Gå till innehåll

2. Webbenkät om nätpoker


NiklasG

Recommended Posts

Håller med om att frågorna är skruvade och misstänker också subjektiv utgångspunkt. Dock ifyllt!

 

 

Utgångpunkten kan vara hur subjektiv som helst.

 

 

//

 

Som "expert" på enkätmetodik kan jag säga att det var en ovanligt bra online enkät. Saknade bara vet ej alternativ.

 

Jag förutsätter att du publicerar uppsatsen här när/om den blir klar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utgångpunkten kan vara hur subjektiv som helst.

 

 

//

 

Som "expert" på enkätmetodik kan jag säga att det var en ovanligt bra online enkät. Saknade bara vet ej alternativ.

 

Jag förutsätter att du publicerar uppsatsen här när/om den blir klar.

 

Jag undrar vad du menar här, jag har aldrig förut hört någon som tycker att det är bra med ledande frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På fråga D7 - där jag ska instämma eller inte i påståendet "jag spelar lagom mycket" - menar jag att jag helst sett att jag spelade mer. Men jag antar att om jag inte håller med om det påståendet kommer det tolkas som att jag anser att jag spelar för mycket. Hmmm.... Jag får väl skriva att jag instämmer då, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På fråga D7e så ska jag instämma eller inte i påståendet "jag har nyligen minskat mitt spelande". Ja det har jag, men det har med jobb (och isländsk internetuppkoppling) att göra. Om jag håller med om detta påstående kommer det att tolkas som jag minskat mitt spelade för att jag spelat för mycket tidigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På fråga D7 - där jag ska instämma eller inte i påståendet "jag spelar lagom mycket" - menar jag att jag helst sett att jag spelade mer. Men jag antar att om jag inte håller med om det påståendet kommer det tolkas som att jag anser att jag spelar för mycket. Hmmm.... Jag får väl skriva att jag instämmer då, eller?

 

Hehe, hade också problem med den! I mitt tycke spelar jag alldeles för lite men om jag svarar "instämmer ej" tolkas ju det som att man spelar "för mycket"... Det är just sådana här frågeställningar som kan uppfattas som vinklade och som kan användas på ett sätt som frågeställaren i princip själv väljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis. Det hade ju varit ganska lätt att åtgärda genom en omformulering. Ett annat påstående var "Jag behöver ändra mitt spelande" - Ja, Jag behöver 3-betta mer, sluta syna ner så mycket och stänga av MSN medan jag spelar. Kanske inte riktigt det som menades....

 

"Jag behöver spela mindre" hade varit ett bättre (men inte perfekt) påstående att tycka till om. Yeye, nu skickade jag in det iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyllde i allt, men fick detta som svar när jag fyllt i enkäten:

 

You are not allowed to send an email to xxx@hotmail.com.

However, if xxx@hotmail.com is your e-mail you can sign up for a free Cgi4Free account and start sending mail to xxx@hotmail.com using this form.

If you are already a Cgi4Free member, just login and agree to the Formmail License before you use this service. You must first login and then visit this link:

Add xxx@hotmail.com to the database with e-mail addresses that are allowed to use this formmail script

 

 

Sign up for your FREE Cgi4Free account!

 

 

Vet inte om det är något du behöver åtgärda, men ändå. Lycka till med uppsatsen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På fråga D7 - där jag ska instämma eller inte i påståendet "jag spelar lagom mycket" - menar jag att jag helst sett att jag spelade mer. Men jag antar att om jag inte håller med om det påståendet kommer det tolkas som att jag anser att jag spelar för mycket. Hmmm.... Jag får väl skriva att jag instämmer då, eller?

 

Eftersom jag anser jag spelar för lite så tog jag självklart alternativet att jag inte instämmer :-)

 

Om frågeställaren påstår att folk spelar för mycket om de inte instämmer så har han skrivit frågan helt fel och tolkar svaret helt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag anser jag spelar för lite så tog jag självklart alternativet att jag inte instämmer :-)

 

Om frågeställaren påstår att folk spelar för mycket om de inte instämmer så har han skrivit frågan helt fel och tolkar svaret helt fel.

 

Det är precis det jag är rädd att han kommer göra. Drar inte frågeställaren den (felaktiga) slutsatsen blir ju frågan helt meningslös i vetenskapligt syfte. Vad ska han skriva liksom?

 

"50% anser att de spelar onlinepoker i lagom omfattning. Resterande 50% anser att de spelar antingen för mycket eller för lite, i olika grad och av olika anledningar. Uppdelningen här är okänd."

 

Blir inte så mycket till slutsats. Tvärtom mot vad någon tidigare skrev tycker jag enkäten är onyanserad och inte särskilt proffsigt utformad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...