Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

0,5 - 1 kr, THNL, homegame som rubriken säger.

Jag känner FI väl, han är en duktig spelare, den ände av oss som lever på pokern. FI spelar väldigt löst - aggresivt, men är som sagt duktig, duktig på att läsa andra spelare och duktig på att fatta rätt beslut när FI får mothugg. Nog om detta.

Jag blir delad 99 i mittenpos, FI är på knappen. Jag har 160, FI ca 250.

Handen utspelar sig som följer:

Alla lägger sig fram till mig, jag höjer till 3 kr (3 BB), FI och BB synar. Flop:

5k 7k Jr

BB checkar, jag höjer till 10 (pott), vill ha bort ev. färgdrag och dessutom bara ett överkort på brädan, tyvärr ingen nia. FI synar, BB lägger sig.

Turn: 5h

Jag höjer 25 och vill nu vinna potten, FI reraisar till 95 (70 till)...

Vad göra? Det är en massa händer som slår 99 i detta läget men om jag nu går all in så kanske han lägger sig?

Jag sätter inte FI på överpar då han garanterat hade höjt preflop. Men däremot en knekt eller en 5:a är inte alls omöjligt, eller 2 klöver.

All in eller fold är frågan, vad tycker ni?

Postad

Om han lever på pokern så är det här småpengar för honom, dvs det är stor chans att han spelar "för lågt" för att sitta och spela seriöst, utan i stället försöker köra över er.

Jag skulle inte lägga mig, enda frågan är om du ska höja eller om du bara ska syna för att ge honom chansen att bluffa en gång till.

Postad

Jag hade nog checkat turn för att se vad han gör, men som spelat hade jag foldat..

"Om jag går allin kanske han foldar.."

Nah.. Knappast..

Det kommer kosta honom 52:- för att syna i en 320 pot.. Jag tror han synar här som spelat..

Han comitar väl sig själv mer eller mindre för att syna om du ställer turn..

Jag tror han sitter på en femma ;)

Postad

Visserligen är det ett homegame där han förmodligen mer spelar för att ha skoj och prestige än att försöka få tag på brödfödan men samtidigt tycker jag ändå att en fold är korrekt i det här läget då jag inte tror att han försöker floata någon som är (enligt dig) sämre spelare, i så fall kommer han att få betydligt bättre lägen att utnyttja era luckor senare än genom att försöka spela fancy.;-)

EDIT: En femma är väl ganska standard att han har synat med på floppen, inte något man kan utesluta iaf, även om man givetvis inte ska leta efter monster under sängen så tycker jag att det kan tas med i beräkningarna och styrka argumentet för fold.