Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hey!

Har på senaste hoppat upp på 5/10 SvS och är nu bekväm med spelet och anser mig själv klara av nivån utan problem. Däremot tror jag mig själv ha en stor läcka när de gäller överparen. På lägre nivåer sitter motspelaren med allt mellan 200-700 kronor och besluten som görs blir betydligt lättare.

När man istället sitter med 2000 + och spelar mot en mer eller mindre stack blir allting mycket svårare och samtidigt roligare.

Svårt att formulera frågan rätt men nu med djupare stackar tvingas jag allt för ofta folda AA/KK/QQ på turn även fast den kan verka ofarlig. Självklart beror detta på hur brädet ser ut, då jag fattar skilnaden på 8 T Q och Q 4 2.

Hände två gånger idag att jag re raisade pre flop mot en spelare som jag notat " Duktig, respektera höjning ". Vi har stångats tidigare och han vet likaså som jag att jag ofta spelar överpar,starka drag, set, och andra färdiga händer på samma sätt.

Flopp 10 4 3 med två ruter, han checkar jag betar kanske 255 i en 290 kronors pot. Här slår han om till 710 och i vanliga fall är det degning här men samtidigt slår det mig att båda sitter med djupa stackar ( minst 2000 kr ) och han har sett mig re raisa preflop vilket borde betyda att han inte gör ett sådant spel när jag nästan skriker överpar med min hand. Har han drag? Set? Testar han ifall jag missat?

Övertalade mig själv att fold måste varit rätt. Men å andra sidan kanske helt fel.

Samma sätt när jag re raisade pre flop med röda QQ till 140 och en djupstackad spelare jag inte tidigare spelat mot synar.

Flopp 8 2 7 två klöver.

Återigen betar jag nära pot och han synar.

Turn ger 4 - 8 2 7 4 fortfarande klöver drag ute och väljer att checka här för att inducera en bet för att i min tur höja kraftigt.

Nu betar han i princip pot bet på ca 800 kronor och jag bangar ur direkt pga av storleken på satsningen och stek foldar i sista sekund. Kändes rätt för stunden tills han visar upp JJ och tar hem potten!?

Någon hjälp till dessa situationer? Självklart vet jag att man får känna på varje situation och omvärdera efter det, likaså om man har någon note på spelaren.

Äh, vart svårt men kanske någon som har något vettigt :rolleyes:

Postad

Spelar för lite CG för att säga om det är ett bra råd, men i Professional No-Limit Holdem tar författarna just upp liknande problem och ger rådet att planera handen så att man försöker anpassa stack/potförhållandet på floppen.

Med TPTK eller överpar vill man helst slippa sitta med 10-20 potbet i stacken.

Postad

är inte i närheten av 5/10 så jag kommer inte komma med tips om hur man spelar överpar på den nivån. Men du säger:

Har på senaste hoppat upp på 5/10 SvS och är nu bekväm med spelet och anser mig själv klara av nivån utan problem. Däremot tror jag mig själv ha en stor läcka när de gäller överparen. På lägre nivåer sitter motspelaren med allt mellan 200-700 kronor och besluten som görs blir betydligt lättare.

Även på den lägsta nivån på SvS kan man sitta med rätt djupa stackar på 300+ bbs. tycker det låter som att du är besvärad över att det rör sig om mer pengar nu snarare än att det är djupare stackar, vilket kan vara rätt naturligt när man nyligen gått upp i nivå. det behöver inte vara så men det är bara en tanke från min sida. :-) Hoppas det löser sig!

Postad

Äh, vart svårt men kanske någon som har något vettigt :rolleyes:

Har inte haft det problemet, men tycker frågan är intressant. (så ta det här som du vill.)

Som jag ser det är "felet" inte hur du spelar efter floppen, utan snarade för snäv range. Det är viktigt att i alla lägen (de flesta floppar) ha riktigt stål i sin range! Har man det löper fi risk för check-raise, och check-raise bluff. Har man det INTE, kan fi värdebätta och bluffa alldeles för fritt.

Sällan eller väldigt sällan blanda in låga par eller suited connectors borde ge respekt och lyfta spelet ytterligare. (... tror jag :-) )

Postad
är inte i närheten av 5/10 så jag kommer inte komma med tips om hur man spelar överpar på den nivån. Men du säger:

Även på den lägsta nivån på SvS kan man sitta med rätt djupa stackar på 300+ bbs. tycker det låter som att du är besvärad över att det rör sig om mer pengar nu snarare än att det är djupare stackar, vilket kan vara rätt naturligt när man nyligen gått upp i nivå. det behöver inte vara så men det är bara en tanke från min sida. :-) Hoppas det löser sig!

Absolut du kan mycket väl ha rätt nu när du säger det.

Fullt inköp på 5/10 är en hel del i mina ögon och att busta svider mycket mer än vad det gjort på lägre nivåer. Men antar att även det är en vane sak och något man får lära sig att ta.

Postad
Har inte haft det problemet, men tycker frågan är intressant. (så ta det här som du vill.)

Som jag ser det är "felet" inte hur du spelar efter floppen, utan snarade för snäv range. Det är viktigt att i alla lägen (de flesta floppar) ha riktigt stål i sin range! Har man det löper fi risk för check-raise, och check-raise bluff. Har man det INTE, kan fi värdebätta och bluffa alldeles för fritt.

Sällan eller väldigt sällan blanda in låga par eller suited connectors borde ge respekt och lyfta spelet ytterligare. (... tror jag :-) )

Har läst och läst tjugotal gånger nu men tror inte riktigt jag hajjar vad du menar! :rolleyes:

Men har jag tolkat rätt så är jag inte en speciellt "slaskig" spelare utan visar oftast stål vid showdown och sådan blir, vilket gör att jag alltid intalar mig själv att FI måste ha mig slagen då " han borde fatta att jag så lätt kan ha AA ".

Kanske blev otydligt nu men formulera gärna om ifall jag missuppfattade.

Tack för svaren!:-D

Postad
Har läst och läst tjugotal gånger nu men tror inte riktigt jag hajjar vad du menar! :rolleyes:

Men har jag tolkat rätt så är jag inte en speciellt "slaskig" spelare utan visar oftast stål vid showdown och sådan blir, vilket gör att jag alltid intalar mig själv att FI måste ha mig slagen då " han borde fatta att jag så lätt kan ha AA ".

Kanske blev otydligt nu men formulera gärna om ifall jag missuppfattade.

Tack för svaren!:-D

Sorry. Jag vet att jag kan skriva otydligt.

För att hårddra det hela. Säg att du bara spelar {AA, KK}

Kommer floppen 8h 6h 2h är du ganska körd, eller hur?

Jag bettar friskt och kan ha färg, set, bluff eller vad som helst. Du vet inte. Jag vet däremot vad du har. Du har bra, men inte längre stål. Du är inte beredd att förlora hela stacken i det läget OCH JAG VET DET (= inte bra för dig).

Säg att du istället spelar {AA, KK (88-44), AKs} med 88-44 väldigt sällan.

Nu vet jag inte längre att du inte vill riskera hela din stack och det är en väldig skillnad.

Det var bara ett exempel för att förklara vad jag menar.

Postad
Sorry. Jag vet att jag kan skriva otydligt.

För att hårddra det hela. Säg att du bara spelar {AA, KK}

Kommer floppen 8h 6h 2h är du ganska körd, eller hur?

Jag bettar friskt och kan ha färg, set, bluff eller vad som helst. Du vet inte. Jag vet däremot vad du har. Du har bra, men inte längre stål. Du är inte beredd att förlora hela stacken i det läget OCH JAG VET DET (= inte bra för dig).

Säg att du istället spelar {AA, KK (88-44), AKs} med 88-44 väldigt sällan.

Nu vet jag inte längre att du inte vill riskera hela din stack och det är en väldig skillnad.

Det var bara ett exempel för att förklara vad jag menar.

Ah! Jo men bra för jag tror är ganska svårläst på den fronten just för att jag höjer med såpass många olika händer pre. Älskar gångerna man höjer pre med 44 och floppen ger 4 2 8 och Continue betar på samma sätt som en missad AK och möter deras check rais ;-)

Tack för svaren!