Gå till innehåll

Oljepriset stiger? Vad händer då?


Jackobi

Recommended Posts

Om råvaruoljepriset skulle stiga krafitgt vad hade hänt?

Sett i något som liknar en omvärldsanalys.

 

Exempel Räntan höjs

1. Räntan höjs med 2 % - dyrare att låna - aktiekurserna sjunker -

konsumtion minskar - Företagens försäljning minskar - arbetslösheten ökar - ökar statens utgifter - inkomster minskar - statligt underskott - staten lånar - räntan höjs ytterligare - inflationen ökar - exporten minskar - importen ökar

 

Fast nu istället: Oljepriset ökar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cleantechbolagen går i taket.

Oljebolagen går i taket.

Jag blir rikare.

 

Seriösare talat så har Kraudo skrivit ganska bra om det i min dagbok och i börstips tråden. Fast då mer ur ett marknadsperspektiv. Som privatperson så blir väl i princip allting dyrare, typ. Jag orkar inte förklara jättebra, läs på om peak oil, cleantech, etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råvarupriset höjs ordentligt, säg till 160 $ fatet, en ökning med runt 2/3 av priset idag, ok? Det finns förmodligen flera parallela händelseförlopp.

 

Först och främst: USA kommer inte att invadera valfritt land i mellanöstern! Och varför inte? Det har de ju redan gjort av precis denna anledning! Iraks olja kommer att i framtiden vara förbehållen USA, detta tillsammans med den olja de själva producerar kommer att hålla USA självförsörjande.

 

En spontan grej är: Dyrare transporter (även av personer men jag tänker främst på varor) - mindre export för producerande företag - uppsägningar från dessa företag (detta gäller alla företag världen över som lever på export, t.ex. alla biltillverkare) - minskad konjunktur i producerande länder (i viss mån vi) - minskad konjunktur i konsumerande länder (vi)...

 

Priset på varor stiger, deta kanske inte spelar så stor roll på vissa artiklar, typ bilar och kläder, men priset på många livsmedel lär gå upp då transportkostnaden för t.ex. spannmål från södra europa ofta är en stor del av priset (all kungsörnens durumvete som används i t.ex. pasta kommer från spanien). Dessutom ökar produktionskostnaden för livsmedel då bönder behöver diesel för att producera.

 

Intressant tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blir lönsamt att utvinna olja i canada, länderna kring ekvatorn börja pumpa ut massa etanol på marknaden, priserna på sprit faller, alla blir fulla och glada.

 

Du tar orden ur min mun. På längre sikt minskar vår bundenhet till olja. Det finns så mycket omotiverad panik kring detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tar orden ur min mun. På längre sikt minskar vår bundenhet till olja. Det finns så mycket omotiverad panik kring detta.

 

Det finns tvärtom så mycket omotiverat lugn.

Peak oil är (troligen) passerad. Vi använder olja till i praktiken allting och det är extremt svårt att bryta det. Det enda sättet som kommer få människan att göra det är ifall oljan blir extremt dyr.

 

Och ifall etanolen pumpas ut så finns det mindre att göra sprit av, dvs priset på sprit (och mat) ökar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blir lönsamt att utvinna olja i canada, länderna kring ekvatorn börja pumpa ut massa etanol på marknaden, priserna på sprit faller, alla blir fulla och glada.

 

Oljesanden i Canada kommer verkligen behövas men det är inte så rosenskimrande som det verkar.

Det går åt enorma mängder energi att framställa olja ur sanden. Det krävs 2 ton sand för ett fat olja. För att få fram oljan använder man naturgas som energikälla. Omräknat till olja krävs det c:a 1 fat oljeekvilaventer för att framställa 1,5 fat "riktig" olja.

Inte så effektivt alltså. Dessutom får det dessvärre enorma miljökonsekvenser.

Nu verkar det dock som Canadensarna kommer bygga kärnkraftverk i anslutning till fälten för att slippa använda naturgas. Dyrt men i längden nödvändigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kraftigt ökade bensinpriser. Folk får börja åka kollektivt istället. Minskade avgaser. Bättre miljö. Minskade sjukvårdskostnader och ökad medellivslängd pga bättre miljö och färre trafikolyckor.

 

Det märks att du verkligen har tänkt igenom det här.

Ledtråd:Olja används för mer än transporter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det största problemet just nu är väl att stigande oljepriser är kraftigt inflationsdrivande, eftersom så många sektorer på olika sätt är oljeberoende.

 

QFT

 

Vi går mot stagflation i Usa. Det verkar ju också som om jänkarna centralbank kommer försöka ta den lätta vägen och försöka sänka räntan trots hög inflation. Det kan gå riktigt illa i längden.

Men dom lyckas säkert gömma undan den ökande inflationen ett tag till. Det är bara att godtyckligt plocka ur varor inflationskorgen som har stigit mycket och sen har man låg officiell inflation igen.

Så länge det ser ut så här lär ju inte Guld vara en dålig investering..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utbud-efterfrågan får inte underskattas, klart att konsumtionen av olja i bl.a transportsektorn och uppvärmningssektorn kommer minska rejält med högre oljepris. Tror ex inte Volvos 2,5T motor som drar 0,92 liter milen i snitt kommer vara så intressant alternativ ens för tjänstebilsåkarna, blir snålare alternativ och andra alternativ och det kommer påverka konsumtionen enormt.

 

Se bara hur många oljeeldade villor som ställt om till pellets, fjärrvärme, bergvärme, luftvärmepump etc sedan brännoljan passerade 8K kubiken. Om jag inte misstar mig så var det minst 100K villor under 2 år då man fick stöd av staten att konvertera.

 

Kommer bli likadant i transportsektorn på sikt men med biogas, etanol, hybrid- drift etc. Själv kör jag sista renodlade bensinbilen i mit liv, nästa bil blir med största sannolikhet biogas, många kollegor tänker i samma banor, kommer slå igenom rejält inom 5 år.

 

Genom att lyssna av trenderna på arbetsplatser så ser man ofta tecken om hur framtidens konsumtion komemr se ut. Tydligaste exemplet jag sett måste varit när varenda elev på skolorna skaffade mobiltelefon och 99% var Nokia, var så överallt i Gbg där jag jobbade då. Klart man fattade att Nokia skulle bli världledande om det fanns samma trend i i ett större geografiskt område, gjorde det ...:lol:

 

/Patfor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

QFT

 

Vi går mot stagflation i Usa. Det verkar ju också som om jänkarna centralbank kommer försöka ta den lätta vägen och försöka sänka räntan trots hög inflation. Det kan gå riktigt illa i längden.

Men dom lyckas säkert gömma undan den ökande inflationen ett tag till. Det är bara att godtyckligt plocka ur varor inflationskorgen som har stigit mycket och sen har man låg officiell inflation igen.

Så länge det ser ut så här lär ju inte Guld vara en dålig investering..

 

Ja det där är ju helt sjukt. Hur försvarar man ett begrepp som Core Inflation egentligen? Två (mycket viktiga) varor skenade för mkt i pris, därför räknar vi inte med dem?

 

Faktum är att jag är lite orolig för Sverige också, även om läget inte alls är lika illa som i USA. Riksbanken verkar (enligt min amatörbedömning) ta stor hänsyn till konjunkturen och inte enbart penningvärdesstabiliteten - vilket är deras uppgift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns tvärtom så mycket omotiverat lugn.

Peak oil är (troligen) passerad. Vi använder olja till i praktiken allting och det är extremt svårt att bryta det. Det enda sättet som kommer få människan att göra det är ifall oljan blir extremt dyr.

 

Och ifall etanolen pumpas ut så finns det mindre att göra sprit av, dvs priset på sprit (och mat) ökar.

 

Naturligtvis behövs det omställningar, men dessa drivs ju fram av de ökande priserna. Det är bara bra om vi passerar peak oil - och peak coal ännu mer! Det skulle såklart kunna tänkas att vi inte gjorde detta utan hamnade i en återvändsgränd, men medvetenhet om global uppvärmning etc gör att det finns en vilja att välja nya metoder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...