ordens15 Postad 31 December , 2007 Rapport Postad 31 December , 2007 Hej! Jag har en dator som är 4-5-år gammal och som börjar bli väldigt seg och allmänt "konstig", finns det någon datorkunnig person här som har något tips på hur man skall få den att funka något bättre? MVH /O Citera
freso Postad 31 December , 2007 Rapport Postad 31 December , 2007 Standard. Installera om windows. Alt 2, defragmentera hårddisken. Citera
brudo Postad 31 December , 2007 Rapport Postad 31 December , 2007 Se till att inte ha en massa program installerade som startar komponenter automatiskt när windows startar upp. Men har du kört ett bra tag så är alltid bäst att ominstallera Windows (XP?) och sen bara lägga på de program du verkligen behöver (Antivirus/brandvägg). Det kan även vara läge att utöka med mer minne, billigt sätt att få burken att kännas lite snabbare. Citera
Joeduck Postad 31 December , 2007 Rapport Postad 31 December , 2007 Formatera om, installera AV, FW o spammblocker innan du går ut på nätet o laddar hem säkerhetsfixxarna till ditt OS Citera
SunTzu Postad 31 December , 2007 Rapport Postad 31 December , 2007 Kan ge en liten checklista, lite i ordning efter hur mycket jobb det är: 1. Defragmentera Hårddisk 2. Se till att hårddisken har minst 10% tomt utrymme. 3. Kolla så att du inte har massa saker som inte behövs under Autostart. 4. Installera/Uppdatera Virusscanner och spyware scanner. 5. Köp nån gig mer ram. Citera
Matfrid Postad 31 December , 2007 Rapport Postad 31 December , 2007 Hej!Jag har en dator som är 4-5-år gammal och som börjar bli väldigt seg och allmänt "konstig", finns det någon datorkunnig person här som har något tips på hur man skall få den att funka något bättre? MVH /O Öppna lådan och dammsug. Titta särskilt om kylflänsen över processorn är full av damm. Citera
lovelii Postad 31 December , 2007 Rapport Postad 31 December , 2007 Rangordnat: 1. Köp så mycket extra RAM du har råd med. 2. Installera om windows för att bli av med allt skit i registret. 3. Rensa diskarna. Minst 20% ska vara ledigt diskutrymme. Citera
miata91 Postad 31 December , 2007 Rapport Postad 31 December , 2007 Har du inte installerat om datorn sen jag köpte den tror jag det är högtid nu. Visst kan det hjälpa lite med defragmentera diskarna och de övriga tipsen som har getts ovan, men inget som kommer i närheten av samma effekt som en ominstallation kommer att ge dig. Citera
sexyterran Postad 1 Januari , 2008 Rapport Postad 1 Januari , 2008 tycker verkligen nii e hjältar som ge rsåna bra råd, men... egentligen borde völ våran vän bara köpa en ny dator eller? Citera
Dead-Inside Postad 1 Januari , 2008 Rapport Postad 1 Januari , 2008 Öppna lådan och dammsug. Titta särskilt om kylflänsen över processorn är full av damm. Fem år gammal dator = nödvändigt. Citera
ordens15 Postad 1 Januari , 2008 Författare Rapport Postad 1 Januari , 2008 Tack för alla tips, lite dammsugning ,defragmentering och borttagning av diverse skit på hårddisken hjälpte ganska bra! Och ja "sexyterran" jag har köpt en ny laptop men tyckte att min dotter kunde få den andra. /O Citera
Joeduck Postad 1 Januari , 2008 Rapport Postad 1 Januari , 2008 Fem år gammal dator = nödvändigt. Min är +7år, fast med en processor som är 4år gammal, Funkar j* bra med både xp o linux. Gäller att man rensar windowsskiten ibland bara (formatering för den som ej orkar, funkar minst lika bra) (och Ja jag har råd med en ny, men känner det ej nödvändigt) Citera
Dead-Inside Postad 1 Januari , 2008 Rapport Postad 1 Januari , 2008 Joeduck vet inte om jag missförstår dig men alltså, det var inte ett val mellan formatering och dammsugning. Man måste dammsuga/på annat sätt rengöra datorn om den stått och gått i tre år eller mer. Garanterat att du på den perioden samlat på dig så mycke damm att antingen fläktar eller delar tar skada. Formatering är ju rent praktiskt för att datorn ska bli snabbare, dammsugning är för tystare (samt snabbare om du har t.ex. räknefel på processorn som kan ske vid överhettning, speciellt på äldre datorer, men inte allt för vanligt) dator samt längre livslängd. Borde bli billigare på elräkningen också . Citera
Joeduck Postad 1 Januari , 2008 Rapport Postad 1 Januari , 2008 Joeduck vet inte om jag missförstår dig men alltså, det var inte ett val mellan formatering och dammsugning. Man måste dammsuga/på annat sätt rengöra datorn om den stått och gått i tre år eller mer. Garanterat att du på den perioden samlat på dig så mycke damm att antingen fläktar eller delar tar skada. Formatering är ju rent praktiskt för att datorn ska bli snabbare, dammsugning är för tystare (samt snabbare om du har t.ex. räknefel på processorn som kan ske vid överhettning, speciellt på äldre datorer, men inte allt för vanligt) dator samt längre livslängd. Borde bli billigare på elräkningen också . jasså, posten innan din tipsade om att köpa en ny, det var den jag trodde du responserade. Förstår att damm är nog inte det bästa. Jag har dock inte varit med om själv att en dator blivit seg pga damm i processorn./eller snabbare efter dammsugning. Inte än iallafall men så är jag o rotar inne i burken emellanåt oxå. Damm ska ju inte vara det mest brandsäkraste ämnet heller o det lär knappast höja elräkningen som du skriver Citera
FamilyGuyFan Postad 1 Januari , 2008 Rapport Postad 1 Januari , 2008 1. Formatera 2. Köp lite mer ram-minne (billigt) 3. Installera anti-virus och anti-spywareprogram. 4. Kör windows update hyffsat ofta. 5. Defragramentera när du känner att datorn börjar bli seg. 6. Gå in på "kör" skriv msconfig, in på autostart och ta bort det som är onödigt. edit: Optimera XP Citera
SunTzu Postad 1 Januari , 2008 Rapport Postad 1 Januari , 2008 Ett tips på ett program som snabbade upp min gamla dator rätt rejält är CCleaner, om man inte pallar att göra all upprensning manuellt så gör den det åt dig. Rensar registret på skräp, och tar bort mycket bortglömt som slöar ner burken. Går att hitta gratis på nätet. Citera
Recommended Posts