Gå till innehåll

Tomtes Inferno - Omaha Commedia 08


tomtetomte

Recommended Posts

 

(Random bad-beat story på $.05/.1)

 

Jag blev pepp på Omaha!! Men hur vinner man??

 

 

Hej GiLLo, välkommen till Infernot.

 

Det där var ju en extremt generell fråga som gränsar till levling, och jag är inte helt säker på om du förväntar dig ett svar eller om du bara ville ha lite sympatier efter att ha åkt på en bad beat.

 

Nåväl, mina sympatier kan du få. Men hur man vinner får du nog fråga någon annan. Bortsett från rena regelsvar av typen: fyrtal slår kåk, du ska ha en så bra hand som möjligt, så går det inte att svara.

 

Om jag hade ett bra och okomplicerat svar på hur man vinner på Omaha så kan du vara helt säker på att jag försökt omsätta det i praktiken på så höga nivåer som möjligt.

 

Vänligen,

 

Tomte x2

 

 

Ps.

ountz. :(

 

Just det ordet har jag aldrig sett förut. Det måste vara en blandning av orden Ouch och Antz som syftar på att det gör ungefär lika ont att bli utdragen som att bli biten av en pissmyra. Har jag rätt eller har jag rätt?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 358
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Snabba vändingar när tomten spelar kort. Igår gick det som tåget på Plo 2.5/5. Eventuellt för att jag drog ner på antalet bord till enbart två och försökte få lite reads på mina motspelare.

 

Kvällens mest tankeväckande hand var denna. Något okonventionellt spelad, så jag tar gärna emot lite kommentarer.

 

Jag betar smått på parad bräda ut i en familjepott och får en syn. Readen på Fi 2 är att han är tajt och rätt duktig.

 

Vad sätter vi honom på för range när han checkraisar turn? Vad tycks om mini-reraisen? (Hur) ändras rangen när han bara synar den och sen checkar river?

 

Vad gör vi på river när vi träffar minikåken? Check eller bet? Om bet, hur mycket och synar eller foldar vi ett omslag?

 

 

Plats 1: Fi 1 (1051.69)

Plats 2: Fi 2 (2208.41) SB

Plats 3: Fi 3 (729.30) BB

Plats 4: Fi 4 (1094.30)

Plats 5: Hero (2878.08)

 

Hero :9d::8h::5c::7s:

 

Fi 4 Höj till 17.50, Hero Syna 17.50, Fi 1 Syna 17.50, Fi 2 Syna 17.50, Fi 3 Syna 17.50

 

*** Flop(Board): *** : :5h::Jc::5d:

 

Fi 2 Passa, Fi 3 Passa, Fi 4 Passa, Hero Satsa 15.00, Fi 1 Lägg, Fi 2 Syna 15.00, Fi 3 Lägg, Fi 4 Lägg

 

*** Turn(Board): *** : :6s:

 

Fi 2 Passa, Hero Satsa 30.00

Fi 2 Höj till 90.00

Hero Höj till 150.00

Fi 2 Syna 150.00

 

*** River(Board): *** : :7c:

 

Fi 2 Passa, Hero ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag checkar.

Finns ändå rätt många händer som slår oss..

 

Tycker det känns som att fi sitter på 66xx/J5xx/56 här.. Jag hade checkat ner den alla dagar tror jag.

 

Om vi betar och fi potraisar. Då är vi i trubbel.. Sånna situationer sätter jag mig helst inte med med en såpass svag hand som vi har (imo), därför checkar jag.

 

Pm:a gärna outcome. om du inte tänker skriva det här på ett tag. *nyfiken* :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

**Slutligen en hand från gårdagen. 5-manna Plo på SvS 2,5/5. Tyvärr har jag ingen hand history till hands, så jag tar den ur minnet.

 

Hand 1:

 

Jag sitter i SB med :Kh::Tc::9c::6h: och kompletterar efter en synare. BB som varit rätt agressiv och höjt ofta pre höjer även denna gången. Den andra killen och jag synar. BB har 600 i stacken. Jag täcker honom.

 

Floppen kommer :Ac::Jd::3c:

 

Check från mig. BB instabetar pott (52). En fold och så jag som synar efter kort övervägande.

 

Turn är :6c:

 

Jag checkar igen och BB instabetar pott igen (157). Vad gör jag här? (slutar spela skräp ur position är inte ett alternativ tyvärr)

 

Jag hade inte synat turn. Jag sätter fi på K10xx klöver. Självklart ska du inte sluta spela skräp, det är ju halva charmen med PLO :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte synat turn. Jag sätter fi på K10xx klöver. Självklart ska du inte sluta spela skräp, det är ju halva charmen med PLO :)

 

Skillat att komma med en monsterread när jag redan har avslöjat att fi hade nötfärgen. ;) Men välkommen ändå, och no worries, jag slutar inte spela skräp.

 

Vad grundar du beslutet att inte blixtlägga turn på, efter så tydlig styrka? Jag hade nog aldrig tagit mig förbi den fjärde gatan utan mycket specifika tidigare händelser.

 

Om du vann handen så är jag mycket imponerad! :-D

 

Äh, menar du att jag borde ha ett logiskt resonemang bakom mina beslut? What’s the fun in that? :)

 

Såhär i efterhand känns blixtlägg rätt bra förstås, men jag fick lite FPS-sjuka och tyckte att jag skulle reppa JJxx med miniraiset.

 

Det enda lilla problemet med det var att fi satt på JJ85 och jag drog helt dött. För övrigt iskallt av honom att bara syna på turn och sen checka river. Tur att jag åtminstone checkade bakom.

 

Jag får försöka imponera med något annat. Vad sägs om att lyckas förlora denna? Den sved lite.

 

Plats 1: Fi 1 (443.62)

Plats 2: Fi 2 (181.42)

Plats 3: Hero (1263.06)

Plats 4: Fi 3 (358.87)

Plats 5: Fi 4 (494.90)

 

Fi 1 lägg LM 2.50, Fi 2 lägg SM 5.00

 

Hero :Kc::Qs::Qc::Ks:

 

Hero Höj till 17.50, Fi 3 Lägg, Fi 4 Syna 17.50, Fi 1 Lägg, Fi 2 Lägg

 

*** Flop(Board): *** : :8s::5s::Kd:

 

Hero Satsa 40.00, Fi 4 Höj till 162.50, Hero Höj till 530.00, Fi 4 All-in 477.40

 

*** Turn(Board): *** : :7c:

*** River(Board): *** : :6c:

 

Hero :Kc::Qs::Qc::Ks: Triss i kungar Vinst: 0.00

Fi 4 :4h::8h::Th::Kh: Stege med högsta kort åtta 8,7,6,5,4 Vinst: 982.30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat en liten minirush de senaste dagarna. Efter mitt semi-whinande häromdagen om hur stor synstation jag är så tog jag mig i kragen och beslutade att det inte är bra att syna check-raisar. Baserat på långvariga empiriska studier så vet jag redan att check-raisar är bluffar alldeles för sällan. Folk (mina motspelare och jag själv) är helt enkelt inte tillräckligt fiffiga för att check-raisa med luft på de nivåer jag spelar. Förmodligen för att samma folk även synar för mycket vilket gör att det trots allt inte är fiffigt att check-raisa med luft. Oh well, jag förvirrar mig själv.

 

Att påstå att jag därmed tätat den läckan är dock lite för mycket sagt, så i samband med bokrean lägger jag troligen in en beställning på den där boken som Ekenstar tipsade om. Funderar även på Jeff Hwang-boken, någon som har en recension av den?

 

**

 

Småintressant diskussion om cbet eller inte med nötfärgsdrag från 2+2. Jag inbillar mig att jag lärde mig något.

 

**

 

Lite schack blev det i helgen också eftersom det var ny rond i allsvenskan. Jag vann mitt parti och laget vann, så det får väl bli betyg godkänt åtminstone.

 

Schackanknytning var det i SVTs morgonsoffa i morse också. Sveriges bästa kubanska schackspelare (som förmodligen snarare var där i egenskap av tidningsredaktör) kommenterar den omvälvande icke-förändringen på Kuba efter att Castro ersatt Castro.

 

**

 

Har egentligen ingen initierad åsikt om schlagerspektaklet. Men det var kul att se någon som blev uppriktigt chockad, glad och överväldigad av att ha gått vidare. Så jag håller på Frida i finalen. Ringer och röstar gör jag dock inte. Ajustja, Carina Bergs min var också rätt kul.

 

**

 

En hand behöver vi titta på också. Fi är aggro och har bombat hem ett flertal potter utan att behöva visa upp något. Så han kan helt klart ha fler händer än AAxx. Det känns ändå som att jag hamnar i en lite otrevlig sits när han pottar även när river blankar. Eller sätter han mig på drag och hoppas skrämma bort mig? Vad göra? Och vad borde jag gjort annorlunda tidigare i handen (om något)?

 

 

Plats 1: Fi 1 (122.32)

Plats 2: Fi 2 (995.52)

Plats 3: Fi 3 (1221.46)

Plats 4: Fi 4 (962.77)

Plats 5: Hero (1403.44)

 

Fi 1 lägg LM 2.50, Fi 2 lägg SM 5.00

 

Hero :Qc::8d::9d::8h:

 

Fi 3 Lägg, Fi 4 Höj till 17.50, Hero Syna 17.50, Fi 1 Lägg, Fi 2 Lägg

 

*** Flop(Board): *** : :6h::8c::Ac:

 

Fi 4 Satsa 42.50, Hero Syna 42.50

 

*** Turn(Board): *** : :Js:

 

Fi 4 Satsa 127.50, Hero Syna 127.50

 

*** River(Board): *** : :2d:

 

Fi 4 Satsa 382.50, Hero ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sätter fi på JJ/AA och foldar, men som spelat måste man väl syna?

 

 

En linje som borde funkar är väl raise redan på flop? Slå om flop till 150 och folda på omslag? Synar Fi och checkar turn så betar jag ut för att reppa AAxx.

 

Synar Fi och betar ut turn så foldar jag. Synar Fi och checksynar turn så checkar jag bakom på river eller foldar mot bet.

 

Så hade jag spelat handen :>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sätter fi på JJ/AA och foldar, men som spelat måste man väl syna?

 

 

En linje som borde funkar är väl raise redan på flop? Slå om flop till 150 och folda på omslag? Synar Fi och checkar turn så betar jag ut för att reppa AAxx.

 

Synar Fi och betar ut turn så foldar jag. Synar Fi och checksynar turn så checkar jag bakom på river eller foldar mot bet.

 

Så hade jag spelat handen :>

 

 

Det verkar väldigt långsökt att fi skulle ha snubblat in i J-trissen på turn. Frågan är om han sitter på AA eller ej.

 

Raise på flop är nog inte så dumt, men att sen folda på omslag som kan vara en wrap, färgdrag, AA eller bluff känns ganska vekt. Samma sak att kategoriskt folda om han synar och sen betar ut på turn. Överhuvudtaget måste action på turn vara beroende av turnkortet.

 

Anyway, det kändes som att jag inte hade den hand som fi förväntade sig, jag har spelat den som drag, och att han därför lika gärna kunde värdebeta med tex tvåpar eller helt enkelt försöka bluffa bort mig när alla drag missar. Also, om han nu hade nöten med AA, skulle han inte försöka med typ halvpottsbet för att få lite betalt?

 

Så jag synade...

 

(in other news: the sky is blue)

 

 

Fi visade upp :3c::Ts::As::Tc:. Ganska aggressivt spelat, no?

 

 

 

**

 

Gårdagen bjöd inte på några sensationer. Det var utdragningsbonanza på PLO där jag trots risigt spel lyckades plussa tack vare ett toppset som fick stå i trevägspott. Det såg o princip likadant ut på PLO8 där jag tack vare risigt spel inte plussade. Sammantaget en hundring plus på 2½ timmes spel. Woo-hoo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu en dag fylld av motflyt, men ändå marginellt plus, så jag får vara nöjd ändå. Provade lite 5/10 (sek är det väl bäst att tillägga) också och det kändes inte som scared money, vilket jag antar är en bra sak. Helt säker är jag dock inte.

 

Överhuvudtaget är jag lite ambivalent till att flytta upp i nivå. Uppenbarligen har man möjlighet att tjäna mer pengar på högre nivå, men samtidigt har jag en svag farhåga om att det inte är helt bra att tappa respekten för pengars värde.

 

Ett angenämt problem kan tyckas, men på något sätt förutsätter den synen att man kommer att fortsätta att tjäna pokerpengar inom den överskådliga framtiden. Det är inte direkt läge att flytta till större och dyrare boende eftersom man självklart kan betala det utökade lånet med pokervinster varje månad.

 

Dessutom är jag inte helt säker på hur jag skulle reagera om och när downswingen kommer om det vore så att jag spelade med inköp i månadslönklassen. Hur gör ni andra?

 

**

 

Jag borde gått och lagt mig tidigare men fastnade framför Barcelona – Valencia igår. I princip spel mot ett mål. Fantastisk anfallsfotboll och en kavalkad i missade målchanser. I slutet av matchen hade Barcelona 24 avslut på mål, Valencia ett. Tretton – noll i hörnor. Och det stod 0-1 eftersom effektiviteten framåt var total och målvakten Hildebrand i Valencia var helt överjävlig. Bland det svettigaste jag har sett.

 

Oturligt nog för Hildebrand, men annars mer än rättvist i största allmänhet, åkte han på en bad beat i 94:e minuten när han räddar ännu ett friläge, men hinner inte tillbaka på returen som Xavi slår in.

 

Snart dags för allsvenskan också, suget börjar komma. En dryg månad kvar.

 

**

 

För att inte jag ska känna mig ensam på jobbet så har jag idag med mig lammet Bä i jackfickan. Min dotter var mycket tydlig med att detta inte var förhandlingsbart. Visst är det underbart med barn. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som småbarnsförälder är det ingen större skillnad om det är helg. Man går upp tidigt ändå. Äter frukost och parkerar framför Barnkanalen. Denna morgon kom jag till en otrevlig insikt. Bamse är kriminell.

 

Dagens avsnitt var Bamse och åsnan. Det börjar med att Bamse häller i sig dunderhonung som väl i princip kan liknas vid anabola steroider. Men låt oss anta att preparatet inte är klassat, så där slipper han undan.

 

Lite senare i programmet stöter han på en gubbe som piskar en åsna. Vad gör Bamse? Ja, inte ringer han polisen eller djurskyddsmyndigheten. Nej, han binder fast mannen och bär hem honom. Solklart fall av olaga frihetsberövande.

 

Han följer upp med att tvinga till sig åsnan och betalar en symbolisk summa på 50 kr för den. Ett anbud mannen inte kan säga nej till. Lite oklart vad åtalspunkten skulle bli, men olagligt är det helt säkert.

 

Därefter lurar han, med god hjälp av sin handgångne man Skalman, i alla ’vännerna’ att åsnan är deras tillsammans för att få dem att gratis sköta om åsnan. Möjligen inte olagligt, men klart olämpligt.

 

Den ende som anar att allt inte står rätt till är Vargen som försöker befria åsnan. Då söker Bamse upp honom i hans hem för att ’tala honom till rätta’. Han tar sig olovligen in genom skorstenen. Inbrott. Han förstör vargens gevär när vargen försöker försvara sig. Skadegörelse. Nånstans här kan man nog få in olaga hot också för vargen är uppenbart vettskrämd.

 

Sådär håller det på. Varför agerar inte Pontus Kask? Går han månne i Bamses ledband?

 

 

Varför har jag inte upptäckt sanningen om Bamse tidigare, och bör jag verkligen låta min dotter se på serier som romantiserar brott? Vad tycker ni, kära läsare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att få utstå hån från vissa och göra andra avundsjuka, här kommer resultatredovisning för årets två första månader.

 

 


         Jan	Feb	Tot

PLO (2.5/5, $1)	 290	1640	1930

PLO (5/10, $2)	-150	  60	 -90

PLO8 (2.5/5, $1)	1800	  90	1890

PLO8 (5/10, $2)	 160	 380	 540

Bonus/Other	 200	 320	 520

Totalt	         2300	2490	4790


Sv Spel	          66%	 66%	 66%

Ongame	          33%	 31%	 32%

Other	           0%	  3%	  1%


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert som amen i kyrkan åkte jag på lite resultatrigg igår efter att ha känt mig nöjd med årets två första månader. Dessutom hade jag en streak på åtta vinstdagar i rad som jag ville förlänga. Vilket gjorde att jag istället för att kliva av när jag borde, klev djupare ner i hålet. Idioti.

 

När jag väl lyckades sluta var jag så irriterad på mig själv att jag nästan inte var kontaktbar. Det är inte förlusten av pengarna som gör det utan känslan av att jag inte presterat mitt bästa. Jag blir ännu värre däran när jag förlorar i schack. Också idioti.

 

Min sambo är ganska luttrad vid det här laget så hon höll sig ur vägen så gott det gick tills jag lugnat ner mig. Som tur är går det ganska fort. Eventuellt är hon av en annan uppfattning vad gäller tidsaspekten, men nu är det jag som berättar, så idag på morgonen är jag en glad campare igen.

 

Ända tills jag kommer till jobbet. Igår när jag lämnade kontoret hade jag tre bananer liggande på skrivbordet (Nej, jag är inte onaturligt förtjust i bananer, men det är bokslutsvecka så jag har bunkrat lite eftersom det kan bli sena kvällar. Jag har även blåbärssoppa. Anyway. Åter till ämnet). På morgonen finns endast två bananer kvar. Inte nog med det. Det är den finaste bananen som är borta och kvar finns endast de två som börjar bli bruna. :(

 

Självklart kan jag vara utan just den bananen, eller gå och köpa en ny i cafeterian om jag helt plötsligt skulle få ett oemotståndligt banansug. Och jag ger gärna bort en banan till någon som är hungrig, men när nån jävel här helt sonika stjäl frukt, och dessutom den finaste bananen istället för någon av de bruna, då har det gått för långt. :evil:

 

Frågan är bara vad jag ska göra åt saken. Det är ont om bevis och förmodligen har tjuven gjort sig av med stöldgodset redan. Fan. Jag får tröstäta en banan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert som amen i kyrkan åkte jag på lite resultatrigg igår efter att ha känt mig nöjd med årets två första månader. Dessutom hade jag en streak på åtta vinstdagar i rad som jag ville förlänga. Vilket gjorde att jag istället för att kliva av när jag borde, klev djupare ner i hålet. Idioti.

 

När jag väl lyckades sluta var jag så irriterad på mig själv att jag nästan inte var kontaktbar. Det är inte förlusten av pengarna som gör det utan känslan av att jag inte presterat mitt bästa. Jag blir ännu värre däran när jag förlorar i schack. Också idioti.

 

Min sambo är ganska luttrad vid det här laget så hon höll sig ur vägen så gott det gick tills jag lugnat ner mig. Som tur är går det ganska fort. Eventuellt är hon av en annan uppfattning vad gäller tidsaspekten, men nu är det jag som berättar, så idag på morgonen är jag en glad campare igen.

 

Ända tills jag kommer till jobbet. Igår när jag lämnade kontoret hade jag tre bananer liggande på skrivbordet (Nej, jag är inte onaturligt förtjust i bananer, men det är bokslutsvecka så jag har bunkrat lite eftersom det kan bli sena kvällar. Jag har även blåbärssoppa. Anyway. Åter till ämnet). På morgonen finns endast två bananer kvar. Inte nog med det. Det är den finaste bananen som är borta och kvar finns endast de två som börjar bli bruna. :(

 

Självklart kan jag vara utan just den bananen, eller gå och köpa en ny i cafeterian om jag helt plötsligt skulle få ett oemotståndligt banansug. Och jag ger gärna bort en banan till någon som är hungrig, men när nån jävel här helt sonika stjäl frukt, och dessutom den finaste bananen istället för någon av de bruna, då har det gått för långt. :evil:

 

Frågan är bara vad jag ska göra åt saken. Det är ont om bevis och förmodligen har tjuven gjort sig av med stöldgodset redan. Fan. Jag får tröstäta en banan.

 

Det är nog den där Bamse som varit framme igen :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill få fast han måste du antagligen ta honom på bar gärning,.Den här typen av brottslingar är ofta återfallsförbrytare, därför är det läge att gillra fälla. Välj ut de bästa bananarna man kan köpa för pengar, fronta dem på ditt skrivbord så att de ser riktigt lockande ut. Sen sätter du dig på lämpligt ställe med kamera och väntar. Och väntar. Och väntar..

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog den där Bamse som varit framme igen :lol:

 

:lol:

 

Ah, så enkelt. Så genialiskt. Hur kunde jag missa den kopplingen?

 

Jag försöker exponera Bamses smutsiga byk, och två dagar senare blir en banan stulen från mitt skrivbord. Det är ju uppenbart att kriminella element försöker tysta mina försök att sprida sanningen. Men det säger jag er, det kommer aldrig att lyckas. Jag ger mig inte.

 

Vad blir nästa steg? Jag vaknar upp och hittar en krossad dunderhonungsburk i min säng? Do your worst.

 

 

Om du vill få fast han måste du antagligen ta honom på bar gärning,.Den här typen av brottslingar är ofta återfallsförbrytare, därför är det läge att gillra fälla. Välj ut de bästa bananarna man kan köpa för pengar, fronta dem på ditt skrivbord så att de ser riktigt lockande ut. Sen sätter du dig på lämpligt ställe med kamera och väntar. Och väntar. Och väntar..

 

Lycka till

 

Tack. Ingen dum idé. Det är bara det där med väntandet som eventuellt kan ställa till problem.

 

Jag: ”Du, jag måste jobba över igen, och by the way, kan jag låna din digitalkamera?”

Sambo: ”What? Jobba över, nu igen? Digitalkamera?”

Jag: ”Mm. Nån har stulit en banan från mig på jobbet. Nu ska jag få fast den jäveln. Mycket talar för att det är Bamse.”

Sambo: ”Eh, ooooh-kay. (wtf?!?) Nice knowing you.”

 

Njae, det jag behöver är en inside man som är beredd att vittna. Undrar om man kan få Ola Grävling att snacka mot löfte om ett andrahandsgryt i Lill-Jansskogen?

 

**

 

Blev lite poker igår också framför Champions league. Kvällen började med att variansen hånskrattar mig rakt i ansiktet när jag hittar en kompis som tycker att det är kanonbra att stoppa in rubbet med AKJTss mot min AA97ds och belönas med stegen. Sen hittar jag färdig stege på floppen men är uppe mot toppset och färgdrag som självklart kommer. Två inköp back på tio minuter och Arsenal träffar ribban.

 

Jag byter till Svenska spel och hittar en tokbluff som jag nog behöver lite input på när jag väl har en handhistoria. Sen lite hi-lo där äntligen, äntligen min nötlåg med färgdrag får träffa färgen på river och jag scoopar en trevägspott. Slutar med ett ok plus, och jag övergår till att kolla på slutet av matchen. Det ser ut att gå mot förlängning när Fabregas plötsligt klonkar ett skott från 30 meter. Såg inte otagbart ut. Och Arsenal slår ut regerande mästarna. Yay.

 

**

 

För att sluta cirkeln, har ni sett det avsnittet när Bamse och hans hejdukar spelar fotboll mot Vargen med kusiner? Ännu ett exempel på snubbens omoral. Eventuellt är det någon sportsbettinghärva som ligger bakom.

 

Iallafall så börjar matchen med att en vargkusin kommer fri mot Skalman som är målvakt. Skottet är till synes otagbart när plötsligt Skalmans stol räddar bollen. Jo, det är sant. Han har med sig en specialbyggd fuskstol och domaren gör absolut ingenting.

 

Efter ytterligare några fuskräddningar med stolen går bollen istället till Bamse som driver mot målet där Vargen står. En vargkusin gör en perfekt glidtackling varpå domaren, som bortom allt tvivel är köpt, blåser straff. Helt sjukt.

 

Som ni kanske minns är Bamse tokdopad (utan att WADA reagerar) och lyckas därför dra straffen mellan stolparna och ett par kilometer bort. Varpå matchen tydligen är slut eftersom det inte finns någon boll längre. Jävligt skum match, och det skulle inte förvåna mig om vissa personer gjorde sig en hacka på att betta på den matchen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:lol:

 

Ah, så enkelt. Så genialiskt. Hur kunde jag missa den kopplingen?

 

Jag försöker exponera Bamses smutsiga byk, och två dagar senare blir en banan stulen från mitt skrivbord. Det är ju uppenbart att kriminella element försöker tysta mina försök att sprida sanningen. Men det säger jag er, det kommer aldrig att lyckas. Jag ger mig inte.

 

Vad blir nästa steg? Jag vaknar upp och hittar en krossad dunderhonungsburk i min säng? Do your worst.

 

 

 

 

Tack. Ingen dum idé. Det är bara det där med väntandet som eventuellt kan ställa till problem.

 

Jag: ”Du, jag måste jobba över igen, och by the way, kan jag låna din digitalkamera?”

Sambo: ”What? Jobba över, nu igen? Digitalkamera?”

Jag: ”Mm. Nån har stulit en banan från mig på jobbet. Nu ska jag få fast den jäveln. Mycket talar för att det är Bamse.”

Sambo: ”Eh, ooooh-kay. (wtf?!?) Nice knowing you.”

 

Njae, det jag behöver är en inside man som är beredd att vittna. Undrar om man kan få Ola Grävling att snacka mot löfte om ett andrahandsgryt i Lill-Jansskogen?

 

**

 

Blev lite poker igår också framför Champions league. Kvällen började med att variansen hånskrattar mig rakt i ansiktet när jag hittar en kompis som tycker att det är kanonbra att stoppa in rubbet med AKJTss mot min AA97ds och belönas med stegen. Sen hittar jag färdig stege på floppen men är uppe mot toppset och färgdrag som självklart kommer. Två inköp back på tio minuter och Arsenal träffar ribban.

 

Jag byter till Svenska spel och hittar en tokbluff som jag nog behöver lite input på när jag väl har en handhistoria. Sen lite hi-lo där äntligen, äntligen min nötlåg med färgdrag får träffa färgen på river och jag scoopar en trevägspott. Slutar med ett ok plus, och jag övergår till att kolla på slutet av matchen. Det ser ut att gå mot förlängning när Fabregas plötsligt klonkar ett skott från 30 meter. Såg inte otagbart ut. Och Arsenal slår ut regerande mästarna. Yay.

 

**

 

För att sluta cirkeln, har ni sett det avsnittet när Bamse och hans hejdukar spelar fotboll mot Vargen med kusiner? Ännu ett exempel på snubbens omoral. Eventuellt är det någon sportsbettinghärva som ligger bakom.

 

Iallafall så börjar matchen med att en vargkusin kommer fri mot Skalman som är målvakt. Skottet är till synes otagbart när plötsligt Skalmans stol räddar bollen. Jo, det är sant. Han har med sig en specialbyggd fuskstol och domaren gör absolut ingenting.

 

Efter ytterligare några fuskräddningar med stolen går bollen istället till Bamse som driver mot målet där Vargen står. En vargkusin gör en perfekt glidtackling varpå domaren, som bortom allt tvivel är köpt, blåser straff. Helt sjukt.

 

Som ni kanske minns är Bamse tokdopad (utan att WADA reagerar) och lyckas därför dra straffen mellan stolparna och ett par kilometer bort. Varpå matchen tydligen är slut eftersom det inte finns någon boll längre. Jävligt skum match, och det skulle inte förvåna mig om vissa personer gjorde sig en hacka på att betta på den matchen.

 

Jag är helt på din sida. Bamse kommer alltid undan med sina streck medan vargen får sota ont. Håller du ögonen öppna på ditt håll så letar jag bevis här! :lol:

 

Fortsätt med intressanta hh please. Bra läsning! Har själv precis börjat svänga över från Texas till Omaha. F-n så mycket roligare:ola:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen behöver man spela lite för att få vara med i en ’nästan’-frirulle på 24h på söndag. Jag har egentligen slutat att spela på B2B, men råkade ha €16 kvar där och satte hela rullen på spel på ett bord för att få ihop de 5 VIP-poäng som krävdes.

 

Självklart lyckades jag bränna alltsammans på inte alltför lång tid. Jag är numera officiellt gul på B2B och vad värre är, jag har ingen aning om jag hann få ihop de fem poängen eller ej. Hur fasen kollar man hur många poäng man spelat ihop senaste veckan? Å andra sidan borde väl €16 räcka som anmälningsavgift?

 

Förmodligen slutar det med att jag ändå inte har nån större lust att spela en turnering på söndag, och aldrig mer sätter in några pengar på B2B. Good riddance.

 

**

 

På Svenska Spel gick det bättre. Jag vågade mig upp på 5/10 och plussade. Egentligen märkte jag inte någon större skillnad på spelet där och på en lägre nivå. Ett par spelare var samma också.

 

**

 

Lite schack blir det i helgen också. Elitserien ska avgöras. Jag (eller mitt parti snarare) lär väl knappast synas i direktsändning dock.

 

Slutspelssajten

 

Dessutom var det lite schack i TV4Uppland i morse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Förmodligen slutar det med att jag ändå inte har nån större lust att spela en turnering på söndag, och aldrig mer sätter in några pengar på B2B. Good riddance.

 

Jag hade ingen större lust att spela en turnering, men gjorde det ändå. Eller tja, spela var väl att ta i. Jag startade iallafall. Efter max tio minuter hittar jag mellanpar och färgdrag på floppen mot moderator-gdaily som höjt före floppen och cont-betar. Mina pottodds-kunskaper i holdem är förskräckligt eftersatta, men nog är det en coinflip ungefär när han har topp-paret? Dessutom var det en bok i bounty (alternativt tid över) så det måste vara +EV att ta den flippen. Bok blev det ingen men jag slapp iallafall att spela turnering halva kvällen.

 

Och därmed var det slutspelat på B2B.

 

**

 

Lite schack blir det i helgen också.

 

Lite schack blev det också. Silver känns alltid lite surt, men vi tar nya tag nästa år.

 

Pokerkuriosa: Även årets pokerskribent 2007 var med och spelade fredagens rond (fast en helt annan match). Vi känner inte varandra mer än till namnet så jag gav honom inte beröm för hans utmärkta blogg som jag brukar läsa. Borde jag ha gjort. Nåväl, jag kan ju skriva det här istället. Nästan samma sak...

 

**

 

Sen så är det väl på sin plats med lite hand histories igen. Denna gång tema bluffar. Som det slumpar sig så är det hela tiden en aggro Fi 2 som ska bluffas bort. Kommentarer emottas tacksamt.

 

Hand 1

 

Fi 2 spelar väldigt aggro. Höjer var och varannan hand pre, och fortsätter I princip alltid med ett cont-bet. Jag har lagt mig ett par gånger, men har just denna handen beslutat mig för att höja till mig potten på floppen oavsett kort. Det går inte riktigt som jag tänkt mig. Jag blir helt ställd när han synar och sen betar ut på turn. Jag synar efter lång betänketid. Sen checkar han river och jag tänker ett tag och ställer.

 

 

Plats 1: Fi 1 (154.76)

Plats 2: Fi 2 (958.95)

Plats 3: Hero (1086.11)

Plats 4: Fi 3 (471.01)

Plats 5: Fi 4 (481.77)

 

Fi 4 lägg LM 2.50, FI 1 lägg SM 5.00

 

Hero :Th::Td::3h::6s:

 

Fi 2 Höj till 17.50, Hero Syna 17.50, Fi 4 Lägg, FI 1 Lägg

 

*** Flop(Board): *** : :Qh::4h::9c:

 

Fi 2 Satsa 42.50, Hero Höj till 170.00, Fi 2 Syna 170.00

 

*** Turn(Board): *** : :3s:

 

Fi 2 Satsa 150.00, Hero Syna 150.00

 

*** River(Board): *** : :8c:

 

Fi 2 Passa, Hero Satsa 682.50

 

 

Hand 2

 

Annat bord. Annan aggressiv fi. Borde kanske ha lagt mig för checkraise på turn men synar eftersom jag har tvåpar och färgdraget. När han betar ut på river så instaställer jag för att reppa kåken.

 

 

 

Plats 1: Fi 1 (382.50)

Plats 2: Fi 2 (1601.86)

Plats 3: Hero (619.50)

Plats 4: Fi 3 (939.36)

Plats 5: Fi 4 (927.50)

 

Fi 1 lägg LM 2.50, Fi 2 lägg SM 5.00

 

Hero :Tc::7c::3d::4d:

 

Hero Syna 5.00, Fi 3 Syna 5.00, Fi 4 Syna 5.00, Fi 1 Syna 5.00, Fi 2 Höj till 20.00, Hero Syna 20.00, Fi 3 Syna 20.00, Fi 4 Syna 20.00, Fi 1 Syna 20.00

 

*** Flop(Board): *** : :9c::7d::Th:

 

Fi 1 Passa, Fi 2 Passa, Hero Passa, Fi 3 Passa, Fi 4 Passa

 

*** Turn(Board): *** : :Kc:

 

Fi 1 Passa, Fi 2 Passa, Hero Satsa 25.00, Fi 3 Lägg, Fi 4 Lägg, Fi 1 Lägg, Fi 2 Höj till 115.00, Hero Syna 115.00

 

*** River(Board): *** : :Kh:

 

Fi 2 Satsa 175.00, Hero All-in 484.50

 

 

Hand 3

 

Samma bord som i hand 2. Samma aggro-Fi. Jag försöker stjäla mörkar, men det går inget vidare. Tänker ett tag och betar på ¾-pott river när han checkar.

 

Plats 2: Fi 2 (2511.49)

Plats 3: Hero (967.00)

Plats 4: Fi 3 (944.05)

 

Fi 2 lägg LM 2.50, Hero lägg SM 5.00

 

Hero :Jh::7h::7s::6s:

 

Fi 3 Lägg, Fi 2 Syna 5.00, Hero Höj till 15.00, Fi 2 Syna 15.00

 

*** Flop(Board): *** : :3s::Ah::4h:

 

Fi 2 Satsa 30.00, Hero Syna 30.00

 

*** Turn(Board): *** : :8c:

 

Fi 2 Satsa 80.00, Hero Syna 80.00

 

*** River(Board): *** : :8s:

 

Fi 2 Passa, Hero Satsa 200.00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvåan fungerar, ettan ser jättekonstig ut (du höjer floppen och bettar mindre på blank turn än på floppen, jag läser det som att du är på drag och sätter dig ganska ofta all-in direkt på turn om jag har tvåpar där).

 

Trean ser hyfsad ut men inte kanonbra. Jag har dock svårt att se vad för kombination som innehåller 25 som Fi2 synar med preflop, så frågan är om inte han bettar ett drag här. Alternativt A4xx. Du höjde till 15 preflop, så det ser lite mer trovärdigt ut när du bettar rivern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hand 1.. Borde det inte komma ett potraise på turn?

Jag antar att du hade spelat så med QQ och därför borde det vara optimalt med din bluff?

 

 

Hand 2.. Tror du kommer få syn väldigt ofta här. Dock ser det ganska bra ut imo.

 

 

Hand 3.. Tycker handen känns konstig på nått sett. Vet inte varför :)

Känns som att betsize på river är bra och det känns som att fi bör vika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite väl mycket FPS och överskattande av motståndare va? ;-)

 

Lite väl mycket one-liners va? ;)

 

Tänk på att jag är både gammal och trög. Jag behöver klara direktiv. Gärna binära också som inte går att misstolka. ”Hand 1 – Du spelar som en åsna. Hand 2 – Bra där. Funkar. Hand 3 – Men vafan gör du människa?” Ungefär så.

 

Sen så vill jag bara som vanligt tillägga att händerna jag lägger upp är sådana där jag känner mig vilsen (eller möjligen kanske eventuellt drabbats av lite FPS). Hand 1 till exempel är jag fortfarande förvirrad av. Vad ska jag sätta honom på när han synar min raise på floppen och sen betar rakt ut på turn? (alltså inte jag som betar på turn, jag synar bara, så jag tycker att jag kan ha stegen på river, no?!?) Så jämrans konstigt spelat.

 

Nåväl. Facit som följer.

Hand 1 – fold

Hand 2 – fold

Hand 3 – steksyn med A3xx

 

 

**

 

Apropå motståndare som inte behöver överskattas. PLO8 på Ongame.

 

Seat 1: Fi 1 ($38 in chips)

Seat 2: Fi 2 ($50.95 in chips)

Seat 3: FI 3 ($82 in chips)

Seat 4: Fi 4 ($56.45 in chips)

Seat 5: Hero ($114.05 in chips)

Seat 6: Fi 5 ($55 in chips)

Seat 7: Fi 6 ($111.15 in chips)

Seat 8: Fi 7 ($349.85 in chips)

Seat 9: Fi 8 ($8 in chips)

Seat 10: Fi 9 ($256.35 in chips)

 

 

ANTES/BLINDS

FI 3 posts blind ($1), Fi 4 posts blind ($1).

 

PRE-FLOP

Hero calls $1, Fi 5 folds, Fi 6 bets $3, Fi 7 folds, Fi 8 folds, Fi 9 folds, Fi 1 folds, Fi 2 bets $12, FI 3 folds, Fi 4 folds, Hero bets $40, Fi 6 calls $38, Fi 2 folds.

 

FLOP :6h::2h::4d:

Hero bets $73.05 and is all-in, Fi 6 calls $70.15 and is all-in.

 

TURN :5s:

 

RIVER :Td:

 

 

SHOWDOWN

Hero shows :6c::Ah::Ac::Js:

Fi 6 shows :Qd::Qh::Qc::Jc: <------ Vad säger man? Världsklass!

 

 

**

 

Tack vare den killen och lite medflyt i största allmänhet så blev det nytt dagsrekord igår. Good times. :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...