Gå till innehåll

Sätta in sidoruta på toyota


pastapesto

Recommended Posts

Har haft inbrott i bilen. Själva inbrottet var inte så lyckat för deras del. De försökte få bort stereon men misslyckades och jag hade inget annat av värde i bilen. Det enda jag saknade var askkoppen, vilken dom verkar ha tagit med sig. Tror jag kan leva utan den...

 

Hur som helst, så krossade de höger sidoruta och jag har nu lyckats få tag i en begagnad på en bilskrot. Hur svårt är det att sätta in en ruta i dörren? Har inte mekat så mycket med bilar men är väl hyfsat praktisk. Kan få assistans av en kompis som är något mer erfaren av bilmekande. Vi har dock ganska ont om verktyg men detta kan eventuellt också lösas.

 

Så vad tror ni med lite mer kunskap innan jag börjar riva sönder bilen. Är det svårt och vad för verktyg kan tänkas behövas?

 

Det är en corolla -89 (inga elhissar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft inbrott i bilen. Själva inbrottet var inte så lyckat för deras del. De försökte få bort stereon men misslyckades och jag hade inget annat av värde i bilen. Det enda jag saknade var askkoppen, vilken dom verkar ha tagit med sig. Tror jag kan leva utan den...

 

Hur som helst, så krossade de höger sidoruta och jag har nu lyckats få tag i en begagnad på en bilskrot. Hur svårt är det att sätta in en ruta i dörren? Har inte mekat så mycket med bilar men är väl hyfsat praktisk. Kan få assistans av en kompis som är något mer erfaren av bilmekande. Vi har dock ganska ont om verktyg men detta kan eventuellt också lösas.

 

Så vad tror ni med lite mer kunskap innan jag börjar riva sönder bilen. Är det svårt och vad för verktyg kan tänkas behövas?

 

Det är en corolla -89 (inga elhissar).

 

Om du med sidoruta menar någon av dom som sitter på dörrarna som kan vevas ner osv skulle jag tro att det är mycket lätt att byta. Är det den som sitter bredvid bakrutan innan dörren tror jag att det är lite svårare då den antagligen ska limmas osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den som sitter i dörren, höger fram. Känns inte som det ska vara så svårt. Borde väl bara vara att ta bort lite saker så man kommer in i dörren och sen passa in rutan i fönsterhissen. Men jag vet inte. Har egentligen ingen aning om hur det ser ut på insidan.

 

Halloj.

Börja med att montera bort innerdörren (ta´t lugnt, brukar sitta med en massa plastclips som INTE tål våld). Därefter är det i princip bara att lyfta ut resterna av den trasiga rutan och montera in den nya. Passa på att smörja upp alla rörliga delar när ni ändå har dörrsidan bortmonterad.

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...