goosty Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Jag skall snart kopa en 22 tums skarm och jag undrar ifall dem ar skadliga? Dem ar ju lite storre men paverkar dem ogonen extra mycket? Min bror borjade babbla om detta och har nu satt myror i huvet pa mig. Nagon som har koll pa sant? Citera
kravmärkt Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 en gammal skärm måste väl vara värre i alla fall Citera
Beppe Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Det beror lite på hur vassa kanter den har... Men allvarligt talat; man bör väl undvika att överanstränga ögonen, men det gäller ju oavsett storleken på skärmen. Allmänt rekommenderas att titta bort från skärmen (skifta fokus mao) emellanåt. Och i regel är ljusstyrkan aldeles för hög i grundinställningarna så den kan du dra ner också, speciellt om du har mörkt i rummet. Själv har jag på en skrivbordslampa riktad bakåt från skärmen som gör det betydligt lugnare för ögonen. Citera
bananuz Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Jag skall snart kopa en 22 tums skarm och jag undrar ifall dem ar skadliga?Dem ar ju lite storre men paverkar dem ogonen extra mycket? Min bror borjade babbla om detta och har nu satt myror i huvet pa mig. Nagon som har koll pa sant? Nej, varför skulle dom vara skadliga? Citera
slaskpoker Postad 4 Januari , 2008 Rapport Postad 4 Januari , 2008 Det beror lite på hur vassa kanter den har... Men allvarligt talat; man bör väl undvika att överanstränga ögonen, men det gäller ju oavsett storleken på skärmen. Allmänt rekommenderas att titta bort från skärmen (skifta fokus mao) emellanåt. Och i regel är ljusstyrkan aldeles för hög i grundinställningarna så den kan du dra ner också, speciellt om du har mörkt i rummet. Själv har jag på en skrivbordslampa riktad bakåt från skärmen som gör det betydligt lugnare för ögonen. som fan, ögonen blev helt slut av att titta på min nya skärm innan jag ställt ner de Citera
BingoBenny Postad 5 Januari , 2008 Rapport Postad 5 Januari , 2008 Stora dataskärmar är inte skadligare än mindre dataskärmar. Jag tror att ögonen gynnas ju högre hz man har på skärmen, kan ha fel dock. Citera
Dead-Inside Postad 5 Januari , 2008 Rapport Postad 5 Januari , 2008 Stora dataskärmar är inte skadligare än mindre dataskärmar. Jag tror att ögonen gynnas ju högre hz man har på skärmen, kan ha fel dock. Har du inte. Ha bra belysning i rummet, ha bra ljusstyrka och kontrast på skärmen och köp en bra skärm. Storlek i övrigt spelar mindre roll. Citera
BingoBenny Postad 5 Januari , 2008 Rapport Postad 5 Januari , 2008 Jag har ett litet fultips som jag brukar använda mig av för att skona mina ögon.. Egenskaper för datorskärm ----> Utseende ----> Avancerat ----> Objekt: Fönster och sedan ändrar färgen där till en ljusgrå färg, på så vis så slipper man den skarpa vita bakgrunden som är speciellt jobbig för ögonen om man sitter i ett mörkt rum utan belysning. Citera
Recommended Posts