Gå till innehåll

Några tips för analys av motståndare i PT och bra anteckningar?


busmusen

Recommended Posts

Hur använder ni pokertracker för att analysera era motståndare? Finns det någon som har ett bra tips att delge eller vet en länk till någon tråd om detta?

 

Jag undrar också om någon vill delge ett smidigt , överskådligt sätt att föra anteckningar. Mina är för ostrukturerade och svårtillgängliga i dagsläget och jag har inte hittat någon post om just detta ämne som varit bra , fast det säkert finns massvis med system ute som är riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur använder ni pokertracker för att analysera era motståndare? Finns det någon som har ett bra tips att delge eller vet en länk till någon tråd om detta?

 

Jag undrar också om någon vill delge ett smidigt , överskådligt sätt att föra anteckningar. Mina är för ostrukturerade och svårtillgängliga i dagsläget och jag har inte hittat någon post om just detta ämne som varit bra , fast det säkert finns massvis med system ute som är riktigt bra.

 

Jag är gärna med och diskuterar det här. Jag sätter mig regelbundet och specialstuderar spelare som jag ofta spelar mot. Sen skriver jag korta anteckningar om spelaren i ett textdokument och klipper in i hans notes nästa gång jag stöter på honom.

 

Det här brukar jag kolla:

preflopspel

-vilken hand range raisar han med i olika positioner?

-Försvarar han blindsen och med vad?

-Vilka händer limpar han med?

-Vilka händer synar han raisar med och i vilka positioner?

-Vilka händer trebetar han med?

-Limp-reraisar han?

 

Postflop

-I vilka lägen c-betar han?

-Checkraisar han?

-Vilka händer synar han ett flop-bet med?

-Med vilken typ av händer hamnar han all-in och hur?

-Fortsätter han att syna ner med låga par på en ofarlig bräda?

-Hur spelar han draghänder?

-Slowspelar han?

-Floatar han och med vad?

 

Men den viktigaste spelaren att studera är du själv. Jag satt precis och sammanställde mina lönsammaste/olönsammaste händer per position (early, mid, late, button, small och big blind) och hittade en del skrämmande fakta. Den hand som jag har förlorat mest pengar med på knappen är AKo :oops:

 

Jag måste nog sluta att ställa in med den när jag träffar TPTK och en weaktight spelare checkraisar mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den hand som jag har förlorat mest pengar med på knappen är AKo

Många spelare som generellt sett backar med AKo, dock inte från knappen som du...

 

vilken hand range raisar han med i olika positioner?

Kan man ta fram data för varje position runt ett bord? Går det t.ex. att ta fram PREFR% UTG+1 för en viss spelare? Eller du tittar bara igenom samtliga händer du har på spelaren i fråga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Läs No Limit Holdem: Theory and practice av Sklansky...han sammanställer en tabell där...då får du ett hum om vilka händer det är...annars kan du kolla i programmet Poker Stove, där har men en enkel överblick.

 

Jag hittade en sida från Poker Edge som tolkar en del statestik och gör det lättare att utläsa vad din motståndare kan tänkas ha för hand med en specifik VP$IP och PFR%.

 

http://www.poker-edge.com/stats.php

 

Det står även slutsatser om både ovanstående och aggression factor grundat på en databas innehållande 10 000 spelare med minst 200 händer per spelare, ganska intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...