Gå till innehåll

Flytta hemifrån tråden!


brolija

Recommended Posts

Jag vill också se en inköpslista på 1500:-, matkontot ligger förnärvarande på ca 7-8k per månad, visserligen 2+4 pers, men inte fan kostar de 3 extra ungarna 6k.

Schysst krubb till 2+1 för 1500 vore guld, detta torde ju innebära att jag skulle fixa det för max 2.5k. Detta med 1500 låter dock som ett skämt, att skämta om mat är inte roligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://miljonar.blogspot.com/2006_11_01_archive.html

 

visst går det att leva snålt

 

"Hittills har det gått väldigt bra. Lever nu på ca 30 kr per dag i matkostnad samt inga utgifter förutom de nödvändiga fasta kostnaderna. Maten idag bestod av:

 

Frukost: 3 dl fil och 1 dl müsli och 1 glas juice = 7 kr

Lunch: Matlåda makaroner + 1 burk tonfisk + grönsaker = 10 kr

Middag: Blodpudding + lite sylt = 10 kr

Övrigt: en multivitamintablett + en omega3 kapsel = 2 kr"

 

detta ger ca 1000kr/månad per person,

 

själv hamnar jag nog på 6-9k/månad pga. jag äter ute i princip varje dag, tar ju så fruktansvärt lång tid att laga mat själv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror lite från person till person också. Eller inte så lite förresten. Jag t.ex., har väldigt svårt att gå upp i vikt, eller hade, får ju köpa lite extra mat än en person som kan leva på typ lite blodpudding och Omega 3-kapslar. Dock köpte jag kreatin, som jag blandade med vatten till varje måltid, och kände mig mättare, och även friskare. Ett bra tips till er som vill minska matkostnaderna. Visst, nu är väl inte kreaton gratis, men det räcker länge för en som inte tränar kontinuerligt.

 

Anyway,

Smakar det så kostar det också. Jag bor själv, är 20 år, och äter som en häst. Jag lägger nog ungefär 2-3K i månaden på käk/restaurangbesök/fika m.m. Känns lite väl mycket. Dock är mat väldigt kul att laga, så det stör mig inte märkvärt. Då kan man lika gärna dra ner kostnaderna på spritkonsumtion. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[

 

Frukost: 3 dl fil och 1 dl müsli och 1 glas juice = 7 kr

Lunch: Matlåda makaroner + 1 burk tonfisk + grönsaker = 10 kr

Middag: Blodpudding + lite sylt = 10 kr

Övrigt: en multivitamintablett + en omega3 kapsel = 2 kr"

 

detta ger ca 1000kr/månad per person,

Usch, jag blir deprimerad på riktigt av att läsa det där. Man ska fan inte behöva sikta på att snitta 10 kr / middag i ett civiliserat land.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta blev till en riktig food tråd, dock roligt att se skillnaderna hos alla er. Såg att någon här var 20 bast o levde på 2-3 K i månaden, låter väldigt rimligt. Alltså 75 - 100 per dag i matkostnad.

 

Jag själv kommer införskaffa mig en micro. Ställa mig varje söndagkväll i köket. Ta fram "kastrull alá bettan" och "plåtlasagné" sedan koka ihop en tio matlådor med lasagne/köttfärsås&spagge. Vad kan det kosta? 150-200 Kr för 10 käk ink mjölk och den där gröna irriterande nyttiga bollen... sallad. Dock det där med mat on wurk.. hum fan blev till o dra fram två bettan kastruller.. aja ni ser the point i det hela. Dock inte så nyttigt i längden, men man får väll variera sig. och varför inte greppa en burk ravioli imellanåt?

 

Inser i skrivande stund att jag måste lära mig göra mat.. ohållbar plan osv.. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://miljonar.blogspot.com/2006_11_01_archive.html

 

 

 

själv hamnar jag nog på 6-9k/månad pga. jag äter ute i princip varje dag, tar ju så fruktansvärt lång tid att laga mat själv

 

lolol

 

har du aldrig sett jamie oliver, går på 5min ;)

 

 

Andra saker som oftast är billiga råvaror:

 

Krossade tomater

Rotfrukter

Kyckling, tro't eller ej.

 

Jag säger inte att jag lever på 1500-2000kr i månaden,

säger bara att det går.

 

Men fattar inte hur Zyr kan landa på 6-9ki månaden

 

 

Jag käkar husmanskost på ett ställe rätt närma mig. kostar ju MAX 70kr för buffé

 

70*30 = 2100 ?

 

Dela med dig Zyr, vad äter du egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men fattar inte hur Zyr kan landa på 6-9ki månaden

 

 

Jag käkar husmanskost på ett ställe rätt närma mig. kostar ju MAX 70kr för buffé

 

70*30 = 2100 ?

 

Dela med dig Zyr, vad äter du egentligen?

Inga problem att knäcka 6-9k på mat i månaden.

Fint/dyrt till frukost: 1000 kr (Pressbyrån?)

En massa kvällsgott: 1500 kr (Snacks, läsk, ölkorv, godis, bakverk...)

30 st luncher: 2000 kr (65-70 kr/st)

30 st middagar: 4000 kr (150-200 kr/st på restaurang och 70-150 kr/st för hemkört)

Summa summarum: 8.500 kr

 

Är jag nära Zyr?

 

Släng in lite extra utgifter i samband med middagar (dryck) så drar det iväg fort även om man skulle "laga" mat hemma...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förslag på lösning på billig mat-problemet:

 

Frukost(3kr):havregrynsgröt+mjölk+ sylt på lingon som man plockat själv/äppelmos på grannens äpplen

 

Lunch(6kr): lins- och morotssoppa + hembakat bröd

 

Middag(8kr): Ris med kikärt- och vitkålsgryta som är redd med mosad potatis + vatten

 

Det blir 17 kr per dag. Vegetariskt och hemlagat kan bli riktigt billigt. Om man hittar riktigt billig potatis och vitkål och sådant och skippar alla kryddor kanske det kan bli billigare.

De som har tillgång till eget garage kanske kan åka till en bonde och köpa upp sig på potatis, morötter och vitkål en gång om året.

Mjölken kan man byta ut mot hemgjord sojamjölk.

 

I Barcelona brukar vissa restauranger ge överbliven mat till de som väntar utanför vid stägningsdags, och de med lokalkänedom vet vilka tider och i vilka sopkorgar som bagerier och grönsaksaffärer gör sig av med mat som de inte vill sälja. Så där går det att äta gratis. Så kan man ockupera ett tomt hus också så bor man gratis. Det gäller att hitta ett hus bara med någon närboende som har trådlöst oskyddat nätverk och ta med sig laptopen från 97 som låg i grovsoprummet, så är internet gratis också. Kläder, möbler och husgeråd slänger folk ut på gatan så om begagnat duger så blir det inga utgifter för det heller. Plankar gör man på tunnelbanan och om man blir ertappad är det bara att leka oförstående svensk turist.

Skaffa några kompisar som jobbar i några barer så dricker man gratis. Vad ska man med pengar till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...