Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Här min analys av de fyra första "problemen". Ser fram emot alla kloka kommentarer :)

#1 Loose or tighr pre-flop **********************

Fold. Alldeles för dålig hand för att spela så tidigt.

#2 Fear of flopping ***************************

Höjer till 300$ för att försöka begränsa antalet motståndare och ta initiativet i handen. Gillar inte att limpa in och bli höjd med AQ.

#3 Betting for value **************************

A: Höj till 80$. Jag limpar inte gärna från sen position när jag är först in. Här var bordet dessutom tight så chansen är hyfsat stor att jag får blindsen.

B: Bet 150$. Cbettar 75% av potten.

C: Eftersom han synar på floppen tror jag han har en K, 76s, eller pocketpar TT – 44. Bara två av dessa händerna slår jag så jag är färdig med den här handen. Check (och fold om fi betar).

D: Jaha, nu slår jag plötsligt topparet. Fi bettar halvpott. Jag synar med viss tveksamhet.

#4 Aggression meets agression ******************

A: Limpar och hoppas på fler limpare.

B: Call. Trevliga pottodds.

C: Check i hopp om att kunna check-raisa.

D: Raise till 3k$. Har han färgdraget skall han i alla fall få betala.

E: Nu hade jag varit gladare om jag höjt på floppen – då hade jag ställt här. Nu bettar jag 3000$ så att eventuellt färgdrag inte har pottodds att syna.

F: Ett riktigt skitkort Nu jan jag vara slagen både av färg och kåk. Men jag ställer ändå. Jag har ändå tänkt att syna ett eventuellt bet från fi.

G: Call.

Stark fold av Negreanu, men jag tycker han spelar obra på flop och turn.

Postad

Vet inte riktigt om jag ska starta en ny tråd eller fortsätta här. Var tanken att en ny tråd för varje person skulle startas så får vi väl flytta det här inlägget då.

Min analys av problem 1-4 (jag såg inga särskilt svåra beslut här):

Problem 1: Lätt fold. Med M > 30 finns ingen som helst anledning att trolla in sig själv i potentiellt jobbiga situationer med en sådan här hand.

Problem 2: Det står mellan att höja till 5*BB och att folda. Syna hade jag normalt inte gjort. Beroende på omständigheterna kan jag mycket väl vara så pass tight i början av en SnG att jag viker AQs under de första blindnivåerna när stackarna är djupa, som här. Att konservera stack är viktigare än att bygga stack i SnG. Men nu ska vi ju anlägga ett MTT-perspektiv på handen, även om det uttryckligen är en SnG som det gäller, och då hade jag höjt. Vi behöver bygga stack, vi har en kvalitetshand om än inte en riktig A-hand, och det är en fin pott att ta ner direkt.

Problem 3: Fold. Visst, bordet är tight, men nu är det SnG igen och draghänder är inte lika meningsfulla att spela i en SnG. Alltså viker jag normalt pre. I cash game eller MTT, däremot, höjer jag. Så vi låtsas väl att det är MTT igen:

3A: Raise till 60. En standardhöjning. Jag brukar nästan alltid höja med samma mönster oavsett vad jag har, om jag nu vill höja, för att man inte ska kunna läsa min höjning.

3B: En standard CB på 100. Självklart, i mina ögon.

3C: Vi träffar, men har ändå en marginell hand. Check-check på turn för pottkontroll verkar självklart i mina ögon.

3D: Vi rivrar tvåpar, men fi betar ut. Drog han in stegen på turn med 67 eller har han slowspelat ett set? Finns knappast några bustade drag han kan bluffa med, så det borde vara en bet för värde. Vi kan inte höja då vi bara får syn av händer som slår oss, men vi kan inte vika tvåparet heller då fi kan ha t.ex. TPGK. Alltså syn.

Problem 4:

4A: Fold. Medelhög SC i tidig position. Visst, ibland får man väl höja här för att balansera, men jättestandard för mig är fold.

4B: Fold. Vi är OOP mot två spelare och mot en reraise med syn. Jag tycker inte att de implicita känns tillräckligt bra för att spela vidare.

4C: Check. Vi floppar nöten och är uppe mot två mycket aggressiva spelare. Given slowplay i mina ögon.

4D: Call. Se ovan. Vi är i ganska stort behov av att bygga stack, så vi tar risken att någon drar på flushen. Dessutom ger vi player F chansen att höja med t.ex. set. Med klart djupare stack (med mindre stack hade jag aldrig hamnat i denna situation) och rätt table image hade jag ofta checkraisat här, vilket skulle kunna tolkas av spelare F som att jag sitter på drag varvid han skulle kunna pusha med t.ex set eller AA/KK.

4E: Målet just nu är att få in hela stacken senast på river, så vi måste beta ut nu för att maximera chansen att uppnå målet. 2000 är lagom.

4F: Flushen satt. Otrevligt, särskilt med tanke på att Farha synade turn. Jag ser inte vad han ska kunna syna med som jag slår om jag pushar nu, så jag checkar.

4G: Utan en jätteread finns ingen fold här. Given syn.

Postad

Enkel fold, blindsen är för låga för att sno och T8o har inte mycket värde..

Här synar jag, AQ suited spelar ändå helt ok mot många motståndare och utan att ha investerat mer än bb så är det ju även lättare beslut på floppen. Dessutom är jag försiktig mot utg-limpare då de ofta försöker spela t.ex. AA lite lurigt.

A: Höja 60 eller fold, tja.. bordet är tight men sammtidigt är blindsen för små att sno. Suited connectors är väl en helt ok hand för blindstöld men jag tycker nog inte riktigt det är värt det än så jag släpper nog den här handen. Limpar gör jag ev. om jag tidigare sett att fler brukar limpa efter limp utan att någon i sen pos försöker plocka upp potten med en kraftig bet.

B: Ok, Jag höjde visst.. dessutom lite för mycket vilket jag tycker speglar handens värde lite väl tydligt. En hand som inte vill ha syn helt enkelt.

SB synar of floppen missar helt, potten är dock ganska stor och börjar bli värd att plocka upp. Så här följer jag upp med en cbet på 100, får jag någon form av action så ger jag dock upp handen och hoppas på att få checka ner.

C: Ok, han synade. Dags att börja fundera på vad SB kan tänkas ha. Inga realistiska drag ute så antingen så träffade han kungen eller sitter på ett pocket par TT+

Jag träffar 8:an på turn men jag kan inte se hur det ska hjälpa mig, så jag checkar.

D: Här träffar jag tvåpar och SB höjer ungefär halvpott, reraise är meninslöst. Jag har svårt att se att jag får syn av en sämre hand. Fold känns också svårt, SB kan nog försök plocka upp potten med Kx så jag synar.

A: Lite för tidig position att spela den här typen av händer så jag lägger den lätt.

B: Ok, jag höjde och blev reraisad och knappen synade. Potten börjar nu bli intressant och jag synar enkelt här pga fina pottodds, jag ligger givetvis under men med rätt flopp så är det ju en intressant hand.

C: Klonk, nötstege direkt. Fiint, med tanke på preflopspelet så känns det troligt att någon av de två efter mig kommer att höja så jag checkar här.

D: Ok, som väntat blev det lite action men nu är frågan. Jag väljer nog att syna här och hoppas på att preflopreraisarn också synar och bygger på potten.

E: Såja, nu börjar potten bli såpass stor att det inte är katastrof om jag plockar hem den direkt, annars måste jag ju börja bygga utan att ge fler gratiskort till färgdrag eller ev. set, bara onödigt.. Jag hade nog velat höja lite mer än 2k som är alternativet 2800 kanske men här får det väl bli 2000 då..

F: Elakaste kortet i leken kommer på river. Färgen sitter och ett set har blivit kåk. Knappen har dessutom spelat på ett sätt som antyder draghand.. suck..

Jag lutar nog åt att checka här men jag vet inte riktigt.. Vad kan knappen ha som han synar med utan att slå mig ifall jag höjer? AK kanske? Känns som en väldigt begränsat range iaf, vid omslag måste jag nog se mig som slagen men kan jag lägga då?

Har nu funderat ett tag på den här handen när jag kört bil några timmar och har beslutat mig för att i en turnering på den nivå jag normalt spelar så tar jag synen ganska enkelt. Om det råkade vara i wsop main som den här utspelade sig så lägger jag mig nog. Kanske inte för att jag anser det vara helt rätt men jag tror att chansen är tillräckligt stor att jag åker redan första perioden vilket skulle vara trist. Jag värderar helt enkelt att vara kvar i turneringen lite högre här. Dumt argument? Kanske det =)

Dessutom har man ju i de flesta onlineturneringar mycket grundare stackar och blir troligtvis ai på turn hur man än bär sig åt och slipper på så vis riverbeslutet =)

Postad

Jag tänker inte vara långrandig:

1. Den tar jag inte i med tång. Möjligtvis om alla bakom spelar <10% och i turneringar ligger dom ju närmare 30%.

2. Jag hade höjt till 240, men det kanske är för att jag är cashgamespelare. I de turneringar jag spelar, så kommer limparna ändå inte att folda, så att limpa bakom kanske är bättre.

3. Det här är väl en rimlig hand att sno blindsen med, så jag tycker det är vettigt att höja.

100 på floppen känns som ett mesigt c-bet.

Sen hade jag nog checkat bakom på turn och synat river. Tror inte man får syn av en sämre hand om man raisar river.

Postad

1)Enkel fold. Inte ens nära att orka spela den.

2)Här är det 50/50 att raisa lr syna. Misstänker man att någon har AA så är det väl bättre o raisa så man kan lägga när någon reraisar så man slipper förlora en stor pott.

Jag synar i tidig poss med denna handen o raisar i sen poss så man troligtvis har bäst hand och kan sätta dit folk som limpat med svaga A.

3)Hade någon limpat hade jag oxå limpat. Nu när ingen vill leka i kombination med att blindsen är låga så orkar jag inte ens syna här. Fold. Men inte självklart. Spelar jag den så raisar jag då det är sen poss och man kan ta ner blindsen.

Hade continuationbetat 120.

På river känns både syn och raise som ok spel. Tror definitivt man får syn av sämre händer om man raisar.

4)Foldar den.

Flop: Check-synar.

Turn: Båda är fortfarande med i potten. Lika bra att gå AI här då jag är shortstacked i relation till pottens storlek och potten är redan stor nog att ta ner.

Postad

1) Som de flesta verkar tycka, inget att diskutera, FOLD!

2)Alltså när jag lirar 10-manna SNG viker jag faktiskt så här tidigt, spelar supernitigt i de tidiga skedena.

3)

A) Fold

B) Bet 100$, bra flop att cbeta men behöver knappast beta särskilt stort.

C) Här checkar jag bakom alla dagar i veckan med SD-värde, en kung får jag aldrig att folda.

D) All-in, varför miniraisa då man får mindre betalt av en kung och det ser så fruktansvärt starkt ut. Ser väldigt mycket ut som K med rätt bra kicker.

4)Foldar preflop men som spelat checksynar jag flopp till att börja med. Sen undrar jag om Crai turn är ett så dåligt spel? K är ett jättebra kort för en aggro Farha att beta och comittar sig med ett drag, annars tycker jag push är nästbästa alternativet och hans minibet skriker mest styrka samtidigt som Farha får bra synodds.

Postad

1. Easy fold med M=85.

2. Här höjer jag till $240. AQs funkar bra i en flervägspott, men jag tror också att handen klarar sig utmärkt mot spelare A och B:s HD. Limpare ska straffas! Problemet är väl om någon vaknar upp och ställer in bakom. Kan det vara en resteal? Eller betyder det i princip{AA, KK, AK}?

3. a. Raise eftersom bordet är tight. Jag höjer till $60. Harrington vill hellre höja till $85 ”to win the pot right now”. Jag har två invändningar mot den taktiken. För det första är det väl knappast ett problem att spela 98s om vi får syn av SB och/eller BB (som vi har position på). För det andra har vi inte så stor stack och eftersom vi behöver implicita odds med en sc är det bättre att stoppa in 1/28-del av stacken än 1/19-del.

b. Här blir det en cb rätt ofta och hellre $100 än $180 (dock hade jag nog betat lite mer än $100 om valet hade varit fritt). Dock skulle jag inte kasta ut ett cb med 100 procents sannolikhet i den här situationen. Jag skulle kanske checka i 20 procent av fallen om ni är med på vad jag menar.

c. Träffar andraparet med medelsvag kicker. Check för pottkontroll. SB släpper nog inte så många händer som ligger on top. Man undrar ju hur Harrington skulle motivera sin bet om han hade lagt ut texten lite mer.

d. Klonkar tvåparet på river med en rätt torr bräda. Synar bakom eftersom en raise förmodligen inte får syn av sämre händer och eftersom vi inte kan syna en re-raise.

4. a. Raise eller fold. Sam Farha är visserligen en fisk, men risken är att han höjer rejält på knappen och då är 98s oop inte så kul. Så det får bli fold.

b. Syn p g a pottoddsen, även om jag inte spelar lika bra som Daniel Negreanu postflopp.

c. Nötstegen. Given check då vi har både pfr och aggrofisken Farha bakom oss.

d. Ska erkänna att jag valde att höja till $3000 här innan jag tittade i facit; för att ta betalt av färgdraget mot två motspelare. Men jag köper Harringtons argument att vår stack är så liten att det kan vara värt att fortsätta slowspelet, förstås med hopp om att spelare F ska höja.

e. Bet $2000 för att maximera chansen att få in degen.

f. Tragisk river. Check för att Farha nog inte synar med så många sämre händer nu och för att inducera en bluff.

g. Synar eftersom bluff känns tillräckligt sannolikt från Farha. Fascinerande att DN hittade folden, men jag kan inte förstå hur Harrington ger 5 poäng till fold och 3 till syn. Får man för sig att folda lägen av den här typen för ofta känns det som att fiskfjällen kan börjar växa ut.

Fråga till er som spelar aptight tidigt i SnG: vad är det som gör t ex AQs mer attraktiv tidigt i en MTT (om ni är mindre tighta med fler bord)?

Postad
Fråga till er som spelar aptight tidigt i SnG: vad är det som gör t ex AQs mer attraktiv tidigt i en MTT (om ni är mindre tighta med fler bord)?

Även om det är OT så får jag väl ta åt mig här... :-)

Både SnG och MTT är turneringspoker, och turneringspoker handlar ju om att överleva. Överlever man längst så vinner man. I en MTT krävs dock att man ackumulerar chips för att kunna överleva fram tills det börjar lukta pengar, medan man i stort sett kan folda tills halva fältet är borta i en SnG och ändå ha en stack som ger FE kvar. Den slutsats jag drar av detta är att aptight spel tidigt i en SnG i de flesta fall bör vara teoretiskt korrekt.

Tidigt i en MTT spelar jag mer som om det vore ett cash game, kanske t.o.m. något lösare men i gengäld något mer passivt postflop.

Postad

Har nu äntligen fått boken, så här kommer mina tankar:

#1 Foldar denna ganska klart. Hade nog itne spelat den "suitad" heller.

#2 Är ju tydligen en SnG och där hade jag synat den. Gillar inte reraisa med AQ så tidigt i en SnG, hade däremot kunnat tänka mig att vika.

edit: Såg att blindsen var 30/60 och inte 10/20 som jag trodde. Foldar hellre då. I MTT hade jag för övrigt höjt till 250 eller något i den stilen.

#3 a) SnG här också och då foldar jag den. I en MTT däremot, vill jag nog spela den. Tycker raise till 85 är för mycket, men 60 känns bra. Tror call är syn bra det också.

b) Conbettar 100, 180 är för mycket.

c) Eftersom han även synar flopp sätte jag honom antingen på en stark eller en väldigt svag hand, så jag väljer att checka här, med plan att syna ner hans eventuella riverbet.

d) Förbättrar min hand, men väljer ändå att syna. Tycker det känns väldigt mycket som att han har en stark hand och försökt mjölka.

#4 a) Eftersom stackarna är så stora och en raise då inte skadar ens stack speciellt mycket, så gör jag detta. Som i tidigare handen kan jag även tänka mig att limpa.

b) Hade vikt den ganska fort.

c) Check är väl standardspelet här, men jag gillar även att betta ut. Eftersom både fi:s visat styrka pre, så tror jag mycket väl dom kan höja min bet. Känns inte heller som 89 är en hand dom skulle sätta mig på.

d) Syn känns bra. Känns som det är rätt stor risk att vi skrämmer iväg honom med en raise, och då har vi inte vunnit särskilt mycket sett till vår hand.

e) Om vi som spelat checkar flopp så vill jag absolut betta ut här. 2k är nog rätt bra med tanke på vår stackstorlek. All in är nog inte jättedumt det heller.

f) Jobbigt kort. Checkar och hoppas att han sitter relativt tom och vill bluffa hem.

g) Hade aldrig klarat lägga. Syn.

Känns för övrigt som att det inte blir så jättemkt diskussioner så här, men tycker vi kan vänta till lite fler postat analyser och sedan dra igång egna trådar för de problemen som känns mest intressanta.

Postad

1.1 Viker här, finns ingen anledning att gå in å böka här eftersom jag inte är så brilliant postflopp. Kan däremot förstå lite om folk väljer raise 3BB här om de tighta är kvar å de lösa har foldat. Är det förresten bara jag som tycker att Harrington är ganska godtycklig i sna reads när han sett få händer? ibland så ska man lita på den och ibland ska man tänka på att man bara sett få händer. Eller har jag bara fått för mig fel genom alla böcker?

2.1 Gillar både raise och call här, men föredrar nog ändå faktiskt mest en call. Detta för att det fortfarande är tidigt och om vi inte träffar måste vi vika om någon synar och betar ut efter flopp.

3.1 Ingen hand jag gillar att gå in å bråka med tidigt i en SnG, fold. Hade det varit en MTT finns väl det mer anledning att vara med på något sätt, men det är det ju inte nu. Tycker Harrington slaskar lite väl mkt tidigt i SnGs, fast jag kanske är turboskadad.

3.2 CBa här för t100 eller försöka se turn och göra en fördröjd CB då känns hugget som stucket.

3.3 Nu CBa vi och träffar turn. Nu vill jag ha en billig showdown, så check. Gillar inte att skjuta en gång till här som Harrington, vi har ingen stark hand och ligger vi efter så ligger vi efter med 1/4 av vår stack i potten, inte så lyckat.

3.4 Här vill jag nog få ut lite värde, så något mer än minimihöjning vill jag göra. Fast detta utan att committa mig... Call kanske är ganska bra än då. Lite lustigt tycker jag att här börjar Harrington snacka om att vi inte skall involvera oss för mycket i en "toss up situation", bör vi inte tänka på det lite tidigare?

4.1 Fold, känns dumdristigt att lira brett när en kille som farha sitter på knappen. Heter man Daniel Negreanu kan man ju göra lite som man vill. ;)

4.2 Jag kan inte motstå pottoddsen här...

4.3 Check, får vi ingen CB här så lär väl Farha hitta någon anledning att höja.

4.4 Call känns mest vettigt, vi kan ju inte vara livrädda att våra motståndare alltid spelar any two suited i just rätt suit. ;) dessutom vill vi ju gärna ha med Spelare F och även ge han en chans att reraisea om han slowplayar QQ+ på denna flopp, knappast troligt att han check-rereraisar dock.

4.5 Spännande kort. Ska vi reppa AK här eller fortsätta med is i magen? Spelare F kan ju tänkas beta på detta och om inte kan ju Farha ha nått litet trevlig som han kan tänkas höja med igen. Jag ser egentligen inget direkt fel med varken halvpottsbet eller check. Harrington har nog iofs rätt med att vi med en check slowspelar denna hand för länge vilket jag nog kan göra. Jag är inte helt emot en push här heller även om det är i det största laget, är väl inte myckt mer än set som kan hitta syn då?

4.6 Om föregående kort var spännande så får detta kort mig att må illa. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra här och tror verkligen att Farha kommer ställa mig All-in varje gång här i princip. Bäst då att C/C:a och låta vår stege vara en bluffcatcher? Kommer nog inte orka släppa ivf.

4.7 Stark fold av DN, men nog inget som jag orkar göra. Tänker nog oftast "Orka spela med så mkt mindre stack än alla andra. Pottoddsen är ju bra!" Men, men... Vi har ju som harrington poängterar i kommentaren en klart spelbar stack kvar. Sen finns det ju inte så många händer som vi slår, men det gäller ju att komma på det vid bordet. Väl där känns ju en nötstege rätt stark fast det kan vara missledande.Hursomhelst, skönt att veta att man är mänsklig! :)

Postad
#2 Fear of flopping ***************************

Höjer till 300$ för att försöka begränsa antalet motståndare och ta initiativet i handen. Gillar inte att limpa in och bli höjd med AQ.

E: Nu hade jag varit gladare om jag höjt på floppen – då hade jag ställt här. Nu bettar jag 3000$ så att eventuellt färgdrag inte har pottodds att syna.

DocLame förklarar bra varför man mkt väl kan limpa bakom med AQs. AQo höjer vi eller foldar vi med, AKo höjer vi med. AKs höjer vi lite oftare med men kan också syna, jag gör inte någon jätteskillnad på denna hand och AQs.

Gillar inte att trycka in hela 3k, då är vi ju för commitade och kan ju lika gärna trycka. Vid syn och flushen fyller får vi betala av och fylls den inte får vi ju inte betalt.

Postad

En fråga, ska vi köra alla exempel och diskutioner kring dessa här och inte i några av mapparna hemliga respektive ohemliga?

Tänkte gå in mer i detalj på två delexempel men väntar att starta ny tråd så den handlar i "rätt" mapp. Om vi kan nå någon form ac konsensus dvs... :)

Postad
En fråga, ska vi köra alla exempel och diskutioner kring dessa här och inte i några av mapparna hemliga respektive ohemliga?

Tänkte gå in mer i detalj på två delexempel men väntar att starta ny tråd så den handlar i "rätt" mapp. Om vi kan nå någon form ac konsensus dvs... :)

Är väl vettigast att starta en ny tråd för varje problem? Det blir snabbt oöverskådligt om man hamnar i djupare diskussioner om flera problem i samma tråd.

• 2 weeks later...