Gå till innehåll

Western Union och skattemyndigheten?


Recommended Posts

Jag har funderat på att göra ett uttag via Western Union. Det ska enligt uppgift gå snabbt och det verkar bara vara att gå ner till ett x-changekontor och få pengarna i handen dagen efter. Så här i efterhand har jag dock börjat fundera på om/hur stora kontantutbetalningar av det här slaget rapporteras till skattemyndigheterna? Betalningen kommer enligt enligt en kompis som har gjort ett dylikt uttag från en person, i hans fall från Panama, och ingen stans i uppgifterna stod något företagsnamn.

 

Letade lite i terms and conditions på WU:s hemsida. Hittade följande (saxat):

 

"Förbjudet Syfte" avser alla otillåtna syften (t..ex. penningtvätt och bedrägeri); avsikten att överföra eller ta emot betalning för spelverksamhet, spelmarker eller spelkrediter; avsikten att överföra eller ta emot pengar för banktjänster eller andra finansiella tjänster; eller avsikten att skicka en betalning till dig själv som Mottagare.

 

 

 

Du accepterar och godkänner att:

© du inte får använda Western Union Online Service för eller i samband med något Förbjudet Syfte;

 

 

2.4

Du godkänner att information om dig och de tjänster vi tillhandahåller dig överförs från oss till statliga myndigheter och organisationer, om:

(a)

 

lagen kräver att vi gör det;

 

(b)

 

vi anser att sådant utlämnande av information kan förhindra bedrägeri, penningtvätt eller andra brottsliga åtgärder

 

 

Så. Någon som vet hur det funkar? Och vad säger lagen om utbetalningar av det här slaget. Banker ska väl rapportera vid överföringar >150k? Är det samma ska här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internationellt så är det nog typ 50k som är rapporteringsgräns. Det var det tidigare iaf. WU har en dagsbegränsning. Vet inte hur mycket, runt 10-15k kr tror jag.

 

Det låter som att det inte KAN vara några problem.

Går ju knappast att plocka ut 150k från lokala kiosken som har denna tjänst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att det inte KAN vara några problem.

Går ju knappast att plocka ut 150k från lokala kiosken som har denna tjänst?

 

Som sagt fungerar x-chages växlingskontor som ombud och där lär man kunna plocka ut betydligt större summor. Har för mig att det står någon stans i Poker Host tråden att de har skickat $10k vid flera tillfällen. Jag funderade mest på om det rapporterades på något sätt att man tar ut en massa kontanter från suspekta adressater i utlandet från utlandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att ha någon specifik kunskap vill jag påstå att moneytransfer tjänster (t.ex. WU & Moneygram) och växlingskontor inte bör vara förstahandsvalet när det gäller "diskreta" pengatransaktioner.

 

Till att börja med så är växlingskontor generellt ganska hårt utsatta för pengatvätt/pengatvättsförsök och dom stora etablerade växlingskontoren följer lagarna nitiskt p.g.a. att dom har ganska mycket att förlora på att slarva eftersom dom s.a.s. har ögonen på sig. Och när det gäller moneytransferföretagen så brukar gränsen för leg. krav ligga nånstans vid 10-15k sek. Är det mycket pengar det rör sig om får du väl i värsta fall göra fler mindre uttag under en längre period och kanske hos något/några mindre ombud.

 

Jag har bekanta som nyttjade div. mindre nogräknade växlingskontor ganska frekvent för kontanthantering samt mottagning av pengaöverföringar. Sen några år tillbaka finns inte dessa växlingskontor kvar och hanteringen har blivit betydlit krångligare.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att ha någon specifik kunskap vill jag påstå att moneytransfer tjänster (t.ex. WU & Moneygram) och växlingskontor inte bör vara förstahandsvalet när det gäller "diskreta" pengatransaktioner.

 

Till att börja med så är växlingskontor generellt ganska hårt utsatta för pengatvätt/pengatvättsförsök och dom stora etablerade växlingskontoren följer lagarna nitiskt p.g.a. att dom har ganska mycket att förlora på att slarva eftersom dom s.a.s. har ögonen på sig. Och när det gäller moneytransferföretagen så brukar gränsen för leg. krav ligga nånstans vid 10-15k sek. Är det mycket pengar det rör sig om får du väl i värsta fall göra fler mindre uttag under en längre period och kanske hos något/några mindre ombud.

 

Jag har bekanta som nyttjade div. mindre nogräknade växlingskontor ganska frekvent för kontanthantering samt mottagning av pengaöverföringar. Sen några år tillbaka finns inte dessa växlingskontor kvar och hanteringen har blivit betydlit krångligare.

 

/#LOUDmouth#

 

 

Det var just säkerhetsåtgärder kring penningtvätt jag tänkte på när jag började fundera kring uttagssättet. Vad skulle kunna hända? Kan de frysa pengarna hos WU eller riskerar man att få nån sorts kravbrev hem och vad skulle det i så all vara? Finns väl ingen skatt på överföringar mellan privatpersoner? Alltså måste de kunna styrka att avsändaren är ett bolag och då blir ju hela själva överföringen otillåten enligt deras T&C. Uttaget jag tänkte göra är drygt 11k sek btw.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var just säkerhetsåtgärder kring penningtvätt jag tänkte på när jag började fundera kring uttagssättet. Vad skulle kunna hända? Kan de frysa pengarna hos WU eller riskerar man att få nån sorts kravbrev hem och vad skulle det i så all vara? Finns väl ingen skatt på överföringar mellan privatpersoner? Alltså måste de kunna styrka att avsändaren är ett bolag och då blir ju hela själva överföringen otillåten enligt deras T&C. Uttaget jag tänkte göra är drygt 11k sek btw.

 

Nä, det är förstås att 11k sek är inga problem. Jag trodde att det rörde sig om större summor. Om det hade varit större summor är det inte alldeles osannolikt att dom hade krävt dokumentation men det är ju ointressant i detta fall.

 

För en ca. 10 år sen så kunde man hos en del mindre ombud skicka/ta emot upprepade betalningar på 50-60k sek utan att legitimera sig.

 

Men som sagt i ditt fall är det helt lugnt. 11k är det ingen som rapporterar någonstans.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...