Gå till innehåll

OT: Flyga Sverige-Mexico, eller tvärsom?


bodybuilder120

Recommended Posts

Grejen är att du och flygplanet har samma hastighet som jordskorpan när ni är på marken, så det är ju det som blir ert referenssystem innan ni lyfter. Om du bortser från vindar (alltså antar vindstilla), hänger ju luften också med i jordens rotation. Alltså blir det ingen skillnad, bortsett från tidszoner då. ;)

 

Vid ekvatorn rör sig jordskorpan 40000 km på ett dygn, vilket motsvarar ungefär 1700 km/h. Hade varit ganska opraktiskt att bli mosad mot en vägg så fort du gör ett litet skutt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mailade en fysiker angående detta:

//

Jag säger så här (vi bortser från vindar igen) och anger ett praktiskt exempel :

Resan Sverige-Mexiko tar 50 000 sekunder.

Kommer resan Mexiko-Sverige i praktiken ta

1) 50 000 sekunder

eller

2) 50 001 sekunder

//

Svar:

//

Det beror på vilken väg man tar (om man åker över Atlanten eller över Asien). Om man åker över Atlanten så kommer resan Mexiko-Sverige att ta längre tid. Nu blir nog skillnaden större än en sekund, men i princip är det alltså 2) som gäller! :)

//

 

Nu kan dock fysiker ha fel, men jag antar att killen har rätt (han är mycket duktig för övrigt).

 

Hur blir det då eurytmech om man skjuter sig själv i foten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet vi att jorden snurrar kring solen och dessutom vrider sig kring sin egen axel, men om vi låtsas att vi levde i villfarelsen att det var som på den gamla goda tiden, när jorden var världens mitt, och solen snurrade kring jorden. Skulle vårt flygplan påverkas då av solen?

 

Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...