Gå till innehåll

Hur undviker ni att låna ut pengar?


kalle111

Recommended Posts

Många av mina kompisar är som andra undgommar, antingen arbetslösa, studerar eller jobbar för 12k/månaden. De flesta av mina vänner vet om att jag tjänar bra pengar på pokern och frågar därför mig om dom behöver låna pengar. Just nu är 4 av mina vänner skyldiga mig pengar, jag vet att jag komer få tillbax dom men d känns bara inte rätt att alla vill låna av mig. Hur gör ni för att undvika att låna ut cash? polarna är inte skyldiga mig super mkt cash men totalt runt 50k sek.

 

Nån mer som e i samma sits?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 63
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Är inte i samma sits men ogillar att låna ut pengar överhuvudtaget.

Förutom till exempelvis familj eller dylikt.

Säg att du har haft en tuff månad vid pokerborden, det är ett sätt.

Det bästa är nog att säga att du inte vill låna ut längre.

 

Om du vet att du får tillbaka dom så förstår jag dock inte din oro.

50K är ändå 12,5K per skalle i snitt.

 

Hoppas det löser sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte heller att låna ut pengar och det är därför som d känns konstigt, klart man vill hjälpa sina vänner men d känns som att dom kan göra av med pengar för att sedan bara tänka "ääh jag kan iaf låna av xxxx".

Jag har svårt att säga nej när dom vet att jag har pengarna, skulle kännas obekvämt om ja då typ köper nya kläder för några lax eller bräner några lax på krogen.

jag skulle inte bry mig så mkt om det bara hände några ggr per år men nu känns det som att det alltid är minst 2 st som e skyldiga mig pengar:-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ligg lågt med att låna ut pengar.

 

Det kanske är några av de som vill låna eller har lånat som också vill göra pengar vid spelborden?

 

 

Varför har du lånat ut till dem?

 

Om du inte tycker 50K är mkt så kanske dina polare också tycker att de kan låna mera och till slut så har du blivit blåst på pengar och polare.

 

Har du en känsla av att du inte kan lita på dem?

 

Om du känner att du måste låna ut, så får du skriva papper mellan er som reglerar skulden.

 

Detta bara för att båda parter ska känna att det går rätt till.

 

Det låter säkert fjantigt, men när de inte kan pröjsa eller säger att du fick ju 500 förra veckan, så kan du visa att så inte är fallet.

 

Kör på mitt första råd, så slipper du få struligt med dina "kompisar" som vill låna pengar av dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förklara för dom att det inte funkar att låna pengar i längden, man måste anpassa sina utgifter efter sina inkomster. Sen kan det tära rätt hårt på vänskapen och man kan hamna i jobbiga situationer.

 

Skulle jag vara du skulle jag sätta stopp och neka alla låneansökningar men typ plocka upp notan lite oftare. Det senare måste ske ganska snyggt, går man över gränsen kan folk känna sig förolämpade.

 

edit: Håller med ovanstående talar, hur funkade det ekonomiskt för dina polare innan det började gå bra för dig med pokern t.ex.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för kompisar du har egentligen?

 

Jag tror inte någon enda i min vänskapskrets skulle be att få låna mer än några tior till att köpa en burgare när de har glömt pengarna hemma eller liknande (och vice versa;-)) fastän de vet att jag drar in bra pengar på pokern.

 

Jag har vid ett fåtal tillfällen erbjudit att låna ut lite större summor (fortfarande inte i närheten av dina pengar utan det rör sig om några hundra kronor) men då har de vänligt men bestämt tackat nej, både för min och deras skull.

 

 

Du skulle givetivs kunna dra till med lite lögner hit och dit men som du säger kan det bli ganska sönderläst om du fem minuter senare går och köper en TV eller liknande. Du berättar inte riktigt varför du inte vill låna ut pengarna mer än för att det inte känns rätt, att du känner dig utnyttjad. Om så är fallet tycker jag att du kan säga det rakt ut, fast utan att för den delen försöka låta otrevlig eller inta försvarsställning.

 

Om du lägger fram det på ett bra sätt så tror jag varken att du behöver uppfattas som snål eller otrevlig utan bemötas med respekt och förståelse. Nu är det inte upp till mig men upptäcker du att de kanske inte lika gärna hänger med dig på krogen eller att du kanske på annat sätt lämnas utanför för att du inte längre bjuder/lånar ut kanske det är dags att fundera på en annan vänskapskrets.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ligg lågt med att låna ut pengar.

 

Det kanske är några av de som vill låna eller har lånat som också vill göra pengar vid spelborden?

 

 

Varför har du lånat ut till dem?

 

Om du inte tycker 50K är mkt så kanske dina polare också tycker att de kan låna mera och till slut så har du blivit blåst på pengar och polare.

 

Har du en känsla av att du inte kan lita på dem?

 

Om du känner att du måste låna ut, så får du skriva papper mellan er som reglerar skulden.

 

Detta bara för att båda parter ska känna att det går rätt till.

 

Det låter säkert fjantigt, men när de inte kan pröjsa eller säger att du fick ju 500 förra veckan, så kan du visa att så inte är fallet.

 

Kör på mitt första råd, så slipper du få struligt med dina "kompisar" som vill låna pengar av dig.

 

Det är bara en av grabbarna som har lånat för att spela men jag har förklarat för honom att hans spel är EV- och att jag inte kommer låna ut pengar till honom när d gäller spel :-)

 

Dom har bett om att låna till olika saker, tex för att kunna gå ut på krogen, extra pengar vid jul o nyår o så.

 

Jag litar på dom men vill som sagt inte låna ut för mkt, känns konstigt bara, svårt att förklara men det är som ja sa att dom ser att dom alltid kan låna av mig om dom behöver. jag vill inte att det ska vara så.

 

Det där med typ ett kontrakt låter ju lite väl överdrivet hehe, kommer kännas väääldigt konstigt att be om d, hellre ljuger jag :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förklara för dom att det inte funkar att låna pengar i längden, man måste anpassa sina utgifter efter sina inkomster. Sen kan det tära rätt hårt på vänskapen och man kan hamna i jobbiga situationer.

 

Skulle jag vara du skulle jag sätta stopp och neka alla låneansökningar men typ plocka upp notan lite oftare. Det senare måste ske ganska snyggt, går man över gränsen kan folk känna sig förolämpade.

 

edit: Håller med ovanstående talar, hur funkade det ekonomiskt för dina polare innan det började gå bra för dig med pokern t.ex.?

 

Det är det jag vill kunna göra men kommer kännas så fel. I början när karusellen startade så märkte man ju att dom skämdes lite över att fråga om ett lån men nu är d som att det är en självklarhet att dom ska få låna.

 

Vi alla i kretsen hade pengar när vi var yngre eller d va rättare sagt alltid nån som hade mkt men nu så är det bara jag hela tiden därför dom alltid frågar mig. En kompis började med att säga att han frågar mig om denna tjänst för att han vet att jag her mer än d andra, wtf lixom :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för kompisar du har egentligen?

 

Jag tror inte någon enda i min vänskapskrets skulle be att få låna mer än några tior till att köpa en burgare när de har glömt pengarna hemma eller liknande (och vice versa;-)) fastän de vet att jag drar in bra pengar på pokern.

 

Jag har vid ett fåtal tillfällen erbjudit att låna ut lite större summor (fortfarande inte i närheten av dina pengar utan det rör sig om några hundra kronor) men då har de vänligt men bestämt tackat nej, både för min och deras skull.

 

 

Du skulle givetivs kunna dra till med lite lögner hit och dit men som du säger kan det bli ganska sönderläst om du fem minuter senare går och köper en TV eller liknande. Du berättar inte riktigt varför du inte vill låna ut pengarna mer än för att det inte känns rätt, att du känner dig utnyttjad. Om så är fallet tycker jag att du kan säga det rakt ut, fast utan att för den delen försöka låta otrevlig eller inta försvarsställning.

 

Om du lägger fram det på ett bra sätt så tror jag varken att du behöver uppfattas som snål eller otrevlig utan bemötas med respekt och förståelse. Nu är det inte upp till mig men upptäcker du att de kanske inte lika gärna hänger med dig på krogen eller att du kanske på annat sätt lämnas utanför för att du inte längre bjuder/lånar ut kanske det är dags att fundera på en annan vänskapskrets.

 

Lycka till!

 

Hehe aa det skulle ju vara nåt om mina vänner också va såna :-P

Det är inte så att jag är den uttnytjade i gänget, tvärtom jag är en av dom mer drivande. Det har typ bara blivit såhär och det känns väldigt svårt att komma ur d :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så gör man som vilken normal människa som helst, håller käft om hur mycket man tjänar. Fattar inte folk som skrävlar i bekansapskretsen om hur mkt deg dem dingar in, osv!

 

Sen kan man ju undra vad det är för polare som lånar pengar i storlek av en månadslön av en kompis. Klart man kan låna ut om det är till något viktigt, men då ska alla andra alternativ redan vara undersökna. Finns inget bättre sätt att göra sig ovän med folk än att låna ut pengar, och om det är till struntsaker(typ krog, resor) så är det sjukt onödigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara en av grabbarna som har lånat för att spela men jag har förklarat för honom att hans spel är EV- och att jag inte kommer låna ut pengar till honom när d gäller spel :-)

 

Dom har bett om att låna till olika saker, tex för att kunna gå ut på krogen, extra pengar vid jul o nyår o så.

 

Konsumtionslån är också fett EV-, flina lite å fråga varför de inte tar ett SMS-lån för att lösa problemet.

 

Fy faan va låg jag skulle känna mig om jag skulle be en polare bjuda mig på en krogrunda eller se till att jag kan skämma bort mina nära å kära lite extra under jul. Hade nog plockat ner alla speglarna i min lägenhet... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det värsta jag vet är när någon är skyldig mig pengar (lånat till nästa löning) och när löningen kommer går de ut och festar, köper en jacka och har sen inte råd att betala tillbaka. Hur tänker man då? Själv hade jag betalt tillbaka skulden så fort jag bara kan och hoppa över fester och kläder. Det handlar om respekt för den som lånat ut pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa gång någon frågar om de får låna så kan du svara ungefär såhär:

 

"Vet du vad, jag ska göra dig en tjänst. För att du inte ska hamna back kommer jag inte låna ut till dig. Nästa gång du får pengar kommer du tacka mig för att du inte behöver ge dom till mig."

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...