Gå till innehåll

FYRA händer från PLO400 - Lär mig spelet


ulaf

Recommended Posts

Jag klonkade turnering, vilket ledde till en ytterst sällsynt "high stakes" PLO-session för min del. Det mesta jag vet om Omaha har jag lärt mig på Sviten och lite forumläsande. Så hjälp mig nu, helst på ett hjälpsamt sätt. (Jag är den enda som får elak-lola mina spel. Snäll-lola kan gå för sig, det får jag känna efter)

 

 

Hand #1:

 

Först en enkel (?) linecheck eller vad det heter

 

Full Tilt Poker

Pot Limit Omaha Ring game

Blinds: $2/$4

5 players

Converter

 

Stack sizes:

UTG: $623

CO: $398

Button: $396

SB: $0

Hero: $396

 

Pre-flop: (5 players) Hero is BB with :7h::4h::5d::5h:

UTG calls, CO calls, Hero checks.

 

Flop: :8s::5c::9c: ($14, 4 players)

Hero checks, UTG bets $14, CO folds, Hero

 

Mitt move: fold

 

 

Hand #2:

 

LOL, det kan mycket väl vara så att jag inte spelar någorlunda halvbra på någon gata. Några speciella kommentarer, utläggningar eller annat?

 

 

Full Tilt Poker

Pot Limit Omaha Ring game

Blinds: $2/$4

6 players

Converter

 

Stack sizes:

Hero: $390

UTG+1: $649.60

CO: $388

Button: $394

SB: $155.60

BB: $74

 

Pre-flop: (6 players) Hero is UTG with :Kh::As::8h::Ah:

Hero calls, UTG+1 folds, CO calls, Button calls, SB calls, BB raises to $24, Hero calls, CO calls, Button calls, SB folds.

 

Flop: :Th::4s::8s: ($100, 4 players)

BB is all-in $50, Hero calls, CO calls, Button folds.

 

Turn: :Qs: ($250, 2 players + 1 all-in - Main pot: $250)

Hero checks, CO bets $84, Hero raises all-in $316

 

 

Hand #3:

 

Möjligen lös preflop-höjning kanske, speciellt för en n00b. Bet eller check på floppen?

 

Full Tilt Poker

Pot Limit Omaha Ring game

Blinds: $2/$4

6 players

Converter

 

Stack sizes:

UTG: $179

Hero: $414

CO: $573.10

Button: $934.30

SB: $396

BB: $190.60

 

Pre-flop: (6 players) Hero is UTG+1 with :Kh::5c::Ah::5d:

UTG folds, Hero raises to $14, 2 folds, SB calls, BB calls.

 

Flop: :8c::5s::4h: ($42, 3 players)

SB checks, BB checks, Hero

 

 

Hand #4:

 

Här är en hand jag tyckte var intressant. Det enda jag vet om fi är att han spelar på mitt bord... Jag får en känsla av att han inte har J9 eller set, men jag vet inte om jag vågar. Jag tror inte han har set eftersom han skulle höjt på floppen med det, korrekt? J9 tror jag inte att han synar med på flopp, J98 isf. Nä, det luktar här?

 

Full Tilt Poker

Pot Limit Omaha Ring game

Blinds: $2/$4

6 players

Converter

 

Stack sizes:

UTG: $206

Hero: $400

CO: $548.30

Button: $985.30

SB: $396

BB: $245.60

 

Pre-flop: (6 players) Hero is UTG+1 with :7d::Kd::Jc::Qc:

UTG folds, Hero raises to $14, CO calls, Button folds, SB calls, BB folds.

 

Flop: :7s::Qh::Th: ($46, 3 players)

SB checks, Hero bets $46, CO calls, SB folds.

 

Turn: :Kc: ($138, 2 players)

Hero checks, CO bets $138, Hero

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag klonkade turnering, vilket ledde till en ytterst sällsynt "high stakes" PLO-session för min del. Det mesta jag vet om Omaha har jag lärt mig på Sviten och lite forumläsande. Så hjälp mig nu, helst på ett hjälpsamt sätt. (Jag är den enda som får elak-lola mina spel. Snäll-lola kan gå för sig, det får jag känna efter)

 

 

Hand #1:

 

Först en enkel (?) linecheck eller vad det heter

 

Full Tilt Poker

Pot Limit Omaha Ring game

Blinds: $2/$4

5 players

Converter

 

Stack sizes:

UTG: $623

CO: $398

Button: $396

SB: $0

Hero: $396

 

Pre-flop: (5 players) Hero is BB with :7h::4h::5d::5h:

UTG calls, CO calls, Hero checks.

 

Flop: :8s::5c::9c: ($14, 4 players)

Hero checks, UTG bets $14, CO folds, Hero

 

Mitt move: fold

 

 

Hand #2:

 

LOL, det kan mycket väl vara så att jag inte spelar någorlunda halvbra på någon gata. Några speciella kommentarer, utläggningar eller annat?

 

 

Full Tilt Poker

Pot Limit Omaha Ring game

Blinds: $2/$4

6 players

Converter

 

Stack sizes:

Hero: $390

UTG+1: $649.60

CO: $388

Button: $394

SB: $155.60

BB: $74

 

Pre-flop: (6 players) Hero is UTG with :Kh::As::8h::Ah:

Hero calls, UTG+1 folds, CO calls, Button calls, SB calls, BB raises to $24, Hero calls, CO calls, Button calls, SB folds.

 

Flop: :Th::4s::8s: ($100, 4 players)

BB is all-in $50, Hero calls, CO calls, Button folds.

 

Turn: :Qs: ($250, 2 players + 1 all-in - Main pot: $250)

Hero checks, CO bets $84, Hero raises all-in $316

 

 

Hand #3:

 

Möjligen lös preflop-höjning kanske, speciellt för en n00b. Bet eller check på floppen?

 

Full Tilt Poker

Pot Limit Omaha Ring game

Blinds: $2/$4

6 players

Converter

 

Stack sizes:

UTG: $179

Hero: $414

CO: $573.10

Button: $934.30

SB: $396

BB: $190.60

 

Pre-flop: (6 players) Hero is UTG+1 with :Kh::5c::Ah::5d:

UTG folds, Hero raises to $14, 2 folds, SB calls, BB calls.

 

Flop: :8c::5s::4h: ($42, 3 players)

SB checks, BB checks, Hero

 

 

Hand #4:

 

Här är en hand jag tyckte var intressant. Det enda jag vet om fi är att han spelar på mitt bord... Jag får en känsla av att han inte har J9 eller set, men jag vet inte om jag vågar. Jag tror inte han har set eftersom han skulle höjt på floppen med det, korrekt? J9 tror jag inte att han synar med på flopp, J98 isf. Nä, det luktar färgdrag?

 

Full Tilt Poker

Pot Limit Omaha Ring game

Blinds: $2/$4

6 players

Converter

 

Stack sizes:

UTG: $206

Hero: $400

CO: $548.30

Button: $985.30

SB: $396

BB: $245.60

 

Pre-flop: (6 players) Hero is UTG+1 with :7d::Kd::Jc::Qc:

UTG folds, Hero raises to $14, CO calls, Button folds, SB calls, BB folds.

 

Flop: :7s::Qh::Th: ($46, 3 players)

SB checks, Hero bets $46, CO calls, SB folds.

 

Turn: :Kc: ($138, 2 players)

Hero checks, CO bets $138, Hero

 

Så här hade ja spelat:

 

Hand 1: Fold. Set i all ära.. men färdig stege ligger ute.. du har bottenset.. alltid trubbel hand i plo

 

Hand 2: Här få du ju drömläget med din hand.. att spela HU (förhoppningsvis) mot en shortstack.. repop it när han pottat. Sen tycker jag det e rätt kallt o A bluffa in i en minisidopot.. dels utan read på din motståndare.. han kan kanske inte lägga Q J flush.. o potten e redan stor.. blir svårare då

 

Hand 3: pot på flop

 

Hand 4: fold.. alla dagar i veckan ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första handen kan man folda så slipper man problem.

 

Andra handen slår jag om preflop. En variant kan vara miniraise för att hoppas att några synar, shortisen stoppar in och du kan höja igen. Detta försöker jag med hela tiden men i 90% av fallen tackar shortisen nej till detta sjukt stora värde jag erbjuder och väljer att syna med 1/10 potbet kvar i stacken. :)

 

EDIT2: Först ogillade jag turnbluffen. Men den kanske inte är så dålig ändå vid närmare eftertanke. Krävs dock en read på fi att han kan lägga sig tycker jag.

 

Tredje handen pottar jag. Du har höjt preflop coh din hand nu är högt upp i din HD. Potta för värde.

 

Fjärde handen är svårast. Din hand står sig bra mot nästan allt men folk på midstakes är ofta såna nötknackare. Men är han bara lite bluffig/floatig så stoppar jag nog in. Sen ångrar jag mig när han alltid har stege. :)

 

EDIT: Läste fel på första handen. La till trnspel på andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Fold

2: Kan fungera, problemet med sidopotten att c/r gör att han kan hitta synen med både K och Q-höga flusher. Oftast brukar folk betta direkt när de träffar flushen när en shortstack är all-in av rädsla för att turnen skall gå check/check.

3: Potbet.

4: Betta ut mellan $68-$82 på turnen, får du se rivern och den blankar är det upp till dig och din read hur du vill ta dig till showdown.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hand 1,

 

I hand ett check/synar jag. Finns så många händer som han kan öppna där, wrap, any2clubs. Jag är ganska spewig när det kommer till PLO och spelar väldigt LAG och det funkar bra. Som spelat checksynar jag och betfoldar en blank turn. Mitt vanliga spel här är att potta redan pre med en sådan hand då den både har set- & wrapvärde med ett dåligt fd, brukar dock slå upp de flesta potterna i små ohöjda familjepotter med Axs, par, händer där minst 3 kan "jobba ihop", alltså typ 745x, 689x, 345x. Är ju trots allt det du eftersöker i en PLO-hand.

 

Hand 2, det här var riktigt, riktigt dåligt. Du har i princip nötterna pre och check/callar höjt preflop med en short inne. Det är inget fel alls att openlimpa med en sån hand, men när drömläget kom tillbaka till dig me en pot + short inne är det bara att potta om. Ska de få dra med sina händer gratis?

 

Townsend snackar en del om de här händerna i hans CR videos. Det du vill på floppen är att gärna vara upp mot 1 eller 2 fi och vinna potten på ett cb på orädda gator eller få in så mkt deg som möjligt med set/nöt fd.

 

Som spelat borde du folda turn här då du förmodligen redan är slagen av shortien och är helt död mot hela UTGs hd, eller i de allra flesta fallen normalt borde vara det. Så, potta pre och mot flera fis, potta flop för att commita dig.

 

Hand 3, bra pott pre och på flop, betta 80-90% pott för att försöka ta ner potten redan här eller kåka upp. pottar någon upp på flop här direkt är det ju bara att lägga, får du syn, continue with precaution... kåkar du upp är check/synen river given iaf. många bluffcatchers i PLO.

 

Hand 4, är en fråga om du vill spela med hög varians eller inte. Jag skulle främst sätta honom på ett fd här nästan direkt. Finns även folk som spelar QT såhär för att glo på turn. Din check säger ju att du ger upp handen oftast, och du lär få ett bet på dig i detta läge vilken fi du än någonsin kommer möta. det är möjligt att han har AJK/AJ9, men de ggr han kommer ha fd/multidraw eller folda lägre stege om du ställer lär väga upp en push här.

 

jag pushar, men då är det med 50bb i nacken och med lite gamblingwill. har han dig så kan du ju dra ut också. men som sagt, känns som 50/50. inga reads alls eller?

 

grattis till turreklonken, roligaste investeringen med en sådan är ju faktiskt att skotta lite PLO :mrgreen:

 

 

edit: mer PLO-hands till folket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag pushar, men då är det med 50bb i nacken och med lite gamblingwill. har han dig så kan du ju dra ut också. men som sagt, känns som 50/50. inga reads alls eller?

 

grattis till turreklonken, roligaste investeringen med en sådan är ju faktiskt att skotta lite PLO :mrgreen:

 

 

edit: mer PLO-hands till folket!

 

Inga andra reads än att han köpt in för fullt och har spelat nån pott, men inte sett nån showdown.

 

Hehe, japp skotta är poängen med livet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara säga att standard för mig är ju att alltid potta med AA så långt det går. Här tänkte jag vara klurig och variansig genom att låta någon bakom potta om, hur stor är chansen till det?

 

Tanken när alla bara synade var att spela för träff, men när shortstacken sen ställer kommer jag ju på misstaget och att jag leder mot hans HD, och synar därför i hopp om att ingen har set eller höga spader. Man kanske ska vika flopp som spelat?

 

 

edit: när analyserna i tråden är klara ska jag bjuda på riktigt omaha-godis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4: Betta ut mellan $68-$82 på turnen, får du se rivern och den blankar är det upp till dig och din read hur du vill ta dig till showdown.

 

Gillar det om du synar omslag, ogillar det starkt om du tänker folda.

 

jag pushar, men då är det med 50bb i nacken och med lite gamblingwill. har han dig så kan du ju dra ut också. men som sagt, känns som 50/50. inga reads alls eller?

 

Dina argument talar ju för crai, inte push.

 

Det känns som även om det skulle vara marginellt sämre EV att crai här än att pusha så är väl den här handen perfekt att använda för att skydda sina turncheckar med rent balansmässigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar det om du synar omslag, ogillar det starkt om du tänker folda.

 

 

 

Dina argument talar ju för crai, inte push.

 

Det känns som även om det skulle vara marginellt sämre EV att crai här än att pusha så är väl den här handen perfekt att använda för att skydda sina turncheckar med rent balansmässigt.

 

menade en push på hans turnbet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...