Zumsar Postad 11 December , 2007 Rapport Postad 11 December , 2007 Brorsan fyller snart 20 och jag har funderat lite på vad jag ska ge honom. Han är omåttligt förtjust i kaffe och jag funderar på något i stil med en espressomaskin. Nu till frågorna, är det stor skillnad mellan helautomatisk och halvautomatisk espressomaskin (värt att dubbla priset för detta?). Några andra bra tips eller rekommendationer? Alla förslag och tips uppskattas! Är detta en bra sida att beställa ifrån? Kaffegrossisten Citera
brainslicer Postad 11 December , 2007 Rapport Postad 11 December , 2007 sätt han på avvänjning istället Citera
demimonde Postad 11 December , 2007 Rapport Postad 11 December , 2007 Du kan ju alltid fråga på Kaffegrossisten! Fann detta i frågor o svar "Jag har svårt att välja mellan de olika produkterna, kan ni hjälpa mig? Absolut, vi hjälper dig i ditt val av produkt utifrån vår erfarenhet och de behov du beskriver. Sänd dina frågor med e-post till info@kaffegrossisten.se så svarar vi inom kort". Citera
thestonk Postad 11 December , 2007 Rapport Postad 11 December , 2007 Vad har du för budget? En helautomatisk maskin gör...espresso. Gillar han den produkt som kommer ut ur den är det bra, men det är typ samma produkt hela tiden. En halvautomatisk eller manuell maskin har betydligt mer utrymme för eget meck och hantverk. Något som är väldigt viktigt i sammanhanget är en rejäl kvarn. Jag kan rekommendera att lägga nästan halva budgeten på en kvarn och halva på en maskin, det ger mest för en kaffeälskare. Se bara till att kvarnen är en bra en, med riktigt malverk och bra inställningsmöjligheter (inga hackeknivar, bort bort!). Bara en maskin utan kvarn är en chansning, många köper t o m kvarnen först för att sedan leta rätt maskin (och mala bryggkaffe e dyl under tiden). Sök t ex efter Gaggia Evolution eller någon Baby-modell alternativt Rancilio Silvia vad gäller maskiner. Rancilio Rocky eller Gaggia MDF för kvarnar. Då får du basgrejer som är bra. För större budget finns det hur mycket som helst, för tightare budget kan man kolla blocket e dyl. Du kan tjäna en del på att beställa från Italien också, jämför priser och se. Ofta ligger förtjänsten gentemot en svensk butik på 25% (framför allt vad gäller paket med maskin och kvarn), så det kan klart vara värt det om det handlar om lite mer pengar. Brorsan fyller snart 20 och jag har funderat lite på vad jag ska ge honom. Han är omåttligt förtjust i kaffe och jag funderar på något i stil med en espressomaskin. Nu till frågorna, är det stor skillnad mellan helautomatisk och halvautomatisk espressomaskin (värt att dubbla priset för detta?). Några andra bra tips eller rekommendationer? Alla förslag och tips uppskattas! Är detta en bra sida att beställa ifrån? Kaffegrossisten Citera
Pey Postad 12 December , 2007 Rapport Postad 12 December , 2007 Haha. Dina svar gör mig alltid glad av någon anledning stonk. Keep it up! Citera
Weedobooty Postad 12 December , 2007 Rapport Postad 12 December , 2007 Kolla på en Nespresso-maskin. Mycket bra. Citera
Durin Postad 12 December , 2007 Rapport Postad 12 December , 2007 Godast kaffe är kok mellanrost i en sotpanna över öppen eld, doserat enligt farsans patenterade pyramidmetod. Man häller på kaffe i pannan så att en fin liten pyramid bildas, och sen häller man på lite till. Annars håller jag med Stonken, satsa på en bra kvarn, då kan man börja göra roligt kaffe. Citera
Recommended Posts