Gå till innehåll

Nån som är insatt i optioner?


Upgrade

Recommended Posts

Läste lite om optioner, och började fundera på varför man skulle vilja lägga ut en köpoption. Nedan har jag kopierat in ett stycke från Wikipedia, och enligt den så kan en options värde aldrig vara negativt, dvs personen som köper optionen kan aldrig förlora pengar, eftersom man kan lösa in den för samma pris som man köpte den. Det här leder mig till frågan, vad finns det för risk med att köpa en köpoption? För jag antar att det måste finnas nån, och två, vem ställer ut en köpoption och varför? Förklara gärna utförligt.

 

"En köpoptions värde på slutdagen är lika med maximum av den underliggande tillgångens värde minus det förutbestämda priset och noll. Analogt med detta är en säljoptions värde på slutdagen lika med maximum av det förutbestämda priset minus den underliggande tillgångens värde och noll. Det hela kan förtydligas genom ett exempel: En köpoption med det förutbestämda lösenpriset 100 kronor köps och den underliggande tillgången är en aktie. På slutdagen handlas aktien för 110 kronor och därmed ger optionen rättighet att köpa en aktie som är värd 110 kronor för 100 kronor och en sådan rättighet är rimligen värd 10 kronor vilket också är optionens värde. Å andra sidan, om aktien handlas för 90 på inlösensdagen så har optionsinnehavaren fortfarande rätten att köpa aktien för 100. Denna rättighet är värdelös eftersom aktien handlas för ett lägre belopp på marknaden, så optionen löses inte in, och dess värde är noll. I och med att en option innebär en rättighet och ingen skyldighet så är en options värde aldrig negativ".

 

Här är länken: http://sv.wikipedia.org/wiki/Option

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du köper en option får du rätten men inte skyldigheten att köpa eller säja den underliggande varan.

 

Om du köper en köpoption i den kompis cykel, en option som går ut om t ex två månader, så får du köpa cykeln för ett bestämt pris, säg 500, om två månader. Om cykeln blir värd mer innan dess, stiger din option i värde. Omvänt gäller för säljoptioner, då är det bra för dig om cykeln går ner i värde och jag skulle starkt rekommendera dig att sparka lite på den (denna metod funkar dock inte om du köper optioner i aktier, råvaror eller liknande).

 

Det är stora risker med optioner, det svänger mycket mer än aktier så passa dig noga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad finns det för risk med att köpa en köpoption? För jag antar att det måste finnas nån, och två, vem ställer ut en köpoption och varför? Förklara gärna utförligt.

 

Risken med att köpa en köpoption (eller en säljoption) är att den blir värdelös, då har du förlorat det du betalade för den.

 

Man ställer ut optioner för att tjäna pengar, optionspremierna, alltså det man får när man säljer dem. Naturligtvis kan man också ställa ut optioner för att komplettera eller balansera en portfölj, eller för att skapa ett annat syntetiserat instrument av en kombination av underliggande tillgångar och eller optioner (om t ex handeln i en termin är tunn men liknande optioner finns kan man skapa en egen termin genom en kombination av positioner i optioner). Bara optionerna riskerar man att förlora mycket pengar på om man ställer ut dem (utställda köpoptioner har oändlig teoretisk maximal förlust), så ju högre risken är att man förlorar på dem, desto större premie kommer man ta för dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör ett försök att förklara lättförståeligt.

Om man har en viss marknadstro (en tro på att en aktie/index/valuta etc ska röra sig upp eller ned) kan man köpa in sig direkt i den underliggande varan, t ex Ericssonaktien alternativt köpa optioner.

Med optioner kan man placera enligt sin marknadstro. I det här fallet köpa köpoptioner om man tror att aktien ska gå upp alternativt köpa säljoptioner om man tror att aktien ska gå ner.

 

Tror du att aktien istället kommer att stå stilla under en viss period så kan du istället sälja (utfärda/ställa) en köpoption/säljoption.

Säg att du har en aktie som står i 100 kr. Du tror att den kommer att röra sig mellan 95-105 kr under den kommande månaden. Då kan du sälja en köpoption med lösen 105 och sälja en säljoption med lösen 95 kronor. En aktiespekulant som istället tror att aktien kommer att röra sig upp alternativt ned kraftigt kan då betala dig ett pris för dina optioner. Hur mycket du får för dina optioner beror på hur lång tid som optionerna lever samt hur stor standardavvikelsen på den underliggande varan är, ju svängigare underliggande aktie desto dyrare optioner.

Låt säga att du har rätt och aktien håller sig inom sitt intervall på slutdagen, du har kanske fått 5 kr för säljoptionerna och 5 kronor för köptionerna. Om du ställde 1000 köp- resp säljoptioner så har du tjänat 10000 kr.

 

En fördel/nackdel med optioner är att de har en kraftig hävstångseffekt jämfört med den underliggande varan. Du kan satsa lite men tjäna mycket om du har rätt. Om du köper en option så kan du aldrig förlora mer än du köpt optionen för. Om du däremot sålt en option så kan du förlora betydligt mer, har du sålt en köpoption så finns det inget tak på hur mycket du kan förlora. Du kan alltid köpa tillbaka en såld option men det kan bli VÄLDIGT dyrt.

 

Som ett exempel på hävstången i optioner kan jag berätta om utvecklingen för en option under två dagar, under 1992 när Sverige deprecierade kronan. Börsen skenade ett par dagar och en option med lösen två dagar senare gick från 20 öre till 72 kronor. Om man hade köpt 10000 köpoptioner så hade man tjänat 718000 kr på två dagar (0.2 x 10000=2000, 10000 x 72=720000).

 

Det här var bara en extremt kort genomgång av optioner. Det finns betydligt mer komplicerade strategier, men det här var grundkurs A så att säga.

Jag rekommenderar INGEN som inte har järnkoll på derivatinstrument att handla med dem, innan man satt sig in i hur dem fungerar och vilka risker som finns.

Det finns otroligt många som har förstört sin personliga ekonomi (gått i kk) genom att börja spekulera med derivatinstrument.

Läs på ORDENTLIGT och bestäm dig sedan om du vill börja spekulera med optioner.

 

Cheers!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nedan har jag kopierat in ett stycke från Wikipedia, och enligt den så kan en options värde aldrig vara negativt, dvs personen som köper optionen kan aldrig förlora pengar, eftersom man kan lösa in den för samma pris som man köpte den.

 

Nej din slutsats här är fel. En option har ett värde - det värdet är aldrig negativt men värdet kan vara 0 kr. Så man kan därmed förlora 100% av det man betalade för att köpa optionen.

 

Dvs köper man en köpoption för att köpa en aktier för 100 kr och aktiern faller ner till 90kr så blir köpoptionen värd 0 kr och man förlorar 100% av insatt kapital. Köper man i stället aktien för 100 kr och den går ner till 90 kr så har man bara förlorar 10% av insatt kapital.

 

Optioner går upp och ner mycket fortare än underliggande aktier - så man vinner OCH förlorar sina pengar mycket snabbare med optioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga till er som kan. Vad är skillnaden på sk. futures och köpotioner. Har fått för mig att en future är i princip samma typ av derivat, fast mer långsiktigt. Anledningen till att jag frågar är att jag gärna skulle vilja investera i ett derivat med ordentlig hävstång, så att det smäller till i kassa ordentligt om man har rätt i sina prediktioner.

 

Exempelvis, om jag tror att Sydamerika eller Argentina utvecklas starkt de närmsta åren, borde inte långa futures i t ex Argentinska företag vara ett bra alternativ?

 

Note: upplys mig inte om att jag kan förlora den satsade summan, det vet jag självfallet och detta har jag inget problem med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga till er som kan. Vad är skillnaden på sk. futures och köpotioner.
En future är en överenskommelse om att man måste köpa något vid en given tidpunkt. Så istället för att köpa rätten att köpa 3 ton dynga för en hundring vid en 6 augusti så köper du plikten, för båda parter, att köpa 3 ton dynga 6 augusti.

 

Så det är lite likt en option, men har en helt annan riskprofil för köparen eftersom man kan förlora rejält med pengar. Kommer inte riktigt ihåg hur juridiken ser ut, men vill minnas att man normalt går via en exchange som hindrar en från att ligga ut med för stora pengar.

 

Futures är också alltid för ett bestämt datum, medan optioner ofta gäller över en tidsperiod. Dvs, en future innebär att du köper 3 ton dynga 6 augusti för exakt 100 kr, medan en option innebär att du har rätt att köpa 3 ton dynga för 100 kr någon gång under första veckan i augusti.

 

Bör också påpekas att man normalt inte köper, eller säljer, något när en future infaller utan jämkar med kontanter istället.

 

Har fått för mig att en future är i princip samma typ av derivat, fast mer långsiktigt.
En future är en typ av derivat, precis som optioner, swaps och forwards. http://en.wikipedia.org/wiki/Derivative_(finance)

 

Anledningen till att jag frågar är att jag gärna skulle vilja investera i ett derivat med ordentlig hävstång, så att det smäller till i kassa ordentligt om man har rätt i sina prediktioner.
Det är nog fortfarande optioner du bör titta på, eftersom det kan smälla till rejält i kassan åt båda hållen med futures.

 

Note: upplys mig inte om att jag kan förlora den satsade summan, det vet jag självfallet och detta har jag inget problem med.
Well, med futures kan du förlora långt mer än den satsade summan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar så mkt för era svar, det var ungefär som jag trodde att optioner funkar (kunde inte somna efter att jag läst artikeln och postat, gick upp å läste lite mer å grubblade:) ).

 

Hursomhelst, jag har läst 40p ekonomi på universitet och planerar att börja om att plugga till hösten. Jag har blivit väldigt intresserad av hur börsen funkar och har börjat läsa DI varje dag. Tänker att man kan ju inte spela poker hela livet, man måste ju hitta ett socialt jobb också, så jag tänkte försöka lära mig så mkt som möjligt om hur finansvärlden funkar för att sedan kanske kunna jobba inom investeringsbranschen/bankväsendet om jag blir duktig på det dvs.

 

Så nu till min fråga till er som verkar insatta, vilka kurser är bra att läsa om jag vill lära mej mer om finansbranschen? Är det Nationalekonomi som jag bör ta min kandidatexamen i? Tips om övriga kurser/böcker? ( har börjat läsa "tradingguiden", grymt bra bok so far).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan rekommendera

 

http://www.bokfynd.nu/0812975219.html Guns, Traders, Money

http://www.bokfynd.nu/0273704745.html Fooled by Randomness

http://www.bokfynd.nu/0387983635.html Fractals and Scaling in Finance

 

Av Satyajit Das, Nassim Taleb och Benoit Mandelbrot. De två förstnämnda är gamla optionsproffs, som båda skriver nästintill skönlitterära böcker med sin syn på branschen (och i inget av fallen är den direkt positiv). Benoit Mandelbrot är matematiker som bla ligger bakom en rejäl bit av modern datorgrafik och som redan på 60-talet gjorde en del spektakulära upptäckter kring finansmarknader. Gemensamt för de två första böckerna är att de faktiskt är roliga att läsa.

 

Jag har lite svårt att se att nationalekonomi skulle ha någon större koppling till verktygen som normalt används i finansbranschen, men jag är inte väldigt insatt.

 

Vill man verkligen lära sig på riktigt så finns det så sjukt mycket material och uppsatser på nätet att bokköp blir rätt överflödigt. Dels playmoneysiter där man kan leka trader, dels i stort sett alla relevanta forskningsresultat via schoolar.google, dels en satans massa bloggar från ekonomer och traders av alla möjliga slag. Går du in seriöst för att läsa på ordentligt och på heltid vid datorn i ett par veckor kommer det motsvara väldigt, väldigt många högskolepoäng i ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ämnet hamnar beror helt på i vilken stad du studerar. På några ställen ligger det under företagsekonomi, på andra under nationalekonomi. Du får kolla vilka kurser respektive institution ger. Men får jag veta var du pluggat/pluggar så kan jag nog säga vilka kurser som är relevanta.

 

Standardverket för optioner på universitetsnivå är Options, Futures, and Other Derivatives av John Hull. Siktar du ännu högre teoretiskt rekommenderar jag Arbitrage Theory in Continuous Time av Tomas Björk - med mycket mer tyngd på matten bakom, stokastiska processer.

 

Detta från den teoretiska sidan. Praktiken har andra tipsat om redan.

 

Så nu till min fråga till er som verkar insatta, vilka kurser är bra att läsa om jag vill lära mej mer om finansbranschen? Är det Nationalekonomi som jag bör ta min kandidatexamen i? Tips om övriga kurser/böcker? ( har börjat läsa "tradingguiden", grymt bra bok so far).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste på derivatainfo att de rekommenderade att man testade att handla med optioner i stockholmsbörsens "testportfölj". Någon som vet om den funktionen fortfarande finns att tillgå och vart man hittar den? Googlade men svaren uteblev.

 

 

Hoppas det inte blev för OT

 

http://omxgroup.com/nordicexchange/investors/myportfolio/MYP_User/MYP_Login/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ämnet hamnar beror helt på i vilken stad du studerar. På några ställen ligger det under företagsekonomi, på andra under nationalekonomi. Du får kolla vilka kurser respektive institution ger. Men får jag veta var du pluggat/pluggar så kan jag nog säga vilka kurser som är relevanta.

 

Jag har läst Fek A samt Nek A vid Uppsala universitet, dvs 40p. Har du nåt förslag på vad jag bör/kan läsa i framtiden? Som sagt, jag vill söka mej mot investeringsbranschen/bank eller någon fond eller liknande...

 

Har även funderat på att fara utomlands och plugga, har för mej att det finns större utbud av kurser där..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst Fek A samt Nek A vid Uppsala universitet, dvs 40p. Har du nåt förslag på vad jag bör/kan läsa i framtiden? Som sagt, jag vill söka mej mot investeringsbranschen/bank eller någon fond eller liknande...

 

Har även funderat på att fara utomlands och plugga, har för mej att det finns större utbud av kurser där..

 

I Uppsala har jag för mig att finansiell ekonomi ligger under neken, men utbudet av specialkurser kan vara begränsat (de har av tradition varit mer inriktade på arbetsmarknad, även om de fått någon/några finansekonomer dit de senaste åren). Något jag skulle kunna rekommendera är faktiskt finansmatten på KTH, som har breddat sig rejält på slutet med kurser i portföljteori, riskhantering, derivat, matematik och stokastiska integraler. Dessutom erbjuds det ett gäng andra finanskurser där också. Handels i Stockholm fungerar alltid. Stockholms universitet har ett nystartat program i Banking & Finance (fek och nek tillsammans). Men då handlar det mer om hela program, möjligheten att läsa enstaka kurser inom dem vet jag inget om.

 

Utomlands? Javisst, främst USA på något av de bättre ställena är finfint. London och St Gallen också bra, men kolla vad de har för utbud på de olika universiteten samt deras rykte. I övrigt finns det säkert massor. Kolla med någon studievägledare på UU?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har småpratat lite med en studievägledare, men mer om hur det praktiska går till, inte så mkt om utbildning. Funderar på att åka via någon organisation istället, finns lite fler universitet att välja på tror jag.

 

Det går ju knappast att komma in på Harvard eller liknande, men man vill ju hitta ett erkänt universitet, nåt tips på rak arm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har småpratat lite med en studievägledare, men mer om hur det praktiska går till, inte så mkt om utbildning. Funderar på att åka via någon organisation istället, finns lite fler universitet att välja på tror jag.

 

Det går ju knappast att komma in på Harvard eller liknande, men man vill ju hitta ett erkänt universitet, nåt tips på rak arm?

 

HHS är bäst i Sverige om du inte vill åka utomlands. De har en egen institution för Finansiell Ekonomi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...