Gå till innehåll

Pokersupé -> laglig?


mikaela

Recommended Posts

Om man som restaurangägare kör en pokersupé någon kväll, där deltagarna betalar exempelvis 300 kr, får mat och blir erbjudna att delta i en frirulle efter maten, där ägaren lägger in sponsorpriser, är det då lagligt?

Måste priserna vara i form av presentkort? Eller är det fortfarande olagligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det ett tag sen jag läste nåt i ämnet, o jag har aldrig blivit den expert på ämnet som jag velat bli - har helt enkelt inte satt mig in i ämet ordentligt (än). Men nu nog med friskrivningar.

 

Frågan är om det inte klarar sig pga att man inte uppfyller äventyrlighetsrekvisitet. Har inte på rak arm koll på hur äventyrlighetsrekvisitet fungerar, men hur som helst: Spel som är äventyrligt (tex genom att det lockar till att satsa mer och mer pengar) bedöms hårdare. Jag vet inte om äventyrlighet är ett kummulativt rekvisit (vilket skulle göra att om det inte är uppfyllt så är pokerspelet lagligt), eller ett alternativt rekvisit (vilket skulle innebära att det bara är en av flera faktorer som kan tala för olaglighet, dvs icke äventyrligt spel kan fortfarande vara olagligt).

 

Men jag lyfter en reservation för nämnda rekvisit, så kan nån som har kunskapen bekräfta eller dementera. Eller så kan jag kolla upp det lite noggrannare sen.

 

Hmm känner mig plötsligt som en flumjurist.

 

Edit: Jag har på känn att det inte klarar sig, men ville bara invända att det inte är solklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har frågat LI om upplägget för något år sedan, de hävdade att det var olagligt. Men det är ju deras tolkning förvisso, men jag orkar inte dra det vidare...

 

Däremot skulle en krog, i alla fall i teorin, kunna få officiellt tillstånd att arrangera viss form av poker. 20-kronors SnG, (högsta utbetalning 100 kr), för att ansöka om speltillstånd för ex blackjack så måste du ha alkoholtillstånd. LI lär ju bråka och kämpa emot, men det borde gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...