Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

5manna SnG, 3spelare kvar (bubblan). Medelstack: 2500.

Blindsen är höga:

1. 150/300

2. 200/400

3. 300/600.

(anledning till olika blinds är för att jag undrar hur skillnaden blir med besluten med de olika blindsen)

Så till frågorna:

*Vilka händer pushar man med från vardera position (knapp, SB, BB)?

A. Om alla har lika mkt marker?

B. Om du är shortstackad?

C. Om du är chipleader?

Postad

Först och främst, hur ser prisstrukturen ut?

Sen, i fall B och C har det inte bara med vår stack att göra, utan även hur de övriga stackarna är fördelade. Man kan sätta press på folk med mindre stackar än en själv, och mer press ju fler marker dom har.

I samtliga fall beror vårt beslut på vilken typ av motståndare vi möter, samt hur vår image är, dvs vilka händer får vi syn av?

Frågan är helt enkelt för öppen, du får lära dig spela bit för bit istället.

Jag föreslår att du övar dig fram med Bubble trainer och SNGPT/SNGWiz

Postad

Jo, visst är det fler faktorer man måste ha än det jag skrivit, men jag ville ha ett ungefär.

Jag är vann att spela där det prisfördelningen är 1:a 60% och 2.a 40%, men nu spelar jag där det är 1:a 70% och 2:a 30% så 1:a platsen är väldigt viktig nu. Dessutom spelade jag innan där det var längre mörkerperioder.

Nu har jag börjat spela turbo med 3min mörkerperioder för att spela 10SnG/h.

Så jag har lite problem nu i början att komma in i det för det är väldigt annorlunda mot 8min mörkerperioder.

Jag slutar för det mesta på tredjeplats och andreplats medan man borde ha flest 1:a platser och 3:e platser. Jag har börjat pusha mer på bubblan för att öka chansen att komma 1:a och råkar ofta ut för att sluta trea på så sätt. Annars när man är 2 shortstackade så brukar jag bli feg och försöka glida in på en andraplats. Dubblar den andra shortstacken så måste man själv börja pusha och då blir man ofta trea men ibland 2:a.

Om jag är chipleader så brukar jag ta all-in syner med nästan alla A och pocket från 66 och uppåt för att få en xtrastor stack i HU men då blir risken att man förlorar och man hamnar på average stack med dom andra. Ska man istället spela extra tight om man e chipleader och låte de andra slå ut varandra så har man sen lika mkt marker i HU? (jag vet att alla faktorer man ska se till inte är med men jag vill ha ett ungefär hur man ska spela turbo SnG när 1:an tar 70% och 2:an 30%)

Jag ska testa Bubble trainer. Vad är SNGPT/SNGWiz?

Testa Bubble trainer nu lite. Hur räknar man ut detta som kommer upp:

"EV Preflop33.01%

EV Push32.83%

EV Fold32.73%

EV Diff0.10%"

Postad

SnG Power Tools och Sng Wizard är program som är briljanta för att undersöka såna här lägen med. Tror inte SNGPT är så lämpat för SH SnG iofs. Båda programmen kostar, men finns nog i pröva på-versioner.

Det du får från bubble trainer är inget du ska räkna på, programmet har redan räknat. Högre är bättre. Pushar du är ditt EV 32.83% av prispotten, mot 32.73% för fold - givet aktuella parametrar. Ett ganska marginellt läge alltså.

Postad

Bubble trainer var faktiskt ganska bra träning. Jag har insett att jag spelat för tight på bubblan då de anser att man ska pusha med det mesta när blindsen är så pass höga så nu när jag spelade pushade jag mkt mer. Dock så mötte man rätt starka händer när man fick syn så blev ändå ganska många 3:e platser men det blev ett par 1:a platser som vägde upp det marginellt men det ser bättre ut så jag är tacksam eurytmech att du visade detta.

Jag ladde hem SNGPT demoverision men den verkade inget vidare, eller fattade inte riktigt hur man ska använda det.

Finns det inget program som kan läsa av när jag spelar och sen få lite tips om vart de anser att man pushade/foldade felaktigt?