till en Linksys Wireless-N Gigabit Router with Storage Link (WRT350N), tycker den har fungerat väldigt bra hittils (har haft den ca 1v).

Den var också mycket smidigare att installera, inget d-link strul som man är van vid.

 

En rekommendation är att också köpa N-kort till samtliga datorer som du ska köra trådlöst. Blir en helt annan stabilitet i uppkoppling och jag har upplevt att de också går snabbare.

Där kör jag med en d-link rangebooster, vilket hör och häppnar, har fungerat alldeles utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Linksys som jag är mycket nöjd med.

 

Min Linksys har inte tappat uppkopplingen sen jag köpte den. Måste vara ett år sedan.

 

Kört WRT54GL. Klockren som jag har rekat en rad vänner, alla mkt nöjda. Jag skulle aldrig köpa ngt annat.

 

--

har tidigare kört D-Link och Netgear och haft ett h-e med dessa märken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste instämma har själv också en linksys WRT54GL. Har fungerat felfritt.

 

Jo, dessa är grymt bra. Hade tidigare än Netgear som hängde sig varje gång man hade för många uppkopplingar när man körde trådlöst.

 

Denna trådlösa http://prisjakt.se/produkt.php?p=158163 är också bra om man har den nya trådlösa N-standarden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Linksys WAP54G (accesspunkt, inte router) som jag kör på en DMZ-port i en brandvägg från D-Link. Det funkar klockrent!

 

Vad gäller det här med att tappa kontakten med accesspunkt så har jag märkt mycket skillnader mellan olika datorer. Har testat med Dell Inspiron, Dell Latitude, Lenovo ThinkPad T och R samt en HP av nått slag. Där visade det sig att ThinkPad T hade bäst uppkoppling före Dell Latitude och de övriga var jämnbördiga. Något tyder på att en PC för företagsbruk även har bättre trådlös prestanda vilket jag är glad för, då får man ju uppenbarligen något för merpriset.

 

Nu har jag generellt ganska bra täckning på båda våningarna (accesspunkt i trappan) så det har aldrig varit något stort problem. Men Pokershark kan ju testa med en annan dator också och se om det gör någon skillnad. I så fall kanske det är bättre att köpa ett nytt kort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Linksys har inte tappat uppkopplingen sen jag köpte den. Måste vara ett år sedan.

 

Kört WRT54GL. Klockren som jag har rekat en rad vänner, alla mkt nöjda. Jag skulle aldrig köpa ngt annat.

 

--

har tidigare kört D-Link och Netgear och haft ett h-e med dessa märken.

 

Använder samma funkar perfekt, ett mycket bra köp. :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har ett segt problem, kanske nån som är lite hemma på det här.... fick en zyxel härom veckan och har installerat routern precis som man ska och datorn hittar på signalen som är utmärkt men jagkan inte komma in på internet iaf.. :S

har testat lite olika saker men inget har hjälpt.. peace

 

http://www.support.zyxel.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste instämma har själv också en linksys WRT54GL. Har fungerat felfritt.

 

Jag använder också en Linksys wrt54gl.

 

Jag har bytt ut Linksys firmware mot en linux-baserad firmware som heter dd-wrt - http://www.dd-wrt.com/dd-wrtv3/index.php. Den är fantastisk, det finns t ex mkt goda möjligheter att ställa in QOS m.m för att kunna köra poker och annat kritiskt samtidigt som man tankar för fullt via torrents och andra peer-to-peer program. Ett besläktad och kanske ännu bättre firmware-projekt är openwrt - http://openwrt.org/ - men denna har ett mer begränsat webgränssnitt.

 

När jag skaffade Linksys routern gick jag över till trådlöst nätverk hemma, men det visade sig vara så instabilt och knepigt - de finns bara tre kanaler som inte stör varandra och en massa grannar som har egna nätverk - att jag återgick till kablar. De standarder för trådlöst nätverk som används idag är en katastrof, de använder samma frekvensområden som trådlösa telefoner, mikrovågsugnar med mera. Hoppas på bättre standarder i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har ett segt problem, kanske nån som är lite hemma på det här.... fick en zyxel härom veckan och har installerat routern precis som man ska och datorn hittar på signalen som är utmärkt men jagkan inte komma in på internet iaf.. :S

har testat lite olika saker men inget har hjälpt.. peace

 

hade samma problem förut¨och det visade sig att jag inte hade konfigurerat det trådlösa nätverket. har du kollat så du har samma kryptering i på båda ställena?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Vilken Linksys ska man köpa?

 

Kör på 100MB hastighet och ska använda den till två bärbara dator, en för poker och allt annat, mest vanliga saker som att surfa och ladda ner, på den andra. Vill inte ha trådlöst av säkerhetsskäl.

Eller iofs kanske man kan ha kabel till pokerdatorn och trådlöst till den andra.

Funkar det? Ökar säkerhetsrisken då? Jag menar om nån i närheten kan ta sig in via det trådlösa nätverket trots att jag har pokerdatorn ansluten med kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...